handdator

Visa fullständig version : Ny kosthållning och nya friska tag


kriss3
2012-02-21, 13:12
Hej folk!

Jag är snubbe och väger idag 92kg och är 1.90cm.
Har ätit LCHF i över en månad och gått ner nästan 10kg(!) och mår bättre än aldrig förr. Så jag tänkte att skulle ta upp träningen igen.

Jag har varit en riktig dålig periodare de senaste åren. 2 månader träning, sten hårt, för att sedan tröttna och ha 2 månaders uppehåll. Därav inte särskilt schyssta resultat. Så därför tänkte jag börja lugnt nu och satsa på 2 dagar i veckan.

Jag har förstått att LCHF inte är optimalt för träning och jag märker att jag inte orkar riktigt lika mycket som tidigare men jag tar mig iallafall igenom passen.

Målet med träningen är att fortsätta gå ner i vikt men samtidigt bli smidigare och starkare.

Här är träningsprogramet jag tänkt köra:

Starta med 10 min springband och 3 set 10 reps på alla övningar.

Dag 1: Rygg, Axlar, Biceps

1. Marklyft
2. Latsdrag
3. Skivstångsrodd

4. Militärpress
5. Baksida axlar
6. Lyft åt sidan

7. Bicepscurl


Dag 2: Ben, Bröst, Triceps, Mage

1. Knäböj
2. Benpress

3. Bänkpress
4. Sned hantelpress/bänkpress
5. Flyes

6. Dips/Cable pushdown

7. Mage

Hur ser det ut tycker ni?
Är det något jag bör lägga till eller ta bort?
Något annat som är viktigt när man kör LCHF och tränar?

Ha det gött!!

Kalliban
2012-02-21, 13:19
Jag tror inte du kommer se så värst mycket resultat om du bara kör varje muskel 1 gång per vecka. Satsa hellre på helkroppspass om du vill hålla nere antalet pass. Under helkroppspassen satsar du med fördel på basövningar precis som du har några idag. Kika gärna lite på SL 5x5. Det är förvisso tre gånger i veckan, men det är uppbyggt med basövningar och kring två olika pass som alterneras.

Zizou
2012-02-21, 13:25
Om du vill, så kan du ju köra 3 gånger i veckan och alternera passen, likt följande;

Vecka 1: Pass 1 / Pass 2 / Pass 1
Vecka 2: Pass 2 / Pass 1 / Pass 2

osv.

Om du bara har tänkt träna 2 gånger i veckan, så skulle jag nog förespråka helkroppspass med ett annat upplägg.

En annan sak att tänka på kan ju vara att Axlar involveras ganska mycket i bröstövningarna, så det kan ju vara en tanke att köra Bröst / axlar / triceps på samma pass. Och att då kanske flytta ben till pass 1, så det blir; Ben / Rygg / Biceps.

Men övningsvalen tycker jag ser kloka ut, kanske byta ut latsdrag mot chins när/om du klarar det.
Samt att lägga till en övning för baksida lår för ben, t.ex liggande/sittande lårcurl.
Sen tycker jag också att om du vill ha en "renodlad" tricepsövning, så tycker jag att liggande tricepsextension är överlägsen, då den även aktiverar det långa tricepshuvudet bra. Se bara till att ha handlederna dorsalflexerade samt att inte låta armbågarna fara utåt under utförandet.

kriss3
2012-02-21, 13:43
Wow! Tack för snabba svar!

Ja, 2 dagar i veckan är kanske lite. Kommer nog försöka klämma in en dag extra och köra som du säger Zizou.

Grejen med ben och bröst är för att jag ogillar verkligen benträning. Medan bröstträningen känns bäst. Vet att när jag körde 3-split tidigare så brukade motivationen ofta svika när "bendagen" kom. Därför blandar jag det roligaste med det tråkigaste.
Men det kanske inte är värt om axlar och bröst krockar?

Rena Chins är det nog ett tag kvar till. Om jag inte kör med "hjälpmaskinen" med vikter. Är det bättre än Lastdrag?

Liggande tricepsextension ska jag prova, Tack!

Zizou
2012-02-21, 14:17
Wow! Tack för snabba svar!

Ja, 2 dagar i veckan är kanske lite. Kommer nog försöka klämma in en dag extra och köra som du säger Zizou.

Grejen med ben och bröst är för att jag ogillar verkligen benträning. Medan bröstträningen känns bäst. Vet att när jag körde 3-split tidigare så brukade motivationen ofta svika när "bendagen" kom. Därför blandar jag det roligaste med det tråkigaste.
Men det kanske inte är värt om axlar och bröst krockar?

Rena Chins är det nog ett tag kvar till. Om jag inte kör med "hjälpmaskinen" med vikter. Är det bättre än Lastdrag?

Liggande tricepsextension ska jag prova, Tack!

Okej, då förstår jag. Du lär ju trots allt ändå ha någon dags vila mellan passen antar jag, så jag tror inte att det kommer att påverka alltför mycket. Så om det passar dig bättre att köra så som du gör, så kör på det :thumbup:

Okej, då skulle jag nog säga att du fortsätter med latsdrag, alternativt kör lite negativa chins ibland (hoppar upp och håller emot väldigt mycket påvägen ner). Du kan också testa att dra så mycket du orkar för att sedan hjälpa och trycka till bara tillräckligt med benen så att du kommer ovanför stången med hakan. Till slut lär du nog klara en vanlig chins, och då är det bara att börja träna dom =)