handdator

Visa fullständig version : 4veckors diet, hur ska jag tolka resultaten ? :O


kallinarn
2012-02-22, 09:12
Är idag inne på min fjärde fjärde vecka under dieten.

Jag började på 96kg, efter en vecka var jag nere på 93 och veckan där efter strax under 92.

Idag har det gått 2veckor till och imorse var jag uppe på över 92 igen.

Grejen är att jag tycker i spegeln att det ser bättre ut och midjemåttet har fortsatt minska med ca 1cm i veckan ( 87cm - 81-cm ). Men blir ju lite fundersam om jag bara tror det går framåt när vågen pekar upp igen.

Så jag undrar om det är dags att sänka kalorierna ännu mer ? Äter redan nog lite tycker jag, tycker inte mitt bmr kan suga så hårt =)

Kravmaga
2012-02-22, 09:26
Vecka 1, 3kg = troligen stor mängd vatten som släpper genom minskat kolhydratintag
Vecka 2, 1kg = troligen kaloriunderskott motsvarande 0-1kg fett (0-7000kcal)
Vecka 3, 4 stagnation = Bundit vatten igen, vägt vid olika tillfällen, inte varit på toaletten som vanligt (med tanke på att midjemåttet minskar ligger du troligtvis på ett underskott).

-Min erfarenhet är att det brukar ske en stagnation på vågen några veckor in i en deff, dock några veckor senare sker ett större hopp (motsvarande stagnationen). Så länge du minskar i midjemått så borde du vara nöjd. Mångas upplevelse är dessutom att 1cm i midjemått motsvarar 1kg fettförlust (vilken även jag delar).

Slemmet
2012-02-22, 10:12
Du har inga bilder vi skulle kunna bedöma?
Men en minskning på 87cm - 81cm i midjan visar ju tydligt på att du gjort ett bra jobb.

JoHannibal
2012-02-22, 10:56
Jag har deffat 6 veckor, är inne på vecka 7 nu. För mig blev det stopp v5-6 men nu är det på g igen så hoppet finns bara man håller underskottet och tränar på :)

Medelvikt per vecka
v.1 62,4
v.2 61,8
v.3 61,2
v.4 60,2
v.5 60,7
v.6 61,3
v.7 60,1 (idag)

RobinSilver
2012-02-22, 16:47
Jag instämmer i kören.

Ibland går man ner snabbare än tänkt för att sedan stanna upp helt eller till och med gå upp i vikt trots konstant underskott.

Inget konstigt alls.

julmjölk
2012-02-23, 01:28
Jag började deffa 1:e januari i år och har vägt mej varje morgon efter toalettbesök. Jag har även vägt all min mat (och räknat kalorier) och legat på ett underskott ca 500. Har skrivit upp vikten för varje morgon och resultatet är en berg- och dalbana. Det skiljer upp emot 1,6 kilo från dag till dag ibland och två-tre veckor in i deffen kändes det som jag aldrig skulle gå ner/bli av med fettet. Det är bara att kämpa på, du har ju en bra referens med ditt måttband!! kör hårt!