handdator

Visa fullständig version : Vad för tillbehör behöver ja för styrketräning


Lord90
2012-02-22, 18:34
Vad för tillbehör behöver ja för att börja styrketräna? så som Protein pulver m.m.

robbob
2012-02-22, 18:43
Du behöver veta vad du vill uppnå och ett program som matchar det. Proteinpulver och liknande behöver du inte oroa dig för. Ät vettig mat, träna klokt och vila så du återhämtar dig så kommer det att bli bra.

Mackan58
2012-02-22, 18:44
Egentligen ingenting förutom kläder att träna i. Skor kan vara skönt att ha också även om många kör utan.

Proteinpulver kan vara en bra idé att inta i samband med träning.

Vad det gäller utrustning behöver du i början egentligen inget speciellt, när du kört ett tag så kommer behov av vissa saker eventuellt uppstå (magnesium, remmar etc).

Peter.B
2012-02-22, 21:31
http://mmabloggar.se/borge/2012/01/03/gymgear-allt-du-behover-pa-gymmet/

JakeShaft
2012-02-22, 22:18
Det behövs ingenting. Själv använder jag ingen utrustning. Jag tar en gainer efter nästan varje pass men det är inte som man måste eller behöver. Det brukar ta 1½ timme efter avslutat träningspass innan jag är hemma därför stoppar jag i mig näring genom gainer. Det finns de som blir lite hårda i brallan av att ha massa utrustning på gymet men det är absolut inget man behöver.

Silveta
2012-02-23, 05:17
Egentligen behöver du bara ett par mjuka brallor och en tshirt i början.
Men är du prylbög så finns det ju en hel del hjälpmedel som man kanske "vill" ha istället.

Har du tex iphone eller android så finns det många fina träningsloggar så du kan följa dina resultat, ett block och penna funkar bra det med.
vattenflaska under passet är att föredra om du kör med någerlunda intensitet.
Remmar, bälte osv behöver du nog inte oroa dig för det närmsta året åtminstone skulle jag säga.

stemag
2012-02-23, 07:10
Jag håller med om att man inte "behöver" så mycket grejor i början.
Det finns alltid en risk att man blir beroende av all utrustning och preparat.

(efter typ 5-10 år när du är en seriös BB eller styrkelyftare, då finns det säkert en hel del grejor som behövs: Bälte, knälindor mm)

Framförallt alla pulver verkar det ha gått inflation i, när jag började träna så var proteinpulver coolt, nuförtiden verkar det som att man måste vara kemist för att kunna styrketräna.
Det är skrämmande och lite oroande vilken enorm genomslagskraft reklamen har, ungdomarna idag verkar nästan tycka att det inte är någon idé att träna om dom inte får sin PWO först.

Det enda som är ett absolut krav på gymet (och som man ser allt för sällan) är en handduk så man kan torka av bänken efter sig.

Pernam
2012-02-23, 09:27
Ett par stadiga skor kan vara bra. Svampiga löparskor och liknande är inte optimalt för styrketräning. Bättre med typ chuck taylors o.dyl. Dvs flatsulade och och lite dämpning.