handdator

Visa fullständig version : Antidepressiva - viktuppgång?


patanga
2012-02-21, 11:53
Det är många som säger att dom går upp i vikt av antidepressiva såsom SSRI, fluoxetin osv. Hur kommer det sig? Det är väl fortfarande kcal in / ut som gäller?

Blir man gladare, äter mer/större aptit eller är det något i medicinen som gör att man går upp, att man lägger på sig enklare?

stridis
2012-02-21, 11:59
Det är många som säger att dom går upp i vikt av antidepressiva såsom SSRI, fluoxetin osv. Hur kommer det sig? Det är väl fortfarande kcal in / ut som gäller?

Blir man gladare, äter mer/större aptit eller är det något i medicinen som gör att man går upp, att man lägger på sig enklare?

Aptitregleringen ändras. Finns ju viktminskningsmedel (sibutramin sedan så finns det aptitsänkande som verkar på andra system som rimonabant ) som har effekt på samma system men aptitsänkande istället.

Sheogorath
2012-02-21, 12:01
Det är många som säger att dom går upp i vikt av antidepressiva såsom SSRI, fluoxetin osv. Hur kommer det sig? Det är väl fortfarande kcal in / ut som gäller?

Blir man gladare, äter mer/större aptit eller är det något i medicinen som gör att man går upp, att man lägger på sig enklare?

Man kan inte utesluta att det finns en direkt metabol påverkan (eller sekundär, genom lägre stressnivå) men det är ju fortfarande så att det är kcal ut / in som gäller. OM det finns en metabol påverkan är det ju "kcal-ut"-delen som blir lägre. Men definitivt är det så att det är aptitökningen som först och främst leder till viktuppgång. Just fluoxetin anses dock vara viktneutral. Initialt ses ofta en viktminskning som sedan jämnar ut sig. Övriga SSRI:er med paroxetin (Seroxat) i topp ökar risken för viktuppgång. Buproption (Voxra) är en annan typ av antidepp (ej SSRI utan NDRI) som är viktneutral eller till och med kan ge bestående viktnedgång p.g.a. vissa farmakologiska likheter med amfetamin och liknande centralstimulantia.

Tolkia
2012-02-21, 19:53
Ytterligare en faktor som bidrar är ju om man innan medicineringens start har varit väldigt aktiv (läs motoriskt orolig) p.g.a. sina psykiska besvär och efter medicinering blir lugnare, eftersom man har mindre ångest. Förmodligen för de flesta inte en gigantisk faktor, men säkert inte oviktig tillsammans med övriga. Stort obs. också på det som Sheo skriver om OLIKA antidepressiva etc., det är inte som att det bara finns en sorts Psykmedicin(tm).

Edit: Inser att det där var ungefär samma sak som Sheo skrev inom parentes med fem ord. Ehrm.

1684_
2012-02-22, 05:18
Kan ju ha med inre stress å göra oxå. Vet själv hur de va när man mådde skit, stress hade man oxå inre som bara andra såg. Nu när man e lugnare, mår bättre har äntligen min kropp fattat att den får och SKA gå upp i vikt med.

kallinarn
2012-02-22, 08:54
Det är fortfarande kcal ut - kcal in som gäller. Enligt min läkare går många upp i vikt eftersom medicinen i sig gör dig mer sötsugen och kan gå och småäta ofta utan att tänka på det, vilket i sin tur gör att din vikt ökar.

Tänk bara på det och stå emot så är det nog inga problem.

Pratar från egen erfarenhet, jag har kört på exakt samma kost och min vikt har inte rört sig uppåt.

patanga
2012-02-22, 10:09
Tack för svaren. Har fått fluoxetin utskrivet men tror jag hoppar över att ta medicinen och försöker på egen hand istället. Vill verkligen undvika mediciner så långt det går

stridis
2012-02-22, 10:15
Tack för svaren. Har fått fluoxetin utskrivet men tror jag hoppar över att ta medicinen och försöker på egen hand istället. Vill verkligen undvika mediciner så långt det går

Nu är jag inget fan av SSRI men fluoxetin kan man ju testa och gå av utan speciella utsättningsproblem iaf. Men om du orkar träna ordentligt så tycker jag att den effekten av träningen är bättre än att joxa med SSRI; men som sagt det beror på din problematik. Du fick det utskrivet av en allmänläkare eller hur?

patanga
2012-02-22, 15:11
Nu är jag inget fan av SSRI men fluoxetin kan man ju testa och gå av utan speciella utsättningsproblem iaf. Men om du orkar träna ordentligt så tycker jag att den effekten av träningen är bättre än att joxa med SSRI; men som sagt det beror på din problematik. Du fick det utskrivet av en allmänläkare eller hur?

Ok. Vill verkligen inte åka på några bieffekter därför avstår jag. Jag fick det utskrivet av en psykiatriker