handdator

Visa fullständig version : Gått ned 10kg. Syns inte ens :/ Hur mycket har jag kvar? (Bild)


Deanmartin
2012-02-22, 14:23
Så jag har tagit tag i min träning rejält och gått från 103kg till 93kg på två månader. Grejen är väl att det inte ens syns. Spegeln ger ingen motivation alls utan det enda som driver på mig är resultatet på vågen.

Jag tycker bara det är lite konstigt att det inte syns. Kan det bero på något?

Tänker inte sluta träna bara för att det inte syns. Jag planerar att gå ned 10kg åtminstone. 83kg är mitt mål till sommar (juni) så att jag kan ha på mig t-shirts och sådant utan att känna mig tjock, men nu börjar jag tro att det inte kommer räcka för att bli smal. Vilket känns väldigt tråkigt och omotiverande förstås.

Hur många kilo tror ni jag måste tappa för att se smal ut? Min kropp har i princip sett ut exakt så här sedan dagen jag började min viktnedgång och då är ändå denna mindre fina bild nedan tagen i går :/ http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=86888&stc=1&d=1329916720

hidden
2012-02-22, 14:25
Styrketränar du? Äter du mycket protein? Har man mycket fett från början så ser man inte så stor skillnad i viktnedgången. Det lär bli större förändringar om du går ner 10kg till.

prOtotype
2012-02-22, 14:28
Snyggt jobbat att tappa 10 kg!

Tänk på att ju mer du tappar, desto mer syns varje kilo, så håll koll på vågen och fota en bild då och då så kommer du se att det händer saker.

Deanmartin
2012-02-22, 14:35
Styrketränar du? Äter du mycket protein? Har man mycket fett från början så ser man inte så stor skillnad i viktnedgången. Det lär bli större förändringar om du går ner 10kg till.

Inte så mycket styrketräning, men jag äter mycket proteinrik mat. Ok, får hoppas det blir någon märkbar skillnad nästa 10kg då :|

Snyggt jobbat att tappa 10 kg!

Tänk på att ju mer du tappar, desto mer syns varje kilo, så håll koll på vågen och fota en bild då och då så kommer du se att det händer saker.

Hehe tack. Jo ok, ska tänka på det.

Men tror ni att -10kg kommer få någon stor visuell skillnad på mig? Räcker det för att se smal ut? Förlåt om jag tjatar!

312
2012-02-22, 14:36
Bra jobbat!

En viktig sak är att du äter mycket protein och styrketränar, annars tappar ud förmodligen väldigt mycket muskler (istället för att tappa fett, som är det du vill kapa av, antar jag?). Så, styrketräna och ät mycket protein, så du får större chans att tappa fett istället för muskler.

Bult1
2012-02-22, 14:48
Bra jobbat, hur lång är du?

prOtotype
2012-02-22, 15:02
Inte så mycket styrketräning, men jag äter mycket proteinrik mat. Ok, får hoppas det blir någon märkbar skillnad nästa 10kg då :|



Hehe tack. Jo ok, ska tänka på det.

Men tror ni att -10kg kommer få någon stor visuell skillnad på mig? Räcker det för att se smal ut? Förlåt om jag tjatar!

Jag tror att den visuella skillnaden blir mycket större för dessa kilon.
Det är svårt att veta vad du kallar smal, men du kommer garanterat vara smalare, och när det målet är nått så är det bara att se hur det känns, om du vill fortsätta deffa, eller känner dig nöjd.

Och igen, bra jobbat!

Deanmartin
2012-02-22, 15:02
Bra jobbat!

En viktig sak är att du äter mycket protein och styrketränar, annars tappar ud förmodligen väldigt mycket muskler (istället för att tappa fett, som är det du vill kapa av, antar jag?). Så, styrketräna och ät mycket protein, så du får större chans att tappa fett istället för muskler.

Hmm ok. Jo äter ju mycket protein, men styrketränar inte så ofta. Kör mest konditionspass osv. Inte känts som om jag har så mycket muskler att tappa :D Är som du kan se väldigt otränad.

Tror du det kan ha spelat stor roll?

Bra jobbat, hur lång är du?

187cm

Deanmartin
2012-02-22, 15:06
Jag tror att den visuella skillnaden blir mycket större för dessa kilon.
Det är svårt att veta vad du kallar smal, men du kommer garanterat vara smalare, och när det målet är nått så är det bara att se hur det känns, om du vill fortsätta deffa, eller känner dig nöjd.

Och igen, bra jobbat!

Ok. Mja, smal nog att kunna ha på mig t-shirts/pikétröjor utan att bli ansedd tjock eller mullig. Nästa steg är ju att bygga muskler inför beach 2013 (:D) men just nu till beach 2012 är detta det enda jag vill!

Fishtank
2012-02-22, 15:36
Du har säkert 15 kilo till smal ur din syn.
Särskilt om du inte styrketränar.
Börjar Styrketräna hårt och tungt så behöver du tappa mindre kilon för smal.
Springer du bara blir du smalfet med största sannolikhet.
Har en kompis på 185 cm och cirka 63 kilo och han ser smalfet ut.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Popliteus
2012-02-22, 15:43
Det här med att du ska styrketräna mer har ju redan nämnts i tråden men jag tänkte tillägga att du bör tänka på att du ej kan styra vart fettet tas ifrån. Detta för att du inte ska stirra dig blind på fettet kring din buk när du säger att det inte har hänt något. Det kan vara så att du har fått minre lår och rumpa men det enda du tänker på är att t-shirtsen ska sitta snyggt till sommaren och ser därför inte att häcken passar så mkt bättre i jeansen nu än innan. Jag tror även att ca 15 kg till för att du ska se "smal" ut.

Sniggel
2012-02-22, 16:29
Inte känts som om jag har så mycket muskler att tappa :D Är som du kan se väldigt otränad.


Det här felet gör många.

Alla har muskler att tappa! Och det kommer att påverka slutresultatet.
Så det argumentet duger inte för att slippa styrketräningen. Har du några andra anledningar till att du inte fokuserar mer på styrketräningen?
Tycker du att det är tråkigt eller något?

RobinSilver
2012-02-22, 16:32
Har du tagit foto från när du började?

Annars är det lätt att man inte själv ser förändringen då man stirrar i spegeln var dag.

Deanmartin
2012-02-22, 16:36
Du har säkert 15 kilo till smal ur din syn.
Särskilt om du inte styrketränar.
Börjar Styrketräna hårt och tungt så behöver du tappa mindre kilon för smal.
Springer du bara blir du smalfet med största sannolikhet.
Har en kompis på 185 cm och cirka 63 kilo och han ser smalfet ut.


Ajdå, hela 15kg :/ Oj 63kg och ser smalfet ut?! Hur smalfet ser man ut då? :S Räcker det om man bara stoppar in ett styrkepass i veckan eller?

Det här med att du ska styrketräna mer har ju redan nämnts i tråden men jag tänkte tillägga att du bör tänka på att du ej kan styra vart fettet tas ifrån. Detta för att du inte ska stirra dig blind på fettet kring din buk när du säger att det inte har hänt något. Det kan vara så att du har fått minre lår och rumpa men det enda du tänker på är att t-shirtsen ska sitta snyggt till sommaren och ser därför inte att häcken passar så mkt bättre i jeansen nu än innan. Jag tror även att ca 15 kg till för att du ska se "smal" ut.

Jo, det är klart det är på det sättet. Men tycker inte så mycket hänt runtom kroppen heller, men fokus ligger ju givetvis på magen så ja, man kanske stirrar sig lite blind!

Ok 15kg... Frågar samma som jag gjorde ovan, tror du ett styrkepass per vecka räcker eller bör man satsa mer på det?

Deanmartin
2012-02-22, 16:42
Det här felet gör många.

Alla har muskler att tappa! Och det kommer att påverka slutresultatet.
Så det argumentet duger inte för att slippa styrketräningen. Har du några andra anledningar till att du inte fokuserar mer på styrketräningen?
Tycker du att det är tråkigt eller något?

Den enda anledningen till att jag inte fokuserar mer på styrketräning är att jag ligger på ett kcalunderskott så jag går ned -1kg per vecka (orkar inte lyfta så mycket) samt springer 4ggr/v och det är väl inte så ultimat att köra löp- och styrkepass samma pass?

Och sist så känner jag mig inte riktigt hemma bland de fria vikterna med resten av muskelknuttarna, men maskiner kan jag köra, ganska tomt där. Och ja, det är psykologiskt och det är den största orsaken att jag försöker gå ned i vikt nu för att senare fokusera mig på styrketräning. Smått tragisk inställning kan tänkas, men men, så är det.

Har du tagit foto från när du började?

Annars är det lätt att man inte själv ser förändringen då man stirrar i spegeln var dag.

Jo har ett foto från starten, men icke på denna dator (har lånat ut den datorn). Det är en väldigt liten skillnad, om ens någon alls.

Sniggel
2012-02-22, 17:16
Den enda anledningen till att jag inte fokuserar mer på styrketräning är att jag ligger på ett kcalunderskott så jag går ned -1kg per vecka (orkar inte lyfta så mycket) samt springer 4ggr/v och det är väl inte så ultimat att köra löp- och styrkepass samma pass?

Ok. I denna ordningen är bäst om man ser till ett enda tillfälle:
1. Endast styrketräning
2. Styrketräning + löpning
5. Endast löpning (siffran 5 är med flit för att du ska förstå att det är ett mycket sämre alternativ än nummer 2)
9. Ingen träning alls :P
(obs, gäller ej vilodagar, man ska inte träna varje dag)

Kan du inte ta bort ett av löppassen då och styrketräna där? Det minskar ditt underskott något men kommer ju att öka återhämtningen på 2 olika plan (färre löppass och lägre underskott).


Och sist så känner jag mig inte riktigt hemma bland de fria vikterna med resten av muskelknuttarna, men maskiner kan jag köra, ganska tomt där. Och ja, det är psykologiskt och det är den största orsaken att jag försöker gå ned i vikt nu för att senare fokusera mig på styrketräning. Smått tragisk inställning kan tänkas, men men, så är det.

Ja, det är också rätt vanligt. Allt jag kan säga är väl att de inte stirrar ut dig eller tycker att du är "out of place". Många nya verkar tro det. Men oavsett så kan jag förstå att det inte känns så tryggt att gå och träna i en miljö man inte är van vid. Men jag tycker helt klart att man ska försöka övervinna sina rädslor. Speciellt om de är (logiskt) obefogade.

dannyM
2012-02-22, 17:44
Vore kul och kunna se en före och en efter bild. Jag har själv gått ner ganska mycket (113kg - 88kg) och håller fortfarande på, siktar på 80kg med mina 197cm. Jag tar bilder varje vecka och häromdagen tog jag och jämförde en bild från då jag vägde 93kg mot nuvarande 88kg. Jag tyckte mig knappt se någon skillnad men då jag visade upp den för flera andra så höll de inte med mig. Jag tror man har lätt för att bli "hemmablind" eller vad jag nu ska kalla de, även fast man kanske har två bilder att jämföra. Det har garanterat skett ändringar på din kropp, du kanske bara behöver någon som ser dem åt dig :)

Bra jobbat med de första 10!

Springer
2012-02-22, 17:51
Smalfet på 68 kg och 187 cm? Tror jag inte. Smalt är det i alla fall.

Kischen
2012-02-22, 17:59
Många missbedömmer hur mycket man behöver gå ner för att det ska motsvara den bild man har i huvudet. Jag gjorde själv det under min första deff, vägde 82 och trodde att jag skulle vara hård på 76. När jag väl nådde 76 så såg jag likadan ut som tidigare, bara mindre.

Var tvungen att fortsätta till 70 kilo :/

Popliteus
2012-02-22, 18:18
Jo, det är klart det är på det sättet. Men tycker inte så mycket hänt runtom kroppen heller, men fokus ligger ju givetvis på magen så ja, man kanske stirrar sig lite blind!

Ok 15kg... Frågar samma som jag gjorde ovan, tror du ett styrkepass per vecka räcker eller bör man satsa mer på det?

3-4 styrkepass i veckan för BRA resultat skulle jag säga personligen.

marcussalman
2012-02-22, 18:29
Har du tagit foto från när du började?

Annars är det lätt att man inte själv ser förändringen då man stirrar i spegeln var dag.

Håller med! Det är även svårt för oss att se om det har hänt något om vi inte vet hur du såg ut från början. Kämpa på!:)

Deanmartin
2012-02-22, 18:38
Ok. I denna ordningen är bäst om man ser till ett enda tillfälle:
1. Endast styrketräning
2. Styrketräning + löpning
5. Endast löpning (siffran 5 är med flit för att du ska förstå att det är ett mycket sämre alternativ än nummer 2)
9. Ingen träning alls :P
(obs, gäller ej vilodagar, man ska inte träna varje dag)

Kan du inte ta bort ett av löppassen då och styrketräna där? Det minskar ditt underskott något men kommer ju att öka återhämtningen på 2 olika plan (färre löppass och lägre underskott).


Okej, försöker lägga om lite då. Om jag kör löpning 3ggr/v och tränar styrka efter två av dessa löpningspass samt kör ett pass i veckan med enbart styrka låter det kanske mycket bättre? Då blir det löpning 3ggr/v samt styrka 3ggr/v.

Jag lyfter dock knappt några vikter alls. Vääääldigt svag. Borde nog börja dricka proteinpulver gissar jag också.

Deanmartin
2012-02-22, 18:43
Vore kul och kunna se en före och en efter bild. Jag har själv gått ner ganska mycket (113kg - 88kg) och håller fortfarande på, siktar på 80kg med mina 197cm. Jag tar bilder varje vecka och häromdagen tog jag och jämförde en bild från då jag vägde 93kg mot nuvarande 88kg. Jag tyckte mig knappt se någon skillnad men då jag visade upp den för flera andra så höll de inte med mig. Jag tror man har lätt för att bli "hemmablind" eller vad jag nu ska kalla de, även fast man kanske har två bilder att jämföra. Det har garanterat skett ändringar på din kropp, du kanske bara behöver någon som ser dem åt dig :)

Bra jobbat med de första 10!

Kan lägga upp det när jag får tillbaka datorn, vilket är om ungefär 2veckor (utlandsresa). Kan inte du lägga upp någon bild på när du vägde ungefär som mig då? Så man kan jämföra? ^^ Samt hur ser du ut idag då? Är det en stor skillnad på när du vägde 113 tills nu på 88kg?


Många missbedömmer hur mycket man behöver gå ner för att det ska motsvara den bild man har i huvudet. Jag gjorde själv det under min första deff, vägde 82 och trodde att jag skulle vara hård på 76. När jag väl nådde 76 så såg jag likadan ut som tidigare, bara mindre.

Var tvungen att fortsätta till 70 kilo :/

Jo så är det säkert, men jag hoppas fortfarande att -15 eller 10kg ska göra mig smal ^^ Hoppas inte jag ser likadan ut iaf haha

3-4 styrkepass i veckan för BRA resultat skulle jag säga personligen.

Oj då. Spelar det stor roll om man kör maskiner istället för fria vikter? Jag menar jag lyfter ju ändå tyngder :| Försöker få in 3 styrkepass då, även fast de kommer krascha med min löpning.

Deanmartin
2012-02-22, 20:26
Och några sista frågor för att få det fastspikat.

Baserat på bilden och vad ni tror är bäst för att jag ska se smal ut snarast möjligt (innan sommar, juni):

Så hade ni hade alltså struntat helt i konditionen och kört styrketräning 3-4ggr/v? Jag håller mig för övrigt till 1400-1600 kcal per dag just nu för att gå ned ett kilo i veckan (2600kcal krävs alltså för att behålla vikt).

Om jag nu lägger styrketräning på samma dag som konditionen, gör detta verkligen så hemskt mycket? Samt är det bättre att köra styrka först och kondition efter (vi pratar om samma pass) eller kondition först och styrka efter?

Jag bänkar typ 45kg på maskin för övrigt. Det är så extremt svag jag är.

Får i mig ungefär 105gram protein varje dag. Är det på tok för lite om jag ska börja träna nu? Har proteinpulver jag aldrig använder. Kanske är dags?

Fishtank
2012-02-22, 21:04
Ajdå, hela 15kg :/ Oj 63kg och ser smalfet ut?! Hur smalfet ser man ut då? :S Räcker det om man bara stoppar in ett styrkepass i veckan eller?



Jo, det är klart det är på det sättet. Men tycker inte så mycket hänt runtom kroppen heller, men fokus ligger ju givetvis på magen så ja, man kanske stirrar sig lite blind!

Ok 15kg... Frågar samma som jag gjorde ovan, tror du ett styrkepass per vecka räcker eller bör man satsa mer på det?

Ja du han har mer mage än mig iaf och inga muskler, Det är en löpare som ej styrketränat något kort sagt.

Skippa all löpning och sen kör du styrka 4 gånger i veckan istället.
Kommer göra mycket mer för din kropp än löpningen.
Underskott styr man med kosten och löpning kör man ibland då man vill slappna av.

2g/kg kv minst i protein, Försök på 3 om du känner att du kan stryka de andra makronutrienterna så mycket och må bra.
Bänkar du så lite lär du fort öka i styrka och få mer muskler, Skippa löpningen, Tar bara bort fokus och ork från styrketräningen.
Kör fria vikter och tungt.

Deanmartin
2012-02-22, 21:08
Skippa all löpning och sen kör du styrka 4 gånger i veckan istället.
Kommer göra mycket mer för din kropp än löpningen.
Underskott styr man med kosten och löpning kör man ibland då man vill slappna av.

Ok, ska köra mer styrka. Men vill ha kvar löpning en gång i veckan iaf. Så kör styrka 3ggr/v och löpning en gång. Finns det några bra 3ggr/v träningsscheman att följa? Samt kan jag göra alla på maskiner? Hehe.

Fishtank
2012-02-22, 21:14
Maskinerna kan du skita i helt, Dåliga och när du blir starkare inser du begränsningarna i maskiner.
SL 5x5 lär göra tricket, Ytterst bra nybörjarprogram.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Deanmartin
2012-02-22, 21:18
Maskinerna kan du skita i helt, Dåliga och när du blir starkare inser du begränsningarna i maskiner.
SL 5x5 lär göra tricket, Ytterst bra nybörjarprogram.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Ok, tack ska kolla in det.

Men varför är maskiner så dåliga? Jag är ju nybörjare och vet inte hur man ska utföra övningarna korrekt och så. Borde kanske börja med maskiner tills jag lärt mig rörelsebanorna så att säga? Gillar inte att vara i fria vikter-rummet heller som jag skrivit innan :/

Så stor roll kan det väl inte spela om jag kör bänkpress på maskin gentemot "normal" bänkpress med fri vikter?

Fishtank
2012-02-22, 21:24
För att rörelsebanorna inte är naturliga jämfört med fria vikter och du kommer inte träna upp stabiliserande muskler som kommer behövas senare när maskinerna stabiliserar åt dig.
Gillar du inte fria vikter rummet är det bara att man up, Ingen kommer mobba dig utan tvärtom kommer nog de flesta hjälpa dig.

Youtuba Mark rippertoe deadlift, Squat, Benchpress osv för de övningar du ska köra, Mycket tydliga instruktionsfilmer.
Börja med lätta vikter och kolla formen eller be någon annan kolla.

Deanmartin
2012-02-22, 21:31
För att rörelsebanorna inte är naturliga jämfört med fria vikter och du kommer inte träna upp stabiliserande muskler som kommer behövas senare när maskinerna stabiliserar åt dig.
Gillar du inte fria vikter rummet är det bara att man up, Ingen kommer mobba dig utan tvärtom kommer nog de flesta hjälpa dig.

Youtuba Mark rippertoe deadlift, Squat, Benchpress osv för de övningar du ska köra, Mycket tydliga instruktionsfilmer.
Börja med lätta vikter och kolla formen eller be någon annan kolla.

Mjo okej. Har dock hantlar och skivstång hemma, fast med 50kg max, men kommer knappast orka mer än så på ett tag framöver. Så kan börja med det hemma för att få in snitsen tills övningar kommer som kräver annat. Men Pass A där tex "Knäböj 5x5, Bänkpress 5x5, Stångrodd 5x5" kan jag ju lika bra göra hemma :P

Mm ska kolla in hur man utför övningarna noga innan jag börjar själv.

Hur många kilo bör man börja på tror du? Samt måste jag sprida ut träningen eller kan jag köra styrka 2 dagar i rad?

Fishtank
2012-02-22, 21:47
Du kan köra styrka 2 dagar i rad men när du ändå bara ska köra styrka 3 gånger i veckan ser jag inget fel med att ta en vilodag mellan varje pass så du alltid kan prestera, Särskilt som nybörjare på vikter.

Du kommer fort komma över 50 kilo i både knäböj och marklyft, Det är också helt olika höjder på stången med rustavikter och riktiga eleikovikter för marklyften.
Lika bra att börja på gymmet direkt och vänja sig vid miljön, Du kan också se hur andra gör och om det finns säkert en och en annan SL räv där som du kan fråga om tips.

Mitt tips är gå till gymmet och börja på cirka 40 kilo i marklyft då iaf jag aldrig sett mindre än 10or med samma storlek som större vikter för att få rätt höjd på stången för marklyft.
Annars lär du känna av ganska bra vad du klarar av eller inte.

Deanmartin
2012-02-22, 21:59
Du kan köra styrka 2 dagar i rad men när du ändå bara ska köra styrka 3 gånger i veckan ser jag inget fel med att ta en vilodag mellan varje pass så du alltid kan prestera, Särskilt som nybörjare på vikter.

Du kommer fort komma över 50 kilo i både knäböj och marklyft, Det är också helt olika höjder på stången med rustavikter och riktiga eleikovikter för marklyften.
Lika bra att börja på gymmet direkt och vänja sig vid miljön, Du kan också se hur andra gör och om det finns säkert en och en annan SL räv där som du kan fråga om tips.

Mitt tips är gå till gymmet och börja på cirka 40 kilo i marklyft då iaf jag aldrig sett mindre än 10or med samma storlek som större vikter för att få rätt höjd på stången för marklyft.
Annars lär du känna av ganska bra vad du klarar av eller inte.

Mkay! Tack, ska försöka göra så då! Tänkte dra ned till gymmet om någon timme för att komma igång så snabbt som möjligt :D Vi är ju redan på onsdag! Tänkte mer på att köra styrka idag, imorgon och fredag, dvs 3dagar i rad. Men i framtiden tänker jag inte göra så.

Tänkte alltså reducera löpningen till en gång i veckan (vill behålla min kondition), men om jag nu även går i 30min i ca 7km/h för att förbränna lite extra kalorier så lär det väl inte spela så stor roll för styrketräningen?

Vi säger att jag kör styrketräning först och sedan några timmar senare bestämmer mig för att ta en promenad i lite raskare takt än normalt, ca 7km/h alltså, finns det något som säger att detta är dåligt?

Deanmartin
2012-02-22, 22:09
Haha, testade precis militärpress hemma lite snabbt. 30kg är precis vad jag maxxar haha :D

Fishtank
2012-02-22, 22:31
Yes go for it.
Promenader är okej, Ger inte samma starka signaler som löpning har jag för mig. ( Om någon annan vill inflika så go for it.)

Sniggel
2012-02-23, 11:07
Ok, ska köra mer styrka. Men vill ha kvar löpning en gång i veckan iaf. Så kör styrka 3ggr/v och löpning en gång. Finns det några bra 3ggr/v träningsscheman att följa? Samt kan jag göra alla på maskiner? Hehe.

Oj, trodde inte du var så benägen att ändra dig! Du tar verkligen till dig av råden.

Ok, tack ska kolla in det.

Men varför är maskiner så dåliga? Jag är ju nybörjare och vet inte hur man ska utföra övningarna korrekt och så. Borde kanske börja med maskiner tills jag lärt mig rörelsebanorna så att säga? Gillar inte att vara i fria vikter-rummet heller som jag skrivit innan :/

Så stor roll kan det väl inte spela om jag kör bänkpress på maskin gentemot "normal" bänkpress med fri vikter?

Tränar en tjej nu som tidigare bara kört en massa maskiner och hon har katastrofalt dålig kroppskontroll. Hon har fått upp en bra styrka men så fort hon ska lyfta något som inte är fastlåst så har hon inte mycket kontroll över vart objektet tar vägen.
Risken är också att om man inte tränar musklerna att samarbeta (som med fria vikter) är att det kan bli obalans mellan olika synergister och när man då lyfter något i verkliga livet så kanske en av synergisterna är på tok för svag i jämförelse med de andra musklerna och då ökar risken för att man skadar sig.

För muskelmassan spelar det inte så jättestor roll. Kanske du kan börja med maskiner för att när du sedan känner dig mer säker på gymmet, börja med fria vikter?

dannyM
2012-02-23, 12:51
Bilder: http://www.bilddump.se/bilder/20120223124438-46.162.90.22.jpg

1a bilden är från i höstas, då väger jag 103kg (har dessvärre ingen från då jag vägde 113)
2a bilden från 2 januari detta år då jag börja min deff igen. (92.9kg, 100cm midjan)
3 bilden från i måndags. (88.9kg, 95cm i midjan.)

Mitt preliminära mål är att gå ner till 80kg.

Jag själv ser ingen direkt skillnad på bild 2 och 3 även fast jag väger fyra kg mindre och har ett midjemått som är 5cm mindre. Men som sagt tidigare så verkar de bara vara jag som tycker så.

Jag lyckades tappa dessa 24kg genom att jag tar promenerar 1h om dagen samt styrketränar 5 ggr i veckan.
Mitt tips är att ta bilder, väg dig och mät dig varje vecka (tex midjemått).
Då bilderna kanske inte talar sitt tydliga språk så kanske måtten och vikten kan göra det istället, och vice versa :).

Hoppas jag gav dig lite motivation!

Lycka till!

Fishtank
2012-02-23, 13:36
Oj, trodde inte du var så benägen att ändra dig! Du tar verkligen till dig av råden.


Måste hålla med och berömma TS.
Första på länge jag sett som faktiskt tagit till sig av råden och varit benägen att lyssna på tips och råd från erfarnare personer.

Sniggel
2012-02-23, 13:57
Bilder: http://www.bilddump.se/bilder/20120223124438-46.162.90.22.jpg

1a bilden är från i höstas, då väger jag 103kg (har dessvärre ingen från då jag vägde 113)
2a bilden från 2 januari detta år då jag börja min deff igen. (92.9kg, 100cm midjan)
3 bilden från i måndags. (88.9kg, 95cm i midjan.)

Mitt preliminära mål är att gå ner till 80kg.

Jag själv ser ingen direkt skillnad på bild 2 och 3 även fast jag väger fyra kg mindre och har ett midjemått som är 5cm mindre. Men som sagt tidigare så verkar de bara vara jag som tycker så.

Jag lyckades tappa dessa 24kg genom att jag tar promenerar 1h om dagen samt styrketränar 5 ggr i veckan.
Mitt tips är att ta bilder, väg dig och mät dig varje vecka (tex midjemått).
Då bilderna kanske inte talar sitt tydliga språk så kanske måtten och vikten kan göra det istället, och vice versa :).

Hoppas jag gav dig lite motivation!

Lycka till!

Ja det där är nog ett bra exempel på att kilona inte syns så mycket i början men att efter en viss vikt så börjar varje kilo få stor visuell skillnad på kroppen. Iaf om man har med styrketräning i schemat. Annars är risken att man bara fortsätter krympa proportionerligt och ser ut som en mindre version av hur man såg ut på 113 kg.

wessmen
2012-02-23, 14:47
Säger inte detta för att vara elak, men tror att du har iaf 20kg kvar.

Var själv i den sitsen på min första diet, tappade 15kg, men det syntes knappt.

agent0range67
2012-02-23, 17:30
Ta en bodpod mätning och räkna ut hur mycket du ska väga för att tex ha 20%,15,10%BF. Så kan du sätta upp dina mål utefrån det.

Machop
2012-02-23, 17:55
det kan inte vara så att han tappat en del muskler också och därmed ser mindre "fit" ut även om han gått ner i vikt? men det är bara att kämpa på! synliga resultat kommer snart ska du se! ;)

Sniggel
2012-02-23, 18:33
det kan inte vara så att han tappat en del muskler också och därmed ser mindre "fit" ut även om han gått ner i vikt? men det är bara att kämpa på! synliga resultat kommer snart ska du se! ;)

Kan vara så. Han har tappat musklerna "han inte hade" och har nu mindre än "ingenting".

Till TS så är det inte elakt menat utan mer ett tydliggörande av det uppenbara. Alla har muskler och alla kan tappa utav den muskelmassan de har. Har man "lite muskelmassa" kan man alltid få "ännu mindre". Det är därför styrketräning är så viktigt om man vill att viktnedgången ska bestå av mestadels fett.

Deanmartin
2012-02-24, 03:21
Oj, trodde inte du var så benägen att ändra dig! Du tar verkligen till dig av råden.

Tränar en tjej nu som tidigare bara kört en massa maskiner och hon har katastrofalt dålig kroppskontroll. Hon har fått upp en bra styrka men så fort hon ska lyfta något som inte är fastlåst så har hon inte mycket kontroll över vart objektet tar vägen.
Risken är också att om man inte tränar musklerna att samarbeta (som med fria vikter) är att det kan bli obalans mellan olika synergister och när man då lyfter något i verkliga livet så kanske en av synergisterna är på tok för svag i jämförelse med de andra musklerna och då ökar risken för att man skadar sig.

För muskelmassan spelar det inte så jättestor roll. Kanske du kan börja med maskiner för att när du sedan känner dig mer säker på gymmet, börja med fria vikter?

Klart, annars hade jag inte frågat! :) Ok då vet jag. Kör med fria vikter hemma just nu medan jag glor på youtube-videos för att lära mig hur man utför dem. Men ska ned till gymmet sen. Förhoppningsvis händer det något efter en månad eller så.

Bilder: http://www.bilddump.se/bilder/20120223124438-46.162.90.22.jpg

1a bilden är från i höstas, då väger jag 103kg (har dessvärre ingen från då jag vägde 113)
2a bilden från 2 januari detta år då jag börja min deff igen. (92.9kg, 100cm midjan)
3 bilden från i måndags. (88.9kg, 95cm i midjan.)

Mitt preliminära mål är att gå ner till 80kg.

Jag själv ser ingen direkt skillnad på bild 2 och 3 även fast jag väger fyra kg mindre och har ett midjemått som är 5cm mindre. Men som sagt tidigare så verkar de bara vara jag som tycker så.

Jag lyckades tappa dessa 24kg genom att jag tar promenerar 1h om dagen samt styrketränar 5 ggr i veckan.
Mitt tips är att ta bilder, väg dig och mät dig varje vecka (tex midjemått).
Då bilderna kanske inte talar sitt tydliga språk så kanske måtten och vikten kan göra det istället, och vice versa :).

Hoppas jag gav dig lite motivation!

Lycka till!

Kanon! Jag ser lite skillnad på bild 2 och 3 dock! Men du verkar inte särskilt fet, men beror nog på längden. Var ju inte ens i närheten med mig :P Men jo före och efter bilder är alltid motiverande, tack :)

Måste hålla med och berömma TS.
Första på länge jag sett som faktiskt tagit till sig av råden och varit benägen att lyssna på tips och råd från erfarnare personer.

Vore dumt att göra annat :P

Deanmartin
2012-02-24, 03:29
Säger inte detta för att vara elak, men tror att du har iaf 20kg kvar.

Var själv i den sitsen på min första diet, tappade 15kg, men det syntes knappt.

Ajdå, det är bra att du är ärlig, men det ger inte direkt motivation :( 20kg känns ju jättemycket och det kommer jag absolut inte klara av tills i sommar :(

Ta en bodpod mätning och räkna ut hur mycket du ska väga för att tex ha 20%,15,10%BF. Så kan du sätta upp dina mål utefrån det.

Okej ska försöka lära mig vad det är och hur man räknar ut det ^^

det kan inte vara så att han tappat en del muskler också och därmed ser mindre "fit" ut även om han gått ner i vikt? men det är bara att kämpa på! synliga resultat kommer snart ska du se! ;)

Jo jag har börjat anta det nu :/ Mycket klantigt! Några kilo åt helvete säkert.

Kan vara så. Han har tappat musklerna "han inte hade" och har nu mindre än "ingenting".

Till TS så är det inte elakt menat utan mer ett tydliggörande av det uppenbara. Alla har muskler och alla kan tappa utav den muskelmassan de har. Har man "lite muskelmassa" kan man alltid få "ännu mindre". Det är därför styrketräning är så viktigt om man vill att viktnedgången ska bestå av mestadels fett.

Jo, har förstått det. Men kolla på alla andra tjocka "nybörjare" som inte styrketränar alls. De motionerar bara lite och tappar synliga kilon. Även fast jag säkert tappat muskler så kan det ju omöjligt vara 10kg av dem :P Men jag kommer nog, förhoppningsvis, hinna tappa ungefär 12kg till juni. Och nu har jag ju börjat köra Stronglift 5x5 3ggr/v och löpning 1ggr/v, så jag hoppa sverkligen att jag får ut något positivt rent visuellt innan dess!

Deanmartin
2012-02-24, 03:32
Letade lite på forumet och hittade en snubbe som verkade vara i min sits!

Han började på 105kg i Januari och såg ut så här i början av Juli! (85.7kg)

http://desmond.imageshack.us/Himg691/scaled.php?server=691&filename=bantr.jpg&res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg690/scaled.php?server=690&filename=bantar2.jpg&res=medium

Så där skulle jag vara glad över att se ut under sommaren åtminstone. Omöjligt? Ser jag tjockare ut kanske?

Han ser inte ut att ha kört styrka alls? Fast givetvis kommer jag göra det! :) Just saying.

Popliteus
2012-02-24, 08:20
Hard work and dedication. Det är ju inte hela världen om du inte når dit till sommaren. Hur som helst kommer du att nå dit du vill om du bara fortsätter och har samma inställning. Efter att du nått dit du vill lägger du dig på energibalans och köttar på i gymmet sen sommaren 2013 kommer du med ett sexpack och ett par schyssta axlar bah PAAAOOWW!

Fishtank
2012-02-24, 09:04
Det kommer nog bli ganska bra om du kör hårt på stronglifts och håller kosten.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

herzie
2012-02-24, 13:25
Jag ska läsa HELA tråden innan jag postar ett svar.

Sniggel
2012-02-24, 15:38
Jo, har förstått det. Men kolla på alla andra tjocka "nybörjare" som inte styrketränar alls. De motionerar bara lite och tappar synliga kilon. Även fast jag säkert tappat muskler så kan det ju omöjligt vara 10kg av dem :P Men jag kommer nog, förhoppningsvis, hinna tappa ungefär 12kg till juni. Och nu har jag ju börjat köra Stronglift 5x5 3ggr/v och löpning 1ggr/v, så jag hoppa sverkligen att jag får ut något positivt rent visuellt innan dess!

Kolla inte på andra :P
Du vet aldrig om du har samma förutsättningar. Jag tror jag talar för majoriteten av de som gett tips hittills att vi ger råd för att maximera förutsättningarna för bra resultat. Man kan få bra resultat av att gå till väga på ett sätt som är långt ifrån det bästa (bra resultat är inte detsamma som bästa möjliga resultat). Men varför inte göra det bra om man har informationen till det och inte tycker att det är superstor uppoffring att följa de råden?

Letade lite på forumet och hittade en snubbe som verkade vara i min sits!

Han började på 105kg i Januari och såg ut så här i början av Juli! (85.7kg)

bild
bild

Så där skulle jag vara glad över att se ut under sommaren åtminstone. Omöjligt? Ser jag tjockare ut kanske?

Han ser inte ut att ha kört styrka alls? Fast givetvis kommer jag göra det! :) Just saying.

Där ser jag iaf att han har tappat övervägande med fett. Om han kört styrka eller ej kan jag förstås inte veta (om jag inte lyckas snoka lite mer info). Om han inte gjort det hade han fått bättre resultat med styrka och om han kört styrka så hade han fått sämre resultat om han inte gjort det.
Jag tycker det ser ut som om du är mittemellan de två jämförelsebilderna om man ser till fettprocent (grov uppskattning). Då kan man ju säga att du kan behöva gå ner 10 kg till för att komma nära hans efterbild. Börjar du styrketräna så kommer du dock se smalare ut snabbare (behöver inte gå ner lika många kilon).


Som sagt så beroende på alla andra faktorer som påverkar så kan styrketräning under viktnedgång antingen åstadkomma:
1. minskad muskelförlust
2. ingen muskelförlust
3. ökad muskelmassa (om grymt bra förutsättningar)

Vilken av dessa 3 du hamnar i är svårt att säga på förhand men alla 3 alternativen är väl positiva? :p

Deanmartin
2012-02-24, 17:20
Hard work and dedication. Det är ju inte hela världen om du inte når dit till sommaren. Hur som helst kommer du att nå dit du vill om du bara fortsätter och har samma inställning. Efter att du nått dit du vill lägger du dig på energibalans och köttar på i gymmet sen sommaren 2013 kommer du med ett sexpack och ett par schyssta axlar bah PAAAOOWW!

Nej, men det skulle vara riktigt roligt om jag lyckades! Hade blivit så glad. Jag kommer definitivt inte bli någon "jojo-bantare" utan ska köra på med kost och gymschema långt framöver. Ja jävlar, 2013 ska jag ha sixpack :D haha

Det kommer nog bli ganska bra om du kör hårt på stronglifts och håller kosten.

Kanon!

Kolla inte på andra :P
Du vet aldrig om du har samma förutsättningar. Jag tror jag talar för majoriteten av de som gett tips hittills att vi ger råd för att maximera förutsättningarna för bra resultat. Man kan få bra resultat av att gå till väga på ett sätt som är långt ifrån det bästa (bra resultat är inte detsamma som bästa möjliga resultat). Men varför inte göra det bra om man har informationen till det och inte tycker att det är superstor uppoffring att följa de råden?



Där ser jag iaf att han har tappat övervägande med fett. Om han kört styrka eller ej kan jag förstås inte veta (om jag inte lyckas snoka lite mer info). Om han inte gjort det hade han fått bättre resultat med styrka och om han kört styrka så hade han fått sämre resultat om han inte gjort det.
Jag tycker det ser ut som om du är mittemellan de två jämförelsebilderna om man ser till fettprocent (grov uppskattning). Då kan man ju säga att du kan behöva gå ner 10 kg till för att komma nära hans efterbild. Börjar du styrketräna så kommer du dock se smalare ut snabbare (behöver inte gå ner lika många kilon).


Som sagt så beroende på alla andra faktorer som påverkar så kan styrketräning under viktnedgång antingen åstadkomma:
1. minskad muskelförlust
2. ingen muskelförlust
3. ökad muskelmassa (om grymt bra förutsättningar)

Vilken av dessa 3 du hamnar i är svårt att säga på förhand men alla 3 alternativen är väl positiva? :p

!! Jag förstår givetvis att ni tipsen ni ger är genuina och högst troligen det bästa utifrån läget och jag har redan skrivit att jag ska göra precis som ni säger! Jag bara påpekade att många ser OK ut även fast de inte styrketränar uppenbarligen. Försöker inte gå emot något, har ju redan lagt om träningen! Har för övrigt sjuk träningsvärk, men det känns skönt på ett sätt.

Det är grymt motiverande att läsa det du skriver också. Och alla alternativ är positiva ja :P

Sen en kort fråga om SL 5x5 som jag alltså kör nu. Det är knäböj på både Pass A och Pass B, med andra ord kommer jag köra det 3ggr/v. Är det ackurat eller?

alleaho
2012-03-02, 15:52
mitt starkaste tips är att bara försätta och kämpa ! har själv gått från 112 kg till 82 kg "varit vid 79 men tränat upp mig" . det har tagit mig ett år. kände som du gör nu att du har gått ner mycket men du upplever att det inte syns. men ta bilder varannan vecka på samma ställe med samma position. du kommer att märka skillnad. tänk även på att styrketräna mycket och ät inte allt för lite. försök att hitta en balans med ditt kcal intag och utförande av träning. jag tog en bild när jag vägde 92 och kände att så mycket tappade kilon borde ju synas men var ändå inte nöjd. men sen från 92 till 85 var det en enorm skillnad! så bara att bita ihop och fortsätta kämpa så kommer det jag lovar ! Lycka till!

Deanmartin
2012-03-07, 22:53
mitt starkaste tips är att bara försätta och kämpa ! har själv gått från 112 kg till 82 kg "varit vid 79 men tränat upp mig" . det har tagit mig ett år. kände som du gör nu att du har gått ner mycket men du upplever att det inte syns. men ta bilder varannan vecka på samma ställe med samma position. du kommer att märka skillnad. tänk även på att styrketräna mycket och ät inte allt för lite. försök att hitta en balans med ditt kcal intag och utförande av träning. jag tog en bild när jag vägde 92 och kände att så mycket tappade kilon borde ju synas men var ändå inte nöjd. men sen från 92 till 85 var det en enorm skillnad! så bara att bita ihop och fortsätta kämpa så kommer det jag lovar ! Lycka till!

Tack ska göra det :) Tänker verkligen inte ge upp iaf!

Deanmartin
2012-03-07, 22:57
Kört två veckor med SL 5x5 3ggr/v liksom löpning 1-2ggr/v nu! Stannat lite i vikt (eller ja, -1kg på 2veckor, men antagligen för att jag lägger på mig muskler eller något?) men känner att jag börjat bli starkare redan faktiskt.

Fast kroppen ser ju likadan ut, men får hoppas jag kan se någon skillnad i slutet av månaden åtminstone.

Fishtank
2012-03-08, 00:07
Du har kört typ 1,5 veckor.
Kolla om 2-3 månader så är det nog större skillnad.

Nej du kommer ej bli grov på 2-3 månader heller men det kommer se klart bättre ut än tidigare.
Att bli grov och vältränad tar flera år.

Spartansk
2012-03-08, 00:54
Kan vara så. Han har tappat musklerna "han inte hade" och har nu mindre än "ingenting".

Till TS så är det inte elakt menat utan mer ett tydliggörande av det uppenbara. Alla har muskler och alla kan tappa utav den muskelmassan de har. Har man "lite muskelmassa" kan man alltid få "ännu mindre". Det är därför styrketräning är så viktigt om man vill att viktnedgången ska bestå av mestadels fett.

Ett tydliggörande för att tydliggöra Sniggels tydliggörande: Jämför låren på en datornörd som bara levt på chips och aldrig rört sig längre än från datorn till toa, med låren på en rullstolsbunden kille. Troligtvis kommer nörden har mycket tjockare lår. Min poäng är att alla som rör sig normalt har åtminstone tillräckligt mycket muskler för att de skulle se värre ut om de tappade dem.

slo
2012-03-08, 19:23
Först och främst, bra jobbat!

Jag har varit i samma sits som du tidigare och körde då på samma spår du kör nu, jag käkade proteinrikt och låg på ett underskott som resulterade i ca -1kg i veckan, under tiden så utövade jag bara "motionspass" dvs promenad 1h om dagen varje dag osv. Resultatet vid den deffen blev att jag tappat ganska mycket kilon och relativt fort, jag tyckte dock också att det inte syndes allt för mycket, till en början iaf, efter de första ungefär 15 kilona började det synas lite, och jag kände absolut skillnad till det bättre.

Det negativa med deff nr 1 som jag körde på då var att jag blev "smaltjock" jag gick från ca 100 till 75 kilo och hade fortfarande ganska "tjock" look utan tröja osv.

Nu har jag börjat deffa igen och kör denna gången fortfarande på proteinrik kost, dock har jag lagt in 3 dagar styrketräning och de resterande motionscyklar jag/går, utöver detta går jag numera till jobbet, totalt 6km om dagen, även fast jag ska träna osv.

Jag upplever resultat mycket snabbare och bättre på denna deffen då jag styrketränar samtidigt, jag är inte ett dugg stark och visst det kan kännas tråkigt att vara på gymmet och se disco-pumpare som kör 100 kg i bänken medans man själv bara klarar lite mer än stången typ.

Kort och gott, släng in gym-pass! helt klart värt det och resultatet kommer snabbare och snyggare ;) ett tips är att använda EAA halv skopa innan gym och halv efter!

Keep it up!

simmejävel
2012-03-12, 08:19
Det här är verkligen min favorittråd på Kolozzeum just nu! Deanmartin, jag tycker du ska starta en träningsjournal!

Jag har själv på ett och ett halvt år gått ner från 93 till dryga 80 mestadels genom konditionsträning och upplever att min kropp har blivit precis som flera andra i tråden har varnat för: smalfet. Ben, rumpa och armar i bra size men fortfarande mycket att ta av runt buken.

Fwen
2012-03-13, 15:29
Om jag bara hade vetat detta för 3månader sedan skulle jag varit mycket gladare än vad jag blev nu när jag läste allt...

3 månader minus 20kg, men kanske totalt 5 gym pass(vikter), resten kondition/cardio.
Läste några sidor bak i tråden att det bästa var att bara stycke träna?
Är 16min det "optimala" för en "lyckat" träningspass(styrka)?

Fishtank
2012-03-13, 18:10
Vadå 16 min?
16 min hinner man knappt värma upp på.
Den optimala tiden för ett styrketräningspass är den tid det tar att utföra dina övningar i ett bra och säkert tempo.

Deanmartin
2012-03-13, 18:22
Vadå 16 min?
16 min hinner man knappt värma upp på.
Den optimala tiden för ett styrketräningspass är den tid det tar att utföra dina övningar i ett bra och säkert tempo.

Förstod inte heller det där med 16min, men det optimala lär väl vara att hålla maxpuls genom hela passet? Jag försöker åtminstone hålla hög puls, men utan att riskera att jag inte skulle orka nästa rep.

Vattukvinnan
2012-03-13, 19:25
Ju mindre muskelmassa du har dessto mindre kcal kommer din kropp förbränna. Har du större/mer muskelmassa förbränner de mer. Precis som en stor bilmotor i en grym sportbil förbränner mer än motorn i en liten fiat ;)

Lycka till!!

Fwen
2012-03-13, 23:34
Cardio tänker jag på. 16min cardio vid VARJE träningspass.

Fishtank
2012-03-14, 00:17
Optimal mängd cardio under ett styrkepass är hela 0 minuter.

Sportfiskaren
2012-03-14, 11:17
Optimal mängd cardio under ett styrkepass är hela 0 minuter.

Haha:laugh:

Det är som sagt bättre att skippa cardio helt. Känner man att man nu vill öka energiförbrukningen lite så är promenader ett hett tips.

Lando
2012-03-14, 12:19
Jag tycker du skulle titta lite på Bumbis nybörjarprogram, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 som ett alternativ, där finns en variant med tre gånger i veckan. Annars kan jag bara hålla med alla andra i tråden: styrketräna, skippa cardio vid passen och ta det separat och kör hårt så kommer du få superresultat. Än är det långt kvar till sommaren och jag tror att det kommer vara stor skillnad då om du håller orken igång!

Deanmartin
2012-04-02, 10:01
Hej alla. Nu är jag precis nere under 90-strecket (startade på 105kg) och jag följer fortfarande SL 5x5 (3ggr/v).

Jag har blivit betydligt starkare, men rent kroppsligt tycker jag fortfarande inte det hänt så mycket. Mina armar ser biffigare ut och benen tycker jag också ser bättre ut, men magen och bröstet är det ingen större skillnad på. Minimal i sådana fall.

Så jag gissar att jag måste ner till åtminstone 80kg för att inte se tjock ut. Har planerat in en resa alldeles i början av juli. Detta ger mig ungefär 3 månader tills jag vill kunna gå i t-shirt.

Jag tänkte ligga på -800kcal per dag ungefär samt hålla i träningen 3ggr/v. Jag är lite rädd att jag får i mig för lite protein många dagar, men undrar egentligen hur viktigt detta egentligen är?

young_george
2012-04-02, 10:06
Om du får i dig 10gram protein om dagen så är helt avgörande, men om du får i dig 150gram protein så är antagligen inte särskilt viktigt att öka intaget alls.

Deanmartin
2012-04-02, 10:33
Om du får i dig 10gram protein om dagen så är helt avgörande, men om du får i dig 150gram protein så är antagligen inte särskilt viktigt att öka intaget alls.

Får i mig ca 60 gram vissa dagar :/

Kan detta påverka min viktnedgång mycket? Dvs att jag tappar muskelmassa istället för fett.

Pretorian
2012-04-02, 10:55
Får i mig ca 60 gram vissa dagar :/

Kan detta påverka min viktnedgång mycket? Dvs att jag tappar muskelmassa istället för fett.

Du tappar troligtvis muskelmassa OCH fett om du äter så lite protein. Svår nöt att knäcka... hmmm har du provat att äta mer protein?

Deanmartin
2012-04-02, 11:50
Du tappar troligtvis muskelmassa OCH fett om du äter så lite protein. Svår nöt att knäcka... hmmm har du provat att äta mer protein?

Ok. Ja, jag vet att det är enkelt att lösa med bland annat proteinpulver... Var mer intresserad av hur mycket det påverkar eftersom jag inte är så sugen på att slipa på ett nytt kostschema.

Pretorian
2012-04-02, 12:12
Ok. Ja, jag vet att det är enkelt att lösa med bland annat proteinpulver... Var mer intresserad av hur mycket det påverkar eftersom jag inte är så sugen på att slipa på ett nytt kostschema.

Du behöver inte slipa på något. Ät mer kött om du inte vill ta vassle-shakes.

Jag kan inte svara på HUR dåligt det är men dumt att chansa på att det "kanske inte är så farligt att äta lite protein"... bättre att äta mer då, till en viss gräns förstås.

carrot
2012-04-02, 12:15
tror att det kan påverka ganska mycket faktisk. Försök få i dig mer tror jag är bäst. Har inga siffror på hur mycket det skulle påverka men det är nog en hel del.

Förresten vill jag säga att denna tråden verkligen ger mig motivation att komma i form nu. Jag kanske inte är i exakt samma sits som du då jag ändå har tränat styrketräning ett tag(drygt ett år om inte mer) och har såklart sett stora skillnader. Både i spegeln, vågen och på gymmet. Men de där runt magen vägrar ju försvinna.

Sen ska du se det som jätte positivt att du ser skillnad på ben, rumpa och armar och så vidare! Det visar tydligt på att du bränner fett och antagligen lägger på dig en del muskelmassa samtidigt.

Tror att om du fortsätter såhär, och kanske ökar proteinintaget lite extra(sänk gärna kolhydratmängden lite för att hålla dig vid underskott), så kommer det blir grymma resultat tills i sommar och du kommer bara vilja fortsätta mer och mer.

Dw det släpper runt magen på oss båda snart ska du se!

begt
2012-04-02, 12:16
60 gram protein är garanterat alldeles för lite. Ätt kyckling, kött, fisk, kvarg, ägg, ost/mjölk så ordnar det sig.

Deanmartin
2012-04-14, 14:39
Just nu väger jag 88kg.

Vet inte riktigt, kan ni se någon skillnad? Tycker jag kan se liten skillnad i alla fall, men inte så jättemycket! Däremot ser mina ben bättre ut och mina armar är lite större. Fast man ser inte det på denna bild!

Känns som jag åtminstone har 8kg till eller kanske mer(?) att tappa för att det ska se någorlunda ut :/

Hur som helst så har jag ju tappat 15kg på 4 1/2 månad nu vilket är riktigt gött! Hoppas jag kan se någorlunda okej ut till början av juli!


88211

Jishuku
2012-04-14, 15:36
Tycker det syns rätt stor skillnad. Mycket kärlekshandtag som försvunnit.

Bara du vet när du är nöjd, så jag ska inte säga hur mycket mer du behöver gå ner för det vet jag inte. Men hursomhelst kan du ju vara stolt över vad du åstadkommit och så köra järnet nu sista biten. Blir nog fint det här.

Deanmartin
2012-04-14, 19:22
Tycker det syns rätt stor skillnad. Mycket kärlekshandtag som försvunnit.

Bara du vet när du är nöjd, så jag ska inte säga hur mycket mer du behöver gå ner för det vet jag inte. Men hursomhelst kan du ju vara stolt över vad du åstadkommit och så köra järnet nu sista biten. Blir nog fint det här.

Ok skoj du tycker det! Jag blir nöjd när jag kan ha t-shirts utan att se tjock ut till sommaren, det är mitt första mål. Mitt andra mål är att få en riktigt snygg kropp med magmuskler som syns och liknande. Dit är det ett tag kvar :)

cero
2012-04-14, 21:09
Helt klart skillnad. Men det är betydligt mer än 8 KG kvar om du vill vara i riktigt bra form. Du är lång också, så 10 KG kommer inte synas lika mycket som det gör på någon som är 170. Nu när du endå är igång så är det väl lika bra att löpa linan ut och deffa tills du har tydliga magrutor och hela köret. Om du klarar av att hålla den formen utan att dö av hunger.

Deanmartin
2012-04-15, 10:37
Helt klart skillnad. Men det är betydligt mer än 8 KG kvar om du vill vara i riktigt bra form. Du är lång också, så 10 KG kommer inte synas lika mycket som det gör på någon som är 170. Nu när du endå är igång så är det väl lika bra att löpa linan ut och deffa tills du har tydliga magrutor och hela köret. Om du klarar av att hålla den formen utan att dö av hunger.

Ah ajdå :/ Man tycker ju snarare det borde synas mer när man är långt? Hur mycket tror du på då?

Jo exakt, ska löpa linan ut och jag mår bra med de få kalorier jag får i mig om dagarna. Känner ingen överdriven hunger eller liknande. Men jag tar ett delmål i taget.

Exhale_
2012-04-15, 12:00
En grym skillnad tycker jag jämfört med första bilden du postade i tråden! Fortsätt jobba på i samma stil!!

cero
2012-04-15, 12:04
10 KG är ju en större andel på en kort person än på en lång.

Jag är inte särskilt bra på att uppskatta sånt här, men minst 15 KG till kan du säkert skala av. Tänk på att allt fett inte sitter på magen, utan det är fördelat över hela kroppen, så det är lätt att underskatta hur mycket man kan gå ned.

Men det beror på vilken form du vill ha. Jag föredrar att gå runt och inte ha ett gram fett på kroppen, och min aptit tillåter det. Lås dig inte vid några siffror, utan fortsätt gå ned i vikt och utvärdera.

begt
2012-04-15, 13:06
Ge det ca 10 kg till och du kommer märka en mycket stor skillnad.

Känner du dig omotiverad, eller att du inte gjort några framsteg? Ta på dig en ryggsäck med 10 kg skrot i och knalla runt lite. Sen tar du av dig säcken och känner skillnaden :)

robertjansson72
2012-04-15, 17:45
Måste börja med att säga att du kommit långt!

800 kcal är alldeles för lite om du vill bygga muskler - och du vill bygga muskler då de förbränner fett. Försök ligga på minst 1100-1200 kcal med minst 100-110g protein om dagen, se framför allt till att dricka vassleprotein (eller eventuellt EAA) under och efter träningen, ta gärna en extra shake morgonen efter också så att kroppen kan bygga upp musklerna snabbare/bättre.

Alkohol är inte alls bra när du bygger muskler förresten, om du nu inte vet det redan. Få gärna i dig lite multivitamineral, t.ex. en halv tablett av Life´s multiman och en kapsel Bio-Marin 3-4 ggr i veckan - less is more! ;)

Försök att se allt i ett längre perspektiv, till nästa vår har du byggt upp ordentligt med muskler så att du kan deffa ner dig till idealt utseende.

Mvh

krappen
2012-04-16, 00:14
Jag tror att det viktigaste för dig i nuläget är att hitta en träningsform som du trivs med, jag kanske missuppfattar dig i din skrift men jag tycker att du verkar väldigt ångestfylld och deppig.
Jag vet hur du tänker och jag kan säga att du är inte mer annorlunda än någon annan, förr eller senare så kommer ditt fett att skalas av om du fortsätter jobba på det, även om du själv tycker att du inte fått någon bekräftelse för det hittills.
Risken är ju att du lägger av om du inte hittar någon motivation i den träning du gör och jag tycker du ska förflytta dig från maskinerna och utforska de fria vikterna, vem fan bryr sig vad "muskelknuttarna" tycker om dig.

cero
2012-04-16, 00:18
Måste börja med att säga att du kommit långt!

800 kcal är alldeles för lite om du vill bygga muskler - och du vill bygga muskler då de förbränner fett. Försök ligga på minst 1100-1200 kcal med minst 100-110g protein om dagen, se framför allt till att dricka vassleprotein (eller eventuellt EAA) under och efter träningen, ta gärna en extra shake morgonen efter också så att kroppen kan bygga upp musklerna snabbare/bättre.

Hur menar du att man bränner fett om man bygger muskler? Under deff brukar man främst vilja behålla muskelmassa.

Sen tycker jag han kan äta mer protein än så, minst 2g/kg kroppsvikt.

Hur bygger man muskler snabbare/bättre om man tar en extra shake morgonen efter?

robertjansson72
2012-05-26, 17:44
Jag menade mer att Deanmartin skulle börja bygga muskler istället för att försöka svälta sig ner nåt litet kilo till för tillfället. Egentligen borde man ligga på minst 14-1700 kcal och ca. 130-150g protein totalt för att orka träna så hårt.

Förutsättningen för att kunna bli av med sina fettreserver är att ta ut musklerna helt - då ökar kroppen sin förbränning i upp till ett dygn, därav rådet att ta en proteinshake extra morgonen efter.

Och kanske inte träna oftare än varannan eller var tredje dag, träning är ju katabolt ("nedbrytande") - återhämtningen är anabol.

Mvh

King Grub
2012-05-26, 17:45
Förutsättningen för att kunna bli av med sina fettreserver är att ta ut musklerna helt

Nej.

robertjansson72
2012-05-26, 17:47
Kan du berätta hur det ligger till då?

King Grub
2012-05-26, 17:48
Förutsättningen för att kunna bli av med sina fettreserver är kaloriunderskott.

Träning ökar inte dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag med motsvarande kaloribalans/underskott.

Eddie Vedder
2012-05-26, 18:32
Jag menade mer att Deanmartin skulle börja bygga muskler istället för att försöka svälta sig ner nåt litet kilo till för tillfället. Egentligen borde man ligga på minst 14-1700 kcal och ca. 130-150g protein totalt för att orka träna så hårt.

Förutsättningen för att kunna bli av med sina fettreserver är att ta ut musklerna helt - då ökar kroppen sin förbränning i upp till ett dygn, därav rådet att ta en proteinshake extra morgonen efter.

Och kanske inte träna oftare än varannan eller var tredje dag, träning är ju katabolt ("nedbrytande") - återhämtningen är anabol.

Mvh

Att fullständigt mosa sönder muskeln varje pass och sedan skära ner på frekvensen tycker jag låter dumt såvida man inte ogillar att träna och vill göra det så sällan som möjligt.

Tvärtom låter klokare, dvs att träna varje muskel två-tre gånger per vecka men kanske vara uppmärksam på att inte slita ut sig.

Mattiays
2012-05-27, 11:02
Du får ju ta en före och efter-bild för att se resultaten -.- Men grymt jobbat!:) Har bara läst ditt inlägg och sett att du postat en bild, så det är utifrån det jag svarar!


EDIT: Ditt första inlägg syftar jag på då.

prOtotype
2012-06-19, 11:55
Hejaheja! Får vi en uppdatering?