handdator

Visa fullständig version : Angående 70kcal/kg kf/dag


shoulder87
2012-02-21, 09:14
Låg och tänkte igår om denna "formel" som förekommer ibland. Där man räknar med att kroppen inte släpper mer än 70kcal/kg kroppsfett per dag vid viktnedgång, varför man inte skall överstiga denna summa om man endast vill tappa fett och inte muskler.

Denna formel borde ju dock endast gälla vad du kan släppa genom förändrad kost. Om jag tex cyklar 5-6 timmar i relativt lugnt tempo och ej fyllt på glykogendepåerna innan, då kommer jag ju tvinga kroppen att till stor del använda sig av fett som energi. För det kan väl knappast vara så att det är enklare för kroppen att tillgodose sig energi från att bryta ned muskler än att använda fettdepåer?

Sheogorath
2012-02-21, 09:19
Låg och tänkte igår om denna "formel" som förekommer ibland. Där man räknar med att kroppen inte släpper mer än 70kcal/kg kroppsfett per dag vid viktnedgång, varför man inte skall överstiga denna summa om man endast vill tappa fett och inte muskler.

Denna formel borde ju dock endast gälla vad du kan släppa genom förändrad kost. Om jag tex cyklar 5-6 timmar i relativt lugnt tempo och ej fyllt på glykogendepåerna innan, då kommer jag ju tvinga kroppen att till stor del använda sig av fett som energi. För det kan väl knappast vara så att det är enklare för kroppen att tillgodose sig energi från att bryta ned muskler än att använda fettdepåer?

Nej, men ökad fettförbränning under aktivitet leder till ökad fettinlagring efter aktivitet (kroppen tycks ha en tendens ersätta/bygga upp förråd av den typen av substrat som verkar "behövas" för det livet vi lever). Det är därför ingen träning vi känner till kan öka fettförbränningen sett över ett dygn, såvida det inte kommit någon ny studie som kastat nytt ljus över saken.

Mental
2012-02-21, 09:20
"Denna formel borde ju dock endast gälla vad du kan släppa genom förändrad kost."

Varför då?
Dessutom så är det bara ett ungefärligt mått och inte en absolut lag.

shoulder87
2012-02-21, 09:26
"Denna formel borde ju dock endast gälla vad du kan släppa genom förändrad kost."

Varför då?
Dessutom så är det bara ett ungefärligt mått och inte en absolut lag.

Ja, om du läst inlägget så står förklaringen till mitt påstående/fråga klart och tydligt under. Men som tur är så har ett vettigt svar redan kommit. Tack för det Sheo, misstänkte att det kunde varit något sådant, men det hade inte diskuterats i andra trådar om ämnet.

Barbastark
2012-04-12, 08:56
Vart kommer denna siffra på 70kcal/kg kroppsfett per dag ifrån??

Sedan undrar jag också, om det inte är för OfT, vart siffran 7500kcal för att gå ned 1 kg kommer ifrån? Om det är 1 kg fett man vill gå ned så borde väll siffran vara 9000kcal då 1g fett = 9kcal.

Hoppas någon kan svara.

Dreas
2012-04-12, 09:00
Vart kommer denna siffra på 70kcal/kg kroppsfett per dag ifrån??

Sedan undrar jag också, om det inte är för OfT, vart siffran 7500kcal för att gå ned 1 kg kommer ifrån? Om det är 1 kg fett man vill gå ned så borde väll siffran vara 9000kcal då 1g fett = 9kcal.

Hoppas någon kan svara.En studie på unga friska män gav siffran 70kcal/kg.

1kg kroppsfett är inte 100% fett utan också vätska om jag förstått det rätt. 7000kcal i underskott ger alltså ca 1kg i viktförlust.

Barbastark
2012-04-12, 09:03
En studie på unga friska män gav siffran 70kcal/kg.

Du kan möjligtvis inte namnet på studien eller kan länka?

1kg kroppsfett är inte 100% fett utan också vätska om jag förstått det rätt. 7000kcal i underskott ger alltså ca 1kg i viktförlust.

Okok, så detta är en kvalificerad "höftning" från vem? Eller har du/någon en källa på det också?

Dreas
2012-04-12, 09:06
Du kan möjligtvis inte namnet på studien eller kan länka?Den finns på kolo någonstans.



Okok, så detta är en kvalificerad "höftning" från vem? Eller har du/någon en källa på det också?Kolozzeum än en gång. Någon mer kompetent får länka, har inte dessa sparade på jobbet.

vicarious
2012-04-12, 09:23
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15615615

Barbastark
2012-04-12, 09:36
Vart kommer denna siffra på 70kcal/kg kroppsfett per dag ifrån??

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15615615

Guut

Sedan undrar jag också, om det inte är för OfT, vart siffran 7500kcal för att gå ned 1 kg kommer ifrån? Om det är 1 kg fett man vill gå ned så borde väll siffran vara 9000kcal då 1g fett = 9kcal.

Hittade den: http://www.ajcn.org/content/6/5/542.full.pdf