handdator

Visa fullständig version : Inspirerad amatör söker seriösa råd.


Sirkaskelot
2012-02-21, 19:23
Hej Kolo.
Har följt forumet aktivt i ca ett halvår och kände att det var dags för mig att göra ett konto.

Jag började träna på gym seriöst i augusti och till en början helt utan plan och klok kost. Detta ändrades i mitten av december då jag istället började deffa, kanske aningen hårt. För att göra en lång historia kort.
Jag har alltid haft "lite" mage på 75-80kg , 180 cm, 22 år och det har varit mitt mål att helt enkelt få bort den och lassa på mig mer muskler och kommer ner i bf%.

Efter två månaders deff skulle jag nu behöva råd hur jag ska gå vidare. Jag vill som vilken annan amatör byggare som helst få fram mina abs till sommaren och jag är inte säker på att det är möjligt, döm gärna själva.

Det jag är orolig på är att min vikt är redan ganska låg och om jag ska försöka gå ner mer i bf%, vilket jag faktiskt behöver, tro det eller ej kanske det kan bli för lite. Ligger för närvarande på 69 kg, 180 cm.

Detta är tränings samt kostschema jag gått efter på sistone.

Träningsschema
Pass 1 Bröst/biceps
Pass 2 Rygg
Pass 3 Ben/Vader
Pass 4 Axlar/Triceps
Pass 5 Ofta helkropp/det som har gått dåligt i veckan.
Vilar 1-2 dagar i veckan. Fokuserar på basövningar och kör 5*5 på dessa samt 3*8 på resterande fria övningar. mitt träningsschema är jag nöjd med, har väldigt roligt på gymmet och det ger bra resultat, vilket borde vara huvudsaken.

Kostschema:

Mål 1
2 dl Havregryn
1 dl Minimjölk
1 dl lågkalorisylt
0,5 dl whey
Multivitamin
Omega 3

Mål 2
Protein shake

Mål 3
Vanligen 300g kött/fisk/fågel
Samt en STOR sallad med diverse favoritgrönsaker samt 3% feta ost.

Mål 4
250g Kvarg med funlight samt Frysta Hallon

Pre workout
Jack3d

TRÄNING

Post workout
Protein shake

Mål 5
Vanligen 300g kött/fisk/fågel
Samt en STOR sallad med diverse favoritgrönsaker samt 3% feta ost.

Mål 6
250g Kvarg med funlight samt Frysta Hallon

Mitt bee:
BEE = 1759,765
En dag utan träning : 2111,718 , 1,2 aktivitetsfaktor
En dag med gym 2463, 671 , 1,4 aktivitetsfaktor

Försöker att alltid lägga mig -500 kcal och ca 3g protein/kg men tror ibland att jag kanske kan käka för lite. Några tips? Jag skulle även behöva tips med ett mellanmål.

Om ni mot förmodan ännu är kvar i texten, ja som sagt jag är en amatör men en seriös sådan som behöver hjälp från er mer erfarna. Jag vill deffa ner mig till en bra "beach" kropp och sedan börja bygga ifrån det, eftersom jag på senaste år alltid haft lite små mage om man får säga så är det förbannat skönt att börja få bort det.

Bifogar lite bilder, har dessvärre inga före bilder men hade i stort sett knapert med muskler och mycket mera fett så jag tycker det har skett stora resultat, kan va min syn som vill att det ska ha skett....

Alla tips uppskattas om hur jag ska lägga upp det fram till sommaren.

Tobias5511
2012-02-21, 19:49
I princip samma träningsschema som jag börjat köra efter förutom pass 5, får se vad folk tkr här.

vicarious
2012-02-21, 19:59
Rygg dagen efter du har kört biceps kanske inte är så optimalt. I övrigt ser det OK ut. Du verkar ha koll på kalorierna du stoppar i dig eftersom du säger att du brukar lägga dig på -500 kcal.

Justja, pass nummer 5 kan du skippa. Finns ingen poäng i att träna så överdrivet mycket när du deffar.

Sirkaskelot
2012-02-21, 20:35
Ja det är det jag funderar på, jag vet inte om jag har tillräckligt med muskler för att en ännu längre deff ska se "rippat" ut eller om det bara kommer se löligt ut...

Jeml
2012-02-21, 23:26
Jag hade bytt plats på Bröst/biceps och rygg passet, så slipper du köra rygg efter biceps + att du slipper ben efter rygg, vilket jag tycker påverkar böjen en del. har själv nyligen ändrat mitt schema så jag slipper detta :D