handdator

Visa fullständig version : Fötterna vid knäböj


Torrré
2012-02-21, 22:02
Har ett litet problem när jag kör knäböj och det är att jag upplever att jag står lite längre fram med ena foten eller alt att den ena foten är annorlunda vinklad än den andra.

Är det någon som har nåt bra knep för att se att man står bra ? Är så svårt att kolla via spegeln och väldigt frusterande när man ska försöka böja. Kan också tillägga att jag inte har nån tränings kompis som kan kolla åt mig heller. Hur galet kan det bli för kroppen om man står längre fram med ena benet/olika vinklar på fötterna, samt blir det som någon slags snedbelastning i kroppen ?

Fredriiik
2012-02-21, 22:08
jag har som ränder i trät på golvet som gör det väldigt lätt för mig att se hur jag står :)
Annars ta med dig två tejpbitar och tejpa upp så vet du hur du står

Ego
2012-02-21, 22:10
Du står snett i vila också

Torrré
2012-02-21, 22:13
Jo har försökt mig på nåt sånt också men har som inget att gå efter.. Kanske får ta och dra fram den stora silvertejpen då.

Vadå står snett i vila också ??

Fordon
2012-02-21, 23:04
Jo har försökt mig på nåt sånt också men har som inget att gå efter.. Kanske får ta och dra fram den stora silvertejpen då.

Vadå står snett i vila också ??

Stå rakt upp i en avslappnad stil, som när du väntar på bussen. Då står man inte symmetriskt med fötterna sida vid sida, exakt på centimetern.

Torrré
2012-02-22, 10:22
Jo just de men hur påverkar det kroppen om man står typ 1-2 cm längre fram med ena foten ? Kan de bli skadligt?

Ego
2012-02-22, 11:02
Jo har försökt mig på nåt sånt också men har som inget att gå efter.. Kanske får ta och dra fram den stora silvertejpen då.

Vadå står snett i vila också ??

När du står och väntar på bussen så stor snett, bara kolla ner.

Sparven från Minsk
2012-02-22, 11:12
Jag lägger ut en viktplatta, en stor en kan ej diametern men på mitt gym en 20-kilos på golvet framför mig. Placerar fötterna utanför denna och då plattan är rund så placerar jag fötterna så de är jämt vinklade ut från plattan.

Svårt att förklara i text, men detta gör att jag alltid står lika brett med bägge fötter och med samma vinkel.

garluch
2012-02-22, 11:16
När du står och väntar på bussen så stor snett, bara kolla ner.

Fast vissa utav oss tänker mer eller mindre aktivt på att stå med lika mycket vikt på båda benen, särskilt när vi väntar på bussen.

Ego
2012-02-22, 12:26
Sarkasm?

Vunnis
2012-02-22, 12:33
Frågan är, Ego, om det gör någon skillnad att man böjer lite snett eller inte. Belastningen är inte riktigt den samma när man böjer och när man väntar på bussen.

Kimkay
2012-02-22, 12:57
Jag lägger ut en viktplatta, en stor en kan ej diametern men på mitt gym en 20-kilos på golvet framför mig. Placerar fötterna utanför denna och då plattan är rund så placerar jag fötterna så de är jämt vinklade ut från plattan.

Svårt att förklara i text, men detta gör att jag alltid står lika brett med bägge fötter och med samma vinkel.

smart! ska testa detta! :)

Torrré
2012-02-22, 18:10
Men hur blir det om du kör tunga knäböj och ska börja vingla runt en vikt skiva för att komma på plats?

Vet inte hur ni böjer men inte har då jag samma ställning när jag knäböjer som då jag står och väntar på bussen och de handlar väl inte om hur jag står när jag är avslappnad utan hur jag på ett bra sätt ser hur mina vinklar på fötterna är samt om jag står med ena foten längre fram.

Ego
2012-02-22, 20:18
Står man med avvikelserna i vardagen, kommer man med största sannolikhet stå med avvikelserna i knäböj. Försöker man ställa sig symmetriskt kommer detta upplevas "fel".

Om du inte kan stå rakt avslappnad, hur kan du förvänta dig att kunna stå rätt med belastning? Det är precis som när folk säger att de är bättre på att böja med vikt än utan. Kan man inte böja med egen kroppstyngd skall man inte böja med vikter.

Ego
2012-02-22, 20:19
Frågan är, Ego, om det gör någon skillnad att man böjer lite snett eller inte. Belastningen är inte riktigt den samma när man böjer och när man väntar på bussen.

Felaktiga fördelningen kommer följa med, även om du försöker trycka symmetriskt från båda fötterna.

Ola Wallengren
2012-02-22, 20:26
Förstår inte problemet riktigt. Om man från början sätter ena foten något bakom en tänkt linje så kommer man förmodligen omedvetet att rotera kroppen lite åt det hållet så att fötterna blir jämna i förhållande till överkroppen och belastningen ligger lika mycket på båda fötterna. Stången blir inte parallell med spegeln/väggen men det bör inte spela så stor roll.

Torrré
2012-02-22, 21:30
Ola Wallengren Förstår inte problemet riktigt. Om man från början sätter ena foten något bakom en tänkt linje så kommer man förmodligen omedvetet att rotera kroppen lite åt det hållet så att fötterna blir jämna i förhållande till överkroppen och belastningen ligger lika mycket på båda fötterna. Stången blir inte parallell med spegeln/väggen men det bör inte spela så stor roll.

Ja som sagt jag undrade om man får nån snedbelastning om man skulle stå med ena foten längre fram/bak, men det låter ju rätt logiskt det du säger att kroppen följer med. Men hur blir det om man står med lite olika vinklar på fötterna då borde det väl bli någon slags snedbelastning ?

Ola Wallengren
2012-02-22, 21:42
Ja, vinkeln mellan fötterna bör man rätta till om den inte blir rätt. Inte så svårt tycker jag, det brukar kännas och det behövs väldigt lite för att rätta till.

emi23j
2012-02-22, 22:08
Står man med avvikelserna i vardagen, kommer man med största sannolikhet stå med avvikelserna i knäböj. Försöker man ställa sig symmetriskt kommer detta upplevas "fel".

Om du inte kan stå rakt avslappnad, hur kan du förvänta dig att kunna stå rätt med belastning? Det är precis som när folk säger att de är bättre på att böja med vikt än utan. Kan man inte böja med egen kroppstyngd skall man inte böja med vikter.

+1!

Att sedan folk säger/tänker, det är bara att stå med fötterna lika håller inte riktigt. Anledningen till att man inte står symmetriskt eller böjer symmetriskt har ofta med rörlighet att göra så det spelar ingen roll om du försöker göra rätt, kroppen kommer ändå göra fel om inte rörligheten finns där.
Böjer du inte symmetriskt är du med största sannolikhet inte tillräckligt rörlig, något som givetvis kan påverkas av att man inte står symmetriskt i vardagen.

vidare till frågan.
När du kör knäböj då bör målet vara att tårna skall peka framåt, sen är det naturligt om tårna i verkligheten pekar ca 10-15 grader utåt.

Ristretto
2012-02-22, 22:57
+1!


vidare till frågan.
När du kör knäböj då bör målet vara att tårna skall peka framåt, sen är det naturligt om tårna i verkligheten pekar ca 10-15 grader utåt.

Hur ska man få ner magen mellan benen om tårna pekar rakt fram?

göteborg
2012-02-22, 23:26
Fotvinkel i samma riktning som knäna, dvs större vinkel ju bredare du står.

tntballe
2012-02-22, 23:42
Hur ska man få ner magen mellan benen om tårna pekar rakt fram?

Möjligen en liten vinkel, men finns inga tvivel om att dom skulle kunna ha fötterna rakt och komma ner.
1ZORJIeftIk
QomgWdEQMMo

emi23j
2012-02-23, 08:28
Hur ska man få ner magen mellan benen om tårna pekar rakt fram?

Rörlighetsträning.

z_bumbi
2012-02-23, 08:47
Det enklaste sättet att fixa det är att ha en person som hjälper till att nöta in det. Många set med få reps på relativt lätta vikter för att få många utgångar men att inte bara nöta utgångarna. Slarva inte med någon del t ex så bör du ha fötterna jämnt redan i avlyftet och sedan kör du en kort utgång (gå inte runt över halva gymmet).
Efter ett tag så sätter sig det nya mönstret för de flesta.

Står man med avvikelserna i vardagen, kommer man med största sannolikhet stå med avvikelserna i knäböj. Försöker man ställa sig symmetriskt kommer detta upplevas "fel".

Fast upplevd felaktig känsla behöver ju inte betyda att det är fel. Då skulle majoriteten av alla teknikkorrigeringar vara fel då invanda mönster nästan alltid känns fel att bryta.

Förstår inte problemet riktigt. Om man från början sätter ena foten något bakom en tänkt linje så kommer man förmodligen omedvetet att rotera kroppen lite åt det hållet så att fötterna blir jämna i förhållande till överkroppen och belastningen ligger lika mycket på båda fötterna. Stången blir inte parallell med spegeln/väggen men det bör inte spela så stor roll.

Det finns många som har stången parallell med ett referensföremål fast fötterna står osymmetriskt. Det behöver ju inte heller vara så att personen vrider ut foten mer bara för att den är förskjuten i längsled så även om det blir en rotation så kan fotplaceringen vara skräp.

Kalliban
2012-02-23, 08:57
+1!

Att sedan folk säger/tänker, det är bara att stå med fötterna lika håller inte riktigt. Anledningen till att man inte står symmetriskt eller böjer symmetriskt har ofta med rörlighet att göra så det spelar ingen roll om du försöker göra rätt, kroppen kommer ändå göra fel om inte rörligheten finns där.
Böjer du inte symmetriskt är du med största sannolikhet inte tillräckligt rörlig, något som givetvis kan påverkas av att man inte står symmetriskt i vardagen.

vidare till frågan.
När du kör knäböj då bör målet vara att tårna skall peka framåt, sen är det naturligt om tårna i verkligheten pekar ca 10-15 grader utåt.

Helt fel beroende på vilken typ av knäböj du kör. Kör du djupa (SL) knäböj så vill du pressa knäna utåt och tårna ska peka åt exakt samma håll som knäna böjs åt, vilket blir (lite olika) ca 30-45 grader . Annars kommer knäna få en dålig belastning och ta skada.

mikaelj
2012-02-23, 11:37
Helt fel beroende på vilken typ av knäböj du kör. Kör du djupa (SL) knäböj så vill du pressa knäna utåt och tårna ska peka åt exakt samma håll som knäna böjs åt, vilket blir (lite olika) ca 30-45 grader . Annars kommer knäna få en dålig belastning och ta skada.

Man vill alltid pressa knäna i tårnas riktning, oavsett stil.

Däremot kan du ha fötterna mer rakt fram p g a tyngdpunktsförskjutning om du böjer fram. Det är svårare med stången bak, såvida du inte kan tänka dig att tippa framåt.

Ego
2012-02-23, 16:08
Har aldrig sagt att fötterna skall peka framåt, däremot har jag sagt att man skall stå liksidigt, om ena foten är 5-10 grader mer roterad och till det står framför den andra foten så jobbar man asymmetriskt och kommer trycka assymetriskt från golvet, rumpan kommer också vingla som Shakira på amfetamin. Vill man prestera optimalt, så får man stå stymmetriskt, det är inte svårare än så, man vill att musklerna jobbar från så bra position som möjligt.


Patella-tracking är nummer uno, finns inget att diskutera där. Det är rent av dumt att böja med fötterna pekandes framåt oavsett vilka mål man har, naturliga rörelsen i höften är flexion + abduktion + utåtrotation, stå med benen i neutral position när man kommer djupt ner i flexion är inte okej i min värld.

z_bumbi
2012-02-23, 16:28
däremot har jag sagt att man skall stå liksidigt

Inte i den här tråden.

Ego
2012-02-23, 16:47
Nej, inte direkt. Du har rätt. Jag borde ha varit tydligare med det och ser nu hur denna mening kunde ha missuppfattats.

Står man med avvikelserna i vardagen, kommer man med största sannolikhet stå med avvikelserna i knäböj. Försöker man ställa sig symmetriskt kommer detta upplevas "fel".

Syftar till att känslan av symmetri blir rubbad om man rättar ut sig till symmetrisk position - känns onaturligt. Vice versa, man ställer sig in i en position som man upplever är symmetrisk, men i själva verket står man med ena foten som är mer roterad och framför den andra foten osv. (egna upplevelsen "jag står symmetrisk", visuell upplevelse från sidan "jag står snett").

Määng
2012-02-23, 17:04
Ifall jag håller båda fötterna lika vinklade så vickar jag på rumpan mer än om jag håller höger fot lite mer utåtvinklad än vänster. Hur kommer det sig?
Är det bättre att låta vänsterfot följa vinkeln den högra foten vill ha eller är det bättre att tvinga in högra foten och försöka sluta shaka med den fotvinkeln?

Ristretto
2012-02-23, 18:49
Möjligen en liten vinkel, men finns inga tvivel om att dom skulle kunna ha fötterna rakt och komma ner.
1ZORJIeftIk
QomgWdEQMMo

Där ser man, men är det inte just den typen av knärörelse som är skadlig?

Rörlighetsträning.

Av vad, mer exakt?


Patella-tracking är nummer uno, finns inget att diskutera där. Det är rent av dumt att böja med fötterna pekandes framåt oavsett vilka mål man har, naturliga rörelsen i höften är flexion + abduktion + utåtrotation, stå med benen i neutral position när man kommer djupt ner i flexion är inte okej i min värld.

Det här stämmer mer med bilden jag fått av vad som är viktigt vid en knäböj...

emi23j
2012-02-23, 23:50
Helt fel beroende på vilken typ av knäböj du kör. Kör du djupa (SL) knäböj så vill du pressa knäna utåt och tårna ska peka åt exakt samma håll som knäna böjs åt, vilket blir (lite olika) ca 30-45 grader . Annars kommer knäna få en dålig belastning och ta skada.

Man vill alltid pressa knäna i tårnas riktning, oavsett stil.

Däremot kan du ha fötterna mer rakt fram p g a tyngdpunktsförskjutning om du böjer fram. Det är svårare med stången bak, såvida du inte kan tänka dig att tippa framåt.

Mikaelj har ett bra svar. Men knäna vill man pressa utåt oavsett stil. Det är en inåtrotation man absolut inte vill ha och som är farlig. Och om du står med fötterna i en 30-45 gradig vinkling så är det mycket större "room for error" än en vinkel upp till 15 grader.

Men anledningen till att man vill ha, eller försöka ha, tårna pekandes framåt så mycket som möjligt har att göra med knä kontroll. Om tårna pekar framåt, eller väldigt lätt utåt (ca 10-15 grader) så är knäkontrollen förbättrad eftersom mindre rörelser kan ske i sidled, framförallt rotationer inåt, som är väldigt skadliga. Om man pekar tårna utåt så ökar även chansen att fotvalvet "imploderar" vilket resulterar att man böjer med valgus fot.

emi23j
2012-02-23, 23:53
Där ser man, men är det inte just den typen av knärörelse som är skadlig?



Av vad, mer exakt?



Det här stämmer mer med bilden jag fått av vad som är viktigt vid en knäböj...


Beror ju helt på dig som individ. Men rent generellt kan man nog säga att tillkortakommanden för rörlighet i hälsenan (både gastocnemius och soleus) och muskler som inåtroterar benet är vanligt.

emi23j
2012-02-24, 00:07
titta på startpositionerna i denna video. 0.36 in!!! Blir nog inte så mycket bättre än så

http://www.youtube.com/watch?v=RXwIJ6rZfUY

Matsa
2012-02-24, 00:28
Varning för gnällig post...

+1!

Att sedan folk säger/tänker, det är bara att stå med fötterna lika håller inte riktigt. Anledningen till att man inte står symmetriskt eller böjer symmetriskt har ofta med rörlighet att göra så det spelar ingen roll om du försöker göra rätt, kroppen kommer ändå göra fel om inte rörligheten finns där.
Böjer du inte symmetriskt är du med största sannolikhet inte tillräckligt rörlig, något som givetvis kan påverkas av att man inte står symmetriskt i vardagen.

vidare till frågan.
När du kör knäböj då bör målet vara att tårna skall peka framåt, sen är det naturligt om tårna i verkligheten pekar ca 10-15 grader utåt.

Jag säger inte att det du skriver här nödvändigtvis är fel men jag tycker att det gick lite väl fort för dig att bli tillräckligt övertygad för att börja tala om för andra hur det ska vara. Det verkar ha räckt med att du såg ett par youtubefilmer för att du ska ha blivit tvärsäker på att fötterna absolut ska peka framåt (här) (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5582895&postcount=17). När sedan nyrjoh påpekade att de flesta har ca 10-15° tibial torsion utåt så började du lägga till detta men innan det verkar du ha varit bombsäker på att det var rakt framåt som gällde.

Jag upplever själv att mina knän mår bättre om jag undviker att peka onödigt mycket utåt med tårna, mina knän har dock alltid varit en smula bräckliga och därför är jag inte helt säker på att detsamma gäller för mig som för personer med starka och friska knän. (Dessutom är jag för mycket av en sopa i knäböj för att med gott samvete kunna tala om för andra vad som gäller.) Jag tycker även att det mesta killen med "MWOD" filmerna säger verkar riktigt vettigt, det innebär dock inte att jag är redo att köpa precis allt han säger utan eftertanke.

Knäböj är en ganska komplex övning och jag tycker att man ska vara försiktig med alltför generella riktlinjer i stil med att fötterna alltid ska peka rakt framåt. Särskilt om man inte har mer att backa upp det med än vad man får genom en snabb googling och lite filmklipp. Som du ser är inte ens de som har riktigt god kunskapsgrund och utbildning alltid överens (Ego verkar t.ex inte hålla med om att tårna ska peka rakt fram?).

titta på startpositionerna i denna video. 0.36 in!!! Blir nog inte så mycket bättre än så

http://www.youtube.com/watch?v=RXwIJ6rZfUY

Ja, fortsätt sedan att titta på det klippet när samma kille sätter sig ned och fångar stången. Tala nu om för mig om hans tår pekar framåt eller utåt.

astrodog
2012-02-24, 00:32
När du står och väntar på bussen så stor snett, bara kolla ner.

Inte bra och kolla så snett, bättre kolla ner... undvika problem brushan.

Ristretto
2012-02-24, 08:38
Varning för gnällig post...


Ja, fortsätt sedan att titta på det klippet när samma kille sätter sig ned och fångar stången. Tala nu om för mig om hans tår pekar framåt eller utåt.

Precis vad jag tänkte.

Dessutom undrar jag varför det skulle vara bättre med fötterna rakt fram?

Om fötterna går rakt fram och knäna utåt (vilket är ett måste för att komma ner med bäckenet mellan lårbenen?) så borde det leda till en onödig vridning i knäleden, eller?

Kalliban
2012-02-24, 08:56
Dessutom är det ju i så fall skumt att det rekommenderas att tårna pekar utåt i samma riktning som knäna i stronglifts (källa (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:7u8P0MSbdeYJ:stronglifts.com/squat-clinic-how-to-keep-knees-out/+&cd=4&hl=en&ct=clnk&lr=lang_en|lang_sv&client=firefox-a) (Cachad version då stronglifts.com av nån anledning inte funkade just nu)) och att Rippetoe dessutom skriver:

"If the foot is pointed straight forward with the knee pointed out, the foot and tibia is in INTERNAL rotation relative to the femur. This is precisely what we want to avoid, since the retinaculum of the knee is twisted when the knee does not "scissor" in a straight line. I don't know how "locking" the capsular ligament of a knee that is about to flex could be regarded as a good thing." (Källa (http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=22892&))

emi23j
2012-02-24, 09:07
Varning för gnällig post...



Jag säger inte att det du skriver här nödvändigtvis är fel men jag tycker att det gick lite väl fort för dig att bli tillräckligt övertygad för att börja tala om för andra hur det ska vara. Det verkar ha räckt med att du såg ett par youtubefilmer för att du ska ha blivit tvärsäker på att fötterna absolut ska peka framåt (här) (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5582895&postcount=17). När sedan nyrjoh påpekade att de flesta har ca 10-15° tibial torsion utåt så började du lägga till detta men innan det verkar du ha varit bombsäker på att det var rakt framåt som gällde.

Jag upplever själv att mina knän mår bättre om jag undviker att peka onödigt mycket utåt med tårna, mina knän har dock alltid varit en smula bräckliga och därför är jag inte helt säker på att detsamma gäller för mig som för personer med starka och friska knän. (Dessutom är jag för mycket av en sopa i knäböj för att med gott samvete kunna tala om för andra vad som gäller.) Jag tycker även att det mesta killen med "MWOD" filmerna säger verkar riktigt vettigt, det innebär dock inte att jag är redo att köpa precis allt han säger utan eftertanke.

Knäböj är en ganska komplex övning och jag tycker att man ska vara försiktig med alltför generella riktlinjer i stil med att fötterna alltid ska peka rakt framåt. Särskilt om man inte har mer att backa upp det med än vad man får genom en snabb googling och lite filmklipp. Som du ser är inte ens de som har riktigt god kunskapsgrund och utbildning alltid överens (Ego verkar t.ex inte hålla med om att tårna ska peka rakt fram?).



Ja, fortsätt sedan att titta på det klippet när samma kille sätter sig ned och fångar stången. Tala nu om för mig om hans tår pekar framåt eller utåt.


Kan hålla med om det du skriver. Men är väl inte riktigt bara från hans material (MWOD snubben) jag har utgått från när jag bildat min uppfattning.

Sen är jag inte sen med att medge att min synvinkel, även om jag nog inte skrivit det, kommer från "idrottare" som skall kunna använda/konvertera styrkan till andra förmågor annat än att "bara" böja. Exempelvis att springa och hoppa, att både springa och hoppa med utåtpekande tår (som nog resultatet blir eftersom man blir stark i den positionen) kan vi nog alla hålla med om inte är det bästa om man vill utveckla maximal explosivitet.

Att titta på hur fotpositionen ser ut efter vändningen är lite missvisande, om du tittar genom hela filmen så ser du att det ofta är så att han hamnar i olika "ställningar" där, och det handlar nog mindre om en rörlighetsfråga eller vilket sätt som är "bäst" att böja på.

Sen så är det du skriver bra att inte "ens" experter är ense om hur det skall se ut. Detta får ju fram en diskussion så att många får mer underlag att gå från och att allt inte behöver vara svart eller vitt.

mikaelj
2012-02-24, 09:12
* Gör du en bakböj med stången lågt och rak rygg, sedan sätter dig rakt ned på huk, kommer du att välta baklänges. Tyngdpunkten är långt bak. För att rädda det måste man ha ryggen i 30-45 graders vinkel relativt lodrätt för att tyngdpunkten återigen skall hamna rakt över foten.
Står du nu jämfota kommer du att lägga magen på knäna och du kommer ingenvart. Därför måste du bredda fotställningen.

* Gör du en frontböj har du redan tyngdpunkten långt fram. Du kan stå jämfota och sätta dig ned, eftersom tyngdpunkten är sådan att du kan sätta dig ned "bakom" knäna.

* Gör du en OL-böj (bakböj med stången högt) får du något mellanting, där du kan sätta dig ned väldigt rakt med ryggen men ändå behöver bredda fötterna en aning.

Med breddad fotställning måste du också rotera på benen, eftersom dina ben sitter fast i höften - avståndet mellan ljumskarna ökar inte när du breddar. Alltså måste du ha en viss vinkel i fötterna, så att knäna går rakt ut över fötterna.

Mikaelj har ett bra svar. Men knäna vill man pressa utåt oavsett stil. Det är en inåtrotation man absolut inte vill ha och som är farlig. Och om du står med fötterna i en 30-45 gradig vinkling så är det mycket större "room for error" än en vinkel upp till 15 grader.

Att tjejers knän ofta går inåt, kan det bero på att deras bäcken ser annorlunda ut? För killar går benen som ett V medans det för tjejer är mer av | |, om jag förstått rätt. (För födsel.)

Slartibartfast
2012-02-24, 09:19
Jag satt och analyserade Rippetoes böjinstruktioner på Starting Strenght DVDn igår, och jag märker att jag stått allt för smalt för att kunna komma djupt utan att fälla ryggen. Jag har skadat ryggen i böj, så jag försöker vara extra försiktig med det. Jag har väldigt långa ben i förhållande till överkroppen. Och väldigt smala höfter, vilket gör bred fotställning besvärligt. Att få ner hela stora överkroppen mellan smala höfter.

9wb5ypPDAXM

Problemet är väl att knäna viker sig inåt mera med större stegbredd och fotvinkling. Jag brukar få ont i ljumskarna.

Det här kan sägas vara mitt sista försök att komma överens med böj, så jag har gått tillbaka till grunderna och försöker lära mig rörelsen från början, baserat på min kroppsbyggnad.

mikaelj
2012-02-24, 09:21
Tänker du aktivt på att pressa ut knäna?

Slartibartfast
2012-02-24, 09:33
Tänker du aktivt på att pressa ut knäna?

Jo.

Det huvudsakliga problemet är dock att jag får ont i ljumskarna. Är det en rörlighetsfråga?

Ristretto
2012-02-24, 10:20
Så detta citat är bara intressant för sådana som har mål, liknande de som nämns i citat nr 2?


vidare till frågan.
När du kör knäböj då bör målet vara att tårna skall peka framåt, sen är det naturligt om tårna i verkligheten pekar ca 10-15 grader utåt.



Sen är jag inte sen med att medge att min synvinkel, även om jag nog inte skrivit det, kommer från "idrottare" som skall kunna använda/konvertera styrkan till andra förmågor annat än att "bara" böja. Exempelvis att springa och hoppa, att både springa och hoppa med utåtpekande tår (som nog resultatet blir eftersom man blir stark i den positionen) kan vi nog alla hålla med om inte är det bästa om man vill utveckla maximal explosivitet.

emi23j
2012-02-24, 11:34
Så detta citat är bara intressant för sådana som har mål, liknande de som nämns i citat nr 2?


Verkligen ingen lätt fråga att svara på. Men om det är målen så skulle då jag argumentera för att det är fördelaktigt att ha den fotpositionen, Ja. Sen kan man ju diskutera för och nackdelar med olika fotpositioner, och det är väl kanske detta som gör att "experter" är oense om hur man skall stå (?!).

Ristretto
2012-02-24, 11:37
Verkligen ingen lätt fråga att svara på. Men om det är målen så skulle då jag argumentera för att det är fördelaktigt att ha den fotpositionen, Ja. Sen kan man ju diskutera för och nackdelar med olika fotpositioner, och det är väl kanske detta som gör att "experter" är oense om hur man skall stå (?!).

Ja, jag fick bara uppfattningen att du tyckte att det var fel och dumt, rent anatomiskt, att vrida ut fötterna av det första citatet.:)

emi23j
2012-02-24, 11:42
Ja, jag fick bara uppfattningen att du tyckte att det var fel och dumt, rent anatomiskt, att vrida ut fötterna av det första citatet.:)

Ur det synsättet så är det väl inte direkt det bästa eftersom du förstärker "felaktigt" beteende. Att t ex landa efter upphopp med utåtvinklade fötter och relativt bred fotställning kommer mest troligt leda till att fotvalvet imploderar (heter det så på svenska? faller ihop) och knäna roterar då inåt.

emi23j
2012-02-24, 11:49
* Gör du en bakböj med stången lågt och rak rygg, sedan sätter dig rakt ned på huk, kommer du att välta baklänges. Tyngdpunkten är långt bak. För att rädda det måste man ha ryggen i 30-45 graders vinkel relativt lodrätt för att tyngdpunkten återigen skall hamna rakt över foten.
Står du nu jämfota kommer du att lägga magen på knäna och du kommer ingenvart. Därför måste du bredda fotställningen.

* Gör du en frontböj har du redan tyngdpunkten långt fram. Du kan stå jämfota och sätta dig ned, eftersom tyngdpunkten är sådan att du kan sätta dig ned "bakom" knäna.

* Gör du en OL-böj (bakböj med stången högt) får du något mellanting, där du kan sätta dig ned väldigt rakt med ryggen men ändå behöver bredda fötterna en aning.

Med breddad fotställning måste du också rotera på benen, eftersom dina ben sitter fast i höften - avståndet mellan ljumskarna ökar inte när du breddar. Alltså måste du ha en viss vinkel i fötterna, så att knäna går rakt ut över fötterna.



Att tjejers knän ofta går inåt, kan det bero på att deras bäcken ser annorlunda ut? För killar går benen som ett V medans det för tjejer är mer av | |, om jag förstått rätt. (För födsel.)


Vad anser du är fördelarna respektive nackdelarna med olika fotpositioner?

angående tjejernas bäcken så har du nog rätt. Det borde ju kunna leda till att risken för en "försämrad" q-vinkel också är större hos tjejer än killar, vilket leder till mer knäproblem. Dock vet jag inte om detta fenomen observeras, alltså att det är vanligare med knäproblem hos tjejer. Lite utanför topic kanske.

Ristretto
2012-02-24, 11:52
Ur det synsättet så är det väl inte direkt det bästa eftersom du förstärker "felaktigt" beteende. Att t ex landa efter upphopp med utåtvinklade fötter och relativt bred fotställning kommer mest troligt leda till att fotvalvet imploderar (heter det så på svenska? faller ihop) och knäna roterar då inåt.

Menar du eversion?

http://2.bp.blogspot.com/-8tFNxVD1HT8/TnRToXkmS8I/AAAAAAAAAE0/1LOBauolbQk/s1600/Image577.gif


Om man tränar knäböjen för att bli muskulärt starkare, borde det då inte vara av värde att även träna den typ av knäböj som gör att man kan lyfta mest vikt?
Dvs. att både träna grenspecifika knäböjar men även knäböj i SL/OL-stil?

emi23j
2012-02-24, 12:46
Menar du eversion?

http://2.bp.blogspot.com/-8tFNxVD1HT8/TnRToXkmS8I/AAAAAAAAAE0/1LOBauolbQk/s1600/Image577.gif


Om man tränar knäböjen för att bli muskulärt starkare, borde det då inte vara av värde att även träna den typ av knäböj som gör att man kan lyfta mest vikt?
Dvs. att både träna grenspecifika knäböjar men även knäböj i SL/OL-stil?

Kombination av eversion och abduktion, foten kommer i ett proneringsläge och då åker även knäna inåt som sagt.. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSfrMvSvRsOiw2qyHILpikqMtFMrnFOw VkSUa3uHdod-yA5H7ahNOEe29Yp

Visst, men att sätta mer vikt på stången bör inte ske på bekostnad av teknik, vilken fotposition man än väljer. Men samtidigt kan det ju vara nödvändigt eftersom de tekniska "svagheterna" blir tydligare på stora belastningar.

mikaelj
2012-02-24, 13:08
Vad anser du är fördelarna respektive nackdelarna med olika fotpositioner?

Jag kan inte kategorisera in det i för- eller nackdelar med fotpositionen i sig, den mest bara är.

Argumentet för att vinklade fötter är dåligt för sprintar/annan idrott ger jag inte mycket för eftersom man böjer benen på precis samma sätt, oavsett fotposition. Enda som skiljer sig skulle vara fördelningen på belastning rumpa/ljumskar/lår, men det är mer en funktion av fotbredden snarare än vinkeln.

angående tjejernas bäcken så har du nog rätt. Det borde ju kunna leda till att risken för en "försämrad" q-vinkel också är större hos tjejer än killar, vilket leder till mer knäproblem. Dock vet jag inte om detta fenomen observeras, alltså att det är vanligare med knäproblem hos tjejer. Lite utanför topic kanske.

Jodå, det är jättevanligt med knäproblem hos fotbollstjejer, och om jag minns rätt är det just för att deras knän pekar inåt. Syns då tydligt när de knäböjer.

Ristretto
2012-02-24, 13:19
Visst, men att sätta mer vikt på stången bör inte ske på bekostnad av teknik, vilken fotposition man än väljer. Men samtidigt kan det ju vara nödvändigt eftersom de tekniska "svagheterna" blir tydligare på stora belastningar.

Men om tekniken är att man vrider ut fötterna, så är det ju inte på bekostnad av någon teknik. Det är snarare en teknik som kan användas för att åstadkomma en större belastning på musklerna. Sedan, som Micke säger, så är ju förhållandet mellan underben och fot det samma förutom vid väldigt bred fotställning.