handdator

Visa fullständig version : 3x8 set


Explosivitet
2012-02-21, 22:28
Tja!

Tänkte höra vad som är den stora fördelen med att köra just 3 set? Jag brukar köra 5x8 istället på de flesta övningar (inklusive bänkpress, bicepshantlar, osv), och undrar om inte det går lika bra som att köra 3x8? Lägger ju hellre energi på övningar jag tycker är riktigt bra.

Kan tilläggas att jag vill bygga volym, men sålänge jag kör få reps borde det väl bra?

Fredriiik
2012-02-21, 22:30
det enda som har studerats var att tre set var bättre än ett.
Dock kanske det har kommit någon ny studie i ämnet? :)

Tobias5511
2012-02-21, 23:05
Jag antar väl att, du ska köra 3x8 på vikter du inte hade klarat 5x8.

Stoltz
2012-02-21, 23:11
Tja!

Tänkte höra vad som är den stora fördelen med att köra just 3 set? Jag brukar köra 5x8 istället på de flesta övningar (inklusive bänkpress, bicepshantlar, osv), och undrar om inte det går lika bra som att köra 3x8? Lägger ju hellre energi på övningar jag tycker är riktigt bra.

Kan tilläggas att jag vill bygga volym, men sålänge jag kör få reps borde det väl bra?

Jag förstår inte riktigt vad du frågar faktiskt... Om 3x8 ger dig lika mycket som 5x8? Mjaee, det är ju en skillnad på totalvolymen där...

Sen säger du att du vill bygga volym men att du ska köra få reps - Rent generellt så brukar man snarare säga att lite högre repsmängd främjar ditt muskelbyggande, snarare än lågreps. Sen är ju inte åtta så lågt :)

mysglenn
2012-02-22, 07:52
Jag skulle säga att det är totala antalet set per muskelgrupp/rörelse som räknas