handdator

Visa fullständig version : SL teori för en novis


JakeShaft
2012-02-21, 23:27
Jag har tränat nästan på dagen 1 år. Har fått upp ögonen för styrkelyft. Men jag har tusen funderingar dels på hur träningen bör läggas upp, hur man skall utföra lyften och varför etc men jag kan inte fråga random person varje gång. Hade varit kul att på lång sikt kunna tävla förutsatt att jag blir tillräckligt stark för att inte komma sist eller platsa i ett lag*flex*. Strävar åt det hållet åtminstone.

Har tänkt köpa Starting Strength: Basic Barbell Training som jag tycker verkar vara en vettig start. Eller finns det bättre vägar för en nybörjare? Att bara hoppa på SL5x5 eller Wendler utan att veta och förstå tanken bakom känns inte bra, dessutom gillar jag inte SL5x5 med knäböj 3 gånger i veckan går inte ihop med min jogging/löpning. Finns otroligt kunniga personer som jag kan prata relativt lätt med men utan egna baskunskaper blir det löjligt.

Hur ska man börja?

Victuhh
2012-02-21, 23:32
Vad är det för gym du tränar på, är det hobbymotionärer eller tävlande?
Annars kan du ju bara börja snacka med en snubbe säg att du är intresserad av styrkelyft och att du vill lära dig det och fråga om han kan hjälpa dig :)

JakeShaft
2012-02-21, 23:53
Vad är det för gym du tränar på, är det hobbymotionärer eller tävlande?
Annars kan du ju bara börja snacka med en snubbe säg att du är intresserad av styrkelyft och att du vill lära dig det och fråga om han kan hjälpa dig :)

Jag tränar på Lerums Sportcentrum. Praktiserar även där halvtid via Försäkringskassan så jag är där mest hela (halva) dagarna. Yvonne och Lasse Flyborg jobbar på gymet även om jag inte träffat Lasse än då han varit bortrest, kan givetvis prata med dem men det blir dumt om man står där som ett fån. Mattias Ivarsson ser jag ibland men honom vågar jag inte prata med. Finns dock en mycket trevlig kvinna som har lyft i landslaget som jag nog vågar prata med.

Finns en del hobbymotionärer som åtminstone lyfter som om de vet mycket. Känns lite sådär att bara gå fram till folk utan att veta något själv.

svenbanan
2012-02-22, 01:07
Klart du ska snacka med dem. De kommer ju nästan helt säkert bara tycka det är riktigt kul att det kommer någon som vill lära sig. Det är ju bara att du säger att du är helt ny och fråga om hur man ska komma igång som nybörjare. Jag är helt övertygad om att det är en bättre approach än att "lära sig grunderna först".

Kalliban
2012-02-22, 08:49
Jag har tränat nästan på dagen 1 år. Har fått upp ögonen för styrkelyft. Men jag har tusen funderingar dels på hur träningen bör läggas upp, hur man skall utföra lyften och varför etc men jag kan inte fråga random person varje gång. Hade varit kul att på lång sikt kunna tävla förutsatt att jag blir tillräckligt stark för att inte komma sist eller platsa i ett lag*flex*. Strävar åt det hållet åtminstone.

Har tänkt köpa Starting Strength: Basic Barbell Training som jag tycker verkar vara en vettig start. Eller finns det bättre vägar för en nybörjare? Att bara hoppa på SL5x5 eller Wendler utan att veta och förstå tanken bakom känns inte bra, dessutom gillar jag inte SL5x5 med knäböj 3 gånger i veckan går inte ihop med min jogging/löpning. Finns otroligt kunniga personer som jag kan prata relativt lätt med men utan egna baskunskaper blir det löjligt.

Hur ska man börja?

Läs programmet för stronglifts, du kan hitta det via länken i min signatur. Även om du vill köra starting strenght så är det ju samma tänk bakom och i stort sätt samma övningar. Då får du veta tanken bakom allting. Grymt bra att du vill ta reda på det och lära dig! :thumbup: