handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Cubase 5


Scratch89
2012-02-23, 15:14
Hej! Installerade precis Cubase 5, och jag fick upp ett felmeddelande när jag startade det.

"The currently installed soundcard driver does not support Direct Sound Input. Recording audio is not possible."

Jag antar att jag måste ha någon slags drivrutin för att kunna använda det ordentligt. Jag har använt Audacity utan problem, men Cubase verkar vara lite mer fancy och använder andra drivrutiner. Vad är det jag behöver ladda hem i så fall? Jag har ett Realtek ALC889 7.1.

I system requirements står det "ASIO compatible audio hardware recommended for low latency performance", vad är det?

rememberence
2012-02-23, 15:30
Här diskuterar folk i samma sits som dig.
Det är en fråga som rör drivrutiner verkar det som :)

http://mtippach.proboards.com/index.cgi?board=likelynotabugbutthereisaproblem&action=display&thread=979

EDIT: Vet dock inte om det gäller exakt samma kort som du har.

Scratch89
2012-02-23, 15:35
Hmm, verkar inte riktigt fungera för någon. Hur kan de göra ett program som inte funkar om man har Realtek-kort?

rememberence
2012-02-23, 15:40
Hmm, verkar inte riktigt fungera för någon. Hur kan de göra ett program som inte funkar om man har Realtek-kort?

Cubase är väl lite av top-segmentet i genren av mjukvaran.
Att utvecka stöd för konsument-kort ligger kanske inte inom ramarna gällande ekonomisk lönsamhet för dom.

Scratch89
2012-02-23, 15:44
Cubase är väl lite av top-segmentet i genren av mjukvaran.
Att utvecka stöd för konsument-kort ligger kanske inte inom ramarna gällande ekonomisk lönsamhet för dom.

Måste jag köpa ett externt ljudkort i så fall, eller vad är alternativen?

C h r i s
2012-02-23, 15:58
Måste jag köpa ett externt ljudkort i så fall, eller vad är alternativen?

Aldrig använt cubase, men rekommenderar i alla fall att du laddar ner och kör Asio4All http://www.asio4all.com/ om ditt ljudkort inte stödjer Asio från början.

Ställ om till asio drivers i inställningarna och det bör funka. Rejäl förbättring när det kommer till latency likaså.

Scratch89
2012-02-23, 16:02
Aldrig använt cubase, men rekommenderar i alla fall att du laddar ner och kör Asio4All http://www.asio4all.com/ om ditt ljudkort inte stödjer Asio från början.

Ställ om till asio drivers i inställningarna och det bör funka. Rejäl förbättring när det kommer till latency likaså.

Ah, hoppas att det funkar. Vore ju en enkel lösning. :)

willtjam
2012-02-23, 16:07
Asio4All ska lösa det problemet. Har för mig att samma meddelande dök upp för mig samtidigt som jag installerade externt ljudkort, så det ska inte krävas ett externt. Fast det var längesen, så jag kan ha fel. Godspeed!

Scratch89
2012-02-23, 16:09
Aldrig använt cubase, men rekommenderar i alla fall att du laddar ner och kör Asio4All http://www.asio4all.com/ om ditt ljudkort inte stödjer Asio från början.

Ställ om till asio drivers i inställningarna och det bör funka. Rejäl förbättring när det kommer till latency likaså.

Vart kan jag ställa om till ASIO drivers? Kontrollpanelen? Jag hittar inget ställe där man lätt kan hitta det och bara klicka i.

willtjam
2012-02-23, 16:17
Devices/Device Setup.../VST Audio System, om du nu menar det.

C h r i s
2012-02-23, 16:20
Vart kan jag ställa om till ASIO drivers? Kontrollpanelen? Jag hittar inget ställe där man lätt kan hitta det och bara klicka i.

Använder tyvärr inte Cubase så vet inte hur inställningarna ser ut, men du borde kunna hitta det bland Driver type, Audio drivers eller något sådant. Kan finnas någon dropdown flik där det står MME/DirectX/Stereo Mix/Realtek. Du ska kunna byta till Asio där om du har det installerat.

Scratch89
2012-02-23, 16:26
Det verkade hjälpa, för nu kommer inte felmeddelandet upp längre. Jag testade att importera något slags ljud, men det verkar fortfarande vara helt tyst. Jag ser dock "mätarna" röra på sig efter hur ljudet ska vara.

willtjam
2012-02-23, 16:28
Du kanske måste pilla i kontrollpanelen också.

Scratch89
2012-02-23, 16:37
Kontrollpanelen på datorn eller i programmet? Jag har som ni märker väldigt dålig koll på Cubase, jag tycker Audacity var mycket enklare, men det saknade funktioner jag vill ha.

willtjam
2012-02-23, 16:39
Kontrollpanelen på datorn, ifall du ska ändra ljudutgången. Kanske måste välja asio där, jag kommer inte ihåg. Annars kan du sitta och pilla i device setup i programmet, där typ allt styrs.

C h r i s
2012-02-23, 17:14
Asio brukar vara rätt så kräset med att BARA spela upp ljud om du har stängt av alla andra källor som använder ljud. Har du browsern uppe med youtube på, spotify etc, så stäng av dessa och starta programmet igen så ska det fungera.

Annars så är Ableton den bästa DAW'en. ;)

Scratch89
2012-02-23, 17:45
Asio brukar vara rätt så kräset med att BARA spela upp ljud om du har stängt av alla andra källor som använder ljud. Har du browsern uppe med youtube på, spotify etc, så stäng av dessa och starta programmet igen så ska det fungera.

Annars så är Ableton den bästa DAW'en. ;)

Hey, det funkade! Hade igång Starcraft 2 hela tiden i bakgrunden, så det var kanske därför det krånglade.

Nu gäller det bara att man lär sig hur autotune och pitch corrector funkar...
Jag har för mig att man ska kunna gå in i sångspåret och dra i tonerna lite som man vill, och så ser man vilka toner man sjunger, och så är det en skala på sidan som gör att man kan lägga dem i ett G istället för ett A, t.ex. Får se om jag lyckas lösa detta. :D

willtjam
2012-02-23, 18:14
Dubbelklicka på den inspelade filen så kommer sample editor upp, och nånstans där till vänster ska man kunna transponera väldigt lätt, som du skrev. Det går via pitch shift, men det är inte det sättet jag tänker på.

Autotune följer inte med, utan det får du köpa till. Rätt simpelt att använda ifall man läser hjälpfilen. :)

Scratch89
2012-02-23, 19:01
Dubbelklicka på den inspelade filen så kommer sample editor upp, och nånstans där till vänster ska man kunna transponera väldigt lätt, som du skrev. Det går via pitch shift, men det är inte det sättet jag tänker på.

Autotune följer inte med, utan det får du köpa till. Rätt simpelt att använda ifall man läser hjälpfilen. :)

Ah, jag hittade själv när jag letade runt. Det är ju lite tidskrävande jämfört med autotune, men det är ju lätt och det är gratis. Det är nu man märker hur dåligt man sjunger. :D

willtjam
2012-02-23, 20:14
Haha, ja! Första gången man sjunger och spelar in sig själv, den dagen kommer man ihåg. :D

Scratch89
2012-02-23, 21:53
Bara för att. Fick autotunen att funka, synd att man har så fuuul sångröst även fast man autotunar. Kompar med två basar också, har ingen gitarr hemma nu. Man hör inte jättetydligt att det är autotunat, däremot har jag på en "studio chorus" på den första stämman, och en distortion på den andra. Dethär tog en kvart, kan bli roligt att sitta i många timmar.

http://www.mediafire.com/?m83flubukwil16q

Asdf
2012-02-23, 22:00
Cubase är fruktansvärt kul! Vi gjorde för ett par mån sen en cover på elektropop med technoversionen i bakgrunden som blev riktigt grymt! Med cubase kan man sitta ett bra tag!

LunaSpice
2012-02-23, 22:04
Ett program som är betydligt mer användarvänligt är Presonus Studio One Pro. Jag har kört Cubase i många år och upplever att det, iaf för mig, finns lite för många funktioner som krånglar till mer än hjälper mig. Studio One är mkt enkelt och mkt dragndrop-funktioner gällande ljudfiler, effekter på spår, eventeditors etc. Kan starkt rek., kör det själv (blandat med Cubase 6...) :)

http://studioone.presonus.com/

Scratch89
2012-02-23, 22:14
Ett program som är betydligt mer användarvänligt är Presonus Studio One Pro. Jag har kört Cubase i många år och upplever att det, iaf för mig, finns lite för många funktioner som krånglar till mer än hjälper mig. Studio One är mkt enkelt och mkt dragndrop-funktioner gällande ljudfiler, effekter på spår, eventeditors etc. Kan starkt rek., kör det själv (blandat med Cubase 6...) :)

http://studioone.presonus.com/

Om det finns en funktion så man kan ändra sången (pitcha/tuna) så kan jag tänka mig att använda det. Min kompis kan sjunga bra, men jag är oftast väldigt off key. Med Cubase var det bara att dra mitt B till ett G så var det okej sen. :D

PRound
2012-02-23, 22:25
Nej, kontrollpanelen på cubase. Du går in på Devices/Device Setup/ och sen aktiverar du drivrutinen aiso4all som du laddat ned.
Om det inte hörs någon ljud så måste du stänga cubase och sen öppna det igen.

Scratch89
2012-02-23, 22:28
Kan man inte exportera ljudet till en mp3-fil? I Audacity kan man väldigt enkelt ta File/Export/To MP3, och så var det klart. Jag hittade inget sånt i Cubase. Hur gör man? Jag vill skicka mitt projekt till min kompis. Någon kanske kan öppna min länk här ovan och göra det åt mig? :D

LunaSpice
2012-02-23, 22:30
Finns väl export i arkivmenyn? Annars exporterar du till wav, sen till mp3.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

PRound
2012-02-23, 22:32
Export i menyn, sen får du välja wav eller mp3.

Scratch89
2012-02-23, 22:51
Är rätt säker på att det inte fanns där. Är inte hemma nu så jag kan inte titta. Måste man ha en registrerad version? Programmet vill att jag ska registrera det varje gång jag öppnar det. Kan ingen göra det åt mig? :D

C h r i s
2012-02-23, 22:51
Kan man inte exportera ljudet till en mp3-fil? I Audacity kan man väldigt enkelt ta File/Export/To MP3, och så var det klart. Jag hittade inget sånt i Cubase. Hur gör man? Jag vill skicka mitt projekt till min kompis. Någon kanske kan öppna min länk här ovan och göra det åt mig? :D

Vissa DAW's exporterar bara till wav, jag brukar använda mig utav LameDropXPd, funkar utmärkt. http://rarewares.org/mp3-lamedrop.php

willtjam
2012-02-24, 00:16
File/Export/Audio mixdown... är det under. Sen väljer du vilket format du vill ha.
Det finns förresten flera how-to-filmer om Cubase där ute på vilda webben och dom är ruggigt bra, ifall man verkligen vill lära sig.

Scratch89
2012-02-27, 17:53
Satt i tre timmar igår, och en timma idag, och vi fick ihop det här. Jag är rätt nöjd ändå. Ingen världsproduktion såklart, men kul att sitta o trixa. :)

http://www.mediafire.com/?234sdr59a290o2u

Scratch89
2012-03-09, 11:34
Hur gör man för att flytta ljudspåret bara lite grann? När jag drar i den vill den flytta en hel bar (från 7e till 8e t.ex), men jag skulle vilja tajta till det bara lite grann. Skulle också funka att kunna klippa i spåret var som helst utan att behöva klippa rakt på takterna.

LunaSpice
2012-03-09, 14:26
Du får välja kvantiseringen till 1/64 eller 1/32. Den är troligen inställd på "bar" nu och därför flyttas eventsen i jämna bars när du flyttar dem. Finns i menyraden över sequencern.

Fin svengelska där... :)

willtjam
2012-03-09, 21:11
Slå av och på snap-funktionen ifall du vill flytta hur du vill:

http://i.imgur.com/uS7rI.jpg

LunaSpice
2012-03-09, 22:00
Så kan man också göra... :)

Sorry, missförstod problemet och hade fel. willtjam har helt korrekt.

panzerpig
2012-03-10, 10:52
Satt i tre timmar igår, och en timma idag, och vi fick ihop det här. Jag är rätt nöjd ändå. Ingen världsproduktion såklart, men kul att sitta o trixa. :)

http://www.mediafire.com/?234sdr59a290o2u

Låter helt ok, lite mer trixande så kan det bli ännu bättre. främst Eq tänker jag på. Skära lite i de lägsta nivåerna på basen tex? Hos mig så är det väldigt mycket mullrande bas vilket gör basen otydlig?
Kanske skära nånstans runt 30-50 hz? Vet inte vad du har gjort med den innan, kompressor?

Scratch89
2012-03-10, 12:02
Låter helt ok, lite mer trixande så kan det bli ännu bättre. främst Eq tänker jag på. Skära lite i de lägsta nivåerna på basen tex? Hos mig så är det väldigt mycket mullrande bas vilket gör basen otydlig?
Kanske skära nånstans runt 30-50 hz? Vet inte vad du har gjort med den innan, kompressor?

Ja, mixningen är väl sådär. Har egentligen bara lagt på en kompressor med standardvärden. Om man sänker basen lite (vilket jag har gjort i andra, senare mixar) så blir basen bättre och man hör anslagen. Sänkt lite annat, höjt stämmor. Carl måste sjunga om den andra versen, den är alldeles för auto tunad. :D

Nu har jag ett problem att det blir ett litet "hack" varje gång man spelar upp något som blivit ihopklistrat. Säg att jag kör en basgång som ska gå fyra gånger under versen, så kommer det låta vid varje gång det loopas, eller kommer efter varandra i time linen. Hur ska man göra för att undvika det?

Lyssna här, vid 0:05, 0:10, 0:16, 0:22 osv.
Jag vet inte varför det är så, det är ju inte så att det ska behöva vara så hela tiden?

http://www.mediafire.com/?p8g9hb523f18oq1

Scratch89
2012-03-10, 12:04
Och ja, jag hittade sätt att flytta grejer på analogt igår innan jag såg era svar. Tack. :)

Scratch89
2012-03-11, 16:36
Nu har jag fått till min del, bas och min sång. Fattas Carls sång och gitarr. Jag tycker det blir rätt okej, men jag tycker att bryggan ("This place is never the same again..." blir så.. slafsig. Kan man lägga till ett filter, liknande en de-esser, som tar bort smaskandet? Kanske bara jag som sjunger så efterblivet. :D

http://www.mediafire.com/?i31rh3pp5a8dn0p

Originalet:
4kMZ23T9VHE