handdator

Visa fullständig version : Vägen till en rätare ryggrad har börjat!


Ayo
2012-02-23, 00:37
Introduktion:

Jag lider av något som kallas lordosis eller lordos. I mitt fall är det nog hyper-lordos. Det är inte något som är trevligt att ha. Inte bara har detta hindrat mig från att gå till stranden med polare för att bada och ha trevligt utan det limiterar också min användning av tröjor. Jag har en hel del tröjor i garderoben men jag använder endast fåtal av dom. Tröjorna jag använder ser i alla fall någorlunda hyffsat ut när man ser på min rygg från sidan, alla andra tröjor får min rygg att se ut som ringaren i Notre Dame. Min hyper-lordos hindrar mig också från att vandra omkring i områden med mycket folk för jag hatar när folk stirrar. Glöm att gå omkring med t-shirt under sommaren, jag tar i så fall hellre på mig en tunn tröja så att min böjda rygg blir mindre exposed så att säga. Detta tycker kanske ni låter överdrivet men försök leva med min rygg under en hel dag så ska ni nog få se på andra bullar :)

Ett par bilder för att demonstrera hur någon med hyper-lordos kan se ut:

http://tiger.towson.edu/~mlipka1/lord1.jpg

http://cdn.stronglifts.com/wp-content/uploads/lordosis1.jpg

Varför gör jag den här tråden?

Anledningen till att jag skapade en tråd om detta är för att jag behöver ett ställe där jag kan bli motiverad att fortsätta kämpa och att få motivation av andra. Jag är en person som tappar lusten rätt fort och en sådan här tråd kommer vilja få mig att fortsätta och förhoppningsvis kommer en hel del personer följa tråden och jag vill ju inte göra någon besviken.

Vad vill jag uppnå?

Jag vill helt enkelt uppnå en rakare ryggrad. Jag vill ha en normalböjd ryggrad som jag känner mig säker med. Jag vill kunna dra på stranden igen, jag vill kunna ta på mig tunna kläder, jag vill kunna gå ut bland områden med mycket folk utan att känna mig osäker, jag vill öka mitt självförtroende, få en bättre hållning och en mer centrerad kropp. Dessutom när jag får en rakare rygg så kommer jag automatiskt bli längre. Jag är just nu cirka 176 när jag sträcker på mig så gott jag kan och med en rak ryggrad så har jag inga tvivel på att jag kan nå upp till 180.

Sådant här resultat vill jag uppnå:

http://cdn.stronglifts.com/wp-content/uploads/stronglifts-lordosis.jpg

Hur min ryggrad ser ut för tillfället (ursäkta den dåliga bildkvalitén):

http://i44.tinypic.com/1ovbep.jpg

Som ni kan se så har både jag och han i bilden ovan relativt identiska ryggradar. Jag vill uppnå resultatet som han också uppnådde. Förresten, i bilden till höger så suger han in sin mage så det är inte photoshoppat eller nåt sånt. Jag inser också att jag behöver gå ner en del i vikt för att få en mer fastare kropp. Jag ska köra igång med viktminskningen samtidigt som jag kör igång med min stretching.

Vilket schema kommer jag att följa?

Jag har kommit fram till att lordos bildas när man sitter ner för mycket p.g.a. att vissa muskler i kroppen blir för tighta och av dålig hållning helt enkelt. Det gäller att stretcha dessa muskler och få ryggkotorna att "omplacera" sig. Det finns en hel del att läsa om detta om någon här är intresserade av att veta mer.
När jag inte stretchar så ska jag försöka att sitta mindre under dagen och inte sova mer än 8 - 9 timmar per dag. Sitter jag vid datorn så ska jag sitta rakt upp och gå upp och stretcha två gånger i timmen om jag sitter vid datorn en längre tid. Sedan ska jag också ta promenader på två timmar om dagen för enbart stretching kommer inte ge mig en rakare ryggrad. Jag måste hela tiden hålla koll så min hållning är korrekt resten av dagen. Axlarna ska bak och huvudet upp, och två timmars promenader kommer se till så jag blir van vid detta. Jag har ju gått med dålig hållning hela mitt liv så jag måste ändra på den vanan.

Mitt schema hittar ni på denna hemsida. Som ni kan se är det en hel del övningar men det bryr jag mig inte om. Jag ska klara det!
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/neanderthal_no_more_part_iv;jsessionid=E6F98069B81 13972F63AF0112CCA16DD-mcd02.hydra

Så sådär ser det ut! Borde ta omkring en månad att rätta till min ryggrad. Detta baserar jag på vad andra har sagt om deras väg till en rätare rygg. Jag hoppas verkligen att innan april månad så kommer jag inte bara ha en rak rygg utan även vara några centimeter längre, mer självsäker, bättre självförtroende, bättre hållning och en finare kropp helt enkelt. Håll tummarna för mig och peppa mig att inte ge upp! Själva stretchingen kommer nog inte vara något problem (förutom att jag inte har tillgång till en del utrustning men det löser jag på nåt sätt). Jag kör igång på måndag! Fram tills dess ska jag lära mig schemat utantill och testa mig på alla olika övningar så jag lär mig göra stretchingarna på korrekt sätt. Det svåraste under denna 1 månads träningen kommer vara att jämt och ständigt ha en rak hållning. Man är ju inte van vid det precis.

Fas 1: Stretcha för att uppnå en rak rygg samt äta lite nyttigare.
Projekterad tid: Cirka 4 - 6 veckor. Innan april månad borde min ryggrad vara avsevärt rakare.

Fas 2: Viktminskning. Jag väger just nu cirka 86 kg och skulle behöva gå ner till i alla fall 75 kg. Jag vill gå ner så mycket fett som möjligt innan jag kör igång med styrketräningen. Viktminskningen kör jag samtidigt som jag stretchar. Det blir intervall träning 15 - 20 minuter om dagen cirka 5 - 6 dagar i veckan. Detta kombineras självklart med en nyttigare kost. Mer grönsaker, mer frukt, ingen mer läsk, absolut inget godis eller chips och om jag känner att suget kommer så skadar det inte att köpa en Red Bull då och då.
Projekterad tid: 9 - 12 veckor att gå ner till 75 kg.

Fas 3: Styrketräning. Det är det här momentet som jag verkligen längtar att komma till. Jag vill inte börja tredje fasen förrän jag fixat dom första två. Om jag verkligen kämpar hårt och är motiverad så borde den här fasen börja någon gång i maj månad eller senast i juni. Jag kommer följa Vince Del Montes schema för jag tror verkligen på den. Målet är att gå upp 10 kg muskler under 6 månaders tid. Jag vill sedan stabilisera min vikt på omkring 85 - 90 kg med relativt låg kroppsfett.
Projekterad tid: 6 månader eller senast innan det nya året 2013.

Jag kommer hålla faserna i var sin seperat tråd. Denna tråden är enbart om min väg till en rätare ryggrad. Fyra dagar kvar sen kör jag igång! Behöver all motivation jag kan få under dessa dagar. Kanske har ni själva följt ett liknande schema och kanske fått en rakare rygg? I så fall får ni gärna berätta allt om det!

Rabi
2012-02-23, 21:18
Lycka till! Ska försöka följa denna så gott jag kan. Hoppas det ryggen ordnar sig, känns jävligt att behöva gå runt som en gravid kvinna hela dagarna.

Ayo
2012-02-23, 22:54
Lycka till! Ska försöka följa denna så gott jag kan. Hoppas det ryggen ordnar sig, känns jävligt att behöva gå runt som en gravid kvinna hela dagarna.

Tack ska du ha! Hur ser det ut med din rygg? Lika böjd som min eller en lite mildare form av lordos?

Rabi
2012-02-24, 15:33
Tack ska du ha! Hur ser det ut med din rygg? Lika böjd som min eller en lite mildare form av lordos?

Kan försöka lägga upp en bild, ser väll hyfsat likadant ut tror jag...

Ayo
2012-02-24, 17:12
Kan försöka lägga upp en bild, ser väll hyfsat likadant ut tror jag...

OK, det är inget trevligt precis. Hur har ryggen påverkat ditt liv? Är det kanske lika extremt som i mitt fall att du inte går och badar, inte har på dej t-shirts och inte använder vissa tröjor för dom inte ser bra ut från sidan?

Har bestämt mig för att inte följa schemat i länken i första inlägget. Jag gör upp ett eget schema och ska stretcha varje dag till skillnad från schemat i länken där man stretchar 4 dagar i veckan. Dessutom ska jag stretcha tre gånger om dagen, förmiddag, eftermiddag och sent på kvällen. Jag ska stretcha mina hip flexors och hamstrings flera gånger under dagens lopp, speciellt när jag sitter ner för mycket.

Schemat:

Warrior Lunge: 5 set, 15 sekunder per ben.
Standing Lower Back Stretch: 5 set, 20 sekunder per set.
Supine Hip Extensions: 10 set, 15 sekunder per set.
Shoulder Dislocations: 3 set, 10 reps per set.
Plankan: 3 set, 30 sekunder per set.
Cat stretch: (Ungefär 2 minuter)
Quadriceps: 2 set, 30 sekunder per ben .
Hamstring stretch: 3 set, 30 sekunder per ben.

Snatch Grip Deadlifts: 6 set, 8 reps per set.
IT Band: 15 sekunder per sida (superset)

Pec Stretch: 2 set, 30 sekunder per sida.
Lat Stretch: 3 set, 20 sekunder per set.
Good morning Stretch: 3 set, 20 sekunder per set.

Borde ta omkring 30 minuter att utföra alla stretchingövningar. Jag kommer inte ha så långa pauser mellan övningarna. Kommer till exempel börja med Warrior Lunge och stretcha båda benen 15 sekunder per ben. Sen reser jag mig upp och låter benen slappna av i några sekunder, sedan kör jag igång med set #2 på Warrior Lunge. Så jag kommer inte ha så stora pauser så den totala stretchingtiden per session kommer ligga på omkring 40 minuter kanske. Det blir två timmar stretching om dagen. Dessutom kommer jag stretcha mina hip flexors och hamstrings flera gånger under dagen i någon minut eller två bara för att ha igång dom hela tiden så att säga.

Jag kommer lägga upp bilder på min rygg på slutet av varje vecka. Förhoppningsvis kommer man se resultat vid vecka 2 - 3 och kanske har jag fixat min lordos innan vecka 5. Sedan kommer jag också intervalla 5 - 6 dagar i veckan samtidigt som jag stretchar för att förbränna fett.

Rabi
2012-02-24, 17:57
OK, det är inget trevligt precis. Hur har ryggen påverkat ditt liv? Är det kanske lika extremt som i mitt fall att du inte går och badar, inte har på dej t-shirts och inte använder vissa tröjor för dom inte ser bra ut från sidan?



Så extremt har det faktiskt inte påverkat mig, förutom som du själv säger - allt passar inte på mig. Men nej har inte mått dåligt osv på grund utav det, utan har som sagt levt med det. Men skulle vara skönt att slippa skiten.
Kan lägga upp en bild, min rygg kanske inte är så farlig som jag tror att den är.

Spartansk
2012-02-24, 18:15
Jag tycker inte någon av ryggarna på bilderna du la upp ser konstig ut. Med andra ord, folk kanske inte tycker att du ser så konstig ut som du tror.

Lycka till med din resa iallafall!

Ayo
2012-02-24, 18:31
Så extremt har det faktiskt inte påverkat mig, förutom som du själv säger - allt passar inte på mig. Men nej har inte mått dåligt osv på grund utav det, utan har som sagt levt med det. Men skulle vara skönt att slippa skiten.
Kan lägga upp en bild, min rygg kanske inte är så farlig som jag tror att den är.

Jag har inte heller precis mått dåligt av det utan har mer känt mig osäker hela tiden. Aa, det hade varit bra om du hade kunnat lägga upp en bild. Tror inte du har en lika kraftig krökning som jag dock.

Jag tycker inte någon av ryggarna på bilderna du la upp ser konstig ut. Med andra ord, folk kanske inte tycker att du ser så konstig ut som du tror.

Lycka till med din resa iallafall!

Ååh jo. Det syns väl relativt tydligt att ryggen kröker inåt mer än vad den borde vid nedre ryggraden. Dessutom har man ju en lite kula längst upp på ryggraden så gärna hade kunnat bli lite rakare. Om du ändå inte tycker att ryggen ser konstig ut så kan du ju se på hållningen på min överkropp. Från höften upp till huvudet så går inte min överkropp i en rät linje precis utan det ser mer sned ut. Såhär / när det borde se ut såhär |

Tack för att du önskade mig lycka till. Jag ska ut om en halvtimme för att springa lite intervall. Jag ska egentligen inte börja förrän på måndag men jag tänkte att jag behövde köra igång med intervall lite tidigare för jag fick hela tiden ont i smalbenet när jag var ute och sprang för någon månad sedan. Det kan ha varit benhinneinflammation. Men nu har det gått cirka 3 veckor sedan jag var ute och sprang senast så jag borde inte ha ont i smalbenet längre men det kan återkomma igen så jag måste ut och köra en runda intervall träning för att se om jag måste köpa inlägg till mina skor.

L-Sami
2012-02-24, 19:12
Dra in magen och skjut fram höften så får du bättre hållning.

airs
2012-02-24, 19:23
Intressant! Ska bli kul att se om du lyckas med detta. Lider också av att ha väldigt stor svank och dålig hållning. Har själv bara börjat att strecha lite extra för höften tex samt att göra lite övningar för att stärka ryggen så axlarna dras bak mer.

Ayo
2012-02-24, 20:35
^ Tackar. Se bara till att hela tiden när du går eller står upp så dra bak dina axlar. Kombinera detta med övningarna du gör för tillfället så kommer du se att inom några veckor så blir din hållning automatiskt bättre. Ett sätt att mäta hur bra hållning man har vid axlarna är att ställa sej normalt och låta armarna hänga ner som man brukar ha det. Sen kollar man på sina tummar. Om tummarna pekar rakt framåt så är man guld värd! Pekar tummarna in mot kroppen så har man problem. Sedan kan man också kolla sig i spegeln sidledes. Om man kan se ryggen så är axlarna inte tillräckligt långt bak.

Kom nyss hem från en kort session intervall träning! Jag säger det bara! Intervall träning klår vanliga jogging turer med tåg längder! När man joggar som vanligt så förbränner man fett under den tiden man joggar. Låt säga man joggar 1 timme. Då förbränner man fett under den timmen. Fast med intervall träning så är det inte alls så! Om du intervallar 20 minuter ungefär så kommer du inte förbränna fett under 20 minuter. Du kommer förbränna fett under hela dagen efter träningen, även när du sover!! Det finns också andra fördelar med intervall träning. Du gör klart viktminskningen dubbelt så fort som vanlig jogging och dina lungor stärks och konditionen blir bättre.

Dagens intervall träning såg ut såhär. Stretchade först i 15 minuter för det känns otroligt skönt att bli av med känslan av stelhet i kroppen. Efter stretchingen kände jag mig spänstig och mjuk. Sedan värmde jag upp i 5 minuter med lätt jogging för att få igång kroppen. Därefter körde jag igång med själva intervallen. Jag sprang 40 sekunder svinfort, nästan så fort jag kunde. Därefter stannar jag och pausar i 40 sekunder. Sen direkt efter det gjorde jag om allting igen, 40 sekunder fort, 40 sekunder paus. Sen kör man såhär tills man absolut inte orkar mer. Jag avslutade därefter med 5 minuters nervärmning med lätt jogging.

Jag säger det igen! Intervall träning klår jogging med tåg längder! Efteråt kändes det riktigt härligt! Sitter och äter lite mat nu för återhämtningen. Det kommer bli fem - sex intervall pass i veckan från och med måndag. Egentligen skulle jag inte intervalla idag men jag kände att jag var tvungen att känna på hur det kändes då det var veckor sedan jag sprang. Fick inte ont i smalbenet heller. Alltid trevligt. Fortsätter det såhär så kommer jag att gå ner till 75 kg inom 2 - 3 månader. Om jag äter relativt nyttigt det vill säga, jag är svag när det kommer till onyttigheter.

Känner mig extremt motiverad nu. Kan det bero på att jag skapade den här tråden? Det är möjligt. Jag är i alla fall redan på god väg till en rakare rygg, bätte hållning och viktminskning!

Spartansk
2012-02-24, 20:49
Ååh jo. Det syns väl relativt tydligt att ryggen kröker inåt mer än vad den borde vid nedre ryggraden. Dessutom har man ju en lite kula längst upp på ryggraden så gärna hade kunnat bli lite rakare. Om du ändå inte tycker att ryggen ser konstig ut så kan du ju se på hållningen på min överkropp. Från höften upp till huvudet så går inte min överkropp i en rät linje precis utan det ser mer sned ut. Såhär / när det borde se ut såhär |

Hmm... Jag tittade igen, och visst, jag ser att de inte har "bra hållning". Men jag tycker faktiskt inte att det ser sjukt ut, vid första anblick. Mer som vanliga ungdomar som går "säckigt".

Min poäng var att du kanske inte borde vara orolig över att andra tycker du ser konstig ut, jag menade inte att trivialisera ditt ryggproblem. Och även om dom tycker du ser konstig ut ska du inte låta det nedslå dig. En kille med sned rygg som är stolt och glad ser i alla fall bättre ut än en kille med sned rygg som går runt och skäms. ;)

Ayo
2012-02-24, 21:24
Hmm... Jag tittade igen, och visst, jag ser att de inte har "bra hållning". Men jag tycker faktiskt inte att det ser sjukt ut, vid första anblick. Mer som vanliga ungdomar som går "säckigt".

Min poäng var att du kanske inte borde vara orolig över att andra tycker du ser konstig ut, jag menade inte att trivialisera ditt ryggproblem. Och även om dom tycker du ser konstig ut ska du inte låta det nedslå dig. En kille med sned rygg som är stolt och glad ser i alla fall bättre ut än en kille med sned rygg som går runt och skäms. ;)

Tack för uppmuntringen. Men jag ska fasiken ta itu med problemet och rätta till ryggraden om det så blir det sista jag gör! Om det inte hjälper och min rygg förblir densamma så får det väl vara. En rakare rygg ger mig många fördelar. Inte bara för att min överkropp kommer se bättre ut, jag kommer växa några centimeter när ryggraden rätat ut sig, jag kommer inte längre se ut som en tunna när jag har t-shirts på mig, hållningen blir bättre, självförtroendet skjuter i höjden, kläder sitter bättre på mig, ingen mer ryggont i nedre delen av ryggen och kroppen kommer se centrerad ut, som ett rakt streck från fötterna till huvudet istället för att se ut såhär från topp till tå: (

Rabi
2012-02-25, 10:47
http://i43.tinypic.com/20ithzk.jpg

Såhär ser min rygg ut (jag håller fram händerna bara för att man tydligare ska kunna se, spänner inget osv).

Ayo
2012-02-25, 22:07
^ Tack för bilden. Ser ut att vara lite mildare än min rygg så genom att stretcha hårt och att tänka konstant på hållningen så är du på god väg att inom några veckor ha fått en rätare ryggrad. Själv kör jag igång med schemat om två dagar och jag är rätt taggad! Men två timmars stretching om dagen fördelat på tre sessioner låter lite extremt men när det gäller stretching så är ju mer desto bättre.

Rabi
2012-02-25, 22:45
^ Tack för bilden. Ser ut att vara lite mildare än min rygg så genom att stretcha hårt och att tänka konstant på hållningen så är du på god väg att inom några veckor ha fått en rätare ryggrad. Själv kör jag igång med schemat om två dagar och jag är rätt taggad! Men två timmars stretching om dagen fördelat på tre sessioner låter lite extremt men när det gäller stretching så är ju mer desto bättre.

Ska försöka följa ditt schema, den hade ju fler än de 3 övningar jag kör :hbang:

Angel
2012-02-25, 22:55
Oj, intressant journal. Jag har också dålig rygg.
Kan du sträcka på dig? Det kan nämligen jag, men det är sjukt jobbigt. Har ev Scheurmanns och lite kilformade kotor, och en galen svank. Dock kommer man undan mer med svankrumpa som tjej.

Berätta gärna mer vad läkare, sjukgymnaster sagt...vilka undersökningar har du gjort?

Angel
2012-02-25, 22:59
Varför inte börja med styrketräningen redan nu?

isakt
2012-02-25, 23:06
^ Tack för bilden. Ser ut att vara lite mildare än min rygg så genom att stretcha hårt och att tänka konstant på hållningen så är du på god väg att inom några veckor ha fått en rätare ryggrad. Själv kör jag igång med schemat om två dagar och jag är rätt taggad! Men två timmars stretching om dagen fördelat på tre sessioner låter lite extremt men när det gäller stretching så är ju mer desto bättre.


Tycker Rabi ser ut att ha mer svankrygg än dig men det är iofs OT.

Finns det inget enklare stretchschema för oss krokryggar som inte orkar 2h om dan? *gah!*

burkmannen
2012-02-26, 00:01
Tycker Rabi ser ut att ha mer svankrygg än dig men det är iofs OT.

Finns det inget enklare stretchschema för oss krokryggar som inte orkar 2h om dan? *gah!*

Varför skulle det ta 2 timmar om dagen? Om du vill få resultat får du även lägga ner tid men tvivlar på att det tar mer än 20 minuter per dag.

Förenklat är det ju bara att stretcha höftböjarna/TFL och sen stärka röven och hamstrings och sluta sitta så mycket, helst ingenting.

Ayo
2012-02-26, 02:11
Varför skulle det ta 2 timmar om dagen? Om du vill få resultat får du även lägga ner tid men tvivlar på att det tar mer än 20 minuter per dag.

Förenklat är det ju bara att stretcha höftböjarna/TFL och sen stärka röven och hamstrings och sluta sitta så mycket, helst ingenting.

Jepp, behövs egentligen inte 2 timmar om dagen men jag är ett freak när det kommer till sånt här. Till skillnad från styrketräning så är faktiskt stretching någonting som är bra ju mer man gör det. Tvekar på att jag kommer se resultat fortare men jag har inget bättre för mig ändå, 40 minuter på förmiddage, 40 minuter på eftermiddagen och 40 minuter på kvällen är mitt schema. Kanske kör två gånger om dagen, vi får se hur fort jag blir lack på att stretcha, ha! :D

Oj, intressant journal. Jag har också dålig rygg.
Kan du sträcka på dig? Det kan nämligen jag, men det är sjukt jobbigt. Har ev Scheurmanns och lite kilformade kotor, och en galen svank. Dock kommer man undan mer med svankrumpa som tjej.

Berätta gärna mer vad läkare, sjukgymnaster sagt...vilka undersökningar har du gjort?

I bilden jag tog på mig själv så sträcker jag på mig så gott det går. Så jag kände att efter flera år med att försöka dölja ryggen med stora kläder och undvika stränderna så äre faen dags att ta itu med problemt! Angående din svank så tror jag du kommer se stor skillnad redan efter cirka två veckor om du förbättrar hållningen när du går och genom att stretcha en halvtimma om dagen kanske. Warrior Lunge och Standing Lower Back är mest effektivast enligt min mening.

Tycker Rabi ser ut att ha mer svankrygg än dig men det är iofs OT.

Finns det inget enklare stretchschema för oss krokryggar som inte orkar 2h om dan? *gah!*

Tror inte hans rygg är mer böjd än min, det kanske ser ut så p.g.a. vinkeln på bilden men mitt tränade öga säger att han har lite mildare form av lordos än mig. =) Och som Burkmannen sa, kör 20 - 40 minuter om dagen om du vill. Inga problem alls.

Ayo
2012-02-26, 21:25
OK, imorgon kör jag igång! Jag har bestämt mig för att endast sova cirka 8 - 9 timmar om dagen istället för 11 - 12 timmar. Direkt när jag vaknar så kör jag igång med första sessionen stretching vilket kommer vara i 40 minuter. Kommer kännas riktigt skönt med ett härligt stretchingpass direkt på morgonen. Därefter tar jag en härlig dusch och lagar lite nyttig mat.

Jag har bestämt mig för att stretcha två gånger om dagen istället för tre gånger. Två timmars stretching är lite väl överdrivet så jag kör istället 40 minuters stretchingpass två gånger om dagen vilket blir en timme och tjugo minuter. Men övningar som warrior lunge, standing lower back stretch och supine hip extensions ska jag göra flera gånger om dagen lite kvickt för att hela tiden ha de viktigaste musklerna igång så att säga. Det jag absolut måste tänka på är att ha så bra hållning som möjligt under hela dagen. Om jag hukar över när jag sitter vid datorn så har jag sumpat allt så detta måste jag hålla ett öga på! Det kommer nog vara väldigt svårt dom första dagarna men jag borde bli van vid det rätt fort. Bara till att ha fokus!

Nu ska jag ner till mitt lilla hemmagym och gå igenom min lista över stretchingövningar. Jag måste vara förberedd och se till att jag kan utföra alla övningar 100% korrekt. Varje söndag kommer jag lägga upp bilder på min rygg och diskutera hur det har gått med viktminskningen samtidigt. Den första veckan kommer jag nog inte se så mycket skillnad på min rygg mer än att det kommer kännas riktigt bra och att jag har mjukat upp mig lite. Synligt resultat kommer nog kunna ses efter två veckor så jag hoppas att ni kollar till min tråd då och då och uppmuntrar mig att fortsätta!

lordo
2012-03-25, 14:50
OK, imorgon kör jag igång! Jag har bestämt mig för att endast sova cirka 8 - 9 timmar om dagen istället för 11 - 12 timmar. Direkt när jag vaknar så kör jag igång med första sessionen stretching vilket kommer vara i 40 minuter. Kommer kännas riktigt skönt med ett härligt stretchingpass direkt på morgonen. Därefter tar jag en härlig dusch och lagar lite nyttig mat.

Jag har bestämt mig för att stretcha två gånger om dagen istället för tre gånger. Två timmars stretching är lite väl överdrivet så jag kör istället 40 minuters stretchingpass två gånger om dagen vilket blir en timme och tjugo minuter. Men övningar som warrior lunge, standing lower back stretch och supine hip extensions ska jag göra flera gånger om dagen lite kvickt för att hela tiden ha de viktigaste musklerna igång så att säga. Det jag absolut måste tänka på är att ha så bra hållning som möjligt under hela dagen. Om jag hukar över när jag sitter vid datorn så har jag sumpat allt så detta måste jag hålla ett öga på! Det kommer nog vara väldigt svårt dom första dagarna men jag borde bli van vid det rätt fort. Bara till att ha fokus!

Nu ska jag ner till mitt lilla hemmagym och gå igenom min lista över stretchingövningar. Jag måste vara förberedd och se till att jag kan utföra alla övningar 100% korrekt. Varje söndag kommer jag lägga upp bilder på min rygg och diskutera hur det har gått med viktminskningen samtidigt. Den första veckan kommer jag nog inte se så mycket skillnad på min rygg mer än att det kommer kännas riktigt bra och att jag har mjukat upp mig lite. Synligt resultat kommer nog kunna ses efter två veckor så jag hoppas att ni kollar till min tråd då och då och uppmuntrar mig att fortsätta!


Hur har det gått? Jag lider av detta fast snäppet värre än dig, hoppas verkligen inte du gett upp! Ska ringa och boka tid hos sjukgymnasten imorgon och sedan börja ta tag i detta problem som förstört för mig i så många år.