handdator

Visa fullständig version : Problem med knäböj..


loadout
2012-02-22, 22:47
Tjena, har ett problem med knäböjen.
Det är så att om jag böjer helt utan stång på axlarna alltså så att armarna hänger på sidan o slappnar av, då kan jag göra det utan att fälla fram ryggen.

Men sen när jag ska böja med stång o greppar stången med händer, så fäller jag fram ryggen ganska mycket, så mycket så att jag inte kan köra djupa böjjar över huvudtaget, inte ens 90 grader.

Det spelar ingen roll om jag bara har stången utan vikt, fäller fortfarande fram ryggen lika mycket.

Nån som har någon susning om vad problemet kan vara? Någon kanske har vart i samma sits.

Tackar för svar.

Edit: Har tyvärr ingen film just nu

kottovic
2012-02-22, 22:51
Svag rygg eller bål? Fällkniv kan vara charmigt om man har en kvinna framför sig.

pizzapie
2012-02-22, 22:58
klarar du inte att hålla ryggen rak är det ju antagligen att du är för svag i rygg. Kanske har stången för långt upp, måste hålla the lowerback stadigt och svanka kanske hjälper

stromming
2012-02-22, 23:09
I videon på http://bodybuildingcoupons.org/front-squat/ nämner Rippetoe att en vanlig missuppfattning är att squats ska göras med lodrät/vertikal rygg, men att så inte är fallet. Det är front squats som helst ska ha det utseendet, hur mycket du fäller ryggen i squats spelar egentligen ingen roll.

JakeShaft
2012-02-22, 23:15
Vad händer om du gör en knäböj med händerna avslappnade på sidan och i bottenläge tar upp händerna och spänner fram bröstet som du gör med stång? Fäller du då med?

JakeShaft
2012-02-22, 23:18
I videon på http://bodybuildingcoupons.org/front-squat/ nämner Rippetoe att en vanlig missuppfattning är att squats ska göras med lodrät/vertikal rygg, men att så inte är fallet. Det är front squats som helst ska ha det utseendet, hur mycket du fäller ryggen i squats spelar egentligen ingen roll.

Känns som att det beror lite på varför man fäller ryggen och hur långt. Om man fäller ryggen på mycket lätta vikter för att ryggen är för svag så bör man åtgärda det innan man kör tyngre och fäller ryggen? Jag bara gissar men det är nog ingen nackdel om man klarar att hålla upp ryggen på låga vikter.

Brunfel
2012-02-23, 07:01
Testa att köra med stången framför huvudet, på axlarna. Hållningen blir ju annorlunda. Kan fungera bra för dig.

z_bumbi
2012-02-23, 08:35
hur mycket du fäller ryggen i squats spelar egentligen ingen roll.

Böj

och det spelar självklart roll. Tror man inte det så kanske man inte är riktigt mogen att ge tips om övningen.

Fishtank
2012-02-23, 08:36
Frontsquats kan vara en idé.
Troligtvis är du för svag i din core för att hålla den och lite för ovig.
För mig är det lite ovighet som gör att jag inte kan få till det bra.
Har samma problem som dig med vanliga squats och trivs bättre med frontare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Pernam
2012-02-23, 09:06
Tror att du är för stel, eftersom det händer om du så bara kör med stången? Stretching och övningar som ryckböj (med ett kvastskaft om inte annat) och gobletsquats borde göra susen. Om styrkan också är ett problem så tror jag på att köra good mornings, det är i princip en kontrollerad fällning.

aijou
2012-02-23, 09:23
Det finns ett bra stretching-program för att öka rörligheten i just knäböj och marklyft på en sida som heter styrkelabbet.se. Det har hjälpt mig ganska mycket.

http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-rorlighet-for-knaboj-och-marklyft/