handdator

Visa fullständig version : Bra schema?


MJA
2012-02-21, 15:12
Måndag: rygg,biceps - 15 min cardio, fotboll 2 timmar

tisdag: ben, mage - 15 min cardio

onsdag - cardio 60 min, fotboll 2 timmar

torsdag: cardio 60min

fredag: bröst,triceps 15 min cardio

lördag:vila, fotboll 2 timmar

söndag: axlar 15 min cardio

Dribinho
2012-02-21, 15:28
Jag skulle inte köra ben dagen efter rygg om du kör marklyft/knäböj (jobbigt för ländryggen).
Att köra sammanlagt 3 timmars träning dagen efter ett dedikerat benpass är väl inte heller det bästa kanske.
Sen så kan du inte förvänta dig konstruktiv feedback iom att vi inte vet vilken nivå du spelar fotboll på, vilken nivå du styrketränar på, vilka övningar du kör osv. Eller för den delen vad du prioriterar.
Men på det stora hela får svaret bli: Nej det är inget bra schema om du prioriterar styrketräning.

mysglenn
2012-02-21, 15:59
Nej.

Kalliban
2012-02-21, 16:00
Jättebra schema om du vill bli övertränad, utsliten och skadad.

Zizou
2012-02-21, 16:19
Jättebra schema om du vill bli övertränad, utsliten och skadad.

Och vad baserar du det på?

Kalliban
2012-02-21, 16:26
Och vad baserar du det på?

Att ingen vila finns. Att köra cardio så som fotboll i två timmar ser inte jag som en vilodag. Speciellt inte för benen.

Zizou
2012-02-21, 16:30
Att ingen vila finns. Att köra cardio så som fotboll i två timmar ser inte jag som en vilodag. Speciellt inte för benen.

Man kan gott och väl träna 7 dagar i veckan utan att bli övertränad.
Fredag+Söndag skulle jag då lätt se som vila för benen. 15 min cardio är inte tungt, jag tror nog mer att han räknar det som uppvärmning/nedjogg, och håller således inte ett högt tempo.

Och rygg/biceps, bröst triceps, axlar får ju då garanterat den vila dom behöver på tisdag, onsdag, torsdag, lördag. Bara för att man kör cardio så betyder ju inte det att inga muskler inte får någon vila.
Förutsatt att personen i fråga äter och sover ordentligt, har tränat tidigare och inte är helt från scratch, så ser jag inte någon risk för överträning.

Kalliban
2012-02-21, 16:32
Man kan gott och väl träna 7 dagar i veckan utan att bli övertränad.
Fredag+Söndag skulle jag då lätt se som vila för benen. 15 min cardio är inte tungt, jag tror nog mer att han räknar det som uppvärmning/nedjogg, och håller således inte ett högt tempo.

Och rygg/biceps, bröst triceps, axlar får ju då garanterat den vila dom behöver.

Så du menar att nervsystem och liknande inte behöver några hela vilodagar? *popcorn* Jag har alltid hört att det är jätteviktigt att man har vilodagar... Men jag har inga artiklar eller bevis som helst, bara mina egna tankar och åsikter.

Zizou
2012-02-21, 16:38
Så du menar att nervsystem och liknande inte behöver några hela vilodagar? *popcorn* Jag har alltid hört att det är jätteviktigt att man har vilodagar... Men jag har inga artiklar eller bevis som helst, bara mina egna tankar och åsikter.

Ja, det menar jag.
Olika delar av kroppen får ju vila olika dagar. Man behöver inte en hel dags vila för hela kroppen. Då hade jag och många fler varit övertränade och utslitna för länge sedan. Men du måste ju som sagt se till att du får i dig den energi du behöver och att du får den sömn du behöver bland annat.

Sen kommer det ju mest troligt att falla in någon vilodag några gånger under året då andra saker sätter stopp för träningen.