handdator

Visa fullständig version : En lågreps övning resten högreps?


Kokowski
2012-02-20, 21:36
Hur tror ni det skulle funka att köra en övning lågreps på ett pass sen resten högreps? Anledningen att jag vill köra det är att jag vill bygga styrka samtidigt som jag bygger volym, tycker ni det låter som en bra ide att göra såhär?

Fredriiik
2012-02-20, 21:42
Jag har börjat prova det. Börjar med den "största" övningen i passet. Typ bänk för bröst. Å kör tre-sex reps på den. Resterande övningar kör jag runt åtta reps på.
Kan också pumpa ut efter de tunga seten ibland.

Jag gör det för att aktivera mer muskelfibrer under passet.
Har inte kört så länge men det känns bra iaf :)
Om någon har några vetenskapliga belägg för det vore det väldigt intressant!

Kokowski
2012-02-20, 23:39
Jag har börjat prova det. Börjar med den "största" övningen i passet. Typ bänk för bröst. Å kör tre-sex reps på den. Resterande övningar kör jag runt åtta reps på.
Kan också pumpa ut efter de tunga seten ibland.

Jag gör det för att aktivera mer muskelfibrer under passet.
Har inte kört så länge men det känns bra iaf :)
Om någon har några vetenskapliga belägg för det vore det väldigt intressant!

Precis, en studie skulle vara riktigt intressant!

Har du märkt några ökningar sen du börjat träna såhär?

mysglenn
2012-02-21, 07:44
Jag har börjat prova det. Börjar med den "största" övningen i passet. Typ bänk för bröst. Å kör tre-sex reps på den. Resterande övningar kör jag runt åtta reps på.
Kan också pumpa ut efter de tunga seten ibland.

Jag gör det för att aktivera mer muskelfibrer under passet.
Har inte kört så länge men det känns bra iaf :)
Om någon har några vetenskapliga belägg för det vore det väldigt intressant!

+1 ja gör typ samma

börjar passet som en styrkelyftare/tyngdlyftare och avslutar som en discogymmare deluxe :-)

Fredriiik
2012-02-21, 09:13
Precis, en studie skulle vara riktigt intressant!

Har du märkt några ökningar sen du börjat träna såhär?

Jag har kört det för kort tid för att kunna utvärdera. Några reps på något set har jag iaf ökat i de övningar jag kör för styrkan. Inte direkt från 3x3 till 3x6 men kanske att man orkar några mer första och andra setet.
Men ska utvärdera detta ett tag och se hur jag utvecklas :)

Mysglenn har du märkt av någon skillnad på detta sätt jämfört med det du tidigare kört?

mysglenn
2012-02-21, 09:20
Jag har kört det för kort tid för att kunna utvärdera. Några reps på något set har jag iaf ökat i de övningar jag kör för styrkan. Inte direkt från 3x3 till 3x6 men kanske att man orkar några mer första och andra setet.
Men ska utvärdera detta ett tag och se hur jag utvecklas :)

Mysglenn har du märkt av någon skillnad på detta sätt jämfört med det du tidigare kört?

Har märkt att jag har blivit starkare i tex bänkpress, istället för att träna som en byggare rakt igenom passet. Men det är ju självklart, man blir ju bra på det man tränar.

Silveta
2012-02-21, 09:25
så har jag i princip alltid kört, både när jag körde tresplit och nu på 5-3-1 boring but big.

låt oss ta en bröst dag för enkelhetens skull 3split
(set x rep)
bänk 8x3-5
hantelpress 3x12
skullcrushers 6x4
pushdowns 3x12
axelpress med stång 6x4
hantelpress över huvud 3x12
sidolyft med hantlar 3x12

beroende på dagskänsla så skiftar jag ordningen på tricepsspecifika och axelövningar, bänken alltid först dock.

Leifallan
2012-02-21, 13:40
Hur tror ni det skulle funka att köra en övning lågreps på ett pass sen resten högreps? Anledningen att jag vill köra det är att jag vill bygga styrka samtidigt som jag bygger volym, tycker ni det låter som en bra ide att göra såhär?

Jim Wendler kan inte ha fel;)

Kokowski
2012-02-21, 18:24
Jim Wendler kan inte ha fel;)

Vad menar du med det?

Edit: Så dum jag är, visste att jag kände igen namnet Wendler men kom inte på det, du måste ha 5 / 3 / 1 med nästa gång ;)