handdator

Visa fullständig version : Dåligt att äta för gamla koffeintabletter?


Storhövdingen
2012-02-21, 16:53
Beställde koffeintabletter här om dagen och fick precis hem dem, tyvärr gick de ut i juli i fjol. Är det någon som har koll på hur kemiskt stabilt koffein är, och hur dåligt det är att käka för gamla?

Har givetvis reklamerat att varan är utgången, men om de är ok att käka tar jag gärna två burkar till priset av en.

Storhövdingen
2012-02-22, 08:59
Insåg att man faktiskt kan googla på engelska.

typ 3/4 av alla som svarat på frågan säger att det bara blir mindre effektivt, eftersom det är så med alla läkemedel. 1/4 säger att det är farligt eftersom läkemedel som gått ut är farliga.

Tycker majoriteten verkar ha rätt. Är det någon som har lite koll på kemi som vet vad koffein lär brytas ner till och om det är farligare än koffein?

Sparven från Minsk
2012-02-22, 09:06
Koffeintabs är ju inte snordyra direkt, så jag skulle ha sprungit o köpt nya jag :D

Sniggel
2012-02-24, 07:37
Insåg att man faktiskt kan googla på engelska.

typ 3/4 av alla som svarat på frågan säger att det bara blir mindre effektivt, eftersom det är så med alla läkemedel. 1/4 säger att det är farligt eftersom läkemedel som gått ut är farliga.

Tycker majoriteten verkar ha rätt. Är det någon som har lite koll på kemi som vet vad koffein lär brytas ner till och om det är farligare än koffein?

Båda svaren kan vara sanna. Men jag vet tyvärr inte hur det ligger till. Men jag misstänker att det inte är en farlig (spontan) nedbrytningsprodukt. Kanske är det samma ämnen det bryts ned till av sig själv som det bryts ned till i kroppen?

Holabandola
2012-02-24, 09:19
Står det "bäst före", eller "sista förbrukningsdag"?
Bäst före kan man äta långt efter utgången tid, sista förbrukningsdag är det mer nogrannt med.
detta gäller för matprodukter iallafall

Storhövdingen
2012-02-28, 15:23
Efter att ha frågat en vän som läser livsmedelskemi och dessutom googlat loss vidare har jag kommit fram till att koffein framför allt bryts ner till paraxantin, teobromin och teofyllin. För framtida oroliga koffeintablettsägare tänkte jag plita ner vad jag kom fram till:

Wikipedia och google säger följande av nedbrytningsprodukterna
Paraxantin tros vara en del av det som bidrar till effekten av koffein och anses mindre toxiskt än koffein
teobromin är det uppiggande ämnet i choklad som är farligt för hundar men ofarligt för människor
teofyllin vettifan om det är farligt eller inte. har bara lyckats reda ut att det är luftrörsvidgande

Jag drog slutsatsen att det är grönt ljus på gamla koffeintabletter.