handdator

Visa fullständig version : It works for me


Sniggel
2012-02-23, 14:46
Bra sammanfattat av en kille vid namn Ian Mccarthy

aKWvV76sbs0

daloatf
2012-02-23, 15:50
If that works for him!

hbe
2012-02-23, 17:21
intressant att lyssna på =)

krokodille
2012-02-23, 17:37
"do whatever the F**K you wanna dooOOOOOOooooo"

Ghoetic
2012-02-23, 21:29
Mycket bra!

Men, i träningens värld är det faktiskt sant, om man ser till studier, idag har vi faktiskt flertal studier, och till stor del så motsäger de varandra på olika sätt, vanligast är tränings principer, t.ex studier på lågvolym vs högvolym och hur styrke ökningar översätts till volym ökning, osv.

Så jag skulle ändå säga att man borde testa sig fram!

Kischen
2012-02-23, 21:33
Mycket bra!

Men, i träningens värld är det faktiskt sant, om man ser till studier, idag har vi faktiskt flertal studier, och till stor del så motsäger de varandra på olika sätt, vanligast är tränings principer, t.ex studier på lågvolym vs högvolym och hur styrke ökningar översätts till volym ökning, osv.

Så jag skulle ändå säga att man borde testa sig fram!

Det tycker inte jag. Först provar man det som vetenskapen föreslår och om det inte fungerar, testa eget. Inte tvärt om.

Uppfinna hjulet en gång till.

Röda Björnen
2012-02-23, 21:50
orka vara opti

MVH

Stoltz
2012-02-23, 22:06
Det tycker inte jag. Först provar man det som vetenskapen föreslår och om det inte fungerar, testa eget. Inte tvärt om.

Uppfinna hjulet en gång till.

Tror problemet där är att många uppfattar det som att vetenskapen föreslår många olika saker.

mysglenn
2012-02-23, 22:09
orka vara opti

mvh

+1

Matsa
2012-02-24, 00:47
Mycket bra!

Men, i träningens värld är det faktiskt sant, om man ser till studier, idag har vi faktiskt flertal studier, och till stor del så motsäger de varandra på olika sätt, vanligast är tränings principer, t.ex studier på lågvolym vs högvolym och hur styrke ökningar översätts till volym ökning, osv.

Så jag skulle ändå säga att man borde testa sig fram!

Jag tror inte att problemet är att studierna motsäger varandra utan snarare att många är väldigt dåliga på att tolka studierna. Det kan vara svårt ibland.

Fritösen
2012-02-24, 00:52
You want science and studies? Fuck you. I’ve got scars and blood and vomit.

Matsa
2012-02-24, 01:15
You want science and studies? Fuck you. I’ve got scars and blood and vomit.

Wendler har nog i alla fall lite koll på den relevanta forskningen, han har ju trots allt tränat på Westside ganska länge.

It has been asked what philosophy Westside adheres to. The answer is none. We use training methodologies and the science of methods. Everything we do is based on a scientific principle.

Fast det låter ju säkert tuffare att prata om blod och spyor.

Fritösen
2012-02-24, 01:37
Wendler har nog i alla fall lite koll på den relevanta forskningen, han har ju trots allt tränat på Westside ganska länge.



Fast det låter ju säkert tuffare att prata om blod och spyor.

d e är ja kool

mattilainen
2012-02-24, 02:00
det som jag tänker på när någon säger "det funkar för mig" är att "ja, men hur vet du att detta påstående som (jag) eller nå¨go nannan säger, inte skulle fungera bättre eller likadant?" .

Ghoetic
2012-02-24, 06:30
Det tycker inte jag. Först provar man det som vetenskapen föreslår och om det inte fungerar, testa eget. Inte tvärt om.

Uppfinna hjulet en gång till.

Jag syftade på studier vars ena menar att t.ex träna tungt med lågfrekvens ger mer styrka än vad det nu jämförs med. Så finns det en studie som jämför styrke ökningar i "cross sectional area" altså massa och den lyder större styrka = mer massa, och då sist kommer en studie som säger att högre volym i allmänhet ger bättre massa men lite mindre styrka.

Typ sådär, kanske vart lite rörigt.

Eddie Vedder
2012-02-24, 07:01
Jag syftade på studier vars ena menar att t.ex träna tungt med lågfrekvens ger mer styrka än vad det nu jämförs med. Så finns det en studie som jämför styrke ökningar i "cross sectional area" altså massa och den lyder större styrka = mer massa, och då sist kommer en studie som säger att högre volym i allmänhet ger bättre massa men lite mindre styrka.

Typ sådär, kanske vart lite rörigt.

Ja du skriver i princip obegripligt men det jag tror att du försöker få fram är jag inte ens säker på att du har rätt i. Vilka studier syftar du på som pekar på att hög volym ger mer styrka? Jag vill hävda att vi - tvärtom mot vad du hävdar - har ganska klart för oss att den sammantagna forskningen säger styrka = tungt och hypertrofi = högre repetitionsantal.

spoon
2012-02-24, 07:41
Det funkar inte för mig men jag gör det ändå. Står ju på kolo att man ska göra så...

Eddie Vedder
2012-02-24, 08:07
Det funkar inte för mig men jag gör det ändå. Står ju på kolo att man ska göra så...

Vad säger "Kolo" då? Jag vill hävda att åsikterna går isär väldigt kraftigt på Kolozzeum. Oavsett diskussionsämne. Men den som blint litar på första bästa Kolotips är naturligtvis just den typen av person som killen i klippet kritiserar.

Spartansk
2012-02-24, 08:26
You want science and studies? Fuck you. I’ve got scars and blood and vomit.

No offense, men det är så jävla töntigt när kroppsbyggare pratar om att de har "ärr". Har hört liknande uttalanden förut, och jag grimaserar varje gång. Styrketräning får en inte att börja blöda och leder inte till ärr.

Pernam
2012-02-24, 08:43
No offense, men det är så jävla töntigt när kroppsbyggare pratar om att de har "ärr". Har hört liknande uttalanden förut, och jag grimaserar varje gång. Styrketräning får en inte att börja blöda och leder inte till ärr.

Äsch, han pratar ju om näsblod och operationsärr förstår du väl? ;)

Nitrometan
2012-02-24, 09:00
No offense, men det är så jävla töntigt när kroppsbyggare pratar om att de har "ärr". Har hört liknande uttalanden förut, och jag grimaserar varje gång. Styrketräning får en inte att börja blöda och leder inte till ärr.

Han pratar om SL. Det leder till ärr, blod och spyor.

Ghoetic
2012-02-24, 10:38
Ja du skriver i princip obegripligt men det jag tror att du försöker få fram är jag inte ens säker på att du har rätt i. Vilka studier syftar du på som pekar på att hög volym ger mer styrka? Jag vill hävda att vi - tvärtom mot vad du hävdar - har ganska klart för oss att den sammantagna forskningen säger styrka = tungt och hypertrofi = högre repetitionsantal.

Skriver från en telefon ;/, jag menade att t,ex det finns belägg för att tyngre, lågvolym typ 85% av 1rm ger bra styrka, och ökningar i styrka leder till bra ökningar i CSA dvs massa, men sen finns det belägg för att en högre volym med lite fler reps typ 65% av 1rm ger bättre ökningar i massa trots mindre styrke ökning.

Kalliban
2012-02-24, 10:45
Skriver från en telefon ;/, jag menade att t,ex det finns belägg för att tyngre, lågvolym typ 85% av 1rm ger bra styrka, och ökningar i styrka leder till bra ökningar i CSA dvs massa, men sen finns det belägg för att en högre volym med lite fler reps typ 65% av 1rm ger bättre ökningar i massa trots mindre styrke ökning.

Grejen är väl såhär (rätta mig om jag har fel): Satsar du på styrka, det vill säga få reps och tyngre vikt, så kommer du bli stark, men du kommer att få volym av det också eftersom styrka medför volym. På samma sätt kommer du bli stark om du satsar på volym eftersom volym medför styrka. Däremot är ration mellan styrka och volym helt olika. Satsar du på styrka så blir du stark och får "en del" volym på köpet. Satsar du på volym så blir du stor och blir "relativt" stark på köpet. Du kan inte bli stark utan att bygga volym och du kan inte bygga volym utan att bli stark. Du kan däremot ha väldigt olika förhållande mellan styrka och volym beroende på hur du tränar.

Du kan alltså inte bli stark utan att bygga en del volym, precis som du inte kan bygga en massa volym utan att öka i styrka.

Ghoetic
2012-02-24, 10:52
Grejen är väl såhär (rätta mig om jag har fel): Satsar du på styrka, det vill säga få reps och tyngre vikt, så kommer du bli stark, men du kommer att få volym av det också eftersom styrka medför volym. På samma sätt kommer du bli stark om du satsar på volym eftersom volym medför styrka. Däremot är ration mellan styrka och volym helt olika. Satsar du på styrka så blir du stark och får "en del" volym på köpet. Satsar du på volym så blir du stor och blir "relativt" stark på köpet. Du kan inte bli stark utan att bygga volym och du kan inte bygga volym utan att bli stark. Du kan däremot ha väldigt olika förhållande mellan styrka och volym beroende på hur du tränar.

Du kan alltså inte bli stark utan att bygga en del volym, precis som du inte kan bygga en massa volym utan att öka i styrka.

Det är precis det jag menar, studiernas slutsats säger oftast att den ena är bättre än den andra, och sen tror jag dessa förhållande mellan styrka och volym är individuella pga olika muskelfiber, därav tillbaka till första posten jag gjorde i tråden: Testa dig fram!

Eddie Vedder
2012-02-24, 14:30
Det är precis det jag menar, studiernas slutsats säger oftast att den ena är bättre än den andra, och sen tror jag dessa förhållande mellan styrka och volym är individuella pga olika muskelfiber, därav tillbaka till första posten jag gjorde i tråden: Testa dig fram!

Och det är den stora skillnaden mellan olika studier som jag ifrågasätter. Jag vill hävda att man har en ganska klar bild av vilken träning som lämpar sig bäst för styrka och vilken som lämpar sig bäst för hypertrofi. Och jag håller inte med om att det dras slutsatser på det sätt du upplever.

Dessutom har ingen sagt emot att man ska testa sig fram. Men problemet ligger i när de testerna på en själv får "testaren" i fråga att lyfta fram sina resultat som allmänt gällande och argumentera för dem med hemmasnickrade teorier om varför. Det är alltså inget fel alls i att hitta sin väg. Men det är en annan sak att tillskriva sina resultat till särskilda mekanismer och säga att "Jag har rätt därför att det gick bättre än det för mig!". Särskilt när man sedan kombinerar det snacket med lite värdelösa argument om forskning som man inte fattar och gärna lite konspirationsteorier för att göra det komplett.

Spartansk
2012-02-24, 14:34
Äsch, han pratar ju om näsblod och operationsärr förstår du väl? ;)

Han pratar om SL. Det leder till ärr, blod och spyor.

Point taken.

add3
2012-02-24, 14:41
Ser man det ur ett rent fysiologiskt perspektiv så kan jag förstå kritiken som läggs fram i "It works for me". Det vill säga, det kanske funkar det du kör, men de tips eller åsikter någon expert på området har kanske kan ta dig längre.
Dock, är det viktigt att ha i åtanke att träning inte alltid handlar om att maximera och göra det absolut bästa rent tidsmässigt/matmässigt/viktmässigt. Träning är en livsstil, varav vi alla har olika sätt att se på den. Därmed tycker jag att det ligger nåt i "It works for me", man e nöjd med det man har, visst kan det finnas bättre sätt, men om det funkar för någon och någon trivs med sin träning, vad har du då för rätt att påpeka rätt/fel? Kanske vore det bättre med lågreppare i en specifik övning, men personen trivs bra med och tycker det är roligt att träna högreppare.

Träning är mer än att maximera hit o dit, det handlar om att ha kul och hålla sin kropp i trim. Alla har rätt till sina åsikter, men det måste finnas en respekt för oliktränande, varav diskussionen är relativt onödig.

Kalliban
2012-02-24, 14:46
Ser man det ur ett rent fysiologiskt perspektiv så kan jag förstå kritiken som läggs fram i "It works for me". Det vill säga, det kanske funkar det du kör, men de tips eller åsikter någon expert på området har kanske kan ta dig längre.
Dock, är det viktigt att ha i åtanke att träning inte alltid handlar om att maximera och göra det absolut bästa rent tidsmässigt/matmässigt/viktmässigt. Träning är en livsstil, varav vi alla har olika sätt att se på den. Därmed tycker jag att det ligger nåt i "It works for me", man e nöjd med det man har, visst kan det finnas bättre sätt, men om det funkar för någon och någon trivs med sin träning, vad har du då för rätt att påpeka rätt/fel? Kanske vore det bättre med lågreppare i en specifik övning, men personen trivs bra med och tycker det är roligt att träna högreppare.

Träning är mer än att maximera hit o dit, det handlar om att ha kul och hålla sin kropp i trim. Alla har rätt till sina åsikter, men det måste finnas en respekt för oliktränande, varav diskussionen är relativt onödig.

:thumbup:

Halva träningen ligger ju i psyket, gillar man sin träning och är peppad på att träna så fortsätter man och får resultat. Klart mycket bättre än att ändra till en tråkig, men kanske teoretiskt bättre, träning som man senare slutar med för att det blev tråkigt.

Slartibartfast
2012-02-24, 15:01
Ganska saftigt att säga att Phil Heath antagligen inte har en susning om fysiologi.

Väldigt vettigt i övrigt. Skulle vara kul om nån av dessa vettiga typer faktiskt såg ut som om dom tränade. *popcorn*

Spetälsk
2012-02-24, 15:18
orka vara opti

MVHorka vara o-opti.

Jag tror inte att problemet är att studierna motsäger varandra utan snarare att många är väldigt dåliga på att tolka studierna. Det kan vara svårt ibland.+1
krävs överblick över forskningsläget för att tolka dem rätt. ett sammanhang. en studie säger inget. två studier säger lika lite. många verkar tro att om en "studie" är källan så avgör det diskussionen. bättre läsa författare som har koll på det vetenskapliga läget än sammanfattningen av random studie som man bara läst sammanfattningen av, som man ramlat över genom kolo.

Spetälsk
2012-02-24, 15:22
Särskilt när man sedan kombinerar det snacket med lite värdelösa argument om forskning som man inte fattar och gärna lite konspirationsteorier för att göra det komplett.helt komplett blir det aldrig om det inte kommer från en yngling på väg ut ur puberteten som hade växt bra utan träning.

Ghoetic
2012-02-24, 16:09
Och det är den stora skillnaden mellan olika studier som jag ifrågasätter. Jag vill hävda att man har en ganska klar bild av vilken träning som lämpar sig bäst för styrka och vilken som lämpar sig bäst för hypertrofi. Och jag håller inte med om att det dras slutsatser på det sätt du upplever.

Dessutom har ingen sagt emot att man ska testa sig fram. Men problemet ligger i när de testerna på en själv får "testaren" i fråga att lyfta fram sina resultat som allmänt gällande och argumentera för dem med hemmasnickrade teorier om varför. Det är alltså inget fel alls i att hitta sin väg. Men det är en annan sak att tillskriva sina resultat till särskilda mekanismer och säga att "Jag har rätt därför att det gick bättre än det för mig!". Särskilt när man sedan kombinerar det snacket med lite värdelösa argument om forskning som man inte fattar och gärna lite konspirationsteorier för att göra det komplett.

Jag hade kunnat börja leta upp de studier jag läst, och jag vet säkert att jag inte tolkat fel, som motsäger olika intensitets nivår, eller total volym osv för att uppnå s.k. optimala förhållanden till t,ex massa. du får helt enkelt leta själv för du har knappast läst alla, eller fortsätta med vad du nu gör, jag orkar då inte nu.

Men ingen har sagt att du måste tro på mig heller.

Jag skrev heller aldrig att någon ska testa sig fram och sen argumentera åt någon annan varför si eller så är bättre eller sämre, utan "it works for me" kan man väl inte dra under samma kam som "it works for him, so it must work for me/he/she" sen vet jag inte vad du yrar om med konspirations teorier eller forskning som man inte förstår sig på.

Eddie Vedder
2012-02-24, 16:40
Men ingen har sagt att du måste tro på mig heller.

Jag skrev heller aldrig att någon ska testa sig fram och sen argumentera åt någon annan varför si eller så är bättre eller sämre, utan "it works for me" kan man väl inte dra under samma kam som "it works for him, so it must work for me/he/she" sen vet jag inte vad du yrar om med konspirations teorier eller forskning som man inte förstår sig på.

Den delen var inte riktad till dig utan till fenomenet i stort.

Ghoetic
2012-02-24, 18:31
Den delen var inte riktad till dig utan till fenomenet i stort.

Okej, :em: tog åt mig lite kanske ;)

Röda Björnen
2012-02-28, 21:51
orka vara o-opti..

Ja. Att spendera tid till att forskningsmässigt hitta de bästa övningarna, bästa kosten, bästa levnadssättet m.m. tar bort det roliga och spännande med träning, det som ger en liten rush!

Vad jag försöker säga är att om vi följer allt forskningsrapporter visar så tror jag man rätt snabbt tappar glädjen i sin träning och viljan att fortsätta om man inte låter sig utmanas.

MVH

mysglenn
2012-02-28, 21:53
Ja. Att spendera tid till att forskningsmässigt hitta de bästa övningarna, bästa kosten, bästa levnadssättet m.m. tar bort det roliga och spännande med träning, det som ger en liten rush!

Vad jag försöker säga är att om vi följer allt forskningsrapporter visar så tror jag man rätt snabbt tappar glädjen i sin träning och viljan att fortsätta om man inte låter sig utmanas.

MVH

+1

Lätt att man går runt och oroar sig i onödan på gymmet, "är verkligen denna övning optimal?"

Spetälsk
2012-02-28, 22:24
Ja. Att spendera tid till att forskningsmässigt hitta de bästa övningarna, bästa kosten, bästa levnadssättet m.m.

+1

Lätt att man går runt och oroar sig i onödan på gymmet, "är verkligen denna övning optimal?"tror inte någon gör så. det r hjärnspöken Man kan reflektera över sin utveckling utan att vara orolig och tvångsmässigt läsa forskar rapporter. för 6-7 v sen tyckte jag att baksida axlar släpade. Jag ändrade programet. Det gamla var inte "optimalt". Resultat? jag är mycket nöjd.

ni borde slappna av. träna och låt träna :cool:

mysglenn
2012-02-28, 22:26
tror inte någon gör så. det r hjärnspöken Man kan reflektera över sin utveckling utan att vara orolig och tvångsmässigt läsa forskar rapporter. för 6-7 v sen tyckte jag att baksida axlar släpade. Jag ändrade programet. Det gamla var inte "optimalt". Resultat? jag är mycket nöjd.

ni borde slappna av. träna och låt träna :cool:

jag kan faktiskt vittna om det utifrån egen erfarenhet

när jag började "läsa på" om träning så sjönk mina resultat markant

Spetälsk
2012-02-28, 22:30
jag kan faktiskt vittna om det utifrån egen erfarenhet

när jag började "läsa på" om träning så sjönk mina resultat markantman ska inte ersätta träning med läsning :)

mysglenn
2012-02-28, 22:33
man ska inte ersätta träning med läsning :)

det är ju det man gör, man byter program efter en vecka, börjar tänka på minitekniker i latsdrag, och om man ska gå till failure i det första eller sista setet osv. ja finns hur mycket som helst man gå runt och ojja sig över.

Spetälsk
2012-02-29, 09:46
det är ju det man gör, man byter program efter en vecka, börjar tänka på minitekniker i latsdrag, och om man ska gå till failure i det första eller sista setet osv.Hepp! "man" är en hysteriker.

Ursäkta min franska, men du är nära skitsnacket mysglenn. "man" gör som "man" begriper, men vill man ha bra resultat så kör man så hårt man orkar och klarar och lär av framgång, misstag, de starka och duktiga killarna på gymmet, böcker osv (forskningsraporter är det ingen utanför universiteten som läser) och man klarar av att justera sitt program utan att göra våld på grundläggande träningsprinciper. det hjälper att göra rätt i stort om man någon gång tagit till sig grunderna, gärna i idrottsförening eller liknande,

spoon
2012-02-29, 09:57
Vad säger "Kolo" då? Jag vill hävda att åsikterna går isär väldigt kraftigt på Kolozzeum. Oavsett diskussionsämne. Men den som blint litar på första bästa Kolotips är naturligtvis just den typen av person som killen i klippet kritiserar.

Leangains,LCHF, ingen cardio för då blir man inte stark, aldrig stretcha, maximalt med protein, leta efter kontakten och tut tut. Givetvis är det individer som skriver inläggen men det går trender här med om vad som är optimalt. Jag tror att det finns folk som gör det som anses vara optimalt även om det känns konstigt.

Eddie Vedder
2012-02-29, 10:00
Leangains,LCHF, ingen cardio för då blir man inte stark, aldrig stretcha, maximalt med protein, leta efter kontakten och tut tut. Givetvis är det individer som skriver inläggen men det går trender här med om vad som är optimalt. Jag tror att det finns folk som gör det som anses vara optimalt även om det känns konstigt.

Ja det finns trender men det finns också väldigt många (som jag:)) som inte håller med helt eller kanske inte håller med alls. Eller håller med men försöker nyansera det. Jag håller inte med om att Kolozzeum kan jämföras med vad en enskild person kan påstå oemotsagd på sin blogg eller i ett Youtubeklipp.

Den personen som gör storartade påståenden utan grund bemöts med en hel del kritik på Kolo. Och ju större ord desto mer svidande kritik och krav på belägg. Som sig bör.

mysglenn
2012-02-29, 10:04
Hepp! "man" är en hysteriker.

Ursäkta min franska, men du är nära skitsnacket mysglenn. "man" gör som "man" begriper, men vill man ha bra resultat så kör man så hårt man orkar och klarar och lär av framgång, misstag, de starka och duktiga killarna på gymmet, böcker osv (forskningsraporter är det ingen utanför universiteten som läser) och man klarar av att justera sitt program utan att göra våld på grundläggande träningsprinciper. det hjälper att göra rätt i stort om man någon gång tagit till sig grunderna, gärna i idrottsförening eller liknande,

Läs bara i alla dessa trådar som skapas här på forumet dagligen, den ena mer optinojig än den andra

Det kanske inte direkt är att utspritt "problem" men det finns här helt klart

Kolla bara på den nya stjärnan wcanka som har tränat 2dagar men redan gjort 5 trådar om frågor rörande i princip allt..

minns en kille som hängde på body's forum för något år sedan som gjorde en drink varje morgon bestående av minst ett dussin olika ingredienser som han hade vägt och räknat ut skulle optimera hans testosteronproduktion under dagen, bla skulle han ha i vattenkrasse och skal från kiwifrukt..

Har några bekanta inom träningsvärlden som säger samma sak, att så fort de började tänka och läsa så blev de skitnödiga och slutade få resultat på gymmet eftersom de hela tiden skulle testa det nyaste schemat i BODY magazine eller whatever.

Jag har kompisar inom det akademiska som gör upp långa listor på böcker de ska skaffa till kurser, kompletteringsläsning, lista på övningar de ska göra och allt så att de till slut inte får någon tid och energi över att faktiskt studera och klara tentan med bra betyg...

Så kom inte och säg att jag "skitsnackar" för det finns faktiskt folk som kan komma in i sådana mönster och det kan vara jättesvårt att ta sig ur.

Spetälsk
2012-02-29, 10:16
Läs bara i alla dessa trådar som skapas här på forumet dagligen, den ena mer optinojig än den andra

Det kanske inte direkt är att utspritt "problem" men det finns här helt klart

Kolla bara på den nya stjärnan wcanka som har tränat 2dagar men redan gjort 5 trådar om frågor rörande i princip allt..

minns en kille som hängde på body's forum för något år sedan som gjorde en drink varje morgon bestående av minst ett dussin olika ingredienser som han hade vägt och räknat ut skulle optimera hans testosteronproduktion under dagen, bla skulle han ha i vattenkrasse och skal från kiwifrukt..

Har några bekanta inom träningsvärlden som säger samma sak, att så fort de började tänka och läsa så blev de skitnödiga och slutade få resultat på gymmet eftersom de hela tiden skulle testa det nyaste schemat i BODY magazine eller whatever.

Jag har kompisar inom det akademiska som gör upp långa listor på böcker de ska skaffa till kurser, kompletteringsläsning, lista på övningar de ska göra och allt så att de till slut inte får någon tid och energi över att faktiskt studera och klara tentan med bra betyg...

Så kom inte och säg att jag "skitsnackar" för det finns faktiskt folk som kan komma in i sådana mönster och det kan vara jättesvårt att ta sig ur.de har andra problem bakom sina beteenden. viljan att göra rätt och bra förklarar inga misslyckanden..

men alla gör som de vill. dålig faktisk träning är bättre än bra teoretisk träning.

själv ska jag beställa en ny batch böcker. har problem få ihop en optimalt periodiserad årsplan :naughty:

peace :)

mysglenn
2012-02-29, 10:21
dålig faktisk träning är bättre än bra teoretisk träning.




är du säker på det? har du någon studie du kan hänvisa till?

(ja du ser...)

Spetälsk
2012-02-29, 10:24
är du säker på det? har du någon studie du kan hänvisa till?

(ja du ser...)ser vad?