handdator

Visa fullständig version : Dricker jag för mycket vatten?


KalleTeodor
2012-02-23, 10:02
Jag har sen 1 år tillbaka då jag började gymma seriöst druckit mycket vatten. Dricker ca 3 liter per dag plus det vattnet jag blandar proteindrink och gainer med så plus 1 liter där. Sen är det ju vatten i maten. Blir det för mycket? Jag har inte märkt något negativt men överkonsumtion är ju inge bra vad det än må vara. Det måste ju gälla även vatten? Jag väger 86kg.

King Grub
2012-02-23, 10:04
"Onödigt" mycket antagligen, men inga mängder som är dåliga eller skadliga. Bieffekten skulle vara frekventa toalettbesök i sådana fall.

En nackdel skulle vara att om du någon gång inte kan få i dig din vanliga mängd vätska, så kan du uppleva att du känner dig konstig och får ont i huvudet. Då tror många som vanligen dricker stora mängder vatten att dom fått i sig för lite vatten, när det egentligen är deras kroppar som reagerar negativt på en plötslig normal mängd vätska, eftersom dom vant sig vid en överkonsumtion.

KalleTeodor
2012-02-23, 10:11
"Onödigt" mycket antagligen, men inga mängder som är dåliga eller skadliga. Bieffekten skulle vara frekventa toalettbesök i sådana fall.

En nackdel skulle vara att om du någon gång inte kan få i dig din vanliga mängd vätska, så kan du uppleva att du känner dig konstig och får ont i huvudet. Då tror många som vanligen dricker stora mängder vatten att dom fått i sig för lite vatten, när det egentligen är deras kroppar som reagerar negativt på en plötslig normal mängd vätska, eftersom dom vant sig vid en överkonsumtion.

I usa rekommenderas det 1 gallon per dag och det är ju ungefär den mängden jag får i mig.
Så den enda nackdelen med detta är att jag skulle känna mig lite konstig i huvudet om jag inte får i mig den mängd jag brukar? Det kommer inte hända. Har ett rätt högt proteinintag också så man blir ju törstig.

King Grub
2012-02-23, 10:16
Det finns inget övre gränsvärde satt.

bollio
2012-02-23, 10:58
Rätt konstigt med allmänna rekommendationer om vatten eftersom alla har så annorlunda aktivitetsnivå, kroppstyngd och kost, men jag antar att en lägsta rekommenderad nivå borde gå att räkna ut för de flesta.

Reaper123
2012-02-23, 11:04
Jag dricker onödiga mänger vatten, vi pratar 5-6 L/dag en helt vanliga vardag. Finner dock bara två "negativa" sidor med detta:
- Fler toabesök än normalt
- Torkar ut något grönjävligt när jag dricker kopiösa mängder starksprit (kan droppa 5kg i vikt fre-lör tex)

Gillar dock att sippa på min shaker med vatten om dagarna på jobbet och tycker mig prestera bättre med att alltid se till att ha en tillräcklig vätskenivå i kroppen! :) (det sistnämda har troligen med det grub påpekar, att en som överkonsumera upplever en normal mängd otillräcklig)

Edit: Ytterligare än anledning till att jag dricker så mycket är att hålla hungern i schakt och tack vare mitt höga proteintag (långt över "normalt") vill jag se till att inte ligga i underkant (1L/100g protein sägs ju vara ett bra riktmärke)

Mental
2012-02-23, 13:16
Rätt konstigt med allmänna rekommendationer om vatten eftersom alla har så annorlunda aktivitetsnivå, kroppstyngd och kost, men jag antar att en lägsta rekommenderad nivå borde gå att räkna ut för de flesta.

Lägstanivå för frisk normalaktiv sätter man normalt till 30ml/kgkv

Men man kan gå lägre vid svikt mm. Dessutom glömmer många räkna med hur mycket vätska som finns i det vi äter.

Ola Wallengren
2012-02-23, 13:35
En nackdel skulle vara att om du någon gång inte kan få i dig din vanliga mängd vätska, så kan du uppleva att du känner dig konstig och får ont i huvudet. Då tror många som vanligen dricker stora mängder vatten att dom fått i sig för lite vatten, när det egentligen är deras kroppar som reagerar negativt på en plötslig normal mängd vätska, eftersom dom vant sig vid en överkonsumtion.

Är detta evidensbaserat eller "bara" beprövad erfarenhet. Jag känner igen det, men skulle varit tacksam för en referens om det finns.

Linjedomarn
2012-02-23, 17:26
Är det smart att hålla koll på vätskenivån genom att kolla på urinets färg?

1684_
2012-02-23, 18:30
Ja dessa toabesök e alltid trevligt, tur man bor på landet :) SKämt å sido, dricker oxå onödigt mkt men va fasiken... mår ju bra av de.

Blacknednatty
2012-02-23, 18:50
Får jag fråga varför du dricker 3l rent vatten om dan?

Spartansk
2012-02-23, 18:55
Bieffekten "onödigt många toalettbesök" är inget att skoja bort. Kissar man för ofta riskerar man att musklerna där nere förslappas, och man blir inkontinent. Men tycker man inte det är ett problem att behöva blöja på ålderns höst är det väl bara att dricka på, antar jag.

thisismysuit
2012-02-23, 19:46
Lägstanivå för frisk normalaktiv sätter man normalt till 30ml/kgkv

Men man kan gå lägre vid svikt mm. Dessutom glömmer många räkna med hur mycket vätska som finns i det vi äter.

Grejen är ju den att kroppen behöver rent vatten för att få ut vätskan som finns i maten, personligen dricker jag därför lite innan jag äter för att förbättra matsmältning m.m

Sniggel
2012-02-23, 20:11
Dricker själv rätt mycket. Har provat att dra ner men verkar inte vänja mig utan går runt med huvudvärk och törst även om jag försöker stå ut en längre tid.

När jag är aktiv så dricker jag ca 5 liter vätska på ett dygn. Annars är det nere påca 3 när jag är inaktiv. Lägre än så och huvudvärken kommer. Men först kommer törsten.

cero
2012-02-24, 15:43
Dricker du så mycket vatten pga träningen? Om ja, varför?

Risk för överaktiv blåsa, som Spartansk säger?

KalleTeodor
2012-02-24, 15:56
Dricker du så mycket vatten pga träningen? Om ja, varför?

Risk för överaktiv blåsa, som Spartansk säger?

kissar väl var 3e timme eller nåt ibland oftare. så det är inte så farligt. dricker för att jag läst att det är bra :P känns bra helt enkelt och sen är den en vana nu.

leanimal
2012-02-25, 16:56
Drick när du är törstig, annars torkar du bara ut.

AhmedGrisen
2012-02-27, 02:16
jag dricker så urinet har en lagom ljusgul nyans, är det bra eller ska jag glömma de?

nocantdo
2012-02-27, 04:23
Jag har sen 1 år tillbaka då jag började gymma seriöst druckit mycket vatten. Dricker ca 3 liter per dag plus det vattnet jag blandar proteindrink och gainer med så plus 1 liter där. Sen är det ju vatten i maten. Blir det för mycket? Jag har inte märkt något negativt men överkonsumtion är ju inge bra vad det än må vara. Det måste ju gälla även vatten? Jag väger 86kg.

3 Liter är väll inte speciellt mycket det dricker jag nog under ett tränings pass.
7-8 liter per dag är nog mitt intag men då dricker jag bara vatten och grönt te, Under Kreatin kur en jävla massa mer uhhh.

Apos78
2012-02-27, 08:26
3 Liter är väll inte speciellt mycket det dricker jag nog under ett tränings pass.

Varför?

7-8 liter per dag är nog mitt intag men då dricker jag bara vatten och grönt te, Under Kreatin kur en jävla massa mer uhhh.

Varför?

Spartansk
2012-02-27, 09:25
jag dricker så urinet har en lagom ljusgul nyans, är det bra eller ska jag glömma de?

Det är perfekt. Kissar man genomskinligt så dricker man nog lite väl mycket.

mysglenn
2012-02-27, 09:29
Det är perfekt. Kissar man genomskinligt så dricker man nog lite väl mycket.

borde finnas en tråd där vi la upp bilder på vårt kiss med, inte bara våra träningfilmer och spänninskort :)

Spartansk
2012-02-27, 09:31
borde finnas en tråd där vi la upp bilder på vårt kiss med, inte bara våra träningfilmer och spänninskort :)

Hahaha... Kör igång, starta den du... Jag vågar inte, jag har redan varningar. ;)

mysglenn
2012-02-27, 09:33
Hahaha... Kör igång, starta den du... Jag vågar inte, jag har redan varningar. ;)

jag med.. vår vänta tills några går ut :-)

Men on topic, är kisset genomskinlig som vatten ja då har man nog druckit för mycket. Är kisset brunt, grönt.. ja då kanske man ska dricka lite till... är det lagom gult och fint ja då är allt perfa :D

nocantdo
2012-02-27, 15:03
[QUOTE=Apos78;5622994]Varför?

Jag har en sådan kropp kräver mycket mycket vätska har alltid varit så, Min mor Klaga alltid på mig att jag va/är som en svamp, Och diabetes har jag inte heller.

Men jag mår bra vatten är ju The Source of Life :)

Apos78
2012-02-27, 15:43
[QUOTE=Apos78;5622994]Varför?

Jag har en sådan kropp kräver mycket mycket vätska har alltid varit så, Min mor Klaga alltid på mig att jag va/är som en svamp, Och diabetes har jag inte heller.

Men jag mår bra vatten är ju The Source of Life :)

Så länge du mår bra är det väl positivt men att din kropp skulle ha ett normalt vätskebehov på över 100 ml/kg/dygn ser jag som osannolikt. Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt på mindre än hälften av dina åtta liter men det är en högst personlig åsikt.

Sverker
2012-02-27, 18:13
Det går att räkna på vätskebehovet. Det gäller upp till den gränsen att man svettas myckeyt pga varmt klimat eller tuff träning.

Grundbehovet för att bli av med salter/elektrolyter, kreatinin, urinsyra ligger kring 1 liter. Behovet för att bli av med bildat urinämne är ca 7 dl / 100 gram protein. Äter vi mer protein ökar vattenbehovet linjärt. Jag själv skulle räkna 1 liter / 100 gram protein eftersom det följer med salter, urinsyra och kreatinin med proteinmaten.



Vattnet som bildas vid förbränningen, sk metaboliskt vatten, motsvar ungefär vattenförlusten i utandningsluften. Gäller fram tills man tränar när det är riktigt kallt ute. Då behövs mer vatten.

Endumen
2012-02-27, 22:15
Jag dricker nog mellan 3-5 liter om dagen. Kroppen gör generellt av med mer vätska (dvs du behöver dricka mer) under vinterhalvåret. I 20graders kyla rekomenderas om jag inte missminner mig att man skall dricka ungefär 5l pga att vätska enklare avdunstar från huden...

nocantdo
2012-03-01, 04:28
Det går att räkna på vätskebehovet. Det gäller upp till den gränsen att man svettas myckeyt pga varmt klimat eller tuff träning.

Grundbehovet för att bli av med salter/elektrolyter, kreatinin, urinsyra ligger kring 1 liter. Behovet för att bli av med bildat urinämne är ca 7 dl / 100 gram protein. Äter vi mer protein ökar vattenbehovet linjärt. Jag själv skulle räkna 1 liter / 100 gram protein eftersom det följer med salter, urinsyra och kreatinin med proteinmaten.



Vattnet som bildas vid förbränningen, sk metaboliskt vatten, motsvar ungefär vattenförlusten i utandningsluften. Gäller fram tills man tränar när det är riktigt kallt ute. Då behövs mer vatten.


Inte så konstigt att jag dricker mycket då!

Jag ligger på högt protein intag och Bor i Bangkok och tränar jävligt hårt.
Jag svettas konstant. *gah!*