handdator

Visa fullständig version : Bo, jobba & träna utomlands - var?


Elma
2012-02-22, 18:31
Jag är så fruktansvärt trött på det här landet. På klimatet. På mörkret. På naturen. På allt. Jag skulle kunna fly landet nästa vecka, men det som håller mig tillbaka är att jag hade bestämt mig för att verkligen satsa på träningen år 2012 för att sedan förhoppningsvis tävla i bf år 2013. Är det någon som har varit ute i Europa och upplevt någon härlig stad med ett fräscht & centralt gym och med ett bra klimat så man kan gå ut på sina powerwalks utan att halka på isen och bryta sönder sig? Barcelona är en stad jag har funderat på.. Likaså Paris :)

Fugly
2012-02-22, 18:33
Vill du flytta utomlands för att kunna ta en powerwalk varje dag?

Victuhh
2012-02-22, 19:23
Sätt på vintersula på dojjorna så slipper du flytta!

Kwon
2012-02-22, 19:26
Tycker du Stockholm är tråkigt så är Paris inte mkt roligare.

awesomooo
2012-02-22, 19:29
Tyvärr så är det ju inte sådär jättelätt att bara flytta utomlands. Eller vad vet jag, du kanske är stenrik eller fått ett erbjudande om jobb :) Om jag är tvungen att välja inom Europa så är Zürich en trevlig stad, inte så jätte exotiskt kanske...

Madame
2012-02-22, 20:26
Orkar du inte ta tag i din träning är det inte landet det är fel på, det är att du helt enkelt inte orkar ta tag i träningen som är felet. Det är jättelätt att skylla ifrån sig på yttre omständigheter, att tänka att "om bara jag hade det och det, DÅ skulle...blabla".

Om du är trött på tillvaron och allt omkring dig är det inte allt annat det är fel på, det är du och din attityd. Flyttar du nån annanstans kommer det mesta förändras, det enda som inte gör det och som följer dig överallt är Du själv och din inställning. Om inte den är top 10 kommer inget ställe i världen att göra att du finner tillvaron roligare mer än ett par månader tills nyhetens behag lagt sig.

smeander
2012-02-22, 20:28
Moskva! Det ska vara fint såhär års! Många bra gym också ;)

Madame
2012-02-22, 20:31
Moskva! Det ska vara fint såhär års! Många bra gym också ;)

:laugh:

spoon
2012-02-22, 20:40
Äsch klart du ska sticka iväg om du vill. Vintern suger och det är alltid kul att träffa nya människor och se nya platser. Har du lite pengar över så borde du klara dig länge i Asien. Varmt och billigt. För mig hade det varit drömmen. Gå upp och träna för att sedan slappa på stranden. Jobba kanske man kan göra på en bar eller hotell

Frantic
2012-02-22, 20:43
Orkar du inte ta tag i din träning är det inte landet det är fel på, det är att du helt enkelt inte orkar ta tag i träningen som är felet. Det är jättelätt att skylla ifrån sig på yttre omständigheter, att tänka att "om bara jag hade det och det, DÅ skulle...blabla".

Om du är trött på tillvaron och allt omkring dig är det inte allt annat det är fel på, det är du och din attityd. Flyttar du nån annanstans kommer det mesta förändras, det enda som inte gör det och som följer dig överallt är Du själv och din inställning. Om inte den är top 10 kommer inget ställe i världen att göra att du finner tillvaron roligare mer än ett par månader tills nyhetens behag lagt sig.

Nu skrev han visserligen inte att han ville flytta utomlands för att han inte orkar ta tag i träningen. Han vill göra det för att slippa det här trista klimatet.

mikaelj
2012-02-22, 20:53
Sen när tävlar killar i BF?

eternallord
2012-02-22, 20:57
Om du är trött på tillvaron och allt omkring dig är det inte allt annat det är fel på, det är du och din attityd. Flyttar du nån annanstans kommer det mesta förändras, det enda som inte gör det och som följer dig överallt är Du själv och din inställning. Om inte den är top 10 kommer inget ställe i världen att göra att du finner tillvaron roligare mer än ett par månader tills nyhetens behag lagt sig.
Vad är det här för trams? Det är väl klart att man kan finna olika platser på jorden olika intressanta, för att inte tala om hur nyttigt det är med erfarenheten i bagaget att uppleva och leva i en ny kultur. Oavsett om det bara är roligt några månader så är ju några månader roligt bättre än några månader tråkigt.

Nä, TS, ut och se världen, lev med dig!

Frantic
2012-02-22, 21:05
Sen när tävlar killar i BF?

Du syftar på mitt inlägg? Jag tänkte helt enkelt inte så långt utan skrev bara han i farten men jag skulle självklart ha skrivit hon. Eller hen :D

Madame
2012-02-22, 21:07
Nu skrev han visserligen inte att han ville flytta utomlands för att han inte orkar ta tag i träningen. Han vill göra det för att slippa det här trista klimatet.

Träningen och motivationen verkar vara en stor del av det hela, jag förstod det som att ts vill flytta utomlands för att kunna ta powerwalks och träna för att det är för tråkigt här hemma.

Vad är det här för trams? Det är väl klart att man kan finna olika platser på jorden olika intressanta, för att inte tala om hur nyttigt det är med erfarenheten i bagaget att uppleva och leva i en ny kultur. Oavsett om det bara är roligt några månader så är ju några månader roligt bättre än några månader tråkigt.

Nä, TS, ut och se världen, lev med dig!

Jag sa inte att det inte är bra att resa eller flytta utomlands.

____________


Till TS:
Det är slutet på februari, vårsolen på ingång, om det bara är mörkret och vädret det är fel på så är det ju snart förbi ändå!

redbrigade
2012-02-22, 21:37
Orkar du inte ta tag i din träning är det inte landet det är fel på, det är att du helt enkelt inte orkar ta tag i träningen som är felet. Det är jättelätt att skylla ifrån sig på yttre omständigheter, att tänka att "om bara jag hade det och det, DÅ skulle...blabla".

Om du är trött på tillvaron och allt omkring dig är det inte allt annat det är fel på, det är du och din attityd. Flyttar du nån annanstans kommer det mesta förändras, det enda som inte gör det och som följer dig överallt är Du själv och din inställning. Om inte den är top 10 kommer inget ställe i världen att göra att du finner tillvaron roligare mer än ett par månader tills nyhetens behag lagt sig.

Skitsnack. Det är väl klart ett miljöombyte kan vara jättebra om man är trött sin nuvarande, att man blir trött på vintern i Sverige är inget ovanligt.
Sen är det svårt att ha en "topp tio inställning" om man vantrivs och då kan ett miljöombyte vara precis det man behöver för att få en sådan inställning.

Barcelona är en jävligt härlig stad men med tanke på hur den ekonomiska situationen ser ut i Spanien så lär det vara svårt att få något jobb.
Men om du kan så tycker jag du ska ta chansen för att resa/bo under längre tid utomlands är underbart.

mikaelj
2012-02-22, 21:41
Jag är på Madames sida. Man skall inte flytta ifrån något, man skall flytta till något.

Att flytta ifrån ett ställe bara för att motivationen tryter där kommer inte gör att motivationen kommer igång helt magiskt när du bosatt dig någon annanstans.

Att komma ifrån mörkret är ett bra argument dock. Skräpmörker.

eternallord
2012-02-22, 21:47
Man skall inte flytta ifrån något, man skall flytta till något.

Att komma ifrån mörkret är ett bra argument dock.

...

mikaelj
2012-02-22, 21:49
...

Ja, som i att det är ett av få argumentet som är OK. Tror du att jag inte såg att jag sade emot mig själv?

spoon
2012-02-22, 21:51
Ett annat alternativ är ju att sticka iväg ett par månader nu för att komma tillbaka till den Svenska sommaren.

Orka borka moralisera om att flytta hit och dit av anledningar. Gör som du vill :)

redbrigade
2012-02-22, 21:57
Ett annat alternativ är ju att sticka iväg ett par månader nu för att komma tillbaka till den Svenska sommaren.

Orka borka moralisera om att flytta hit och dit av anledningar. Gör som du vill :)

Exakt! det är ingenting att ha invändningar emot. Har man chansen att dra och jobba utomlands eller dra runt mellan olika länder i ett halvår så gör det!
Det är personerna som inte tar chansen som ångrar sig.

mikaelj
2012-02-22, 22:00
Exakt! det är ingenting att ha invändningar emot. Har man chansen att dra och jobba utomlands eller dra runt mellan olika länder i ett halvår så gör det!

Men då är det ju något man flyttar till, inte sant?

Jishuku
2012-02-22, 22:25
Spenderade en period i Sydney, Australien. Väldigt trevlig stad tycker jag, bra gym också med massor av vältränade individer. Fastnade för ett gym i Newtown med det passande namnet Newtown Gym. Sån där lagom mix mellan hardcore och fräscht samt hyffsat billigt. Annars finns ett annat mer "hippt" gym också i Newtown. Båda ligger bara nån minut från järnvägsstationen och nära både supermarket och restauranger.

För långtidsboende finns Gumtree för att hitta lägenheter.. verkar inte vara så jättesvårt att få sig något om man inte är för kräsen. Själv bodde jag ett tag med couchsurfing folk och sen på Cambridge Lodge i Stanmore, bara 5 minuter med tåg till Newtown (behöver inte betala för att åka den korta sträckan, ingen biljettkontroll)

Finns en matbutik i Stanmore också nära CB Lodge. Trevligt lugnt område, förutom en del flygplan emellanåt.

MrBoris
2012-02-23, 00:17
Vad är det här för trams? Det är väl klart att man kan finna olika platser på jorden olika intressanta, för att inte tala om hur nyttigt det är med erfarenheten i bagaget att uppleva och leva i en ny kultur. Oavsett om det bara är roligt några månader så är ju några månader roligt bättre än några månader tråkigt.

Nä, TS, ut och se världen, lev med dig!
+1..

Jag är på Madames sida. Man skall inte flytta ifrån något, man skall flytta till något.

Att flytta ifrån ett ställe bara för att motivationen tryter där kommer inte gör att motivationen kommer igång helt magiskt när du bosatt dig någon annanstans.

Att komma ifrån mörkret är ett bra argument dock. Skräpmörker.
Trust me, beger man sig väl från Sverige till ett varmare klimat såsom Australien så enda anledningen till att man längtar hem är familj/vänner, hade alla dessa bott här hade åtminstone nog jag aldrig någonsin besökt Sverige igen, vilket jävla dystert land..

Spenderade en period i Sydney, Australien. Väldigt trevlig stad tycker jag, bra gym också med massor av vältränade individer. Fastnade för ett gym i Newtown med det passande namnet Newtown Gym. Sån där lagom mix mellan hardcore och fräscht samt hyffsat billigt. Annars finns ett annat mer "hippt" gym också i Newtown. Båda ligger bara nån minut från järnvägsstationen och nära både supermarket och restauranger.

För långtidsboende finns Gumtree för att hitta lägenheter.. verkar inte vara så jättesvårt att få sig något om man inte är för kräsen. Själv bodde jag ett tag med couchsurfing folk och sen på Cambridge Lodge i Stanmore, bara 5 minuter med tåg till Newtown (behöver inte betala för att åka den korta sträckan, ingen biljettkontroll)

Finns en matbutik i Stanmore också nära CB Lodge. Trevligt lugnt område, förutom en del flygplan emellanåt.
+1, Sydney är grymt, o mycket tränat folk om man har det intresset

mikaelj
2012-02-23, 06:19
Trust me, beger man sig väl från Sverige till ett varmare klimat såsom Australien så enda anledningen till att man längtar hem är familj/vänner, hade alla dessa bott här hade åtminstone nog jag aldrig någonsin besökt Sverige igen, vilket jävla dystert land..

Och du lyckades inte heller läsa vad jag skrev, uppenbarligen.

MrBoris
2012-02-23, 06:22
Och du lyckades inte heller läsa vad jag skrev, uppenbarligen.

du får jobba på att vara mer tydlig o mindre abstrakt, bara för att man är programmerare rättfärdigar det inte att skriva spaghettikod

mikaelj
2012-02-23, 06:27
du får jobba på att vara mer tydlig o mindre abstrakt, bara för att <asdålig jämförelse>

Okej, hur är följande stycke abstrakt och inte tydligt?

Att komma ifrån mörkret är ett bra argument dock. Skräpmörker.

Sedan kommer ditt svar...

Trust me, beger man sig väl från Sverige till ett varmare klimat såsom Australien så enda anledningen till att man längtar hem är familj/vänner, hade alla dessa bott här hade åtminstone nog jag aldrig någonsin besökt Sverige igen, vilket jävla dystert land..

...vilket jag inte sagt emot.

Goddag yxskaft.

stafh
2012-02-23, 08:29
vad är det här för trams? Det är väl klart att man kan finna olika platser på jorden olika intressanta, för att inte tala om hur nyttigt det är med erfarenheten i bagaget att uppleva och leva i en ny kultur. Oavsett om det bara är roligt några månader så är ju några månader roligt bättre än några månader tråkigt.

Nä, ts, ut och se världen, lev med dig!

+100

Nitrometan
2012-02-23, 08:47
Jag är på Madames sida. Man skall inte flytta ifrån något, man skall flytta till något.

Att komma ifrån mörkret är ett bra argument dock. Skräpmörker.
Flytta inte från mörkret. Flytta till ljuset.

Brasilien är ljust. Brasiliens ekonomi går bra. Om du har ett "kontorsjobb" funkar engeslka bra, men i vardagslivet bör du lära dig språket (så att du förstår skillnaden på nalgas och culo).

Har du en utbildning så är det inga problem att få jobb där.

Bara gört.

JoHannibal
2012-02-23, 08:51
Jag och min bror var i Brasilien 2009 och de hade ett kanongym mitt i den lilla ort vi var i (utanför Natal). Vi tränade varannan dag på semestern och tog en Guaraná på vägen hem. Sen hade dom bänk och skivstång på stranden med vikter gjorda av sten, där killarna (och tjejer) låg i badkläder och tränade ;)

I Brasilien är det viktigt att ha snygg kropp och därför tror jag att de har bra gym/träningsmöjligheter var du än åker i landet!

Nitrometan
2012-02-23, 08:57
I Brasilien är det viktigt att ha snygg kropp och därför tror jag att de har bra gym/träningsmöjligheter var du än åker i landet!
Japp. :thumbup:

Mart|n
2012-02-23, 08:58
Det är bäst att stanna kvar i mörkret, när man väl får smak på ljus och frihet så är det lätt att man tappar bort sig, och blir desto mer nedslagen när mörkret kommer.

Så... stanna kvar istället! :D

Nitrometan
2012-02-23, 08:59
Det är bäst att stanna kvar i mörkret, när man väl får smak på ljus och frihet så är det lätt att man tappar bort sig, och blir desto mer nedslagen när mörkret kommer.

Så... stanna kvar istället! :D

Vill du säga att TS ska komma över till den mörka sidan?

Sparven från Minsk
2012-02-23, 09:12
Orkar du inte ta tag i din träning är det inte landet det är fel på, det är att du helt enkelt inte orkar ta tag i träningen som är felet. Det är jättelätt att skylla ifrån sig på yttre omständigheter, att tänka att "om bara jag hade det och det, DÅ skulle...blabla".

Om du är trött på tillvaron och allt omkring dig är det inte allt annat det är fel på, det är du och din attityd. Flyttar du nån annanstans kommer det mesta förändras, det enda som inte gör det och som följer dig överallt är Du själv och din inställning. Om inte den är top 10 kommer inget ställe i världen att göra att du finner tillvaron roligare mer än ett par månader tills nyhetens behag lagt sig.

+massor

Grymt skrivet. Ger nog många en välbehövlig tankeställare.

JoHannibal
2012-02-23, 09:23
Jag håller inte med, Elma drömmer ju om Paris och Barcelona och är inte alls negativ enligt mig. Min stora dröm är också att flytta utomlands och målet är att flytta inom 10-15år då det är ett stort projekt. Dock får man ju försöka vara positiv i snöslask och mörker medan man bor kvar. Inne på gymet är det ju ljust och varmt ;)

Hemi
2012-02-23, 11:04
Jag är så fruktansvärt trött på det här landet. På klimatet. På mörkret. På naturen. På allt. Jag skulle kunna fly landet nästa vecka, men det som håller mig tillbaka är att jag hade bestämt mig för att verkligen satsa på träningen år 2012 för att sedan förhoppningsvis tävla i bf år 2013. Är det någon som har varit ute i Europa och upplevt någon härlig stad med ett fräscht & centralt gym och med ett bra klimat så man kan gå ut på sina powerwalks utan att halka på isen och bryta sönder sig? Barcelona är en stad jag har funderat på.. Likaså Paris :)

Är du trött på (den svenska?) naturen måste du ju längre söderut, det är klart. Paris är städernas stad, fortfarnde men den är stor. Många svenskar får ångest efetr ett tag där också som överallt men ombyte förnöjer. Det finns antagligen ingen annan stad som är vackrare och skönare att gå omkring i, så pass mycket historia och kultur som finns där, man tröttnar inte. Stora parker finns också. Sen är folket rätt så öppet och ingen tittar konstigt på en om man tränar yoga eller specialgymnastik i parken t ex. Det är de ifrågasättandes land. Förargelseväckande beteende verkar knappt finnas. Jag minns ett par fina gym men minns inte var de ligger, ett i den 5e nära några filialer till Universitetet. Träna centralt, vilket innebär innanför stadsringen, med råge. Det kan bli ruffigt österut. Sydväst är det rena lyxen. Se till att fixa lya som har någorlunda värme annars finns det risk för att du får halka på isfläckar inomhus vintertid, jag menar det. Bil är en fördel då det blir lättare att lämna staden och ta dig runt i landet. Pallar du även byrokratin och alla rundgångar och cirklar, väl beskrivet i en Asterixfilm, är det världens bästa land.

z_bumbi
2012-02-23, 11:59
Kolla på arbetsförmedlingen för länkar.
Sök jobb där du gillar klimatet.
Bara det finns ett gym så går det att träna så jag skulle inte se det som helt utslagsgivande om du inte har några absoluta krav på viss utrustning. Många mindre gym, skolgym, gym som hör till idrottsföreningarna etc kör inte med hemsidor utan det är något du får leta dig fram till.

Tills dess så hitta något annat att göra än att gå tills snön försvunnit helt (här i trakterna och med nuvarande temperatur så om tre dagar :( )

Nitrometan
2012-02-23, 12:20
Tills dess så hitta något annat att göra än att gå tills snön försvunnit helt (här i trakterna och med nuvarande temperatur så om tre dagar :( )

Nu är snön borta här! *popcorn*

7 grader och blåst idag, regn, blåst och 2 plus igår = snö borta :thumbup:

z_bumbi
2012-02-23, 13:40
Jag vill ha snö och is i minst en månad till så det ledsna ansikten var för att det håller på att försvinna.

egge
2012-02-23, 18:54
Jag tolkar TS som att det som håller henne från att flytta är satsningen på BF. Antingen tolkar jag fel eller så gör majoriteten i tråden det.

Elma
2012-02-24, 00:09
Herrejistanes vad det hade skrivits i denna tråd! :)
Madames utbrott förstår jag mig inte riktigt på dock? Jag har aldrig sagt att jag inte orkar ta tag i min träning? Jag tränar på som en tok varje dag - jag ger mig ut på powerwalks trots att det är mörkt, kallt och halt. Jag tar tag i det och åker till gymmet varje dag trots att jag är konstant trött och nere på grund av mörkret (och nej, jag tycker inte att jag är duktig eller att det är synd om mig själv eller liknande..) så vad har du att gnälla på? Det är fan heller min inställning till träning det är fel på! Jag skulle helt enkelt föredra att ta en pw i ett land där det inte är is på gatorna och där man kan få sig lite d-vitamin utan att knapra piller. Är det så svårt att förstå? :)

Och till er andra lite mer open-minded så att säga: min plan är att söka något tillfälligt jobb i några månader. Är bara 20år, har inget fast jobb och inga planer att plugga det närmsta året, så det känns som att det är nu det gäller typ :) Pratar en del franska, så jag ska helt klart kolla upp möjligheten att flytta dit ett tag. Australien har jag alltid funderat på. Var i Cairns för några år sedan och kag älskade allt med staden, men tyvärr är det ju så himla långt och dyrt hem till vänner och familj.. Likaså Brasilien (som i övrigt var ett riktigt bra förslag, har aldrig ens funderar på Brasilien förr) :)

stafh
2012-02-24, 12:02
Herrejistanes vad det hade skrivits i denna tråd! :)
Madames utbrott förstår jag mig inte riktigt på dock? Jag har aldrig sagt att jag inte orkar ta tag i min träning? Jag tränar på som en tok varje dag - jag ger mig ut på powerwalks trots att det är mörkt, kallt och halt. Jag tar tag i det och åker till gymmet varje dag trots att jag är konstant trött och nere på grund av mörkret (och nej, jag tycker inte att jag är duktig eller att det är synd om mig själv eller liknande..) så vad har du att gnälla på? Det är fan heller min inställning till träning det är fel på! Jag skulle helt enkelt föredra att ta en pw i ett land där det inte är is på gatorna och där man kan få sig lite d-vitamin utan att knapra piller. Är det så svårt att förstå? :)

Och till er andra lite mer open-minded så att säga: min plan är att söka något tillfälligt jobb i några månader. Är bara 20år, har inget fast jobb och inga planer att plugga det närmsta året, så det känns som att det är nu det gäller typ :) Pratar en del franska, så jag ska helt klart kolla upp möjligheten att flytta dit ett tag. Australien har jag alltid funderat på. Var i Cairns för några år sedan och kag älskade allt med staden, men tyvärr är det ju så himla långt och dyrt hem till vänner och familj.. Likaså Brasilien (som i övrigt var ett riktigt bra förslag, har aldrig ens funderar på Brasilien förr) :)

Du borde tänka pa att det är bra att flytta till ett land där du inte kan spraket flytande än. Da far du liksom ett till sprak "pa köpet", iom att du kommer lära dig när du bor där.