handdator

Visa fullständig version : Sår av stången i knäböj


andeem
2012-02-23, 09:02
Är jag ensam i världen om att ha drabbats av detta?

http://29.media.tumblr.com/tumblr_lzthgh7mrT1r2jqkzo1_500.jpg

Vad gör jag för fel? Det måste väl bero på att stången hasar omkring lite. Själv tycker jag att den ligger stadigt.

Jag har t-shirt i bomull när jag böjer.

Kalliban
2012-02-23, 09:07
Jag får likadant om jag kör exempelvis vader i en stående vadmaskin där man har kuddar på axlarna. Se till att stången ligger rätt från början och använd armarna och händerna som "klämmor" som pressar stången mot ryggen. Det där får du (tror jag) för att stången, som du skriver, hasar omkring lite. Fokusera på att verkligen klämma fast stången mot ryggen och se om det blir bättre :)

Pernam
2012-02-23, 09:10
Magnesia för tusan!

aijou
2012-02-23, 09:17
Det ser ju onekligen ut som att såret har uppstått pga friktion mellan huden och stången och då måste ju nästan stången ha hasat/glidit lite. Min sambo har påpekat någon gång att jag har haft ett liknande, fast mindre, märke på ryggen. Men det har nog bara hänt en gång.

Jag böjer i linne så min hud har ganska mycket direktkontakt med stången. Jag misstänker att tyget i din t-shirt kanske river mer mot huden än vad en bar stång skulle göra.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att ha lite magnesium både innanför och utanpå tröjan på området som har kontakt med stången. Jag brukar även försöka skjuta bak armbågarna så att stången får mer stöd från baksidan av axlarna. Då känns det som att den ligger stadigare.

Jappse
2012-02-23, 09:51
Köp med hood tröja :P

Dreas
2012-02-23, 09:59
Jag hade sådana märken tills jag lärde mig att pressa fram händerna och klämma ihop skuldrorna bättre.

AtomicPuffin
2012-02-23, 10:22
Antingen så glider du bara i mitten och inte på sidorna, eller så bär du väldigt mycket av vikten på mitten.

Försök få en jämnare "hylla" där bak med vikten mer jämnt fördelad och utspridd.

ARMSTARK
2012-02-23, 11:37
Tryck ihop skulderbladen/trapsen, då får du som en kudde av muskler som stången kan ligga på. Om du håller händerna nära kroppen på stången får du det naturligt.

+ Ju mer kött man har på ryggen desto mindre blir problemet, tar dock några år att få. ;)

erha1122
2012-02-23, 11:59
Oj, det där såg inte kul ut. Själv har jag inte märkt av några obehag alls av stången trots att jag är färsk på knäböj. Håll i stången och försök få armbågarna att nudda varandra!

krubkungen
2012-02-23, 12:07
Oj, det där såg inte kul ut. Själv har jag inte märkt av några obehag alls av stången trots att jag är färsk på knäböj. Håll i stången och försök få armbågarna att nudda varandra!

Kör du med t-shirt eller linne? Jag får alltid ett sånt där märke(inget sår) ifall jag kör med t-shirt eller linne och givetvis en tung j-vla skivstång :D

Får dock inga problem ifall jag har en tjockare tröja eller hood.

RAUBEZ
2012-02-23, 12:20
Varför kan man inte bara köra med sån där stångkudde? Är det mindre opti?

Adama
2012-02-23, 12:26
Varför kan man inte bara köra med sån där stångkudde? Är det mindre opti?

Då ligger den ännu mera ostabilt, svårt att klämma fast en stor rulle i jämförelse med en smal stång. Värre ju tyngre man kör.

Adama
2012-02-23, 12:29
Vad gör jag för fel? Det måste väl bero på att stången hasar omkring lite. Själv tycker jag att den ligger stadigt.

Jag har t-shirt i bomull när jag böjer.

Ser ut som du kör lowbar? Håller du smalt grepp så att du lättare kan bilda en skulderhylla? Belastningen borde inte ligga där den gör nu.

Den här Mark Rippetoe videon kanske du har sett redan?

http://vimeo.com/30763907

erha1122
2012-02-23, 12:30
Kör du med t-shirt eller linne? Jag får alltid ett sånt där märke(inget sår) ifall jag kör med t-shirt eller linne och givetvis en tung j-vla skivstång :D

Får dock inga problem ifall jag har en tjockare tröja eller hood.

Varierar helt, börjar oftast med tjocktröja under uppvärmningen + kanske första arbetssettet. När jag är varm åker den av och då är det oftast tshirt och ibland linne. Inte märkt av någon smärta/skada alls där stången har vilat.

EDIT: Adama slog huvudet på spiken tror jag, ser ut som att du är helt avslappnad i ryggen och helt enkelt bara låter stången ligga passivt. Håll stången så smalt du kan och pressa ihop skulderbladen så tror jag att det ska lösa sig.

andeem
2012-02-23, 12:38
Tryck ihop skulderbladen/trapsen, då får du som en kudde av muskler som stången kan ligga på. Om du håller händerna nära kroppen på stången får du det naturligt.Jo, jag försöker liksom med det. Men jag är lite stel i axlar och bröst och trycker ihop lite gradvis, dvs tar ett bredare tag när jag fattar stången och trycker ihop mer efter att jag lyft av. Misstänker att det orsakar lite slitage också.

andeem
2012-02-23, 12:41
Ser ut som du kör lowbar? Håller du smalt grepp så att du lättare kan bilda en skulderhylla? Belastningen borde inte ligga där den gör nu.Försöker pressa ihop, men får uppenbarligen inte till det.

Den här Mark Rippetoe videon kanske du har sett redan?

http://vimeo.com/30763907Japp. Och det kanske helt enkelt är mer ihoptryckta skulderblad som gäller.

andeem
2012-02-23, 12:43
/.../ ser ut som att du är helt avslappnad i ryggen och helt enkelt bara låter stången ligga passivt. /.../Nä, avslappnad är jag fan inte. :)

erha1122
2012-02-23, 12:44
Jo, jag försöker liksom med det. Men jag är lite stel i axlar och bröst och trycker ihop lite gradvis, dvs tar ett bredare tag när jag fattar stången och trycker ihop mer efter att jag lyft av. Misstänker att det orsakar lite slitage också.

Kan nästan lova dig att om inte det där är boven så är det i alla fall en starkt bidragande faktor. Har du testat shoulder dislocators? Var också grymt stel innan men körde dessa frekvent redan på lägre vikter vilket kanske har hjälpt mig att undvika slitage nu.

Kalliban
2012-02-23, 12:47
Kan nästan lova dig att om inte det där är boven så är det i alla fall en starkt bidragande faktor. Har du testat shoulder dislocators? Var också grymt stel innan men körde dessa frekvent redan på lägre vikter vilket kanske har hjälpt mig att undvika slitage nu.

Kan bara instämma i att dessa är grymma. Jag kör 2x8 såna innan varje pass och det är grymt. :thumbup:

mattilainen
2012-02-23, 12:58
som säkert många har skrivit så tryck bak armbågarna och gör så trapsen och skuldrorna blir som en upphöjning som stången ligger på.

Sniggel
2012-02-23, 13:26
Inte haft problemet tidigare eller ny på knäböj eller ökat mycket i styrka på sistone?

Är stången stabil på ryggen eller "guppar" den lite upp och ner under repetitionerna?

andeem
2012-02-23, 13:38
Inte haft problemet tidigare eller ny på knäböj eller ökat mycket i styrka på sistone?

Är stången stabil på ryggen eller "guppar" den lite upp och ner under repetitionerna?Började köra knäböj på riktigt i höstas. Har inte ökat så våldsamt styrka, men jag kör Stronglifts och har höjt vikten från 50 till 95 kilo. Och volymen (75 arbetsrep i veckan) är ju betydligt större än vad jag varit i närheten av tidigare.

Stången guppar inte så mycket numera, men jag hade större problem med att hitta en stabil placering i början, och problemet (alltså såret) har vuxit successivt sedan dess. Borde ha tagit tag i problemet direkt, men hoppades att jag skulle härdas ...

z_bumbi
2012-02-23, 13:50
Jag skulle hålla igen tills såret läker. Du kan ha en bra teknik men eftersom du redan har ett sår så räcker den belastningen för att det ska bli värre.
Som tur är finns frontböj, benpress, mark och utfall kvar att köra så det bara som en annan träningsperiod.

andeem
2012-02-23, 14:34
Jag skulle hålla igen tills såret läker. Du kan ha en bra teknik men eftersom du redan har ett sår så räcker den belastningen för att det ska bli värre.
Som tur är finns frontböj, benpress, mark och utfall kvar att köra så det bara som en annan träningsperiod.Får väl göra så. Har aldrig kört frontböj men det ska bli spännande att prova. Benpress har jag verkligen börjat hata (har ofta problem att rubba död vikt) men kanske ska ge övningen en ny chans på lite högre reps.

Adama
2012-02-23, 14:44
Highbar/OL-böj är ju också ett alternativ.


Postat via Tapatalk

andeem
2012-02-23, 14:52
Highbar/OL-böj är ju också ett alternativ.Tips på bra instruktionsfilmer?

stemag
2012-02-23, 15:16
http://www.google.com/search?hl=sv&q=highbar+squat#q=highbar+squat&hl=sv&prmd=imvns&source=lnms&tbm=vid&ei=H0pGT_rpOoShOur-reUN&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=4&ved=0CB0Q_AUoAw&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=135786ce61a1918&biw=1088&bih=654

Här finns en del filmer.

Adama
2012-02-23, 15:50
Tips på bra instruktionsfilmer?

I filmen jag länkade så visar Rip var highbar är i början.

Man lägger stången högt ovanpå trapsen. Det är väldigt skonsamt för armar/axlar, man behöver knappt hålla i stången.


Postat via Tapatalk

Östlund
2012-02-23, 19:15
Jag får liknande sår lite längre ut mot axlarna.. Gör inte ont, men ser inte så mysigt ut..
Förut när jag körde knäböj i smithen så var det aldrig några problem.

Men nu har jag börjat köra knäböj på riktigt, och det känns bra mycket bättre, så dom märkena får jag leva med tills jag fått in bättre grepp/teknik

limenka
2012-02-23, 21:07
Brukade också på få axlarna när jag körde i tunnare tshirt. Byte till tjockare (vet ej material) så gick det över. :)

Sniggel
2012-02-23, 21:21
Tycker z_bumbis förslag på frontböj är en utmärkt idé tills såret läkt. Du har ju ändå fått så pass bra ökningar och du kan säkert fortsätta utvecklas när såret är läkt. Eftersom du är nybörjare så kanske du t om ökar i knäböjsstyrka under din frontböjsperiod.