handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver.. lönt?


Trytter
2004-01-16, 09:17
Har nu tränat några år.
Mitt "efter träning protein" har hittills bestått av mjölkprodukter som kesella, yogurt etc etc.. (plus snabba kolhydrater på det)
Nu undrar jag, om jag skulle byta från ex kesella till något vassle protein efter träningen, skulle jag märka någon skillnad då??
ASSÅ SKULLE JAG FÅ FLER MUSKLER EFTERSOM DET ÄR SNABBA KOLISAR MANNEN!!:D
Eller kan jag hålla mig till kesellan, spara slantarna och få lika bra resultat ändå?
(Kan lägga till att jag bor hemma så kesellan är gratis;) )

shifty
2004-01-16, 09:42
Fler muskler kommer du iallafall inte att få, det kan jag lova :kinky:

aliquis
2004-01-16, 09:56
jäkla shifty, jag som också skulle säga att han inte kommer få fler muskler :thefinger

kesella blir ju mycket dyrare än proteinpulver.. tipsa din mor om att ni skulle spara en slant om du tog sådant istället för kesellan :thumbup:

nordland
2004-01-16, 09:56
Räknat på kostnaden för en drink vassleprotein+lite snabba kolhydrater, så blir det inte särskilt mycket dyrare än att käka kesella.

Mitt råd. Väl ut något billigt proteinpulver ex, exell. Räkna ut kostnaden för en drink. och jämför med en burk kesella. Det blir nog inte mycket dyarare. Visa uträkningen till dina föräldrar så kanske de kan köpa pulvret åt dig nu när du är så snål ;)

Men egentligen så har det marginell betydelse om du käkar kesella eller vassleprotein. Så länge du får i dig tillräckligt med snabba kolhydrater...

shifty
2004-01-16, 10:04
jäkla shifty, jag som också skulle säga att han inte kommer få fler muskler

HIHI! :)

Skulle bara testa QUOTE-funktionen... :P

Mindek
2004-01-16, 10:08
Efter träning ska du gärna få i dig uppemot 50g protte, och det blir väl c:a 1,5 liter yogurt. Kör du fetingbulk så kanske det funkar, men prottepulver blir billigare, lättare, nyttigare etc...

Trytter
2004-01-16, 10:53
Får nog försöka hitta något lite mer ekonomiskt än kesella...
Men pulver blir det inte i alla fall.
Fråga mig inte varför men det känns lite smådumt att köpa ett kilo pulvermat..

z_bumbi
2004-01-16, 11:10
Trytter: Så stor betydelse* har det nu inte för resultatet om proteinet kommer från kött, mjölk eller vassleprotein etc bara det är i tillräcklig mängd.
Gärna lite mer än man tar rent vassle då man i alla fall får i sig "snabbt" protein från alla proteinkällor och äter man lite mer får man mer sådana**.

Efter träningen funkar ju mjölk plus extra kolhydrater ganska bra men det går ju åt en minst en liter mjölk varje gång vilket också det kan bli träligt.

I ditt fall skulle jag kanske koka några ägg, äta en klick kesella/keso och några brödbitar samt dricka mjölk till. Om man är avancerad så gör man smördgåsar av det, är man det inte så äter man bara på.

*Det gör skillnad men utslaget på hela dagens kost så är det nog inte så mycket att man måste bryta ihop om man inte får sitt vassleprotein.

**Så funkar det i praktiken men den vetensakapliga biten hoppar jag över.

Trytter
2004-01-16, 11:17
Kött lär mitt protein inte komma ifrån eftersom jag är vegetatatatatatarian ;)

z_bumbi
2004-01-16, 11:35
Trytter: Vilken typ?

Gammelyxan!
2004-01-16, 12:11
Originally posted by Trytter
Kött lär mitt protein inte komma ifrån eftersom jag är vegetatatatatatarian ;)

Åhh..stackare.:devil:

Berry
2004-01-16, 12:34
Originally posted by Trytter
Kött lär mitt protein inte komma ifrån eftersom jag är vegetatatatatatarian ;)

Synd för dig då..

Dk1ng
2004-01-16, 12:56
Originally posted by Trytter
Kött lär mitt protein inte komma ifrån eftersom jag är vegetatatatatatarian ;)

I så fall kan det nog vara mer än klokt att börja med proteinpulver då vegetarianer ofta får i sig alldeles för lite protein... Om du dessutom är ute efter att bygga muskelmassa så kanske pulver är ett nödvändigt ont!! Men om du äter fågel o fisk så kan du komma upp i rätt mängd proteiner ändå, beror som sagt lite på vad du är för slags vegetarian??

Mvh

aliquis
2004-01-16, 12:59
vegetarianer äter inte fisk och kyckling, fånar äter fisk och kyckling.

aliquis
2004-01-16, 13:00
(fånar kan väl eventuellt ersättas med inte-alls-vegetarian-vegetarianer...)

hajder
2004-01-16, 13:03
fånar = personer som vill vara vegetarianer för ingenting och tycker synd om djuren :P

Calleman
2004-01-16, 13:15
Klart som fan att proteinpulver inte behövs. Däremot är det i alla fall värdefullt för mig som komplement till min kost. Men får man i sig rätt mängder protein genom kosten så klarar man sig självklart utan.

Dock får man fråga sig om du verkligen får i dig rätt mängder med din lilla kesellaburk. Men det är en annan fråga!

Prankie
2004-01-16, 13:30
34gram protein per burk. Inte så lite.

Calleman
2004-01-16, 13:43
nej, det är bra. Men beror ju på hur många burkar man äter ;)

Pez
2004-01-16, 14:07
Originally posted by aliquis
vegetarianer äter inte fisk och kyckling, fånar äter fisk och kyckling.

Aliquis - bör inte vegetarianer vara mer öppna inför vad andra människor gör, är eller definierar sig som då dom själva oftast får en del (välförtjänt :D ) skit för att dom valt att välja bort en del livsmedel?

Im just asking.. :smokin:

/pez

aliquis
2004-01-16, 14:10
Originally posted by Pez
Aliquis - bör inte vegetarianer vara mer öppna inför vad andra människor gör, är eller definierar sig som då dom själva oftast får en del (välförtjänt :D ) skit för att dom valt att välja bort en del livsmedel?


Nej, "det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst" och allt sådant där :thefinger

Faktum kvarstår, en vegetarian äter inte fisk och kyckling.

Trytter
2004-01-16, 16:58
Originally posted by Berry


Synd för dig då..

Tack för svaret var det nödvändigt att låta som om jag precis snott din godispåse?

Trytter
2004-01-16, 17:06
Fan inte var det meningen att skapa värsta vege/ icke vege diskussionen...
Man undrar om någon som valt att välja bort baljväxter ur kosten hade skapat lika mycket debatt....


För att svara på det andra så äter jag ägg och mjölkprodukter men inte fisk fågel eller kött..

Om jag får tillräckligt med protein i kosten tror jag inte är något problem eftersom jag läst en del om det och tror jag har rätt bra koll på den delen. Men tack för omtanken :)

tackar för svaren

aliquis
2004-01-16, 21:45
trytter: svaret får väl bli att till att börja med får lakto-ovo-vegetarianer (som du är) i sig både tillräckligt mycket och tillräckligt bra protein utan problem. Som vegan får man väl eventuellt i sig lite mindre och måste framförallt ha lite mer koll på att blanda proteinkällorna för att få bättre kvalite på proteinet. Slutligen tror jag inte det spelar någon som helst roll om du kör på protein ifrån pulver eller kesella/yoghurt, men jag tror faktiskt du får ett lägre pris med pulvet som sagt. Sedan kan du ju ha vilken åsikt som helst om att det är ett pulver, men även kesellan och yoghurten är ju förädlade produkter, det är ju inte direkt råmjölk vi talar om.

Och om du skall köpa vassleprotein i pulverform så vill jag föreslå eiselt av flera anledningar:

1) Henrik på eiselt är så jäkla trevlig att ha att göra med.
2) Enligt Henrik skall deras vassle (nu funderade dom väl på att ändra till svenskt?) komma ifrån nya zeeland där korna fick gå ute året om, låter bra mycket bättre än våra lokala bönder som inte släpper ut dom många månader.. speciellt en hemma som låter korna stå inne halva sommaren eftersom "dom skall äta upp ensilaget först", spela roll, gräs på åkern är ju gratis ändå, så varför inte låta dom vara ute o slänga/kompostera/elda det ensilage som blir kvar.
3) Henrik snackade även någon gång om att eventuellt släppa ett ekologiskt svenskt vassle, vore ju ett asbra initiativ.

Så även om priset kanske är lite högre så kan du väl göra det för den goda tankens skull? Annars har Naturell AB finfint billigt sojaprotein.

z_bumbi
2004-01-16, 22:00
aliquis: Den bonden har antingen för lite betesmark eller så är han snål å det grövsta.
Förövrigt är det väl knappt någon som använder ensilage längre?

Berry
2004-01-16, 22:32
Originally posted by Trytter


Tack för svaret var det nödvändigt att låta som om jag precis snott din godispåse?

Ta min godispåse du, men det är nog gelatin i den så vet inte riktigt vad du ska med den till ;)

aliquis
2004-01-16, 22:53
Originally posted by z_bumbi
aliquis: Den bonden har antingen för lite betesmark eller så är han snål å det grövsta.
Förövrigt är det väl knappt någon som använder ensilage längre?

Ensilage är väl dom där stora vita "bollarna" med gräs i som har konserverats för att det skall klara sig över vintern? Han gör alltid en jäkla massa sådana och så räcker dom väl för länge och så tycker han väl att korna skall äta upp dom först typ... mark har han väl tillräckligt utav, är ju knappast så att gräset "tar slut" om han skulle släppa ut dom någon månad tidigare.

z_bumbi
2004-01-18, 17:59
Jag upptäckte faktiskt att gräset jäser i bollarna och blir ensilage, trodde man var tvungen att tillsätta en syra för att få till ensilage men jag hade alltså fel.:em:

Korgull
2004-01-18, 20:22
Ställde du inte samma fråga på bodymassboarden?

Trytter
2004-01-19, 06:37
Jo det gjorde jag.
Gör det ibland eftersom det är större chans att få flest åsikter/synvinklar på saken, tycker det är schysst att få flera perspektiv på saken.