handdator

Visa fullständig version : Kostokondrit / smärta i bröstben


Cavalier
2012-02-21, 21:13
Hej alla!

Jag är en kille på 23 år och anser mig själv vara vältränad. Har även viss träningslära i bagaget och vet hur man tränar på ett korrekt sett. Har sedan september förra året dragit på mig detta oklara tillstånd och inte blivit bättre, kan inte va på gymmet längre men kan dock springa och det stör mig inte jättemycke till vardags.

Har varit hos allt från läkare till kiropraktor utan att få en diagnos så det mesta ja kan är det jag själv läst mig till. Alltså en ilande smärta vid belastning och ibland kan det knaka till lite häftigt. Har sedan en månad tillbaka inte gymmat alls och en blandning av salva och antiinfl. Tabletter hjälper faktist lite. Har ingen historia av ryggont eller andra skador!

Då till min seriösa fråga till alla er som skrivit i trådarna som gått om detta, har ni lyckats blivit av med detta högst irriterande tillstånd? Och om ja gjorde ni något spec och hur lång tid tog det? Tacksam för alla svar för detta ger mig svår ångest då jag är träningsfantast!

killenigrillen
2012-02-22, 07:28
Börjar med att säga att jag har/har haft liknande symtom som dig.
Kostokondrit syftar dock på att det ska vara en inflammation inblandat. Ett test är att äta till exempel ipren som är antiinflammatorisk och se om din smärta blir bättre, om den inte blir är det troligtvis ingen inflammation med i bilden.

För mig personligen tror jag att det handlar om dålig hållning, för starka och för stela bröstmuskler i förhållande till posteriora muskler. Kanske blandat med tunga bänkpressar som tryckt lite på bröstet.

Får du ont i ryggen också i samma höjd som smärtan i bröstet? Ofta känns det som en pil som går rätt igenom kroppen. Du kan eventuellt ha låsningar i bröstryggen var min tanke.

Testa att öka rörligheten på framsidan av bröstet och stärka till exempel mellersta/nedre trapz, romboideer och de övre stråken av erector spinae.

Edit: Är du stel i bröstryggen skulle jag försöka göra något åt det också.

Sheogorath
2012-02-22, 08:38
Dock ska man vara på det klara med att NSAID som ibuprofen, diklofenak, naproxen, ASA m.fl. förutom att vara antiinflammatoriska också är smärtstillande och febernedsättande. Man kan alltså använda dem som vanliga värktabletter även om ingen inflammation föreligger. Så att dra slutsatsen "Ipren funkar, ergo inflammation" kan man inte att göra.

Cavalier
2012-02-22, 18:08
Ingen smärta i rygg och vad jag vet har jag bra hållning och varierar min träning ordentligt i syfte att inte skapa just obalans.

Det jag upplever är att tabletterna inte hjälper i ett långsiktigt perspektiv men de dämpar den "knakande" verksamheten i bröstet samt tar bort smärta, dock inte vid simpla övningar som armhävningar.

killenigrillen
2012-02-22, 19:37
Dock ska man vara på det klara med att NSAID som ibuprofen, diklofenak, naproxen, ASA m.fl. förutom att vara antiinflammatoriska också är smärtstillande och febernedsättande. Man kan alltså använda dem som vanliga värktabletter även om ingen inflammation föreligger. Så att dra slutsatsen "Ipren funkar, ergo inflammation" kan man inte att göra.

Nu skrev jag iofs tvärtom, att om NSAID inte funkar kan man kanske utesluta inflammation, dock skulle jag varit tydligare med det du skrev såklart.

Cavalier
2012-02-25, 23:18
Ingen alltså?

killenigrillen
2012-02-26, 00:35
Testa att ligga på mage på golvet och göra en ryggresning men enbart med bröstryggen. In med hackan.
3Nw34eGVhsM
Som videon fast du ska alltså endast resa dig med bröstryggen. Det ska kännas mellan skulderbladen. Dock ska du inte röra på skulderbladen utan håll armarna som i videon.
Gör 20-30 repetitioner och se om det känns någon skillnad i bröstet.
Har du svårt att "hitta" extension i bröstryggen kan du be någon hålla fast din korsrygg så att du enbart tar ut rörlighet i bröstryggen.