handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag äta på morgonen?


sonocronic
2012-02-21, 10:49
Hej på er!

Jag kör styrketräning varje vardagsmorgon från 5:30 - 06:00. Mitt stora problem just nu är kosten.

I morse när jag tränade vart jag nästan helt svimfärdig. Kändes som jag inte fick nån luft och blev tvungen att vänta längre mellan varje set. Lite konstigt men jag gissar på att det har med kosten att göra då jag inte åt nåt vettigt innan träningen. Så... vad ska jag få i mig innan för att orka passet? Och vad ska jag äta efter för att återhämta mig?

Jag har vasslepulver men det kanske kroppen mer behöver efter träningen. Eller?
Är det snabba kolhydrater innan träningen som gäller eller? Typ druvsocker så man kommer igång och orkar? Räcker det 10 min före eller måste det vara 30 min innan?

Många frågor på samma gång.

Mental
2012-02-21, 10:57
Bantar du eller har du ett vettigt intag i övrigt? Och hur sent äter du sista målet dagen innan?

Jag brukar träna utan problem på fastande mage.

Uttorkning kan vara ett problem dock, så jag vätskar upp mig ordentligt innan passet.

sonocronic
2012-02-21, 11:04
Mitt syfte med träningen är först och främst ökad förbränning då jag vill gå ner i vikt ganska mycket ja. Dock vill jag gärna även bygga muskler eller åtminstonde behålla dom jag har nu =)

Med erfarenhet från tidigare sånna här perioder så har jag inte jättesvårt för att öka i muskelmassa samtidigt som jag går ner. Jag kan dock INTE träna på fastande mage! Helt omöjligt för mig del. Orkar ingenting och går runt svinhungrig! Blir hungrig så fort jag går upp!

Jag äter sista målet runt 19-20 och då kanske 500-600Kcal

Vikt: 83
Längd: 171
Ålder: 29

AtomicPuffin
2012-02-21, 11:21
Jag hade definitivt vippat en proteindrink innan passet om du känner så. Tränar själv utan att äta innan och häller i mig en blandproteindrink i stället och äter efter träningen.
Vad händer om du dricker mycket vatten innan och under passet?

Sen på lite längre sikt tror jag det handlar om dina vanor. Brukar du moffa en stor frukost kommer du vara hungrig på morgonen, är du hungrig kommer du träna grinig etc. Vänjer du dig vid att äta en stund efter att du vaknat och då lite mindre kommer din kropp nog lugna ner sig.

EDIT: Snabba kolhydrater på tom mage tycker jag ofta ställer till det mer än hjälper.

jokem
2012-02-21, 11:25
Jag skulle föredra lite mer kolhydrater eller fett alternativt en proteinshake före passet. Jag brukar själv märka stor skillnad mellan passen om jag ätit före eller inte, jag brukar dricka mjölk och äta 2-3 mackor före och sedan ta proteinshaken efteråt eller halvvägs in på passet!

Holabandola
2012-02-21, 11:35
Ät en middag och en tallrik havregrynsgröt innan läggdags så räcker det emd ett glas mjölk morgonen därpå inför träningen.

Vissa får dock svårt att sova elelr drömmer mardrömmar om de äter mycekt innan läggdags, men stör det dej inte så kommer du vakna upp pumpad med glykogen i musklerna och redo för ett pass.

Silveta
2012-02-21, 11:37
Jag tror att mycket hänger på vana här samt vad man åt dagen innan, jag själv känner aldrig några problem med att träna på tom mage på morgonen, tränar mellan 6 och 7 4 dagar i veckan. Fyller på med en proteinshake eller recovery drink efter passet men inget mer än kaffe innan.

Mental
2012-02-21, 11:37
Ät en middag och en tallrik havregrynsgröt innan läggdags så räcker det emd ett glas mjölk morgonen därpå inför träningen.

Vissa får dock svårt att sova elelr drömmer mardrömmar om de äter mycekt innan läggdags, men stör det dej inte så kommer du vakna upp pumpad med glykogen i musklerna och redo för ett pass.

Hen äter ju ett bra mål rätt sent kvällen innan, det räcker dock inte?

Bjern
2012-02-21, 11:39
Jag skulle säga att du kanske kan tjäna på att äta ett ganska stort mål precis innan du går och lägger dig, sen innan du tränar så tar du vassle/EAA med snabba kolhydrater. Kanske också kan vara på sin plats med en PWO?

Låter det som mycket kosttillskott kan du ju sänka en stor kopp kaffe ca 30min innan, och sedan direkt innan du åker och tränar så tar du några glas mjölk och en banan till exempel.

Kischen
2012-02-21, 11:50
Hen


:laugh:

Pretorian
2012-02-21, 12:07
Nu vet jag inte hur länge du måste vila mellan seten men det är ju helt ok att vila lite så man faktiskt orkar med kommande set.

sonocronic
2012-02-21, 13:10
Vad händer om du dricker mycket vatten innan och under passet?

EDIT: Snabba kolhydrater på tom mage tycker jag ofta ställer till det mer än hjälper.

Vatten dricker jag mycket under träningen. Hjälper inte ett skit.
Jag äter inte stora frukostar. Typ 350Kcal kanske, men jag måste ha i mig nåt ganska snart efter morgonen.

Blev lite frågvis på din kommentar om kolhydraterna. På vilket sätt tycker du att det ställer till?

Tacos
2012-02-21, 13:48
Kan det inta bara vara så att du ligger på ett väldigt stort underskott? Har du testat att träna vid någon annan tidpunkt på dygnet. Skulle inte förvåna mig om du blev lika orkeslös om du t.ex. tränad vid lunch, just för att du ligger på ett stort underskott.

sonocronic
2012-02-21, 14:14
Kan tänkas!
Men det är ju just därför jag frågar om detta. Vad ska jag äta innan för att få kraft och ork att köra på? Är det t ex en proteindrink med snabba kolhydrater nån halvtimme innan som gäller?

Tacos
2012-02-21, 14:19
Kan tänkas!
Men det är ju just därför jag frågar om detta. Vad ska jag äta innan för att få kraft och ork att köra på? Är det t ex en proteindrink med snabba kolhydrater nån halvtimme innan som gäller?

OM det är så, måste du nog kolla igenom hela din kost och intag sett över dygnet. Tror tyvärr inte en drink hit eller dit hjälper.

Har du koll på hur stort underskott du ligger på?

sonocronic
2012-02-21, 14:40
Räknar kalorierna så ja. Men jag går aldrig hungrig. Håller mig på en kalorinivå på typ 1800Kcal per dag. De dagar jag tränar (30 min) ökar jag med typ 250kcal

Sniggel
2012-02-21, 14:56
Hen äter ju ett bra mål rätt sent kvällen innan, det räcker dock inte?

Omg, it has begun...

Mental
2012-02-21, 15:01
Omg, it has begun...

Alternativet är att skriva H*n eller Han/Hon eller möjligen Det.
Hen täcker in alla områden! :thumbup:

Nitrometan
2012-02-21, 15:17
Alternativet är att skriva H*n eller Han/Hon eller möjligen Det.
Vad är fel på den?

;)

sonocronic
2012-02-21, 15:18
Jag är en hubot så ni kan kalla mig "det".
Nej, ska vara seriös. Jag har samma kön som den övre här: :kinky:

Sniggel
2012-02-21, 15:58
Jag är en hubot så ni kan kalla mig "det".
Nej, ska vara seriös. Jag har samma kön som den övre här: :kinky:

Nu ser vi inte om det är en strapon på eller inte så förklaringen hjälper ju inte...

sonocronic
2012-02-21, 16:00
Haha. Kan vi återgå till ämnet?

sonocronic
2012-02-22, 09:59
OM det är så, måste du nog kolla igenom hela din kost och intag sett över dygnet. Tror tyvärr inte en drink hit eller dit hjälper.

Har du koll på hur stort underskott du ligger på?

Räknar kalorierna så ja. Men jag går aldrig hungrig. Håller mig på en kalorinivå på typ 1800Kcal per dag. De dagar jag tränar (30 min) ökar jag med typ 250kcal

Tacos
2012-02-22, 10:19
Räknar kalorierna så ja. Men jag går aldrig hungrig. Håller mig på en kalorinivå på typ 1800Kcal per dag. De dagar jag tränar (30 min) ökar jag med typ 250kcal

1800 låter ju inte så lågt, speciellt inte om du är kvinna.
Själv har jag inga problem att vare sig konditions- eller styrketräna på morgonen, tycker tvärtom, att det är ganska behagligt att göra på morgonen.

Med andra ord är nog inte jag till så stor hjälp. Lät som du fick i dig för lite energi sett över dygnet, men så verkar ju inte vara fallet.

Kanske lite malto innan passet? Men det är bättre jag låter andra svara som upplever samma problem som dig.

sonocronic
2012-02-22, 11:21
*grr27* Men WTF?!?!?!
Jag är en MAN! KILLE! Människa med penis!

Så, nu har vi gjort det klart en gång för alla.

Dreas
2012-02-22, 11:41
Ät mer på kvällen innan och ät mer efter passen är mitt tips.

Kischen
2012-02-22, 11:41
Alternativet är att skriva H*n eller Han/Hon eller möjligen Det.
Hen täcker in alla områden! :thumbup:

TS har fungerat tidigare ;)

sonocronic
2012-02-22, 12:02
Ät mer på kvällen innan och ät mer efter passen är mitt tips.

Som sagt så försöker jag gå ner så att äta mer än jag redan gör (1800kcal / dag) känns inte som ett alternativ.

Och sen förstår jag inte hur jag skulle orka mer när jag tränar om jag äter mer efter träningen. *screwy*

Dreas
2012-02-22, 13:26
Som sagt så försöker jag gå ner så att äta mer än jag redan gör (1800kcal / dag) känns inte som ett alternativ.

Och sen förstår jag inte hur jag skulle orka mer när jag tränar om jag äter mer efter träningen. *screwy*Jag sa inte att du skulle äta mer, jag sa bara på vilka tidpunkter jag tycker du ska äta mer.

Mer mat efter träning = bättre återhämtning. 300kcal efter träning och om det är första målet mat på dagen är löjligt lite.

sonocronic
2012-02-22, 13:39
Jag sa inte att du skulle äta mer, jag sa bara på vilka tidpunkter jag tycker du ska äta mer.

Mer mat efter träning = bättre återhämtning. 300kcal efter träning och om det är första målet mat på dagen är löjligt lite.

Jo men om du läser igen så skrev jag att det stora problemet var att jag inte orkar när jag väl tränar. Därför vore det framför allt bättre med tips på vad jag ska äta innan träningen så jag orkar.

Jag skrev "De dagar jag tränar (30 min) ökar jag med typ 250kcal". Dvs jag brukar äta ca 350kcal på morgonen men om jag tränar så blir det totalt ca 600 kcal.

Håller väldigt tajt resten av dagen så det jag äter på kvällen är det jag "får" äta och det brukar bli ca 600 kcal. Svårt att "placera om" maten mer än jag redan gjort.

Springer
2012-02-22, 18:08
Det är jobbigt att träna mycket om man ligger på underskott. Vad väger du och vad gör du fysiskt förutom morgonträningen? Går du ner nåt?

Sniggel
2012-02-23, 11:01
*grr27* Men WTF?!?!?!
Jag är en KVINNA! TJEJ! Människa utan penis!

Så, nu har vi gjort det klart en gång för alla.

Det är bara lite vänlig kolo-mobbing :D

Att äta mer efter träningen kan öka återhämtningen och påskynda glykogeninlagringen till ditt nästa pass. Ska du börja lagra energi före 5:30 är det inte jättemycket du kan göra. Druvsocker och sackaros kan komma in i systemet snabbt så det kan ju vara ett alternativ. Vet inte om det hjälper dig med den distraherande hungern dock.
Dricker du kaffe? Det kan annars vara ett bra sätt att öka energinivån och ökar även blodtrycket vilket kanske kan motverka yrseln. Kan även dämpa hungern.

Reaper123
2012-02-23, 11:20
Jag tror något som ger dig en extra kick precis innan vore lämpligt. Koffein/pwo och kanske lite snabba kollisar (tex malto/dextro) och sedan äta en något större frukost efter passet.

Annars får du väl gå upp extra tidigt och äta en stadig frukost, träna, äta "lunch" och sedan fasta tills dagen efter om du ska hålla kcalbudgeten? Eller hur fördelar du upp målen rent tid- & E%-mässigt under en dag?

sonocronic
2012-02-23, 11:40
Äsch skit samma. Jag tror jag har tillräckligt med info nu.

Tack allihopa!! Grymt att ha folk att fråga! Guld värt!

Kristoffno
2012-02-23, 11:51
Orkade inte läsa svaren du redan fått men detta brukar oftast vid diet bero på att man är helt tom på energi från dagen innan.
Personligen äter jag själv lite dagen innan och löser detta med en Pre-WO produkt som ger mig tillräckligt energi för att hålla ett effektivt pass i ca 40-50 minuter.
Dock är jag död sen så då måste jag äta. :)