handdator

Visa fullständig version : Bänkpress


Kleven
2004-01-16, 09:18
Hej
Jag undrar lite om bänkpress.
När jag kör bänkpress får jag aldrig samma träningsverk som jag får av tex biceps och axlar. Själva meningen med träningen är ju träningsverken tycker jag, då vet man ju att man kört ett hårt pass.
Vad gör jag för fel? :cryout:

Hur brett ska jag hålla händerna på stången? ska jag gå ner så att stången nästan nuddar mitt bröst. Sen när jag höjer dern, ska jag höja tills armarna blir sträckta.
Hur många set och reps bör jag köra?

nordland
2004-01-16, 09:35
Det där är jävligt individuellt! vissa får inte träninsvärk i bröstet, medans andra får det. Jag får tex aldrig träningsvärk i biceps.

Det är inte nödvändigt att få träninsvärk för att uppnå muskeltillväxt. Folk som tar steroider får nästan aldrig träninsvärk, då muskeln återhämtar sig snabbare.

Hur du bör hålla i stången beror lite på hur lång du är, men håll där du känner att du får ut mest kraft när du pressar upp stången
Och JA, du skall gå ner hela vägen till bröstet, för att sedan pressa upp till fullt utsräckta armar. Men lås inte ut armarna.

shifty
2004-01-16, 09:38
Håll så brett så det känns naturligt (ganska brett). Ungefär som när du gör armhävningar. Jag går ner så stången nuddar mitt bröst, ganska långsamt, sedan upp med en explosiv rörelse. Tills armarna är utsträckta ja.

Antal reps beror väl på vad man är ute efter, volym, styrka, uthållighet osv...

Själv kör jag 4-6 reps och jag får då en himla träningsverk i brösten.

Sparrisen
2004-01-16, 09:55
Se bara till att inte studsa mot bröstet, utan stanna gärna någon centimeter ovanför. Håll emot ordentligt på vägen ner då den negativa fasen är av stor betyeldese för muskeltillväxten. Se även till att inte ha armarna helt utsträkta i toppläget, eftersom det bidrar till att du förlorar kontakten med pectoralis. När du väl förlorar kontakten så vilar muskeln, och du får inte samma pump...

Ibland får jag träningsvärk i bröstet så att jag, så långt som fyra dagar efteråt, inte kan gå i trappor utan att det värker i bröstet när de "studsar till". Själv har jag svårt att få träningsvärk i ryggen... men som sagt; träningsvärk är inte nödvändigt - men en ganska skön känsla!

:bpump:

nordland
2004-01-16, 10:05
varför i hela fridens namn skall han stanna stången innan bröstet.
vill det sig riktigt illa så kan han ju dra av muskeln. Stanna absolut inte innan stånger nuddar bröstet, då det blir alldeles för hög statisk belastning på leden mellan axeln och bröstet. PUNKT!!

z_bumbi
2004-01-16, 11:15
Originally posted by SwedeForce
Se även till att inte ha armarna helt utsträkta i toppläget, eftersom det bidrar till att du förlorar kontakten med pectoralis. När du väl förlorar kontakten så vilar muskeln, och du får inte samma pump...


Hur brett håller du om du tappar kontaken med bröstet med raka armar?

Skjuter man inte fram axlarna i topläget ser jag det som ganska svårt att tappa kontakten med bröstet men det kanske beror på att jag kör ganska smalt grepp?

Sen spelar det ju ingen roll för muskeltillväxten men det är väl en annan fråga..

Jocce
2004-01-16, 11:26
Jag håller på att du skall variera greppet, så att muskeln aktivers på olika sätt.

Karl_alfred
2004-01-16, 11:56
Originally posted by Kleven
Hej
Jag undrar lite om bänkpress.
När jag kör bänkpress får jag aldrig samma träningsverk som jag får av tex biceps och axlar. Själva meningen med träningen är ju träningsverken tycker jag, då vet man ju att man kört ett hårt pass.
Vad gör jag för fel? :cryout:

Hur brett ska jag hålla händerna på stången? ska jag gå ner så att stången nästan nuddar mitt bröst. Sen när jag höjer dern, ska jag höja tills armarna blir sträckta.
Hur många set och reps bör jag köra?

Du ska hålla så brett att du har ungefär 90 grader i armbågsleden. Självklart ska stången ända ner i bröstet och där göra ett stop på ungefär 1 sekund. Jag tycker absolut att man ska höja stången så långt det går. Variera antalet reps tycker jag är det viktiga. För att få träningsvärk bör du hålla emot stången på nedvägen, säkert 70% gör felet att de bara släpper ner stången och studsar upp den från bröstet. Men träningsvärk har egentligen ingenting med tillväxt och massa att göra. Skulle det vara så, skulle man köra 100 eller fler reps eftersom man då garanterat skulle få en jäkla träningsvärk.

Karl_alfred
2004-01-16, 11:58
Originally posted by SwedeForce
Se bara till att inte studsa mot bröstet, utan stanna gärna någon centimeter ovanför. Håll emot ordentligt på vägen ner då den negativa fasen är av stor betyeldese för muskeltillväxten. Se även till att inte ha armarna helt utsträkta i toppläget, eftersom det bidrar till att du förlorar kontakten med pectoralis. När du väl förlorar kontakten så vilar muskeln, och du får inte samma pump...

neix hela vägen så klart!

Förstår mig inte på de som säger att man tappar kontakten, det gör fasen inte jag om jag sträcker ordentligt. Sen har inte pump något med tillväxt att göra.

Karl_alfred
2004-01-16, 12:03
Originally posted by Jocce
Jag håller på att du skall variera greppet, så att muskeln aktivers på olika sätt.

det går väll i stort sett inte att påverka så mycket. Då är det bättre att variera lutningen. Håller man för smalt aktiveras triceps, för brett blir det för mycket axlar. Så ett grepp något bredare än axelbrett är bra. Jag känner nästan bara i bröst. Trots att jag inte på något sätt använder bänkpressen som en isolationsövning.

Jense
2004-01-16, 12:58
Kör 6reps * 5 set med brett grepp, men inte så brett att dina handleder knappt klarar av böjningen, lasta på mycket vikt så du får kämpa.

Edit: Testa att köra med stopp, dvs att du tar av stången, går ner med den lungt & behärskat. När du är med stången på bröstst så stannar du med stången där och markerar att den är helt stilla, sen pressar du upp den igen. så kör styrkelyftare och dem har hyfsad massa på bröstet=)

men som många föregående svarare har sagt. alla är olika. jag får ingen träningsvärk i axlarna, minimal i biceps o rygg, men en sprängande i trapz, vader, lår, triceps, bröst .. =)

Glenner_84
2004-01-16, 13:02
Stannar du i övre läget när du pressar upp stången så belastar det dina armbågsleder

mr_ping2
2004-01-16, 13:10
och att man inte får träningsvärk med steroider är en jätte-esse...det får man visst. Och ett jävla pump

Jense
2004-01-16, 13:29
ja tränignsvärk i säkert 2 timmar! pump har väl ingenting med saken att göra. pump är ju det man vill ha

mr_ping2
2004-01-16, 13:41
Nej, det stämmer inte..

Jense
2004-01-16, 13:51
vad är det som inte stämmer?

mr_ping2
2004-01-16, 14:02
Man får träningsvärk om man tar anabola med

Jense
2004-01-16, 14:33
ja det får man, men man återhämtar sig snabbt. eller snabbare. träningsvärk har aldrig skadat

mr_ping2
2004-01-16, 14:34
Det är också en myt

Jense
2004-01-16, 14:53
och det vet du av egen erfarenhet förstår jag.

annars kan man inte tycka något om det som inte är fakta

OM du inte återhämtade dig snabbare OM du kurade så har du fått fel saker.

RobbeliRobban
2004-01-16, 15:01
Har inget med sakne att göra men, Mr Ping, är det du på avataren? Tycker mig känna igen dig, eller så har du en dubbelgångare, kör du på Spartacus?

nordland
2004-01-16, 16:04
Originally posted by mr_ping2
Man får träningsvärk om man tar anabola med

Tror att du missade ett ord där. Jag skrev "nästan aldrig"
Och pratar du av egen erfarenhet, så har du antingen haft fejk grejjer eller så är du helt borta vad gäller kosten.

Klart som fan att man kan få pump och träningsvärk, men i och med den förbättrade proteinsyntesen som bidrar till den ökade återhämtningen man får av steroider, så blir träningsvärken knappt märkbar, jämfört med den man kan få om man är ren.

AdrenalineRush
2004-01-16, 18:39
När jag kör bänkpress stannar jag med vikten nån cm innan bröstet. Går ner sakta och kontrollerat, pressar sedan upp explosivt... Får grymm träningsvärk i brösten varje gång! Men är detta fel? :confused:

Hnke
2004-01-16, 19:37
Originally posted by Jense
och det vet du av egen erfarenhet förstår jag.

annars kan man inte tycka något om det som inte är fakta

OM du inte återhämtade dig snabbare OM du kurade så har du fått fel saker.


vad jag vet så e det mkt svårare att bli övertränad med såna olagliga grejor :nono: + att man blir starkare
Träningsvärk får man nog hur som helst

Karl_alfred
2004-01-16, 20:11
Originally posted by AdrenalineRush
När jag kör bänkpress stannar jag med vikten nån cm innan bröstet. Går ner sakta och kontrollerat, pressar sedan upp explosivt... Får grymm träningsvärk i brösten varje gång! Men är detta fel? :confused:

ja stången ska ner ända till bröstet.

Hnke
2004-01-16, 20:13
jag kör hela vägen ner med stopp...

Karl_alfred
2004-01-16, 20:47
Originally posted by Hnke
jag kör hela vägen ner med stopp...

:thumbup:

AdrenalineRush
2004-01-16, 20:49
Men om man kör stången i bröstet blir det juh alltid en liten stutts. :MrT:
Det kan juh inte vara speciellt effektivt?

Fok
2004-01-16, 20:54
Originally posted by AdrenalineRush
Men om man kör stången i bröstet blir det juh alltid en liten stutts. :MrT:
Det kan juh inte vara speciellt effektivt?

Om du går ner sakta och kontrollerat till ngn cm från bröstet borde du väl kunna gå ner kontrollerat någon cm till :confused:

Jense
2004-01-16, 20:55
Det blir ingen studs om du kör mer stopp i bottenläget..

AdrenalineRush
2004-01-16, 21:25
Men med stopp i bottenläge tar jag mindre vikt dvs. mindre överbelastning.. Har ökar skitbra när ja tränar som jag gör nu! :bpump:
Man bör väl hålla ett tempo man känner för i övningen, dock inte för snabbt/sakta... men om jag går i bröstet med den farten jag håller nu kommer det antagligen bli en litet stutts...
Vad är det positiva/negativa med att gå i bröstet?
En negativ grej måste väl vara att man inte kan överbelasta lika mycke, eftersom man måste gå ner mycke saktare? :confused:

fintelligens
2004-01-16, 22:29
Originally posted by AdrenalineRush
Men med stopp i bottenläge tar jag mindre vikt dvs. mindre överbelastning.. Har ökar skitbra när ja tränar som jag gör nu! :bpump:
Man bör väl hålla ett tempo man känner för i övningen, dock inte för snabbt/sakta... men om jag går i bröstet med den farten jag håller nu kommer det antagligen bli en litet stutts...
Vad är det positiva/negativa med att gå i bröstet?
En negativ grej måste väl vara att man inte kan överbelasta lika mycke, eftersom man måste gå ner mycke saktare? :confused:

och du stannar ovanför bröstet?

AdrenalineRush
2004-01-16, 22:37
Originally posted by fintelligens
och du stannar ovanför bröstet?

Nej, jag trycker upp nästan direkt när jag kommit ner till det "önskade" bottenläget. Men det är klart ja går saktare ner än vad jag gör upp. :bpump:

Karl_alfred
2004-01-16, 22:41
Originally posted by AdrenalineRush
Men om man kör stången i bröstet blir det juh alltid en liten stutts. :MrT:
Det kan juh inte vara speciellt effektivt?

absolut inte. Då är du för klen för vikten du kör med.

Karl_alfred
2004-01-16, 22:49
Originally posted by AdrenalineRush
Men med stopp i bottenläge tar jag mindre vikt dvs. mindre överbelastning.. Har ökar skitbra när ja tränar som jag gör nu! :bpump:

jag brukar ha som regel att man ska kunna stanna vikten när som helst i rörelsen, då har man kontroll på den. Sen om man håller på med ryck och stöt, frivändningar mm är det ju en helt annan sak. Eller så kan man säga att man ska hålla emot en del på nedvägen och explodera upp vikten på upp vägen.

Man bör väl hålla ett tempo man känner för i övningen, dock inte för snabbt/sakta... men om jag går i bröstet med den farten jag håller nu kommer det antagligen bli en litet stutts...
Vad är det positiva/negativa med att gå i bröstet?

Positivt: Du stärker muskeln, senor och ligament i hela dess bana. Full muskel utveckling. Lyftet är godkänt. Bättre koll på om du blivit stark. Den tänkta muskeln får jobba hårdare.

Negativt: Ditt ego mår sämre.

En negativ grej måste väl vara att man inte kan överbelasta lika mycke, eftersom man måste gå ner mycke saktare? :confused:

Hnke
2004-01-16, 22:54
men om du stannar till i bottenläget blir där ingen stuts så.. kvittar hur snabbt du tar ner stången..

AdrenalineRush
2004-01-16, 23:37
"Positivt: Du stärker muskeln, senor och ligament i hela dess bana. Full muskel utveckling. Lyftet är godkänt. Bättre koll på om du blivit stark. Den tänkta muskeln får jobba hårdare."

Hur vet du allt detta då? :smash:

Får ja fråga hur din egna bröstträning går? Ökar du mycke när du tränar såhär? :bpump:

AdrenalineRush
2004-01-16, 23:39
Originally posted by Hnke
men om du stannar till i bottenläget blir där ingen stuts så.. kvittar hur snabbt du tar ner stången..

Men ja stannar inte i bottenläget.. brukar pumpa upp direkt.. så att repsen kommer kontinuerligt efter varandra.

Karl_alfred
2004-01-16, 23:54
Originally posted by AdrenalineRush
"Positivt: Du stärker muskeln, senor och ligament i hela dess bana. Full muskel utveckling. Lyftet är godkänt. Bättre koll på om du blivit stark. Den tänkta muskeln får jobba hårdare."

Hur vet du allt detta då? :smash:


Aj sluta slå mig. Det mesta av det är ju logiskt.

Får ja fråga hur din egna bröstträning går? Ökar du mycke när du tränar såhär? :bpump:

Tycker jag ökat väldigt bra senaste tiden. Både styrke och volymmässigt. Du kan ju ta och kolla min journal för resultat.

AdrenalineRush
2004-01-17, 00:08
Jag kollade precis... Men jag håller inte med dig riktigt på en del punkter... tex varför skulle man bli starkare eller få bättre resultat med detta utförandet?
Alla mina kompisar och folk man ser på gymmet stuttsar vikten olika mycket i bröstet och ingen stannar i bottenläget... Så mycket skillnad kan där juh inte vara, mer än att man överbelastar mindre med stopp i botten? :confused:
Men eftersom jag ökar så bra som jag gör måste det juh ge endel även fasst man nu inte utför övningen enligt tävlings kriterier. :MrT:

Karl_alfred
2004-01-17, 00:27
Originally posted by AdrenalineRush
Jag kollade precis... Men jag håller inte med dig riktigt på en del punkter... tex varför skulle man bli starkare eller få bättre resultat med detta utförandet?
Alla mina kompisar och folk man ser på gymmet stuttsar vikten olika mycket i bröstet och ingen stannar i bottenläget... Så mycket skillnad kan där juh inte vara, mer än att man överbelastar mindre med stopp i botten? :confused:
Vad är du ute efter? ta mycket i bänk? då får du i allafall inte studsa om det ska vara godkänt. muskeln får klart jobba väldigt mycket mindre om du studsar, eftersom det krävs en avsevärd mycket större muskelkraft att utföra lyftet korrekt. . Därmed mindre överbelastning. Jag vet att de flesta studsar, men förmodligen så tränar de mest sitt ego. Klart du blir starkare med detta utförande eftersom du använder avsevärt mycket större ansträngning. Bättre resultat vet jag inte, om det gäller att ta mycket. Men du vet garanterat att du blivit mycket starkare och inte bättre på att fuska. Sen glömde jag att skriva en av de viktigaste punkterna. Skaderisken minskar avsevärt.

Men eftersom jag ökar så bra som jag gör måste det juh ge endel även fasst man nu inte utför övningen enligt tävlings kriterier. :MrT:
Du blir väll helt enkelt bättre på att fuska, samt att du utvecklas något i styrka. Vad är anledningen till att du kör på det här viset? kör du så med alla andra muskler oxå?

AdrenalineRush
2004-01-17, 00:47
Jag hoppas inte du blir sur på nått sätt över dessa "jobbiga" frågorna... det är bara det att man har hört en massa om hur man ska utföra bänkpressar o nu fick man höra att man till och med ska stanna i bottenläget. :MrT:
Andledningen till att jag kör som jag gör är rätt simpel, jag tycker det tar bättre än om man gör som de miljoner andra som tränar.
Det jag är ute efter är självklart att ta mer i bänk, alltså bli starkare och få större bröstmuskler! :cool:
Det där med att jag skulle bli bättre på att fuska tror jag inte. Jag kan känna när jag tränar och se i spegeln att jag fått större pattar osv...

När jag tex gör knäböj går jag bara strax under 90 grader och detta står även på MAX-Ot's hemmsida att man inte bör gå djupare, men folk som går i vaderna.. studsar dom i vaderna och sedan upp?? :confused:

Karl_alfred
2004-01-17, 01:08
Originally posted by AdrenalineRush
Jag hoppas inte du blir sur på nått sätt över dessa "jobbiga" frågorna... det är bara det att man har hört en massa om hur man ska utföra bänkpressar o nu fick man höra att man till och med ska stanna i bottenläget. :MrT:
Nej jag är inte sur. det har jag sagt förut och säger det igen. jag brukar låta sur när jag skriver. Men det är jag inte. det är svårt att visa ansiktsuttryck mm på internet. Stana i bottenläget menas ju inte att du typ ska ha stången där i 5 sekunder, utan att du nuddar bröstet med stången och gör ett mindre stop på ca 1 sekund.

Andledningen till att jag kör som jag gör är rätt simpel, jag tycker det tar bättre än om man gör som de miljoner andra som tränar.
Det jag är ute efter är självklart att ta mer i bänk, alltså bli starkare och få större bröstmuskler! :cool:
Det där med att jag skulle bli bättre på att fuska tror jag inte. Jag kan känna när jag tränar och se i spegeln att jag fått större pattar osv...

Har du provat att köra strikt? Självklart kommer dina muskler även att växa av detta eftersom du överbelastar dem något. Men personligen så tycker jag det tar 100 gånger bättre med ett kontrollerat utförande. Sen kan man ju tycka vad man vill, men jag tycker inte det är det minsta inponerande med folk som studsar stången i bröstet eftersom de tar bort det jobbiga momentet i övningen.

När jag tex gör knäböj går jag bara strax under 90 grader och detta står även på MAX-Ot's hemmsida att man inte bör gå djupare, men folk som går i vaderna.. studsar dom i vaderna och sedan upp?? :confused:
Max-ot övningsguiden är fel på många sätt och vis. I den går de inte äns ner i 90 grader på knäböjen. Många övningar utförs väldigt fel så att man ska kunna använda sig av mer vikt. På
http://www.exrx.net/Exercise.html utförs övningarna på ett bra sätt i de festa fallen.
Här är dessutom en utmärkt bild på hur bänkpress ska se ut:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/BBBenchPress.gif

Karl_alfred
2004-01-17, 01:15
Originally posted by AdrenalineRush
men folk som går i vaderna.. studsar dom i vaderna och sedan upp?? :confused:

inte jag i allafall.

AdrenalineRush
2004-01-17, 01:17
Okej! Jag har precis kollat lite på Kevin Levrones film "M3" och han utför bänkpress som alla andra som INTE studsar stången i bröstet, han nuddar bara bröstet. Jag ska testa detta under mitt nästa bröstpass, att gå till bröstet utan att studsar och göra det stikt! :bpump: :thumbup:

Karl_alfred
2004-01-17, 01:27
Har du M3 på datan?

Om man kollar Yates så studsade han inte heller. Men däremot gör man han heller inget stop. Det viktigaste är väll att man inte studsar och har en full rörelse.

Låter kanon att du ska testa det. Du kommer direkt att märka vilken härlig kontakt det ger.

AdrenalineRush
2004-01-17, 01:32
Hehe, jepp de har ja! ;) Finns juh på DC... :rolleyes:
Nu längtar jag till nästa bröstpass!! :bpump:

Karl_alfred
2004-01-17, 02:11
angående djupa böjar så här ska det se ut :D


http://www.smartweighttraining.net/index/images/stephan_botev_thumbnail.jpg

edit: AdrenalineRush du har ett pm!

AdrenalineRush
2004-01-17, 02:17
Haha! Shit va han PRESSAR!! :hbang: