handdator

Visa fullständig version : Deff!!!!


Snapphanen
2004-01-16, 09:21
Hej!!

Jag undrar lite vad gäller deff... Hur många kalorier ska man ha i sej per måltid?? Runt 250?? Jag tränar 4 ggr i veckan / 1,5-2 timmar per gång... resten av tiden tar jag det mest lungt....Försöker äta var fjärde timme så det blir 4-5 måltider om dagen beroende på om jag går upp tidigt eller senare!!!Dessutom undrar jag hur många kalorier det är i ett ägg och om man ska räkna näringsvärdet per 100g före eller efter tillagning....typ 100g pasta innan tilllagning blir betydligt mer efter tillagning.

SexyD

aliquis
2004-01-16, 09:57
du ska räkna på maten så som den är i naturligt tillstånd, dvs inte tillagad på något sätt.

Vettefan hur det är med typ bananer, jag har alltid räknat med skal men det är säkert fel :D

Mr.X
2004-01-16, 10:16
Ät minst var tredje timma...själv äter jag varannan

Mindek
2004-01-16, 10:35
Beror ju på vad du ska äta totalt på en dag. Med 2500 kcal på en dag så blir det väl typ 3 st á 600 kcal och 2 st á 350 kcal.

Danet
2004-01-16, 11:00
tjenare!

den här frågan är säkert redan besvarad, sorry om jag missat
det i såna fall.

jag har nu deffat i en vecka och undrar när det är lämpligt att
lägga in en ätardag? är det meningen att man ska vänta x
antal veckor innan man lägger in en ätardag ca: var 10:nde
dag?
tack för svar! :)

King Grub
2004-01-16, 11:13
Allting i otillagat tillstånd. När det gäller bananer och annat med skal eller kärnor t ex så är värdena i näringstabeller för 100 gram ätlig vara, inte med skräpet.

King Grub
2004-01-16, 11:14
Originally posted by Danet
tjenare!

den här frågan är säkert redan besvarad, sorry om jag missat
det i såna fall.

jag har nu deffat i en vecka och undrar när det är lämpligt att
lägga in en ätardag? är det meningen att man ska vänta x
antal veckor innan man lägger in en ätardag ca: var 10:nde
dag?
tack för svar! :)

Du måste inte ha ätardagar alls för deffens skull, men om du känner ett psykiskt behov av dem kan det kanske vara lämpligt var tionde dag eller så. Du behöver inte vänta något visst antal veckor.

sexydanny23
2004-01-16, 11:15
Hej !!!
Det var jag som skrev inloggad på snapphanen....Borde det inte vara bättre om man äter mindre kcal-antal per måltid typ 250....Då borde man rimligen gå ner mer i fett....Det där med ätardag låter intressant!!!! Vad är det???

King Grub
2004-01-16, 11:21
Originally posted by sexydanny23
Hej !!!
Det var jag som skrev inloggad på snapphanen....Borde det inte vara bättre om man äter mindre kcal-antal per måltid typ 250....Då borde man rimligen gå ner mer i fett....Det där med ätardag låter intressant!!!! Vad är det???

Små måltider är bra, men de får inte vara för små. Om du skall få i dig alla näringsämnen du behöver, dvs ett visst antal gram fett, protein och kolhydrater per mål, blir kcal-siffran högre.

Ätardagar är när du tar en dag, var 10:e ungefär, och äter vad du vill, hur mycket du vill. Sägs öka förbränningen, försämrar i alla fall inte deffen, och kan vara mentalt välkommet.

sexydanny23
2004-01-16, 11:29
Jag försöker undvika allt fett men ska köpa omega-3 kapslar som komplement till det förlorade fettintaget... Äter allt som e lättprodukter-yoggi, minimjölk, ryggbiff osv..

typ en dag kan se ut:

0700- 2 dl yoggi+ 1 dl havregrynsgröt

1000- 1 torr brödskiva (fullkorn) + 2 dl yoggi

1300- ett stekt ägg+ 1 torr brödskiva (fullkorn)

1600- Fitness protein efter träningen (500 kcal)

1900- 2 dl yoggi+ 1 dl havregrynsgröt

2100- 1 torr brödskiva (fullkorn) + ett stekt ägg

Ser det bra ut??

Jag undrar mer om den dära ätardagen....Kan man sätta i sej PRECIS vad man vill??? Pizza, kebab, godis???Desutom undrar jag hur många kcal det är i ett ägg

King Grub
2004-01-16, 11:46
Originally posted by sexydanny23
Jag försöker undvika allt fett men ska köpa omega-3 kapslar som komplement till det förlorade fettintaget... Äter allt som e lättprodukter-yoggi, minimjölk, ryggbiff osv..

typ en dag kan se ut:

0700- 2 dl yoggi+ 1 dl havregrynsgröt

1000- 1 torr brödskiva (fullkorn) + 2 dl yoggi

1300- ett stekt ägg+ 1 torr brödskiva (fullkorn)

1600- Fitness protein efter träningen (500 kcal)

1900- 2 dl yoggi+ 1 dl havregrynsgröt

2100- 1 torr brödskiva (fullkorn) + ett stekt ägg

Ser det bra ut??

Jag undrar mer om den dära ätardagen....Kan man sätta i sej PRECIS vad man vill??? Pizza, kebab, godis???Desutom undrar jag hur många kcal det är i ett ägg

Du äter för lite protein. Du behöver en ren proteinkälla av typen kyckling, kalkon, skaldjur, kött, fisk eller ägg vid varje mål.

Ja, du kan äta vad du vill på en ätardag. Självklart är det "nyttigare" om du svullar på bra mat, men det skadar inte om du unnar dig vad du vill ha. Jag vet själv när jag ätit 30 tunna pannkakor med glass och sylt... bara till frukost! Och sedan fyllt på med pizzor och burgare och godis under dagen. När kvällen kommer sitter man med svalgpaj i soffan och flämtar.

Hur många kcal det är i ett ägg beror på hur stort det är. 100 gram ägg innehåller i genomsnitt 150 kcal. Enbart vitan 46 kcal/100 gram, enbart gulan 359 kcal/100 gram. Ett normalt ägg väger cirka 60-65 gram.

sexydanny23
2004-01-16, 11:58
Schysst....Jag längtar redan till min ätardag...hehe....Blir schemat bättre om jag byter ut 2 av måltiderna til exempelvis 100 g kyckligfilé o 100g pasta??

Hur mycket kcal blir det på en sådan måltid??

King Grub
2004-01-16, 12:10
Originally posted by sexydanny23
Schysst....Jag längtar redan till min ätardag...hehe....Blir schemat bättre om jag byter ut 2 av måltiderna til exempelvis 100 g kyckligfilé o 100g pasta??

Hur mycket kcal blir det på en sådan måltid??

Det är bättre. Variera pastan med ris, matvete, korngryn och kokt potatis, och kycklingen med fisk, kött eller skaldjur.

Och glöm inte grönsaker!

En ovannämnd måltid ger strax över 450 kcal. Rätt lagom mängd.

sexydanny23
2004-01-16, 12:27
Härligt!!!

Då e man på g...:eating:

sexydanny23
2004-01-16, 20:06
Hej!!!
Undrar om man ska köra samma kostschema under vilodagarna med??Eller ska man minska intaget??

King Grub
2004-01-16, 20:10
Originally posted by sexydanny23
Hej!!!
Undrar om man ska köra samma kostschema under vilodagarna med??Eller ska man minska intaget??

Du kan köra med samma upplägg och samma kcal-intag. Det är när du vilar som du skall återhämta dig. Energiintaget under dagen blir ändå lägre eftersom du inte behöver och kan skippa "efterträningsdrinken".