handdator

Visa fullständig version : Finns här några fäktare?


lei
2012-02-20, 23:47
Jag har börjat hobbyfäktas på helgerna och trots att jag är den som tränar mest på gym i gruppen är jag ofta först att ta slut på energin. Mina axlar dör väldigt snabbt av att hålla en bra gard under en match.

Jag håller inte på med florett/sabel i vanlig foil-fäktning utan HEMA där vi använder historiska vapen såsom svärd och sköld eller långsvärd men jag tror inte vikten gör så stor skillnad, det är arbetet med att hålla utsträckt arm under relativ lång tid samtidigt som man är spänd för att kunna agera snabbt som tar slut på framsida/sida axlar, vilket jag tror att ni foil-fäktare troligtvis också känner?

Så; hur tränar ni upp uthålligheten för att kunna fäktas länge?

KevinWest
2012-02-21, 04:22
Du ska ha böjd arm när du står i gard, inte utsträckt. Finns absolut ingen anledning till att ha en utsträckt arm, då blir det bara lättare för din motståndare att ta dig i en parad.

Tränade dock värja, men 16 timmar i veckan på 2 olika klubbar, så har en del erfarenhet :)

Det var nu ett tag sen men tänk att armen skall vara böjd cirka 60-70 grader och placerad tätt intill kroppen.

Det är ju dessutom något du tränar upp samtidigt som du fäktas.

KevinWest
2012-02-21, 04:24
Om du nu vill träna upp uthålligheten i armen, greppa vapnet och gör utfall i 20-30 minuter med utsträckt arm (tänk dig att du ska penetrera motståndarens huvud)

LoveMachine
2012-02-21, 08:34
Har tränat kendo i snart tio år så lite generell input kan jag nog ge. Då du är färsk i sporten så är det ganska förväntat att du kommer bli trött och stel snabbt. Du gör en ovan rörelse och bara genom att fortsätta göra den så kommer du sanbbt bli bättre. Jag kunde knappt hålla kamae (gard) i en minut utan att känna av det när jag började. Nu kan jag inte era tekniker men en spänd utsträkt arm låter inte som något som gör att man kan reagera snabbt. En utsträkt arm kan inte göra någon rörelse annat än dra tillbaka eller vrida i axeln vilket inte är särskilt offensivt. En spänd utsträkt arm är dessutom långsam eftersom man spänner sig så antagonister kopplas in. Att vara avslappnad i gard är viktigt för att man ska kunna reagera snabbt och flexiblet utan att bli trött. Som kendotränae så har jag mer än en gång sagt att det inte är avslappningen som ger snabbheten. Fast med t.ex. ett Claymore så kanske det är lite annorlunda mekanik, men då hållar man gärna det närmare kroppen också.

lei
2012-02-21, 18:51
Det var lite dåligt förklarat, vi håller såklart inte ut med rak, spänd arm men man jobbar ofta länge med höjda, något böjda armar. Det är axeln jag menar är spänd då man inte har armarna längs sidan.

En del bra tankar har ni ändå, det är nog helt enkelt mängdträning om behövs i början när man är ovan. Skall försöka tänka mer på att vara mer avslappnad också.