handdator

Visa fullständig version : Matförgiftning!


JAM
2004-01-16, 02:02
I lördags kväll åkte jag på en riktigt fin matförgiftning. På två timmar gick det från normaltillstånd till frossa och spyor. Spydde en gång i halvtimmen hela natten fram till kl. 6. Sen två gånger till under morgonen. Dagen efter fick jag inte i mig mycket mat alls och hade feber. Tappade 4 kg på dessa två dagar.

På tisdagen var febern borta och matlusten tillbaka helt. Tre kilon hade också återkommit. Men jag kan ännu inte (torsdag) äta "normalstora" portioner! Kom på mig idag med att återigen lämna ungefär en tredjedel av det jag normalt äter till middag. Visst, det är bara att käka det någon timme senare, men jag stör mig på det. Någon som vet hur lång tid det tar innan man är helt återställd?

Tränade förresten ett pass idag, och det gick väl sådär... Borde jag vänta med nästa ytterligare några dagar? Känner mig helt frisk förutom just problemet jag nämnde.

JAM
2004-01-16, 18:25
Ingen som känner igen sig eller har en aning...? :cryout:

goatass
2004-01-16, 22:19
Vinter kräk sjukan kanske? hade den i fjol, spydde som en gris en hel natt och mådde inge vidare nån dag efter det..

Keirin
2004-01-16, 23:49
Originally posted by JAM
I lördags kväll åkte jag på en riktigt fin matförgiftning. På två timmar gick det från normaltillstånd till frossa och spyor. Spydde en gång i halvtimmen hela natten fram till kl. 6. Sen två gånger till under morgonen. Dagen efter fick jag inte i mig mycket mat alls och hade feber. Tappade 4 kg på dessa två dagar.

På tisdagen var febern borta och matlusten tillbaka helt. Tre kilon hade också återkommit. Men jag kan ännu inte (torsdag) äta "normalstora" portioner! Kom på mig idag med att återigen lämna ungefär en tredjedel av det jag normalt äter till middag. Visst, det är bara att käka det någon timme senare, men jag stör mig på det. Någon som vet hur lång tid det tar innan man är helt återställd?

Tränade förresten ett pass idag, och det gick väl sådär... Borde jag vänta med nästa ytterligare några dagar? Känner mig helt frisk förutom just problemet jag nämnde.

Jag hade dendär vinterkräksjukan i mitten av dec. Från sön kväll till tis morgon. Jag hade också dålig aptit till lördagen.... Men tränade när jag blev frisk. Jag kräktes 10 gånger på en natt. Magen var ju fan tom efter 3:e gången men ändå fick jag kräkkramper. Till slut var jag så trött i alla magmuskler så hela midjan vred sig och orkade inte men reflexen gick inte att hindra. Försökte tänka positivt och hoppades på att hela sexpacket skulle vara fixat när sjukan va över:D

Jag tyckte dock inte att jag tappade speciellt mycket. Inte lika mycket som efter en förkylning. Fast jag e ju cyklist iofs.

Det är bara att träna övergången brukar gå snabbare mellan sjuk och frisk vid magsjuka än förkylningar.

Hade du diaree så kan tarmfloran vara lite ur spel och kanske näringsupptaget lite försämrat men det fixar snart till sig inget farligt att träna med iaf.

Pez
2004-01-17, 03:00
Kan mycket väl vara vinterkräksjukan..symptomen stämmer nästan pefekt in...även om det brukar flöda ganska friskt från alla "hål och kanter" då.... tvi.. :D

Kul grej är att den smittar som värst dagarna efter att man blivit "frisk"...och satan vad den smittar sen...

Se till att få i dig protein och vätska, gärna juice och sånt..sen gå över på mat med "substans" - ris, pasta, potatis, kokt fisk, kokt kyckling.. yoghurt, fil...sånt som är snällt för magen. Vila en vecka från träningen är ett tips, du lär ha tappat en stor del vatten och glykogen och det tar lite tid att få "orken" tillbaka. Immunförsvaret brukar inte vara på topp heller efter en rejäl spysession.

Den som smittar mig med kräksjukan kommer få spö... varning utfärdas. En gång räcker fan..jag trodde att jag skulle dö.. :D

/pez