handdator

Visa fullständig version : Behöver styrke-råd


TheRaven
2012-02-23, 15:35
Hej alla!

I november förra året började jag styrketräna, men inte förrän i januari drog det igång på allvar (kör nu varannan dag).

Av personalen på gymmet fick jag ett start-program som jag går efter, med mina egna vikt-inställningar såklart.

Programmet går igenom hela kroppen på samma pass, så det är inte särskilt "intensivt". Med tanke på att jag siktar på att få starkare armar, stabilare överkropp och bättre bålstabilitet har jag nu börjat öka på biceps, triceps, bröst och mage för att jag innan kände att det blev för lätt.

Programmet säger att jag ska köra 3x15 reps på varje muskel, men nu har jag gjort så att jag kör biceps/triceps/bröst i början, mitten och slutet på passet, vilket betyder att det blir 9x15 (3x15 + 3x15 + 3x15) reps. Mage kör jag en gång i början och en i slutet, alltså 6x15 reps.

- Biceps/Triceps kör jag med den här (http://artgymfitness.com/img/enlarged/universal-cable-machine.jpg) maskinen inställd på 17,5 kg
- Bröst kör jag med den här (http://www.technogym.com/media/immagini/1847_227_pect_machine_diago_big.jpg) maskinen inställd på 25 kg
- Mage kör jag med den här (http://image.tradevv.com/2011/01/01/enjoyfitness/1747883.jpg?size=600) maskinen inställd på 35 kg

Funderade idag lite över om detta faktiskt kan vara negativt istället för positivt, kan det bli så att det är FÖR mycket rentav? Att det blir nedbrytning istället?

Rent kostmässigt har jag börjat äta lite mer och slänger i mig en proteinshake efter varje pass och käkar också ordentligt efter varje.

Vad tror ni? Är det för mycket eller kan jag fortsätta köra på samma spår? Har ni några andra allmänna råd med tanke på det jag har skrivit här i inlägget?

Tack på förhand!

Dribinho
2012-02-23, 16:06
Ökar du i styrka om inte varje vecka i varje fall varannan så fungerar det ju uppenbarligen. Men som alltid när folk skriver om sina egna "hitte på scheman" med maskiner och konstigheter blir svaret: Börja träna ett riktigt, beprövat program som fokuserar på fria vikter istället. Kolla in Z_Bumbis eller Stronglifts 5x5 som finns som stickys här i forumet.

Kalliban
2012-02-23, 16:12
Ökar du i styrka om inte varje vecka i varje fall varannan så fungerar det ju uppenbarligen. Men som alltid när folk skriver om sina egna "hitte på scheman" med maskiner och konstigheter blir svaret: Börja träna ett riktigt, beprövat program som fokuserar på fria vikter istället. Kolla in Z_Bumbis eller Stronglifts 5x5 som finns som stickys här i forumet.

Kunde inte sagt det bättre själv. :thumbup:

TheRaven
2012-02-23, 17:22
Tack för svar!

Förstår hur ni menar guys, men nu känner jag min väldigt mycket som en "rookie" och vill bara bygga upp en ordentligt grundstyrka innan jag ger mig på de fria vikterna. Låter löjligt, jag vet, men jag tycker att maskinerna är trivsamma.

mysglenn
2012-02-23, 17:26
Tack för svar!

Förstår hur ni menar guys, men nu känner jag min väldigt mycket som en "rookie" och vill bara bygga upp en ordentligt grundstyrka innan jag ger mig på de fria vikterna. Låter löjligt, jag vet, men jag tycker att maskinerna är trivsamma.

Det är med de fria vikterna du bygger grundstyrka och koordination

jag tror t o m att maskinträning gör det svårare för en att börja träna med fria vikter än om man hade börjat med dessa direkt

Rakanichy
2012-02-23, 18:46
Det är med de fria vikterna du bygger grundstyrka och koordination

jag tror t o m att maskinträning gör det svårare för en att börja träna med fria vikter än om man hade börjat med dessa direkt

+1.

Fria vikter är det som gäller, punkt slut. Get with it..

cnsforpresident
2012-02-23, 20:35
Tack för svar!

Förstår hur ni menar guys, men nu känner jag min väldigt mycket som en "rookie" och vill bara bygga upp en ordentligt grundstyrka innan jag ger mig på de fria vikterna. Låter löjligt, jag vet, men jag tycker att maskinerna är trivsamma.

Jag körde själv maskiner i 6 månader innan jag började med fria vikter. Maskiner ÄR trivsamma i början, gillar du dem så kör på det.

Du kan gott köra z_bumbis program och istället för fria vikter utföra samma _rörelse_ med maskin. Istället för bänk kör du bröstpress, t ex. Är du osäker över rörelserna, kolla in exrx.net.

Peace

cnsforpresident
2012-02-23, 20:42
Med det också sagt att fria vikter ÄR effektivare. Och faktiskt oändligt mycket roligare än maskiner när man väl bemästrat dem.

TheRaven
2012-02-23, 21:59
Okej, jag ska börja utforska vikterna lite försiktigt :) Tack för svar som sagt!

Förresten, var hittar man z_bumbis program?

KalleBalik
2012-02-23, 22:05
Okej, jag ska börja utforska vikterna lite försiktigt :) Tack för svar som sagt!

Förresten, var hittar man z_bumbis program?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

MtotheM
2012-02-23, 22:41
Det är med de fria vikterna du bygger grundstyrka och koordination

jag tror t o m att maskinträning gör det svårare för en att börja träna med fria vikter än om man hade börjat med dessa direkt

+1

Även om gympersonal/skolundervisning tenderar att rekommendera maskiner i början för att inte skada sig, så tror jag snarare det snarare bidrar till större skaderisk när man väl börjar med frivikter än om man hade börjat direkt med tanke på att man då är stark nog för vikterna men har inte koordinationen/rörelsemönstret inbanat.