handdator

Visa fullständig version : Vassle eller Kasein, spelar det någon roll?


Neronin
2012-02-22, 17:50
Hej!
Optinojjan har tagit över igen. Jag tar ofta protein innan jag går och lägger mig, det blir nästan alltid vassle. Ska köpa lite nytt inför våren nu och undrar helt enkelt om det spelar någon roll om man tar vassle eller kasein innan man lägger sig.

Vet att kaseinet bryts ner långsammare vilket självklart är bättre i detta fallet, men allvarligt, spelar det någon roll i det stora hela? Resultatmässigt?

Mvh

Kischen
2012-02-22, 17:54
Hej!
spelar det någon roll i det stora hela? Resultatmässigt?


Gissa om du på ett år ser skillnad på din kropp om du tar kasein eller vassle *rolleyes*

312
2012-02-22, 17:59
Tror knappast att du kommer se någon skillnad resultatmässigt, men kasein är väl bättre än vassle om man tänker på nattprotein, eftersom kasein är långsammare.

Neronin
2012-02-22, 23:29
Gissa om du på ett år ser skillnad på din kropp om du tar kasein eller vassle *rolleyes*

Precis så tänker jag med. Antagligen gör man det inte..

vicarious
2012-02-23, 00:53
Du förstår väl att frågan är omöjlig att svara på. I teorin är kasein ett bättre val men äter man redan en väldigt proteinrik kost är det svårt att säga om det blir någon skillnad.

Knatcharn
2012-02-23, 14:02
Om du har optinoja så tar du ju kasein "just to be sure"? :p

paatrik
2012-02-23, 17:26
Om man optimerar "samtliga" områden så kanske de samlade positiva ackumulerade effekterna ger resultat efter ett par år. Men det är klart, sällan man orkar och skillnaden lär inte vara stor om du äter, sover och tränar bra.

Neronin
2012-02-23, 18:05
Eller så gör man det? Det kan man ju aldrig veta för man har inget att jämföra med?

Dedication
2012-02-23, 18:39
Har kört utan kaseinpulver ett tag nu och jag lever fortfarande. Men kasein brukar oftast vara godare och krämigare än vassle så det är väl vad man föredrar. :)

paatrik
2012-02-23, 18:41
Eller så gör man det? Det kan man ju aldrig veta för man har inget att jämföra med?

Men vart går gränsen? Gå så långt som du tycker passar dig och din vardag, skillnaden lär inte vara så pass stor att du ska börja offra en massa annat. Återigen, vi talar om små detaljer här. Hård träning, bra kost och sömn tar dig långt.

Dreas
2012-02-23, 19:03
Om man optimerar "samtliga" områden så kanske de samlade positiva ackumulerade effekterna ger resultat efter ett par år. Men det är klart, sällan man orkar och skillnaden lär inte vara stor om du äter, sover och tränar bra.Eller så har jakten på att optimera en negativ effekt på träningen :)

WHITEFOLKS
2012-02-23, 19:19
Om det nu ens är bättre med långsamt protein under omständigheterna.

Knatcharn
2012-02-24, 11:25
Om det nu ens är bättre med långsamt protein under omständigheterna.

Handlar väl mest om att få ett "jämnt flow" med proteiner under "hela" natten?

paatrik
2012-02-24, 11:41
Eller så har jakten på att optimera en negativ effekt på träningen :)

Indeed!

Knatcharn
2012-02-24, 11:46
Eller så har jakten på att optimera en negativ effekt på träningen :)

Iallafall om det håller en vaken, funderandes, på nätterna så att man missar vilan... Been there. :Virro

Wessen
2012-02-24, 12:15
Självklart så är kasein bättre under natten. Frågan är egentligen om det ger så stor effekt att det är värt pengarna, kasein är ju trots allt dyrare. Tror du att det ger tillräckligt mycket ökad muskelmassa/krona så kör på det :)

Neronin
2012-02-24, 12:24
Tror självklart jag med att det inte gör någon större skillnad. Men det finns ju skillnader, så alltid bra att se vad folk tycker. Finns 100 andra områden som man isåfall kan optimera för att få bättre resultat tror jag.

WHITEFOLKS
2012-02-24, 14:49
Handlar väl mest om att få ett "jämnt flow" med proteiner under "hela" natten?

Ja det uppnår du bättre med kasein, frågan är om det är bättre för slutresultatet, vad det nu är och under omständigheterna som gäller, vilka de nu är.

Fredriiik
2012-02-24, 17:24
Ja det uppnår du bättre med kasein, frågan är om det är bättre för slutresultatet, vad det nu är och under omständigheterna som gäller, vilka de nu är.

Sett över säg fem års tid så lär det bli lite skillnad iaf :)

WHITEFOLKS
2012-02-24, 17:37
Sett över säg fem års tid så lär det bli lite skillnad iaf :)

Skillnad kan det nog bli.

Vad jag syftar på är att jag inte är så säker på att kasein alltid skulle vara fördelaktigt oavsett omständigheter.

Fredriiik
2012-02-24, 17:41
Skillnad kan det nog bli.

Vad jag syftar på är att jag inte är så säker på att kasein alltid skulle vara fördelaktigt oavsett omständigheter.

varför skulle det inte vara mer fördelaktigt på natten? Det visade ju sig aktivera proteinsyntesen också :)

WHITEFOLKS
2012-02-24, 17:47
varför skulle det inte vara mer fördelaktigt på natten? Det visade ju sig aktivera proteinsyntesen också :)

Jag antar att du syftar på vassle direkt efter träning och sen kasein innan sänggående.

Det var bättre än endast vassle och inget protein innan sänggående (förvånande?).

Hur blir det om man inte har tränat den dagen eller träningen sker på morgonen? Är det fortfarande bättre med kasein då eller är det bättre med vassle?

Fredriiik
2012-02-25, 11:40
Jag antar att du syftar på vassle direkt efter träning och sen kasein innan sänggående.

Det var bättre än endast vassle och inget protein innan sänggående (förvånande?).

Hur blir det om man inte har tränat den dagen eller träningen sker på morgonen? Är det fortfarande bättre med kasein då eller är det bättre med vassle?

Kasein borde väll ha samma signalmekanism oavsett om du tränat tre eller tolv timmar innan? Jag skulle alltid rösta på kasein innan läggdags.

vicarious
2012-02-25, 11:41
Vassle är billigare, samt har vissa hälsofördelar. Detsamma kan man nog inte säga om kasein.