handdator

Visa fullständig version : Hur mycket får jag i pension?


Barbastark
2012-02-23, 16:30
Hejhej

Kan någon berätta lite för mig kring hur många procent av ens lön som går till ens pension när man inte har kollektivavtal, respektive när man har kollektivavtal?

Kan väll säkert skilja beroende på olika variabler, men förklaringen behöver inte vara speciellt ingående.

MVH

shut teh face
2012-02-23, 16:37
Hejhej

Kan någon berätta lite för mig kring hur många procent av ens lön som går till ens pension när man inte har kollektivavtal, respektive när man har kollektivavtal?

Kan väll säkert skilja beroende på olika variabler, men förklaringen behöver inte vara speciellt ingående.

MVH
Med kollektivavtal: 3,4%
Utan kollektivavtal: 2,1
Anställd hos Jannes Grill: 1,4%

TREX
2012-02-23, 16:44
Anställd hos Jannes Grill: 1,4%

Men då får man äta så mycket mos man vill.

Med vänliga hälsningar

TREX

Kökschef på Jannes Grill

Asdf
2012-02-23, 16:52
Hejhej

Kan någon berätta lite för mig kring hur många procent av ens lön som går till ens pension när man inte har kollektivavtal, respektive när man har kollektivavtal?

Kan väll säkert skilja beroende på olika variabler, men förklaringen behöver inte vara speciellt ingående.

MVH

Beror även på om företaget som saknar kollektivavtal har en egen lösning och hur den ser ut, om det nu är ett tjänstemanna såklart

Barbastark
2012-02-23, 17:07
Med kollektivavtal: 3,4%
Utan kollektivavtal: 2,1
Anställd hos Jannes Grill: 1,4%

Asså?

Jag hade för mig att jag sett siffror på runt 20% utan och 50% med kollektivavtal.

tossefar
2012-02-23, 17:23
Asså?

Jag hade för mig att jag sett siffror på runt 20% utan och 50% med kollektivavtal.

Vore praktiskt att pensionera sig vid 30, men kanske inte så troligt.

hahavaffan
2012-02-23, 17:38
Asså?

Jag hade för mig att jag sett siffror på runt 20% utan och 50% med kollektivavtal.Ärligt? 50%? Hur skulle det fungera?

Kallsone
2012-02-23, 17:43
Asså?

Jag hade för mig att jag sett siffror på runt 20% utan och 50% med kollektivavtal.

Då hade jag kunnat pensionera mig nu.

Barbastark
2012-02-23, 17:52
Ärligt? 50%? Hur skulle det fungera?

Låt säga att man tjänar 100 kr/h så lägger arbetsgivaren på 20% och kollektivavtalet på 30% för pension = tjänar egentligen 150kr/h.

Mental
2012-02-23, 17:59
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85lderspension_i_Sverige

Det borde besvara dina frågor.

hahavaffan
2012-02-23, 18:10
Låt säga att man tjänar 100 kr/h så lägger arbetsgivaren på 20% och kollektivavtalet på 30% för pension = tjänar egentligen 150kr/h.Aha, du tänkte så. Ingen aning, men Jannes Grill låter inte helt fel.

Barbastark
2012-02-23, 18:14
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85lderspension_i_Sverige

Det borde besvara dina frågor.

Hmm. Enligt en väldigt snabb beräkning så verkar det som att om man tjänar så mycket att man får ut max möjliga inkomst+premiepension samt räknar på att man börjar hämta ut vid 65 och lever till 85 så får man inte mer än kanske 120000kr/år. Kan detta stämma??

Mental
2012-02-23, 18:35
Hmm. Enligt en väldigt snabb beräkning så verkar det som att om man tjänar så mycket att man får ut max möjliga inkomst+premiepension samt räknar på att man börjar hämta ut vid 65 och lever till 85 så får man inte mer än kanske 120000kr/år. Kan detta stämma??

Om man inte har sparat privat eller om ens arbetsgivare sparat extra åt en.
En normal person får räkna med att ha ca 60% av sin lön i pension.

Nitrometan
2012-02-24, 12:51
En normal person får räkna med att ha ca 60% av sin lön i pension.
Precis. Därför kan det vara bra att spara undan lite extra till pensionen.

Pensionsmyndigheten har en hel del info på sina sidor.

Varje år avsätts 18,5 procent av din lön och andra skattepliktiga ersättningar (upp till 7,5 inkomstbasbelopp) till den allmänna pensionen. Den största delen, 16 procent, går till inkomstpensionen. Resterande mindre del, 2,5 procent, går till premiepensionen.

http://www.pensionsmyndigheten.se/DenAllmannaPensionen.html

De har även en ordlista som kan hjälpa med en del svåra ord och förklara vad olika begrepp betyder.
http://www.pensionsmyndigheten.se/Pensionsordlista.html

Mental
2012-02-24, 14:22
Och med tanke på att medelsvensken kanske är yrkesverksam i snitt 30-40 år och sedan lever runt 10-15år på pension så inser man varför pensionsåldern antagligen kommer behöva höjas.

Vi lever längre och längre, om systemet ska hålla måste vi antingen minska utbetalningen eller öka intaget.

Nitrometan
2012-02-24, 14:33
Jag tycker att folk ska börja jobba tidigare. Sen kan man ha en flexibel pensionsålder. Visst, jag jobbar gärna till 75-80 om jag kan. Men då har jag ett kontorsjobb som inte sliter på kroppen. En skogsarbetare, lastbilschaufför eller byggjobbare skulle säkert behöva gå vid 60 (eller kanske tidigare ändå, men då kanske det rör sig om sjukpensionering).

Jobbar man från 15 till 75 så har man 60 år på sig att betala pengar till pensionssystemet. Det kanske kan funka?

shut teh face
2012-02-24, 14:43
Jag tycker att folk ska börja jobba tidigare. Sen kan man ha en flexibel pensionsålder. Visst, jag jobbar gärna till 75-80 om jag kan. Men då har jag ett kontorsjobb som inte sliter på kroppen. En skogsarbetare, lastbilschaufför eller byggjobbare skulle säkert behöva gå vid 60 (eller kanske tidigare ändå, men då kanske det rör sig om sjukpensionering).

Jobbar man från 15 till 75 så har man 60 år på sig att betala pengar till pensionssystemet. Det kanske kan funka?
Jo men i dagens samhälle ska man utbilda sig tills man är 25-28 innan man får börja jobba, iaf inom många yrken.

Greve Bus
2012-02-24, 14:47
Jag känner några äldre som belånat huset för att dryga ut pensionen, känns som en kortsiktig lösning.

Minimjölk
2012-02-24, 14:48
Just därför jag skall se till att jag är helt skuldfri då den dagen kommer samtidigt som jag konsekvent försöker spara hälften av min inkomst.

Mental
2012-02-24, 14:50
Just därför jag skall se till att jag är helt skuldfri då den dagen kommer samtidigt som jag konsekvent försöker spara hälften av min inkomst.

Sparar du i guld eller litar du på kronan? Jag är livrädd för att en smäll av superinflation skall göra mitt sparande värdelöst

shadowfire
2012-02-24, 15:09
Jag kommer troligtvis att investera i hus och mark och ha det som pensionstrygghet - samt att se till att vara skuldfri/amorteringsfri den dagen jag går i pension. Har jag tur har jag fått fina barn som tex Hanna Widerstedt som blir kända och kan ekonomiskt försörja mig extra.

Minimjölk
2012-02-25, 16:05
Sparar du i guld eller litar du på kronan? Jag är livrädd för att en smäll av superinflation skall göra mitt sparande värdelöst

Investerar i kronor och dollar, aktier och internationella fonder samt fastigheter och mark, har även en del skog och börjar snegla mot vindkraft. Har än så länge inget guld.

Nitrometan
2012-02-28, 12:02
DN har tagit fram en liten pensionsskola. En serie artiklar som förklarar vad som gäller.

http://www.dn.se/ekonomi/pensionsskolan

Asdf
2012-02-28, 12:23
Se till att avkastning på tjänstepension eller dylika fondförsäkringslösningar är satt _efter_ avgifter och inte före. Stirra dig inte blind på avgifterna för mediokra lösningar utan se till vilket värde det ger för dig som helhet

skans
2012-02-28, 13:38
Unionen har en enkel räknesnurra som visar tjänstepensionen beroende på lön om man är ansluten till deras avtal.

http://www.unionen.se/Templates/Page____47493.aspx