handdator

Visa fullständig version : Bäcken, hur lång tid innan man vet? (Bäcken)


JakeShaft
2012-02-22, 22:06
Kön: Man

Ålder: 26

Längd och vikt: 179cm/79 kg

Jag halkade och ramlade i duschen i måndags (2 dagar sedan), blev liggandes ett par (3-4?) minuter innan jag kom på benen igen. Någon timme senare i princip helt oberörd, klarade av att träna knäböj utan smärta senare på kvällen. Dagen efter (tisdag) är jag något stel, stretchar rygg och hänger ett par gånger under dagen och är nästan helt besvärsfri och kan arbeta och träna stående axelpressar samt mindre för ryggen ansträngande övningar. Idag (onsdag) tog det närmare en timme innan jag kunde stå raklång utan att hålla mig i något när jag vaknade. Sjukskrev mig och tog mig till sjukgymnast.

Sjukgymnast konstaterar att det är bäckenet och inte ryggen som är stelt och orsakar smärta. Men hon sade även att en påverkan på diskarna inte kan uteslutas då jag får smärtor om jag försöker luta mig bakåt, det är för tidigt att säga något. Men om det är problem med någon disk så är jag där så tidigt att det inte skall vara några problem.

När kan man säga att det inte är A men B med säkerhet?

Fått några övningar. Ligga på mage och försöka trycka upp överkroppen så långt jag kan med armarna och andas ut i toppläge för att sänka ryggen, ungefär 10 gånger, liggandes på rygg dra knä mot bröst, sittande stretch av gluteus samt ta alvedon för att vara mindre spänd. Varannan timme och det känns skönt. Skall träffa sjukgymnasten på Måndag igen.

Ståendes med raka ben kan jag utan problem böja mig rakt fram med fin form på ryggen, böja ryggen åt sidan går bra på vägen ner, bromsa in och uppväg ger utslag på motstående baksidan av bäckenet. Böjning bakåt ger utslag strax ovanför bäckenet något till sidan av ryggraden. Vrida bröstryggen är inga problem, vridning som innefattar höft helt uteslutet. Lyfta ben rakt fram går bra, åt sidan och bakåt ger smärta i bäckenet. Så helt stilla och sitta i bra position känns bra. Gå är något problematiskt. Resa mig från sittande eller liggande är oerhört omständigt. Liggandes på britsen orsakade alla rörelser mer eller mindre smärta som gjorde någon rörelse i höften, "Fötterna", hamstring och quadriceps var det som inte gjorde ont.

Vet inte exakt vad jag vill få ut av det här inlägget mer än att jag vill vara förbered till nästa möte med sjukgymnast på Måndag. Litar av fullt förklarliga skäl på sjukvården, man skall alltid ha ett hum själv annars är man körd.

MilkmaN
2012-02-22, 22:59
Personligen skulle jag avvakta iaf 1-2 veckor tills "trauma-effekten" lagt sig, och om besvären då inte mildrats ordentligt, uppsöka sjukgymnast. I ett sånt tidigt skede så torde det vara svårt att bestämma eller ordinera, gissar jag - mkt kommer gå över av sig själv.