handdator

Visa fullständig version : Vad fan är "tryck"?


Stefan J
2012-02-22, 14:18
Kan någon här förklara för mig vad som menas med att ha tryck? Jag har aldrig förstått det här med tryck. Jag kan uppleva att jag vissa dagar är i bra form. Jag känner mig stark och vikterna är lättare än de brukar. Jag har ätit mig proppmätt och kolhydrater i excesser. Men jag har aldrig upplevt att jag skulle gå runt med något särskilt "tryck" i kroppen. Med undantag för att buken är full med mat och att jag är mätt så jag spyr.

Så vad är tryck? Är det en mental sinnesstämning? Alltså likställt med att vara på gott humör/taggad för att träna? Är det att man är stark? Är det att egot är på topp och man känner sig större än vanligt? Berätta för mig vad tryck är för någonting (tryck i träningsvärlden, inte fysikaliskt tryck, så drygogram undanbedes:) )

Morrris
2012-02-22, 14:20
Vaskulär/bra pump.

mysglenn
2012-02-22, 14:20
extra vätska och glykogen i musklerna?

hidden
2012-02-22, 14:32
Jag brukar säga att jag har bra tryck när musklerna har mer "kraft", dvs som du beskriver att ens vanliga vikter känns lättare. Kan bero på kolhydratsfyllning.

ARMSTARK
2012-02-22, 14:37
Det används nog mest i "bro-science" situationer där man menar pump.
Egentligen är det snarare att man är fulladdad med näring vilket också kan ge en viss pump i musklerna, och känslan av att vara extra stark.

Mart|n
2012-02-22, 14:40
Blodtryck såklart.

TREX
2012-02-22, 14:42
Är inte tryck det svenska ordet för pump?

Rikard Jansson
2012-02-22, 14:50
Pump är väl mer när man tränar, tryck gäller mer hela tiden, och handlar om hela kroppen. Så har iaf jag definierat det inuti huvudet :)

C.E.J.
2012-02-22, 14:50
Det är känslan man har i triceps efter att ha bänkat ~300kg.

Ristretto
2012-02-22, 14:50
Vaskulär/bra pump.

Detta i kombination med extra bra muskelkontakt och nervsystemsaktivering tycker jag är en bra förklaring på det abstrakta begreppet tryck.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Morty
2012-02-22, 14:51
Man har tryck när muskeln är stabil i lyften, svarar bra på vad man vill att den ska göra, träningskänslan är skön och man inte känner sig golvad mellan varje set. Jag känner det mest i bänkpress, när jag är har trück så går det lätt, stången är skön i händerna och jag känner hur bröst, triceps och axlar synergerar perfekt för att driva stången och jag kan göra fler reps än normalt på arbetsvikten. Dä ä najs.

Många delicatobollar dagen innan träning ger bra tryck.

JJOHANSSON
2012-02-22, 15:04
Man har tryckt efter att man på en vilodag har tryckt i sig 300 kolhydrater i en sittning och känner sig hårdare, det känns som att man har pump fastän man inte har tränat.

Stryc9
2012-02-22, 15:46
För mig är det en bra eller exceptionellt bra dag på gymet när allt går bra och man känner sig starkare än vanligt och fokuserad.

Kim1003
2012-02-22, 16:04
Pump och tryck är inte samma sak i vilket fall. Pumpet brukar lägga sig efter ett tag, trycket kan sitta i ett tag

bertbert
2012-02-22, 16:04
Bra diss.

Anders The Peak
2012-02-22, 16:11
Bra tryck är då man känner att man har extra krafter och trycker upp vikterna extra lätt och man får extra pump i muskeln så att armen växer fem centimeter istället för bara tre... Synd att det inte fungerar överallt*drool*

Morrris
2012-02-22, 16:43
Bra tryck är då man känner att man har extra krafter och trycker upp vikterna extra lätt och man får extra pump i muskeln så att armen växer fem centimeter istället för bara tre... Synd att det inte fungerar överallt*drool*

Är det här en penisreferens?

exor
2012-02-22, 16:58
Tryck för mig innebär att musklerna känns mer fyllda och hårdare än vanligt. Dessa dagar brukar det även gå väldigt bra på gymmet. Brukar infinna sig ca 2 dagar efter ett bra pass om jag har ätit extra mycket kolhydrater. Brukar sitta i ca 1-2 dagar.

Silencer
2012-02-22, 18:28
Någon sorts metafysik är det frågan om....
Men folk verkar använda det som ett begrepp på hur fylliga musklerna är.

Asdf
2012-02-22, 20:16
Tryck är i fysiken det samma som kraft per ytenhet. Tryckenheten i SI-systemet är 1 pascal (1 Pa = 1 newton per kvadratmeter, N/m²). Då pascal är en liten enhet, brukar ofta andra tryckenheter användas, till exempel: Bar, Psi, mmHg, torr, mVp, mmVp samt atm. Tryck är en skalär, som inte har någon riktning. Instrument för mätning av tryck är barometer och manometer.

Tryck Item
20 µPa Det minsta ljudtryck en människa kan uppfatta, vid frekvens mellan 1 och 5 kHz vid tystnad.
0.5 Pa Atmosfärtryck på Pluto (ungefärlig siffra från 1988).
1 Pa Tryck från en husfluga som står på ett frimärke i vakuum (ungefär).
10 Pa Tryck från en vattenpelare på 1 millimeter (ungefär).1
100 Pa Smärttröskel. Ljudtryck högre än detta kan leda till hörselskador.
1 kPa Atmosfäriskt tryck på Mars; 1 % av atmosfärtrycket på jorden.
10 kPa Tryck från en vattenpelare på en meter1, eller tryckminskning från havsnivå till 1000 m höjd.
101.325 kPa atmosfärtryck vid havsnivå = 1013.25 hPa.
180 to 250 kPa tryck i bildäck.
0.8 to 2 MPa Tryck i ett ångloks panna.
9 MPa Atmosfärtryck på Venus
10 MPa Högtryckstvätts utgångstryck.
12 MPa Tryck från en person som väger 60 kg och har stilettklackar.
20 MPa Tryck från en tryckluftstank i aluminium.
100 MPa Tryck i Marianergravens botten.
10 GPa Tryck för att bilda diamant.
100 GPa Teoretisk draghållfasthet för ett kolnanorör.
530 TPa Tryck i en Ivy Mike-atombomb
6.4 PPa Tryck i en W80-detonation
35 PPa Tryck i solens kärna
50 PPa Finsk_Sisu pressar i bänk

filmjölk
2012-02-22, 21:33
Har man tryck har man rätt sorts pump i musklerna, blodfyllda, kontraherade och lätt men behaglig smärta, istället för pump som beror på att man har fått mjölksyra, och inte är någon riktig pump, bara mjölksyrepump. Tryck är den riktiga sorts pumpen.

Tryck får man av att gunga med vikten flera gånger i högt tempo mellan 1/3 och 2/3 av rörelsebanan, max tut-tut, maxtryck, kontrahera musklerna mot vikten istället för att flytta vikten, det träffar där det tar och det tar där träffar samt det träffar där det träffar. Mind-muscle connection och feta styrkelyftare.

Sheogorath
2012-02-22, 21:36
Har man tryck har man rätt sorts pump i musklerna, blodfyllda, kontraherade och lätt men behaglig smärta, istället för pump som beror på att man har fått mjölksyra, och inte är någon riktig pump, bara mjölksyrepump. Tryck är den riktiga sorts pumpen.

Tryck får man av att gunga med vikten flera gånger i högt tempo mellan 1/3 och 2/3 av rörelsebanan, max tut-tut, maxtryck, kontrahera musklerna mot vikten istället för att flytta vikten, det träffar där det tar och det tar där träffar samt det träffar där det träffar. Mind-muscle connection och feta styrkelyftare.
x
:D
x

Stefan J
2012-02-22, 21:38
Kan någon här förklara för mig vad som menas med att ha tryck? Jag har aldrig förstått det här med tryck. Jag kan uppleva att jag vissa dagar är i bra form. Jag känner mig stark och vikterna är lättare än de brukar. Jag har ätit mig proppmätt och kolhydrater i excesser. Men jag har aldrig upplevt att jag skulle gå runt med något särskilt "tryck" i kroppen. Med undantag för att buken är full med mat och att jag är mätt så jag spyr.

Så vad är tryck? Är det en mental sinnesstämning? Alltså likställt med att vara på gott humör/taggad för att träna? Är det att man är stark? Är det att egot är på topp och man känner sig större än vanligt? Berätta för mig vad tryck är för någonting (tryck i träningsvärlden, inte fysikaliskt tryck, så drygogram undanbedes:) )

Tryck är i fysiken det samma som kraft per ytenhet. Tryckenheten i SI-systemet är 1 pascal (1 Pa = 1 newton per kvadratmeter, N/m²). Då pascal är en liten enhet, brukar ofta andra tryckenheter användas, till exempel: Bar, Psi, mmHg, torr, mVp, mmVp samt atm. Tryck är en skalär, som inte har någon riktning. Instrument för mätning av tryck är barometer och manometer.

Tryck Item
20 µPa Det minsta ljudtryck en människa kan uppfatta, vid frekvens mellan 1 och 5 kHz vid tystnad.
0.5 Pa Atmosfärtryck på Pluto (ungefärlig siffra från 1988).
1 Pa Tryck från en husfluga som står på ett frimärke i vakuum (ungefär).
10 Pa Tryck från en vattenpelare på 1 millimeter (ungefär).1
100 Pa Smärttröskel. Ljudtryck högre än detta kan leda till hörselskador.
1 kPa Atmosfäriskt tryck på Mars; 1 % av atmosfärtrycket på jorden.
10 kPa Tryck från en vattenpelare på en meter1, eller tryckminskning från havsnivå till 1000 m höjd.
101.325 kPa atmosfärtryck vid havsnivå = 1013.25 hPa.
180 to 250 kPa tryck i bildäck.
0.8 to 2 MPa Tryck i ett ångloks panna.
9 MPa Atmosfärtryck på Venus
10 MPa Högtryckstvätts utgångstryck.
12 MPa Tryck från en person som väger 60 kg och har stilettklackar.
20 MPa Tryck från en tryckluftstank i aluminium.
100 MPa Tryck i Marianergravens botten.
10 GPa Tryck för att bilda diamant.
100 GPa Teoretisk draghållfasthet för ett kolnanorör.
530 TPa Tryck i en Ivy Mike-atombomb
6.4 PPa Tryck i en W80-detonation
35 PPa Tryck i solens kärna
50 PPa Finsk_Sisu pressar i bänk

Du skickade ett drygogram ändå! Ni smarty pants är så förutsägbara :D

L-Sami
2012-02-22, 21:39
Skulle säga, hårda muskler, bra för mekanisk stimuli som hjälper muskeluppbyggnad.

Stefan J
2012-02-22, 22:01
Ok, efter att ha läst svaren kan man se att tryck i träningsvärlden kan vara lite vad som helst. Den gemensamma nämnaren är att det är en positiv upplevelse, egot är på topp och man känner sig extra förträfflig eller mäktig. För styrkelyftaren kan det vara att vikterna känns lättare än vanligt. Bodybuildern får pump, venerna står rakt ut och ringlar sig över hela kroppen och han ser ut som en gud i spegeln. Killen som deffar käkar kolhydrater och blir glad och pigg igen. Eller godtycklig blandning av ovanstående.

jokem
2012-02-22, 22:04
Tryck är i fysiken det samma som kraft per ytenhet. Tryckenheten i SI-systemet är 1 pascal (1 Pa = 1 newton per kvadratmeter, N/m²). Då pascal är en liten enhet, brukar ofta andra tryckenheter användas, till exempel: Bar, Psi, mmHg, torr, mVp, mmVp samt atm. Tryck är en skalär, som inte har någon riktning. Instrument för mätning av tryck är barometer och manometer.

Tryck Item
20 µPa Det minsta ljudtryck en människa kan uppfatta, vid frekvens mellan 1 och 5 kHz vid tystnad.
0.5 Pa Atmosfärtryck på Pluto (ungefärlig siffra från 1988).
1 Pa Tryck från en husfluga som står på ett frimärke i vakuum (ungefär).
10 Pa Tryck från en vattenpelare på 1 millimeter (ungefär).1
100 Pa Smärttröskel. Ljudtryck högre än detta kan leda till hörselskador.
1 kPa Atmosfäriskt tryck på Mars; 1 % av atmosfärtrycket på jorden.
10 kPa Tryck från en vattenpelare på en meter1, eller tryckminskning från havsnivå till 1000 m höjd.
101.325 kPa atmosfärtryck vid havsnivå = 1013.25 hPa.
180 to 250 kPa tryck i bildäck.
0.8 to 2 MPa Tryck i ett ångloks panna.
9 MPa Atmosfärtryck på Venus
10 MPa Högtryckstvätts utgångstryck.
12 MPa Tryck från en person som väger 60 kg och har stilettklackar.
20 MPa Tryck från en tryckluftstank i aluminium.
100 MPa Tryck i Marianergravens botten.
10 GPa Tryck för att bilda diamant.
100 GPa Teoretisk draghållfasthet för ett kolnanorör.
530 TPa Tryck i en Ivy Mike-atombomb
6.4 PPa Tryck i en W80-detonation
35 PPa Tryck i solens kärna
50 PPa Finsk_Sisu pressar i bänk

Fast så länge ljudnivån ligger under 1dB så uppfattar man dem inte.

Många verkar oense om vad tryck egentligen är! Ska man dra slutsatsen att folk inte vet, eller att det bara är broscience?

De enda gångerna jag påstår att jag har bra tryck är då vikterna jag lyfter går lättare än normalt. Skillnaden känns ganska väl om man inte ätit före ett pass jämfört med om man har ätit och laddat ordentligt. Lite som med buktrycket mot bältet.

midwinterholes
2012-02-22, 22:07
Man har tryck när muskeln är stabil i lyften, svarar bra på vad man vill att den ska göra, träningskänslan är skön och man inte känner sig golvad mellan varje set. Jag känner det mest i bänkpress, när jag är har trück så går det lätt, stången är skön i händerna och jag känner hur bröst, triceps och axlar synergerar perfekt för att driva stången och jag kan göra fler reps än normalt på arbetsvikten. Dä ä najs.

Många delicatobollar dagen innan träning ger bra tryck.
Instämmer på det men jag äter för många Body Science proteinbars istället. Himla fälla, tur att jag har hög ämnesomsättning... eller nej, det hade jag ju inte.

Nitrometan
2012-02-23, 11:06
Låter som broscience. Men är det bara bra broscience så är det bra antar jag.

mikaelj
2012-02-23, 11:27
Bokstavligen högre tryck i muskelcellerna. Mycket och salt mat efter ett träningspass gör att jag känner att ffa mina lats är större. Blir också starkare.

Ju högre tryck inuti muskeln, desto större kontraktionskraft?

krubkungen
2012-02-23, 12:11
Man måste bara älska filmjölk :D

Tryck är förövrigt underbart, synd att man inte har det dygnet runt varje dag*cry*

emcalu
2012-02-23, 12:31
Är det här en penisreferens?

måste vara en rumpreferens*cupid*

regus
2012-02-24, 20:07
Tryck är i fysiken det samma som kraft per ytenhet. Tryckenheten i SI-systemet är 1 pascal (1 Pa = 1 newton per kvadratmeter, N/m²). Då pascal är en liten enhet, brukar ofta andra tryckenheter användas, till exempel: Bar, Psi, mmHg, torr, mVp, mmVp samt atm. Tryck är en skalär, som inte har någon riktning. Instrument för mätning av tryck är barometer och manometer.

Tryck Item
20 µPa Det minsta ljudtryck en människa kan uppfatta, vid frekvens mellan 1 och 5 kHz vid tystnad.
0.5 Pa Atmosfärtryck på Pluto (ungefärlig siffra från 1988).
1 Pa Tryck från en husfluga som står på ett frimärke i vakuum (ungefär).
10 Pa Tryck från en vattenpelare på 1 millimeter (ungefär).1
100 Pa Smärttröskel. Ljudtryck högre än detta kan leda till hörselskador.
1 kPa Atmosfäriskt tryck på Mars; 1 % av atmosfärtrycket på jorden.
10 kPa Tryck från en vattenpelare på en meter1, eller tryckminskning från havsnivå till 1000 m höjd.
101.325 kPa atmosfärtryck vid havsnivå = 1013.25 hPa.
180 to 250 kPa tryck i bildäck.
0.8 to 2 MPa Tryck i ett ångloks panna.
9 MPa Atmosfärtryck på Venus
10 MPa Högtryckstvätts utgångstryck.
12 MPa Tryck från en person som väger 60 kg och har stilettklackar.
20 MPa Tryck från en tryckluftstank i aluminium.
100 MPa Tryck i Marianergravens botten.
10 GPa Tryck för att bilda diamant.
100 GPa Teoretisk draghållfasthet för ett kolnanorör.
530 TPa Tryck i en Ivy Mike-atombomb
6.4 PPa Tryck i en W80-detonation
35 PPa Tryck i solens kärna
50 PPa Finsk_Sisu pressar i bänk

Du som har koll, vart skulle du placera +50, cola och wienerbröd på listan?

JB12K
2012-02-24, 20:32
Potatis ger bra tryck.

BisseN
2012-02-24, 20:51
När repsen går lätt, lättare än vanligt, när vikter flyger upp på ett sådant övertygande sätt att man är tvungen att dubbelkolla att det verkligen är den uträknade vikten på stången, då mina herrar, då har man TRÖKK!!1

bertbert
2012-02-24, 20:53
Ok, efter att ha läst svaren kan man se att tryck i träningsvärlden kan vara lite vad som helst. Den gemensamma nämnaren är att det är en positiv upplevelse, egot är på topp och man känner sig extra förträfflig eller mäktig. För styrkelyftaren kan det vara att vikterna känns lättare än vanligt. Bodybuildern får pump, venerna står rakt ut och ringlar sig över hela kroppen och han ser ut som en gud i spegeln. Killen som deffar käkar kolhydrater och blir glad och pigg igen. Eller godtycklig blandning av ovanstående.

Tryck är när vikterna känns lätta. Den som påstår något annat har fel.

Spartansk
2012-02-24, 21:08
Hur vet man om man har fått tryck eller om man blivit starkare?

Silencer
2012-02-24, 23:12
Potatis ger bra tryck.

amen

mikaelj
2012-02-24, 23:49
Hur vet man om man har fått tryck eller om man blivit starkare?

Effekten är tillfällig.

Dessutom känner du dig större.