handdator

Visa fullständig version : Variation


Simpa
2004-01-16, 00:32
Det kan väl inte vara skadligt på något sätt om man äter pasta och tonfisk varje dag? Samma gäller väl isåfall även om man skulle äta mackor varje dag. Bra mat är ju alltid bra mat. Om jag tex käkar 2 port gröt, och 4 äggvitor till frukost så är det väl inget fel med det? Är variationen så viktig? :confused:

/Simpa

aliquis
2004-01-16, 01:46
klart du tjänar på att variera kosten

z_bumbi
2004-01-16, 10:36
Simpa: Äter du inget annat dessa dagar så är det nog inte så bra, äter du andra måltider där du varierar dig mer så är risken för någon brist mindre.

King Grub
2004-01-16, 12:11
Originally posted by Simpa
Bra mat är ju alltid bra mat.

Bra mat är alltid bra mat, men all bra mat innehåller inte alla nödvändiga näringsämnen. Däremot skulle du klara dig okej på en fullvärdig proteinkälla, om du åt varierat och bra i övrigt.

Simpa
2004-01-17, 15:42
Så här ser det ut ungefär:

07.15
Frukost: 2 port havregrynsgröt, mos, 2 st äggvitor, 2 mackor.

11.00
Skollunch: Bara att äta så mycket som möjligt, ris, pasta potatis, kött kyckling, köttfärs osv. Alltid mycket mjölk till detta.

14.00
Lunch 2: Efter 3 timmar (fortfarande kvar i skolan). Tagit med mig av skollunchen och äter igen.

16.00
Träning.

17.00
Gainer.

18.00
2 port pasta, ½ burk tonfisk, 2 glas mjölk

20.30
2 port pasta, ½ burk tonfisk, 2 glas mjölk

23.00
1 tallrik fil, flingor, 2 st äggvitor


Kommentarer, vad behöver jag ändra på tycker ni? Föresten finns det någon som kan säga på ett ungefär hur mycket protein, kolhydrater och fett jag får i mig på detta... bara på ett ungefär, skulle vara väldigt tacksam.

/Simpa

King Grub
2004-01-17, 16:02
Det där schemat är helt okej, om än lite protein- och fettfattigt. Lite frukt och grönsaker bara, samt varför inte komplettera med lite bra fetter, så får du säkert i dig det du behöver.

Hur många gram av allt det innehåller orkar i varje fall inte jag sitta och kalkylera. ;) Livsmedelsverket har kompletta tabeller:

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Fram med vågen och räknaren.

[ZipX]
2004-01-17, 16:14
Lite mer protein vid frukosten och sista målet kanske skulle vara något

Simpa
2004-01-17, 16:45
Okej, tack så mycket! Blir isåfall fler grönsaker och bra fettkällor (som isåfall är?), tonfiskburkar och ägg:cool:

Än en gång, tack!

King Grub
2004-01-17, 16:50
Originally posted by Simpa
bra fettkällor (som isåfall är)?

Rapsolja, olivolja, fiskolja, linfröolja, feta fiskar, nötter, frön och mandlar.

Langster
2004-01-17, 18:40
Valnötter är det bästa valet av nötter, dock ett av de dyraste.

Jag tycker det ser ut som att du äter onödigt mycket kolhydrater i förhållande till proteinet och fettet.

En portion pasta till tonfisken istället och en hel burk tonfisk istället för en halv. Det andra målet direkt efter där tycker jag du kan fixa en sallad till tonfisken istället för pastan. Använd olivolja och vinäger till det så det blir gott och nyttigare!

Varför inte äta hela ägg istället för bara vitan? Onödigt att kasta gulan om du inte deffar (vilket du inte ser ut att göra), dessutom får du i dig mer fett och en bättre aminosyreprofil på det sättet.

Simpa
2004-01-17, 19:07
Originally posted by Langster
Valnötter är det bästa valet av nötter, dock ett av de dyraste.

Jag tycker det ser ut som att du äter onödigt mycket kolhydrater i förhållande till proteinet och fettet.

En portion pasta till tonfisken istället och en hel burk tonfisk istället för en halv. Det andra målet direkt efter där tycker jag du kan fixa en sallad till tonfisken istället för pastan. Använd olivolja och vinäger till det så det blir gott och nyttigare!

Varför inte äta hela ägg istället för bara vitan? Onödigt att kasta gulan om du inte deffar (vilket du inte ser ut att göra), dessutom får du i dig mer fett och en bättre aminosyreprofil på det sättet.

Låter bra, minskar lite på pastan, tar mer tonfisk och använder mig av bättre fettkällor. Angående äggen, är det inte mycket fett i gulan? Det är ju inget fett i vitan, varför inte käka bara den isåfall... får man inte i sig nog med fett under dagen? :confused:

Langster
2004-01-17, 19:14
Dels som jag sa, bättre aminosyreprofil med hela ägget. Dessutom blir det så lite protein med bara vitorna.

Du äter bara 4 ägg om dagen, det blir inte mycket protein alls, speciellt inte om du slänger gulorna. Det blir mer fett ja, men som sagt du får i dig rätt lite av det som det ser ut nu. Dessutom är det slöseri med pengar att kasta mat tycker jag.

King Grub
2004-01-17, 19:16
Det är mer protein i gulan än i vitan; en eller ett par vitor är bara en loska i proteinhavet.

Simpa
2004-01-17, 19:24
Originally posted by Langster
Dels som jag sa, bättre aminosyreprofil med hela ägget. Dessutom blir det så lite protein med bara vitorna.

Du äter bara 4 ägg om dagen, det blir inte mycket protein alls, speciellt inte om du slänger gulorna. Det blir mer fett ja, men som sagt du får i dig rätt lite av det som det ser ut nu. Dessutom är det slöseri med pengar att kasta mat tycker jag.

Ja, iof...:em:

Simpa
2004-01-17, 19:26
Originally posted by King Grub
en eller ett par vitor är bara en loska i proteinhavet.

Där ser man hur mycket en underbar sammansättning av ord kan säga...:bow:

Arwen
2004-01-17, 19:28
att slänga gulan är i de flesta fall en symbolhandling för att rädda samvetet...det eventuella "fett- eller energiöverskott" som man hävdar att gulan orsakar står i de flesta fall att finna i andra delar av det totala energiintaget.....tex fredagsölen,lördagsölen eller varför inte söndagspizzan....

Bästa kost&diet-tipset är nog att avdramatisera kosthållningen lite....ägget är en fantastisk gåva, njut!:eating: :thumbup:

Simpa
2004-01-17, 19:29
Originally posted by Arwen
att slänga gulan är i de flesta fall en symbolhandling för att rädda samvetet...det eventuella "fett- eller energiöverskott" som man hävdar att gulan orsakar står i de flesta fall att finna i andra delar av det totala energiintaget.....tex fredagsölen,lördagsölen eller varför inte söndagspizzan....

Bästa kost&diet-tipset är nog att avdramatisera kosthållningen lite....ägget är en fantastisk gåva, njut!:eating: :thumbup:

Hur många hela ägg om dagen är hälsosamt att äta då? Om 4 är relativt lite...

King Grub
2004-01-17, 19:34
Originally posted by Simpa


Hur många hela ägg om dagen är hälsosamt att äta då? Om 4 är relativt lite...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15853&highlight=%E4gg+farligt

Simpa
2004-01-17, 19:43
Originally posted by King Grub


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15853&highlight=%E4gg+farligt

Tack, intressant läsning! Om jag ska börja käka 10+ ägg per dag så kommer morsan slå ihjäl mig bara:smokin: Trots att det är så billigt;)

Arwen
2004-01-17, 19:47
men med tanke på gasproblematiken så kanske du kan bidra till hushållskassan via ett kontrakt med Sydgas eller annat naturgasbolag:kickass:

Simpa
2004-01-17, 19:52
Originally posted by Arwen
men med tanke på gasproblematiken så kanske du kan bidra till hushållskassan via ett kontrakt med Sydgas eller annat naturgasbolag:kickass:

:D Så bra va! :booty:

Sparrisen
2004-01-18, 14:52
Intressant läsning?

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=370

Sparrisen
2004-01-18, 14:54
En till

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=317

potte
2004-01-18, 16:14
är det bara jag som tycker att denna tråd hör hemma i "kost & näring"?

King Grub
2004-01-18, 16:21
Originally posted by potte
är det bara jag som tycker att denna tråd hör hemma i "kost & näring"?

Nej. ;)

potte
2004-01-18, 16:38
hähä, såja nu är jag nöjd :cheers:

Simpa
2004-01-18, 16:47
Kanske borde frågat i Kost och näringsforumet istället:smash: