handdator

Visa fullständig version : Sanitära problem inför tjejbesök


Lallle
2012-02-21, 16:33
Hallå där! Ska inom löpet av några dagar få fint besök i min lilla ruttna lägenhet. Bor långt från centrum och i här Danmark råder inte samma standard på saker och ting. Eftersom det huserar så många kloka människor här på kolo tänkte jag att det kanske kunde finnas någon som också hade något tips angående följande problem:

1. Tvättmaskinen.

När man går in i min lägenhet möts man direkt av en rutten lukt. Har länge undrat vad det kan vara men nu på sistone identifierat luktkällan till tvättmaskinen. Det är vid det gråa gummit (inte vid själva "dörren" utan vid "entrén") som luktar as. Har gnuggat som fasen med en trasa som blivit svart i processen. Finns det något ytterligare man kan göra? Bra metod att kväva stanken?

2. Toaletten.

Det är rost men ser ut som jag har haft världens rännskita. Hade nyligen besök av ett par människor och fick sedan veta att de hade diskuterat vad det kunde röra sig om, brukade jag vara dålig i magen o.s.v. Eftersom det är rost är jag tveksam till hur man ska gå tillväga? Ska man måla över med vit färg?

Jag drar mig lite för att kontakta vaktmästaren då han är en suput som inte verkar veta vilket år det är. Mycket tacksam för tips.

wessmen
2012-02-21, 16:39
Bästa lösningen är skämta bort det.

Du för tankarna bort från "problemet" och du bryter isen på ett snyggt sätt.

Kör, bara kör.

hahavaffan
2012-02-21, 16:47
Är du säker på att det är rost i din toalettstol? Oftast är det inte det, utan snarare många år av skit och piss som lämnat avlagringar som kanske liknar rost. Brunt är det iaf., och går att få bort med starka rengöringsmedel, lite tid och en borste.

Morrris
2012-02-21, 16:50
När tjejerna har åkt hör du av dig och undrar vad de har gjort med toaletten.

Southwind
2012-02-21, 17:03
När tjejerna har åkt hör du av dig och undrar vad de har gjort med toaletten.

Hehehe :D

Lallle
2012-02-21, 17:10
Är du säker på att det är rost i din toalettstol? Oftast är det inte det, utan snarare många år av skit och piss som lämnat avlagringar som kanske liknar rost. Brunt är det iaf., och går att få bort med starka rengöringsmedel, lite tid och en borste.

Säker är jag verkligen inte, är relativt nyinflyttad så kan själv inte ta åt mig äran för det hela om så är fallet. Ska prova detta!

Herr Oberst
2012-02-21, 17:11
Ta bort lukt = ättika
Ta bort rost/kalk/smuts = ättika
Bekämpa krig, skapa fred = ättika

Ättika funkar till allt. Räcker inte det så kör en bomb med klorin, citronsyra eller bara lite skön mördande oxalsyra

Yes
2012-02-21, 17:13
Sätt upp dolda kameror och lägg upp en livestream på nätet. Jag hade iaf betalat för att se tjejens reaktion när hon känner stanken och ser den sönderbajsade toan. :D

vicarious
2012-02-21, 17:13
Jag tror inte det är själva tvättmaskinen som är problemet utan snarare avloppet.

camilla
2012-02-21, 17:14
Stäng luckan på tvättmaskinen så borde den väl inte lukta.

312
2012-02-21, 17:23
1. Göm tvättmaskinen i strumplådan. Tejpa igen för eventuell lukt som kommer igenom lådan.

2. Göm toaletten i tvättmaskinen

mini
2012-02-21, 17:30
Kolla om du hittar någon liten låda som samlar upp vatten på tvättmaskinen. Där kan vatten bli kvar länge och börja lukta.
I toaletten är det nog inte rost (om du inte har en toastol av järn) utan kalk. Det finns lite olika lösningar. Citronsyra, Kalkosan, maskindiskmedel, varmt vatten och tvättmedel, en dl fosforsyra eller coca cola är saker du kan prova.

agazza
2012-02-21, 17:45
diskhandskar och stålul till toaletten, öppna locket till vattenbehållaren också och lägg i en såndär lukta gott grej.

Diskmaskinen gör du som mini säger och letar upp eventuella avlagringar, sen köper du ett par maskindisk tabletter som ska rengöra systemet i dom.

Gör även en grovstädning, ovanpå skåp osv kan det lätt mögla i såna lägenheter.

cillit bang på ALLT plus skrubsvamp

agazza
2012-02-21, 17:46
Rengör även alla avlopp ordentligt, sen propplösare efter det

Lövbiffen
2012-02-21, 17:49
När tjejerna har åkt hör du av dig och undrar vad de har gjort med toaletten.

"Vem va de som bajsa, vem va de???"

proteinsynthesis
2012-02-21, 18:00
Ta bort lukt = ättika
Ta bort rost/kalk/smuts = ättika
Bekämpa krig, skapa fred = ättika

Ättika funkar till allt. Räcker inte det så kör en bomb med klorin, citronsyra eller bara lite skön mördande oxalsyra

+1 på detta inlägg.

Ättika, klorin och såpa. Det är allt man behöver. Varmt vatten är också bra att ha, samt lite bakpulver mot fula fläckar i slasken.

Lallle
2012-02-21, 18:09
Fan vad bra tips. Tackar! Blir fullt sjå det här.

smeander
2012-02-21, 18:50
Hallå där! Ska inom löpet av några dagar få fint besök i min lilla ruttna lägenhet. Bor långt från centrum och i här Danmark råder inte samma standard på saker och ting. Eftersom det huserar så många kloka människor här på kolo tänkte jag att det kanske kunde finnas någon som också hade något tips angående följande problem:

1. Tvättmaskinen.

När man går in i min lägenhet möts man direkt av en rutten lukt. Har länge undrat vad det kan vara men nu på sistone identifierat luktkällan till tvättmaskinen. Det är vid det gråa gummit (inte vid själva "dörren" utan vid "entrén") som luktar as. Har gnuggat som fasen med en trasa som blivit svart i processen. Finns det något ytterligare man kan göra? Bra metod att kväva stanken?

2. Toaletten.

Det är rost men ser ut som jag har haft världens rännskita. Hade nyligen besök av ett par människor och fick sedan veta att de hade diskuterat vad det kunde röra sig om, brukade jag vara dålig i magen o.s.v. Eftersom det är rost är jag tveksam till hur man ska gå tillväga? Ska man måla över med vit färg?

Jag drar mig lite för att kontakta vaktmästaren då han är en suput som inte verkar veta vilket år det är. Mycket tacksam för tips.

1. Vanlig kök/badrengöringsspray neutraliserar lukt och löser allmänt fett/smuts, annars prova klorin eller maskindiskpulver+ättiksspritlösning.

2. Porslin rostar inte, det är troligtvis kalk du har i toaletten eller ett lager med stelnad avföring (mindre troligt). Antar att det är i botten på toaletten och inte utanpå!
Den sortens smuts uppstår om man är dålig på att städa toaletten och kommer inte komma bort i första taget, svaret är att skylla på personen som bodde där innan typ "Han som bodde innan var sämst på att städa så du får ursäkta avlagringen i botten av toaletten".

mangemani
2012-02-21, 19:07
jag gör så här då jag är singel och ska ha en tjej på besök:
1. plockar upp det som ligger och skräpar som mest
2. damsuger lite lätt

det räcker och ingen har klagat eller sagt något som helst ang detta och allt har gått bra.
orka städa kliniskt rent bara för ett tjej besök, take it or leave it

Trance
2012-02-21, 19:11
1. Om du inte använder tvättmaskinen ofta så kan avloppet torka. Kan vara det, i så fall häll vatten och se om det hjälper mot doften.

2. Avlagringen i toastolen. Bodde en kort tid på ett ställe där det såg riktigt illa ut i. Istället för att hålla på med hemma-lösningar så ta ett vanligt toa-rengöringspulver av något slag. Häll i en massa och låt verka över natten om det är illa. Sedan borde det mesta gå att skrubba bort.

Lallle
2012-02-21, 20:36
Har nu inhandlat handskar, tvättsvampar, toalett-lukta-gott-grej och ättiksyra. Ska man blanda ättiksyran med vatten eller är det bara att stänka ner skiten?

Nielsen
2012-02-21, 20:54
ren ättiksyra alltså, inte den på affären (ca 20% tror jag den är) jag hade nog blandat ut med vatten om det var ren, men det kanske behövs till den toalett du beskrev ;)

n1tro
2012-02-21, 21:08
hmm danmark, känns som om det är landet av alla länder här uppe som kan ha massa skumma saker som inte får säljas i Sverige. typ, starka saker som kanske förstör naturen osv, ren klor , konstiga brusande tabletter i toan osv. nåt sånt kanske?

Lallle
2012-02-21, 21:19
Haha, här är det inte så noga, köp alkohol när du är sexton o.s.v. :) Ättiksyran är på 32%. Tror jag kör den rent!

Lallle
2012-02-22, 09:05
Okej. Dränkte toaletten med ättika, lät det stå över natten, bearbetade skitet med en skursvamp med all kraft, resultat: Inget försvann. Testade lite med en vanlig kökskniv och då kunde jag faktiskt få bort lite lite av lagret. Idéer någon?

Mago
2012-02-22, 09:08
Okej. Dränkte toaletten med ättika, lät det stå över natten, bearbetade skitet med en skursvamp med all kraft, resultat: Inget försvann. Testade lite med en vanlig kökskniv och då kunde jag faktiskt få bort lite lite av lagret. Idéer någon?

Köp ett toastolrengörningmedel som faktiskt är gjort för att lösa upp skiten.

stafh
2012-02-22, 09:14
Okej. Dränkte toaletten med ättika, lät det stå över natten, bearbetade skitet med en skursvamp med all kraft, resultat: Inget försvann. Testade lite med en vanlig kökskniv och då kunde jag faktiskt få bort lite lite av lagret. Idéer någon?

Limescale? Rust? Ground-in dirt? They're a challange - but not for...

KPONH2j4In8

Ristretto
2012-02-22, 09:20
http://1.bp.blogspot.com/_dLMVdhkumyU/S_WXausPYCI/AAAAAAAAAwU/zopCA7-Up7E/s1600/2010_05200024.JPG
+
http://www.gefasystem.se/images/eldkastare.jpg

Patriarch K
2012-02-22, 10:31
Mitt badkar var helt igenrostat när jag flyttade in här...trodde jag. Jag undrade hur tusan det kunde se ut sådär. Sedan råkade jag av misstag trampa på ett metallföremål i badkaret (en sån där man trycker i vattenhålet) och sedan såg jag att det blev ett vitt märke efteråt.
Jag provade att ta metallgrejen och skrapa lite på rosten och dra mig baklänges på en liten kärra - det var SMUTS! Smutsen gick att skrapa bort om man skrapade ganska hårt så jag körde på rejält och nu är badkaret helt kritvitt och som om det vore helt nytt.
Ta ett metallföremål, typ ett stämjärn och prova att skrapa bort det tillsammans med lite rengöringsmedel :)

Herr Oberst
2012-02-22, 10:44
Ta ett metallföremål, typ ett stämjärn och prova att skrapa bort det tillsammans med lite rengöringsmedel :)

I så fall kan man lika gärna testa att spränga bort det. Problemet är ju att man vill bara förstöra smutsen, inte toalettstolen.
Nä mjuka fina naturliga medel som ättika borde räcka.
Hur går det Lalle?

Deceiver85
2012-02-22, 10:49
http://www.vimcleaners.co.uk/images/hero-vim.png+http://www.kontorsmagasinet.se/images/productImages/868484.jpg

hahavaffan
2012-02-22, 11:18
Nä mjuka fina naturliga medel som ättika borde räcka. Har man tvättat bilar och tillhörande fälgar, så vet man att så ej är fallet. Miljövänligt = noll funktion jämfört med miljöfarligt dito.

Ta tillfället i akt när du bor i vårt älskade grannland Danmark, och köp något riktigt miljöfarligt och effektivt!

JoHannibal
2012-02-22, 11:28
Köp luktborttagare/spray med citrondoft på Ica/mataffären.. lukten tar över alla andra lukter och håller i sig ca 1h.

Häll coca cola i toan (ca 1liter) och låt det ligga i 30min innan du spolar så borde fläckarna gå bort!

Herr Oberst
2012-02-22, 11:28
Miljövänligt = noll funktion jämfört med miljöfarligt dito.

Självklart är det så i 99,934% av fallen. Ättika däremot är som Chuck Norris. Typ som ett vanligt barn som föds av en normal mamma och pappa, men som besitter fruktansvärda krafter

Deceiver85
2012-02-22, 11:30
Häll coca cola i toan (ca 1liter) och låt det ligga i 30min innan du spolar så borde fläckarna gå bort!

Coca Colans kraft är en urban legend av rang och med minimal sanning bakom.

JoHannibal
2012-02-22, 11:39
Coca Colans kraft är en urban legend av rang och med minimal sanning bakom.

Har testat själv 2-3 ggr i gamla toaletter och det funkar jättebra! Tror ju dock inte att det tar bort rost. Bara svårborttaget "smuts" som ser ut som rost.

hahavaffan
2012-02-22, 11:56
Har testat själv 2-3 ggr i gamla toaletter och det funkar jättebra! Tror ju dock inte att det tar bort rost. Bara svårborttaget "smuts" som ser ut som rost.Om Coca Cola tar bort det, så gissar jag på att en vanlig toalettborste fixar biffen rätt enkelt också. Det kanske är något en del är inne borde investera i :thumbup:

Spiffy
2012-02-22, 12:28
Om detta (http://limeaway.com/) är samma som det limeaway jag hade för ett antal år sedan, så är det jäkligt bra.
Det jag hade var förbjudet att säljas i Sverige. Fick det av farsan som sa att det hette limeaway, så kanske är detta samma.
Det jag hade användes ombord på fartyg vid någon rengöring. Det var :hbang: i alla fall.

Stålull och annat fysiskt skrapande verkar vara att be om framtida problem.

panzerpig
2012-02-22, 14:04
Coca Colans kraft är en urban legend av rang och med minimal sanning bakom.

möjligen är det överdrivet men cola är riktigt surt. frugans pappa sa att förr när dom hade en skruv som var svår att få bort pga rost så virade dom en trasa dränkt i cola på den och lät det sitta. det funkade.
har aldrig testat just det men i lågstadiet gjorde vi klassikern "tand i cola" och tanden såg inte fräsch ut efter nån dag.

Matsa
2012-02-22, 15:20
http://desmond.imageshack.us/Himg59/scaled.php?server=59&filename=yaomings.png&res=medium

+

http://desmond.imageshack.us/Himg198/scaled.php?server=198&filename=gasolines.jpg&res=medium

+

http://desmond.imageshack.us/Himg440/scaled.php?server=440&filename=matchz.jpg&res=medium

jockke
2012-02-22, 15:41
Okej. Dränkte toaletten med ättika, lät det stå över natten, bearbetade skitet med en skursvamp med all kraft, resultat: Inget försvann. Testade lite med en vanlig kökskniv och då kunde jag faktiskt få bort lite lite av lagret. Idéer någon?

Använd ej kökskniven i köket igen...





*popcorn*

tjabon
2012-02-22, 16:01
Varm Kaustik soda

JB12K
2012-02-22, 17:51
Jag hade så i min första lägenhet och det var jag som bajsat ner den för den var ren och fin när jag flyttade in. Det gick att skrubba bort med en diskborste men det tog flera timmar sammantaget. Sjukt jobbigt men jag delade upp det på flera dagar.

dream_theater_
2012-02-22, 20:49
Om Coca Cola tar bort det, så gissar jag på att en vanlig toalettborste fixar biffen rätt enkelt också. Det kanske är något en del är inne borde investera i :thumbup:

Det är väl inte så konstigt om coca-cola är en lösning? Den innehåller som bekant kolsyra, och fläckarna i toaletten är förmodligen missfärgade kalklagringar.

Kalken är basisk, kolsyran sänker ph-värdet och då kanske de kemiska bindningarna släpper.

mikaelj
2012-02-22, 20:51
Kaustiksoda fungerar bäst. Det andra som tipsats om är klent.

http://hurmanbliravmed.se/wp-content/images/kaustiksoda.jpg

Trance
2012-02-22, 20:53
Men varför måste alla visa att de är husmors-scouter? Trevliga företagare har faktiskt tagit fram lösningar på just detta problem. Gå till hyllan för toalettrengöring och köpt det värsta och dyraste de har. Använd massa, låt det vara över natten och skrubba som fan.

Olegh
2012-02-22, 21:19
Men varför måste alla visa att de är husmors-scouter? Trevliga företagare har faktiskt tagit fram lösningar på just detta problem. Gå till hyllan för toalettrengöring och köpt det värsta och dyraste de har. Använd massa, låt det vara över natten och skrubba som fan.

Därför att dessa förutsätter att 'folk' städar så pass ofta att man inte behöver använda mejsel och gummiklubba för att separera smutsen från porslinet.

Vad gäller just toan så plusettar jag den som skrev diskmaskinstabletter. Låt verka över natten och, skrubba ordentligt och upprepa vid behov.

JB12K
2012-02-22, 21:51
Vad är det för nåt som fastnat då? Har aldrig sett någon smuts som suttit ens en tiondel so hård fast.

spoon
2012-02-22, 21:53
1. Göm tvättmaskinen i strumplådan. Tejpa igen för eventuell lukt som kommer igenom lådan.

2. Göm toaletten i tvättmaskinen

:laugh:

Winning.

Trance
2012-02-22, 21:55
Därför att dessa förutsätter att 'folk' städar så pass ofta att man inte behöver använda mejsel och gummiklubba för att separera smutsen från porslinet.

Vad gäller just toan så plusettar jag den som skrev diskmaskinstabletter. Låt verka över natten och, skrubba ordentligt och upprepa vid behov.

Har du faktiskt provat? Fungerade utmärkt för mig när jag använde någon tomix oxy-pulver eller vad det nu hette.

Olegh
2012-02-22, 22:20
Har du faktiskt provat? Fungerade utmärkt för mig när jag använde någon tomix oxy-pulver eller vad det nu hette.

Inte personligen. Men att först prova något som man kanske redan har hemma (och med stor sannolikhet funkar bra), jämfört med att köpa något nytt superdupermedel som kanske funkar.. Ptja, jag vet var jag hade börjat iaf.

Att det finns gott om värdelösa rengöringsmedel torde vara ett känt faktum också. Lätt att välja fel.

Nitrometan
2012-02-23, 08:18
Vad är det för nåt som fastnat då? Har aldrig sett någon smuts som suttit ens en tiondel so hård fast.

Det kan vara fällningar från vattnet. Järnhaltigt vatten kan ge rostfärgade fällningar som sitter rätt hårt.

O_Wao
2012-02-23, 08:35
2. Toaletten.

Det är rost men ser ut som jag har haft världens rännskita. Hade nyligen besök av ett par människor och fick sedan veta att de hade diskuterat vad det kunde röra sig om, brukade jag vara dålig i magen o.s.v. Eftersom det är rost är jag tveksam till hur man ska gå tillväga? Ska man måla över med vit färg?

Jag drar mig lite för att kontakta vaktmästaren då han är en suput som inte verkar veta vilket år det är. Mycket tacksam för tips.

Det kan vara kalkavlagringar som det sedan fastnar smuts på, prova att ta något med lågt ph-värde (surt) eftersom kalk är basiskt. Här i Sverige så finns det Citek eller Hessa kalkbort. När det har legat i och verkat nån timme så dra på med vanlig toalettrengöring och skrubba. Tadaa!


Angående tvättmaskinen så kör en rejäl dos med ättikssprit i tvättmedelsfacket och kör en vanlig cykel så hjälper det till att döda dålig lukt. Tvättmedelsfacket kan du skura med en tandborste, det möglar ofta i gamla tvättmedelsrester där.

Lallle
2012-02-23, 12:00
Okej nu börjar det dra ihop sig till hon ska komma. Tänkte gå till en större butik nu i dagarna och rådfråga personalen där, mikalejs förslag ser rätt intressant ut. Vet ju att stålull kan få bort mycket men är tveksam i det här fallet. Coca-cola är jättebra för att få bort gamla urinrester men på min toa kommer det inte fungera (haha). Får jag inte väck skiten efter andra försöket blir det att skämta bort det när hon anländer.

O_Wao: Du menar alltså att jag häller i ättiksyra i tvättmedelsfacket och sedan kör en tom maskin?

Nitrometan
2012-02-23, 12:23
O_Wao: Du menar alltså att jag häller i ättiksyra i tvättmedelsfacket och sedan kör en tom maskin?
Japp. :thumbup: Det menar hon.

Lallle
2012-02-23, 12:52
Japp. :thumbup: Det menar hon.

Sagt å gjort!