handdator

Visa fullständig version : Träna samma muskelgrupp 2 gånger samma dag som Phil Heath bla gör.


Bult1
2012-02-22, 18:11
Tjenare Kolozzeum! satt och kolla på lite bodybuilding dokumentärer en härlig onsdagskväll som denna, och kom på att jag aldrig sätt någon med Phil Heath så jag tankade ner "Phil Heath The Gift" och började kolla.

Han gör så att om han har en muskelgrupp som han tycker ligger lite efter och vill prioritera denna mer, så tränar han den två gånger samma dag med ett par timmar mellan passen, Så först börjar han med ett väldigt hårt pass och sedan lite senare runt kvälls kvisten så tränar han denna muskeln igen fast lite lättare och mer isolationsövningar.

vad tror ni om detta? Är det kanske något man inte bör göra om man är så kallad ren?

Han lyckas ju i alla fall göra det och får bra resultat så vad tycker ni?

krokodille
2012-02-22, 18:24
Det är nog inget du bör ge dig på om du tränar utan olagliga preparat.

I vårt fall, vi som tränar rent, så skulle det nog skada mer än vad det ger.

Blacknednatty
2012-02-22, 18:29
Han trycker en jävla massa saker, träna absolut inte samma muskler samma dag om du inte kör 3set per träning dvs.

Mackan58
2012-02-22, 18:45
Det är nog inget du bör ge dig på om du tränar utan olagliga preparat.

I vårt fall, vi som tränar rent, så skulle det nog skada mer än vad det ger.

This! :)

Anders The Peak
2012-02-22, 21:28
Om jag inte minns fel så har det florerat en studie här kring att träna samma muskel x2 per dag som visade på riktigt goda resultat. Men man ska nog vara lite försiktig med att experiementera innan man har lärt sig hur den egna kroppen svarar på träning dvs några års regelbunden träning.
In conclusion, the present study suggests that training twice every second day may be superior to daily training.

King Grub
2012-02-22, 21:57
Om jag inte minns fel så har det florerat en studie här kring att träna samma muskel x2 per dag som visade på riktigt goda resultat.

Hmmm... var inte det konditionsträning? Två pass varannan dag i stället för ett pass varje dag?

Anders The Peak
2012-02-22, 22:10
Hmmm... var inte det konditionsträning? Två pass varannan dag i stället för ett pass varje dag?

:) Det är säkert överförbart på styrketräning...

gangstapuppy
2012-02-22, 22:14
Hmmm... var inte det konditionsträning? Två pass varannan dag i stället för ett pass varje dag?

Det här låter intressant... du har inte möjligen mer info på ämnet? :)

emi23j
2012-02-22, 22:24
:) Det är säkert överförbart på styrketräning...

Det här låter intressant... du har inte möjligen mer info på ämnet? :)


Har svårt att sa hur det kan vara överförbart även på styrketräning om vi pratar om samma muskel 2 gånger per dag med 1 dags mellan rum. Om vi pratar rent generellt om att träna 2 gånger på en dag och sen vila en dag så är jag nog beredd att hålla med.

Om jag inte missminner mig så handlar det om att det är fördelaktigt i hänseende till glykogendepåerna.

Edit: rättamig gärna om jag har fel.

OnT: what everybody else said.

loadout
2012-02-22, 22:44
Lite testo så kan du nog köra på utan problem.

Bult1
2012-02-22, 23:14
Har svårt att sa hur det kan vara överförbart även på styrketräning om vi pratar om samma muskel 2 gånger per dag med 1 dags mellan rum. Om vi pratar rent generellt om att träna 2 gånger på en dag och sen vila en dag så är jag nog beredd att hålla med.

Om jag inte missminner mig så handlar det om att det är fördelaktigt i hänseende till glykogendepåerna.

Edit: rättamig gärna om jag har fel.

OnT: what everybody else said.

Säg att det är biceps som slackar efter lite, så tränar du den två gånger samma dag med 3-4 timmar mellan passen och olika övningar. Inte att du ska vila en dag och göra likadant två dagar efter, och detta gör du inte med alla muskelgrupper utan bara den som slackar efter.

limenka
2012-02-22, 23:27
Har varit uppe på kolo om att köra armhävningar/chins (andra övningar hemma) flera gånger dagligen där någon/några nämnde att muskeln aldrig hinner återhämta sig.

King Grub
2012-02-22, 23:45
http://jap.physiology.org/content/98/1/93.long

gangstapuppy
2012-02-23, 22:15
http://jap.physiology.org/content/98/1/93.long

Tack så hemskt mycket *popcorn* helgläsning :)