handdator

Visa fullständig version : Ingen bantar längre?


isakt
2012-02-21, 14:35
Hur kommer det sig att alla bara pratar deff och inte bantning.
Skillnader, likheter mellan deff/bantning?

Fishtank
2012-02-21, 14:42
Banta=Självsvält
Deff=kontrollerat underskott kombinerat med styrketräning för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Mental
2012-02-21, 15:00
Banta=Självsvält
Deff=kontrollerat underskott kombinerat med styrketräning för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Är det din egen definition? Jag håller inte med om den.

hidden
2012-02-21, 15:18
Banta för mig = Man drar ner på maten helt enkelt.
Deffa = Man tänker på makronutrienterna.

willtjam
2012-02-21, 15:22
I min bok så bantar man när man går ner i vikt utan att bry sig om vilken vikt som försvinner. Deffar gör man när man vill ha bort fettet. Finns många människor som fortfarande bantar.

Vunnis
2012-02-21, 15:26
Är det din egen definition? Jag håller inte med om den.
Hur skulle du vilja definiera det istället? Jag tycker hans definition var ganska bra.
I min bok så bantar man när man går ner i vikt utan att bry sig om vilken vikt som försvinner. Deffar gör man när man vill ha bort fettet. Finns många människor som fortfarande bantar.
Håller med.

RobinSilver
2012-02-21, 16:40
Banta är för medelålders kvinnor som sitter och pratar om LCHF vid fikabordet.

Deffa är för kroppsmedvetna byggare på kolo ;)

Fishtank
2012-02-21, 17:15
Är det din egen definition? Jag håller inte med om den.

Japp
Vad tycker du är fel?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Linjedomarn
2012-02-21, 17:26
Kvinnor bantar, män deffar!.

Nä men skämt och sido så deffar jag när jag reducerar mitt kroppsfett under en längre tid medans när jag bantar äter jag mindre för att rasa i vikt eller bastar bort vatten så kallat vätskebanta.

vicarious
2012-02-21, 17:26
Deffa är ju en form av bantning.

WHITEFOLKS
2012-02-21, 17:32
Viktnedgång är en indirekt följd av deffning snarare än den primära anledningen som med bantning.

z_bumbi
2012-02-21, 17:33
Det finns en numera ganska så stor kedja som är helt inriktad på viktminskning (aka bantning) som har styrketräning som en inbakad del i konceptet.
Andra kedjor har också riktat in sig mer på protein och träning under bantningen.
De viktminskningsgrupper jag har hört hur de jobbar inom vården har ofta en stor andel träning även om det kanske inte är 1rm i mark och böj som det inleds med. Det bör å andra sidan inga nybörjare inleda med så det är inget konstigt.

Om jag skulle försöka hitta en skillnad så är en deff något som sker efter en längre periods träning med syfte att skaffa sig mer muskelmassa medan bantning är något som sker utan att man byggt upp muskelmassa innan. Dock kan man mycket väl bestämma sig för att behålla de muskler man har i det senare fallet.
Om det nu är så viktigt vad skillnaden är...

BelowAverage
2012-02-21, 17:40
Det är klart det är viktigt vad skillnaden är, man pratar ju om två helt olika metoder.
Är också inne på att deff är en mer kontrollerad bantningsform där man försöker ge kroppen så goda förutsättningar för att spara eller tillochmed öka muskelmassa.

Holabandola
2012-02-21, 18:03
Jag ser ingen skillnad.
Fasta är att helt avstå från kalorier, och ingetdera av metoderna gör det.

William Banting myntade uttrycket genom att minska vikt genom att utesluta socker och kolhydrater.

Robbmeister
2012-02-21, 18:17
Många som bantar säger att dom deffar. Själv räknar jag inte 2 timmar på crosstrainern och ett kostintag som består uteslutande av sallad och vatten för att deffa.
Jag definerar det så här:

Banta: bara gå ner i vikt så snabbt som möjligt utan någon tanke på att bevara muskelmassan.

Deffa: träna bort fettet, försöker bevara all muskelmassa och kontrollerad viktnedgång.

Mental
2012-02-21, 18:24
Som sagt, jag jobbar en hel del med att få patienter att minska i vikt, med nogsamt beräknade menyer, koll på både macro och micronutrienter i syfte att minska på fettet och bevara så mycket muskelmassa som möjligt, men att kalla det deffa när det gäller patienter i 150kg's klassen tycker jag käns absurt.

Deffa för mig är den sista toppningen av kroppsformen inför en tävling (eller strandraggningssesongen) då man definerar fram muskulaturen lite extra.

Att en bantning skall vara okontrolerad, extrem eller liknande håller jag inte med om.
Och banta = svält, beror på hur man definerar svält, om man anser att en viktnedgång pga kaloriunderskott är svält så är även deff en svält.

herzie
2012-02-22, 09:08
Själva ordet bantning har i alla fall för mig blivit synonymt med tjocka tanter som vill gå ner i vikt med hjälp av en artikel i valfri veckotidning där man blandar kakrecept med diverse mystiska bantningsupplägg. Annars betyder väl orden ungefär samma sak? Känns som att "bantaren" har ett sämre utgångsläge, kanske pga ovan nämnda.

JakeShaft
2012-02-22, 10:55
Jag bantade 6 månader förra året, 80-70 kg. Syftet var att väga mindre för att påskynda rehab. Fån den 27:e februari till den 28:e Mars senast, skall jag "deffa" då målet med nedgången är att kunna springa runt på stranden med ett sexpack som värsta discokillen (blää!).

För mig innebär bantning att man minskar i vikt enbart för viktens (hälsans) skull. "Deffa" (definiera?) gör man för att få synligare muskler. Jag kommer förmodligen ändå säga att jag bantar då jag är så trött på att alla mörkar sin bantning med att säga att de "deffar", precis som att "deff" vore coolare.

Riktiga män bantar.

Springer
2012-02-22, 17:56
Tuffa killar deffar, mesiga tanter bantar. Mest en lek med ord.

Fartman
2012-02-22, 18:49
Tuffa killar deffar, mesiga tanter bantar. Mest en lek med ord.

Verkligen. Börjar vara lite löjligt nästan. Jag undviker numera konsekvent att tala om "deff". Brukar istället säga "gå på diet". Nästa gång jag ska ner i vikt ska jag nog tamefan säga att jag bantar.

hurril
2012-02-22, 18:53
Det finns så klart inga andra skillnader än de någon vill hitta på själv. Tjejsamla-semantik och trams!

rajjan_dammit
2012-02-22, 18:56
Tycker inte det blir en deff av viktnedgången förrän den går ut på att skapa definition. Därav av namnet, I guess.

MtotheM
2012-02-22, 20:19
Riktiga män Bulkar.

Fixed.

OnT: Så ser jag deff som en kontrollerad viktnedgång med mål att bevara muskelmassa och bantning som viktnedgång till varje pris så snabbt som möjligt typ.

strikt
2012-02-26, 23:28
Hur gör en sumobrottare när han deffar?

:)

Om man nu ändå ska leka med ord, Deff == definiera. kan man inte deffa genom att lägga på sig mer fett, sumobrottare tycker ju det säkert är snyggt med extra bildäck runt trucken.



Aporpå deffa och muskelmassa, var väl ingen större fara att gå ner snabbt i vikt har jag för mig jag läste här på kolo, gick ju relativt snabbt att återhämta sin massa/styrka väl? Vedder och grub såg jag nästan säkert i en av trådarna som tala om dessa rön har jag för mig.

Hetz
2012-02-27, 00:02
Såhär definierar jag frågan;

Banta = målet är att gå ner i vikt och tar ingen särskild hänsyn till bevarande av muskelmassa
Deffa = målet är att gå ner i fettmängd och att bevara maximalt med muskelmassa på kaloriunderskott

Och ja, visst är allt relativt, men såhär ser jag på det

Spartansk
2012-02-27, 00:30
Jag gillar inte flummiga definitioner utan tydliga gränser, som "banta gör man i början av en viktminskning, deffar gör man i slutet för att få bort det sista" (vid vilken fettprocent går gränsen?), "bantningskurer är sånt som kärringar håller på med, deffar gör seriösa snubbar" (vad händer om en kärring börjar deffa enligt exakt samma metod och med samma mål som den seriösa snubben, blir det fortfarande en bantning?), "bantning är något man gör snabbt, deffar gör man över lång tid" (vid hur många dagar, timmar och minuter går gränsen?), eller "deff kallas det om man har styrketränat ett tag först" (hur långt tag då, exakt?).

Vad jag däremot gillar är definitionen:
Deffa = gå ner i vikt men försöka behålla muskelmassan.
Bantning = gå ner i vikt och strunta i om det som ryker är fett, muskler, senor, ben eller någonting annat.

Det är så jag vill se det beskrivet i ordboken. En klar och tydlig distinktion, med verklig relevans eftersom båda kategorierna är vanliga, och eftersom upplägget kan skilja sig starkt mellan de båda (deffare styrketränar till exempel nästan alltid, medan bantare ofta struntar i det).

Albin Eriksson
2012-02-27, 01:27
Håller med spartansk och det är väl lite på det generella sättet man får se det.

Spartansk
2012-02-27, 09:48
Jag gillar för övrigt inte uttrycket "att gå på diet", för det säger inte heller någonting om hur man äter. Menar man bantningsdiet? Eller bulkdiet, i syfte att skaffa muskler? Eller menar man att man gör som Ola Skinnarmo och Göran Kropp innan de skidade till Sydpolen, att de försökte lägga på sig så mycket fett som möjligt?

herzie
2012-02-27, 17:02
Jag gillar för övrigt inte uttrycket "att gå på diet", för det säger inte heller någonting om hur man äter. Menar man bantningsdiet? Eller bulkdiet, i syfte att skaffa muskler? Eller menar man att man gör som Ola Skinnarmo och Göran Kropp innan de skidade till Sydpolen, att de försökte lägga på sig så mycket fett som möjligt?

Vi kanske skulle starta något nytt?
Minusdiet, balansdiet och plusdiet. Så hoppar vi över deff och bantning.

Spartansk
2012-02-27, 18:06
Vi kanske skulle starta något nytt?
Minusdiet, balansdiet och plusdiet. Så hoppar vi över deff och bantning.

Då kvarstår frågan om man försöker bevara muskler eller ej på minusdiet. :)

shoulder87
2012-02-28, 08:34
Bantning har enligt mig en ganska negativ laddning, säger man till folk i sin närhet att man ska banta så reagerar en hel del med kommentarer som att "du behöver inte banta, du kommer må dåligt" osv.

Deff har väl blivit ett modeord som i stort betyder att man vill få synligare muskler och detta är mycket mer accepterat i samhället.

Sheogorath
2012-02-28, 09:06
Jag gillar inte flummiga definitioner utan tydliga gränser, som "banta gör man i början av en viktminskning, deffar gör man i slutet för att få bort det sista" (vid vilken fettprocent går gränsen?), "bantningskurer är sånt som kärringar håller på med, deffar gör seriösa snubbar" (vad händer om en kärring börjar deffa enligt exakt samma metod och med samma mål som den seriösa snubben, blir det fortfarande en bantning?), "bantning är något man gör snabbt, deffar gör man över lång tid" (vid hur många dagar, timmar och minuter går gränsen?), eller "deff kallas det om man har styrketränat ett tag först" (hur långt tag då, exakt?).

Vad jag däremot gillar är definitionen:
Deffa = gå ner i vikt men försöka behålla muskelmassan.
Bantning = gå ner i vikt och strunta i om det som ryker är fett, muskler, senor, ben eller någonting annat.

Det är så jag vill se det beskrivet i ordboken. En klar och tydlig distinktion, med verklig relevans eftersom båda kategorierna är vanliga, och eftersom upplägget kan skilja sig starkt mellan de båda (deffare styrketränar till exempel nästan alltid, medan bantare ofta struntar i det).

:thumbup:

Tomas Tryffel
2012-02-28, 09:31
Jag får en liten lätt Coca Cola-känsla här.

Diet Coke riktar sig till kvinnor/salladsfanatiker.

Coke Zero riktar sig till män som har en självbild ala alfahane.

Båda är samma dryck, men med olika etikett.

kottovic
2012-02-28, 10:16
Deffa = Jag vill visa upp mig för damer och herrar
Banta = Jag är för fet

z_bumbi
2012-02-28, 10:27
Jag får en liten lätt Coca Cola-känsla här.

Diet Coke riktar sig till kvinnor/salladsfanatiker.

Coke Zero riktar sig till män som har en självbild ala alfahane.

Båda är samma dryck, men med olika etikett.

lol

Så sant.

Fordon
2012-02-28, 10:39
Banta/deffa är lite som springa/jogga. Även om det är same same i grund och botten så är det skillnad.

kalajset
2012-02-28, 12:06
Det är fullt möjligt att gamla tiders hetsbantningar och salladsdieter är på väg bort men jag tror fortfarande folk i allmänhet, eller åtminstone den/de generation/generationer som mer eller mindre växt upp med uttrycket "deff", tycker det är en milsvid skillnad på att deffa och banta.

Banta har helt enkelt fortfarande klangen av att vara något medelålders "tanter" gör fyra gånger per år efter att ha läst senaste skvallret i valfri kvällstidning. Deffa är något styrketränande gör i syfte att, som namnet antyder, få ökad muskeldefinition. Såhär tror jag helt klart en majoritet av de som ens har hört talas om ordet deff ser på saken. (I olika utsträckning). Om någon sedan vill kalla t ex min egen viktnedgång i syfte att just öka på muskeldefinitionen för bantning så är det helt OK med mig även om jag inte skulle kalla det så själv.

Springer
2012-02-28, 12:12
Båda är samma dryck, men med olika etikett.

Va?! Jag har blivit LURAD! :D

Spot on Tryffel!

hurril
2012-02-28, 12:16
Men skärp er: att banta och deffa är fullkomligt ekvivalent. Allt annat är betydelser ni drar ur arslet för att höja det ena och sänka det andra. Dra en wikipedia på William Banting och dra igen limpsaxen.

kalajset
2012-02-28, 12:19
Tja, i mina ögon så är det lite som orden "gymma" eller styrketräna. Att säga att någon seriöst satsande styrkeatlet gymmar klingar nog inte helt rätt i de flesta öron. Åtminstone inte hos de som är någorlunda insatta. Likaså är nog inte riktigt bantning rätt ord för det en kroppsbyggare utför veckorna före tävling. (Även om det säkert finns tävlande kroppsbyggare som fortfarande kallar sin diet för bantning). Så vad vill man nu som någorlunda seriöst styrketränande bli förknippad med, 14-åriga "gymmare" som kör hälften av alla utförda övningar i kabelmaskin med halvtaskig teknik och 50-åriga kvinnor på en diet bestående av tomatsallad och vatten?

Librish
2012-02-28, 14:57
I mina ögon är banta att gå ner i vikt och deffa är att gå ner i vikt och samtidigt försöka rädda så mycket muskler som möjligt. En deff är med andra ord en typ av bantning.

Holmeros
2012-02-28, 15:47
I mina ögon så är en deff när man vill definera sina muskler. De ska behållas så stora som möjligt och bli så synliga som möjligt. Vilket innebär fettförbränning, men lite klurigare eftersom man samtidigt vill behålla massan.

Banta är att man vill rasa på vågen.

Jag ligger väl mitt emellan. Byggt rätt mycket massa på 2 år, men vill nu ha bort så mycket fett som möjligt. Vägde 101 kg för tre veckor sen, imorse vägde jag 96. Har som mål att väga 85 i slutet på maj. Jag skulle vilja kalla det att jag bantar, men samtidigt tränar jag tungt i gymmet för att behålla styrka och massa.

Vad skulle ni påstå att jag pysslar med? Matintaget är rätt mycket likt LCHF, håller nere rejält på kolhydraterna och äter 1500-2000 kcal per dag. fem styrkepass i veckan (cardio är typ noll, men hade tänkt vända på den steken med start idag).

zajiwal
2012-02-28, 16:13
Deffa: Minska fettmassa
Banta: Minska totalmassa