handdator

Visa fullständig version : Åtgärda en grov ven.


Spettet
2012-02-21, 15:54
Jag har haft problem med smärta i ryggen och har gjort magnetröntgen och dom har kommit fram till att den är en grov ven. Citat från läkarna: "Detta är inget sjukligt och kan inte förklara dina besvär. Det finns ingen anledning till ytterligare kärlröntgen. Jag finner heller inte någon anledning eller möjlighet till ryggkirurgisk åtgärd. Jag tycker du ska fortsätta träna, vara aktiv. Några ytterligare åtgärder är i nuläget inte motiverade."

Jag ska ner imorn och boka tid för att ta ett snack med läkarna. Men finns det nån på kolo som har någon erfarenhet av detta som vet vad man kan göra för att åtgärda det?

Jag styrketränar 5ggr i veckan så jag håller mig aktiv.

Sniggel
2012-02-21, 16:00
"Detta är inget sjukligt och kan inte förklara dina besvär"

Inga åtgärder behövs så som jag tolkar det. Inte mot venen isåfall utan snarare mot något som ännu inte har diagnosticerats.

Spettet
2012-02-21, 16:07
"Detta är inget sjukligt och kan inte förklara dina besvär"

Inga åtgärder behövs så som jag tolkar det. Inte mot venen isåfall utan snarare mot något som ännu inte har diagnosticerats.

Men det verkar ju vara så att venen orsakar mig smärta, jag kan ex inte sitta lr stå för länge för få får jag ont och jag måste lägga mig ner under en stund för att det ska släppa

Kan kortison vara till hjälp i min sits?

Tolkia
2012-02-21, 19:50
Jag tycker att du skall prata med din läkare, för det låter som om du inte har fått klart för dig vila fynd man egentligen har gjort och vad de betyder. Fundera igenom vad du har för olika frågor innan besöket och skriv ned dem så att du kommer ihåg att ställa dem. Det är alltid enklare att kommunicera öga mot öga än via brev.

Holabandola
2012-02-24, 10:05
Jag har en farbror som hade en grov ven vid röven, han kunde inte sitta längre stunder, och absolut inte sitta på en cykel. Det blev som knivsmärta upp i rektum.
Han hade haft så sedan liten och lärt sig leva med det och trodde att det var normal smärta att få ont i röven när man cyklade :-) Han är nu 88 och har fortfarande samma problem.