handdator

Visa fullständig version : Syster som behöver hjälp med träningen


Control_61
2012-02-22, 19:45
Jag har en syster som lever ett stressat liv med massor av plugg och jobb. Hon försöker ge sig ut på en promenad varje dag för att röra på sig lite.

Det har nu dock börjat dyka upp lite problem. Hon har ibland ont i höften och får regelbundet låsningar i bröstryggen, ned under ena skulderbladet.
Hennes hållning är inte jättebra, hon är orörlig etc.

Problemet jag har är att jag inte vet hur jag ska hjälpa henne. Hade jag bott i samma stad som henne kunde vi tränat ihop ibland, men så är inte fallet.

Jag har försökt att sätta henne på någon form av rörlighetsträning, men hon är inte direkt den typ jag är van vid att träna med.

En orörlig tjej som är nybörjare till allt vad styrketräning och rörlighetsträning heter, och som inte kommer gå till en PT eller börja köra knäböj 5x/vecka.



Kan någon hjälpa mig med att hitta någon form av träningsupplägg, rörlighetsträning, prehab, rehab, tjejvänligt etc
Maskinövningar och övningar med egna kroppen före mer avancerade grejer. Nyckeln är att få igång styrketräning och inte bara fokusera på att vara hardcore.

Alla tips är välkomna.

willtjam
2012-02-22, 20:30
Säg åt henne att gå till en kunnig naprapat som löser hennes låsningar, hållning och allt skit.

Control_61
2012-02-22, 20:32
Säg åt henne att gå till en kunnig naprapat som löser hennes låsningar, hållning och allt skit.

Jag vet inte om det skulle vara en långsiktig lösning på problemen...

panzerpig
2012-02-23, 00:04
Om hon har problem med rygg och höfter borde hon kontakta vårdcentral och komma i kontakt med en sjukgymnast som kan undersöka och lägga upp träningen. Kanske hennes arbetsplats företagshälsovård (om det är arbetsrelaterat alltså)?
Hon måste vara motiverad att komma igång och sen hitta nått hon trivs med. promenader och sen kanske yoga eller pilates?

Control_61
2012-02-23, 08:08
Yoga och pilates kanske vore nåt.

Jag har så svårt att tänka utanför "boxen". Allt jag ser är styrketräning med vikter.

Supermicke
2012-02-23, 11:09
pass då även om det suger kan det vara en inkörssport? sen säger du att hon kan prova ryggresnings maskinen och köra 3x10 eller nåt. sen tipsar du om flera övningar eftersom. men yoga och pilates är nog bra också

willtjam
2012-02-24, 00:57
Jag vet inte om det skulle vara en långsiktig lösning på problemen...

Nej, men den kan fixa hennes låsningar och hållning vilket gör att hon kan träna bättre utan att få ont och ge upp.