handdator

Visa fullständig version : Ytterligare en träningsjournal!


Mike019
2012-02-23, 14:53
Då jag det närmaste året kommer försöka lyfta min träning till en högre nivå tänker jag att det kan vara på sin plats att föra journal.

Lite om mig:
Har tränat mer eller mindre seriöst de senaste 6 åren, framför allt gym men även en del kampsport. De senaste två-tre åren har jag dock övergivit kampen, för att fokusera på vikt- lyftningen.

Förra året var ett kasst träningsår pga diverse motgångar, men nu Jävlar!
Sedan början av detta kalender år går det som på räls. Tänker mig att en dagbok kan hjälpa mig att ytterligare höja motivationen.

Tacksam för all feedback!

Ålder 28år
182cm
100kg

Lite resultat (detta år)

Knäböj 3x150
Bänkpress 1x125
Marklyft 2x160?
Militärpress 3x70

Just nu fokuserar jag mycket på basövningar, vilka alltid ligger först i passen och där jag lägger en stor del av energin, uppvärmning plus 5-8 arbetssett. Knäböj är absoluta favoriten varför jag viger ett helt pass åt den övningen, brukar bli uppvärmning samt upp emot 10 tunga sett.

Jag kör inga högrepp/ lågrepps veckor, utan blandar som jag känner för. Likadant kastar jag in några sett negativ träning lite här och där.

Mitt träningsschema just nu ser ut som följer:

Dag 1. Bröst - axlar- triceps Press

Bänkpress/ Hantelpress, plan, sned
Superset Armhävningar Sittande bröstpress
Lyft framåt med stång/ Viktskiva
Hantellyft åt sidan
Triceps rep/ stång

Dag 2. Ben – vader
Knäböj!
Vadpress

Dag 3. Rygg fokus på lats - baksida axlar - biceps

Chins breda/ smala
Latsdrag breda (som ett komplement till chinsen)
Superset Latsdrag smala sittande bred rodd
Baksida axlar kabelmaskin
Baksida axlar kabelmaskin
Bicepscurl


Dag 4. Bröst – axlar – triceps

Militärpress
Hantel flyes
Sittande bröstpress (högrepp)
Superset Kabel flyes armhävningar
Lyft åt sidan
Smal bänkpress/ scullcrucher

Dag 5. Rygg fokus på nedre/ rodd baksida

Marklyft
Sittande rodd
Stående rodd
Superset Baksida axlar hantel och kabel
Shrugs
Bicepscurl

Dag 6. Ben- vader

Frontböj
Raka mark
Utfall fram/ bak
Benspark
Vadpress

Vila gör jag inte på bestämda dagar utan när kroppen säger att det är dags, 4, 5 dagar på gymmet i rad brukar vara lagom. Är jag inte helt slut kör jag någon form av konditions träning dessa dagar.

Dessutom går jag 45 min varje morgon innan frukost. (om inte vädret är kasst

Mike019
2012-02-23, 20:07
Så var dagens rutiner avklarade! Får summera det som en helt ok träningsdag, förutom morgon promenaden blev det intervall- löpning med en kompis, då vädret var fantastiskt och kondition stod på schemat.

Dock var det ett bra tag sedan jag intervall- löpte, pga svårigheter att motivera mig till att göra det på bandet.. Men i detta väder finns det inte mycket att skylla på, bara på med skorna och kötta!!

Orken tog som väntat slut ganska snabbt, men efter en lättare uppvärmning brände vi av ca 12X50m där vi verkligen gav allt! Flåset är inte på topp men det kommer=)

Sträckte höger låret ganska illa, så marklyften imorn får nog tyvärr stå åt sidan... Känns lite trist, det är en övning jag verkligen inte vill missa.. Men men... Man lär så länge man lever.

Har ätit bra:

Frukost
En rejäl talrik gröt+ mjölk
5 ägg
en apelsin samt lite ananas

mellanmål
En burk lätt kvarg samt en näve mandlar

Lunch
250g lax
ca 150g jordärtskocka

Träna

30g vassle protein

Middag 1
250g lax
ca 150g jordärtskocka

Middag 2
300g fläskkotlett
1 avokado
1 morot
selleri & tomat

Bara kvälls keson kvar=)

Sen bara en kvällsbön om att jag kan gå imorgon bitti=)

See ya!!!!