handdator

Visa fullständig version : Knäböj. Kritik och tips?


JakeShaft
2012-02-20, 21:06
Syfte med rörelsen är att öka maxstyrka i knäböj godkänd enligt SL regler. Vad ser det ut som att jag behöver ändra eller tänka på för att nöta in bra lyftteknik? Alla tips är välkomna så även kritik, jag är en färsking och är vilsen.

Min egen åsikt är att lyften är bra utförda men att jag går något för djupt. Jag tror inte att jag har rätt. Medveten om att endast ett klipp kan avslöja alla fel i alla vinklar, bör man filma från någon annan vinkel nästa gång? 3:e setet av 5, 87,5 kg det jag klarar över 5 set.


_4F685Dm0o0&feature=youtu.be

Svarta kläder på svart golv, jag vet!! :smash:

tntballe
2012-02-20, 21:09
fixelifix
_4F685Dm0o0&

JakeShaft
2012-02-20, 21:17
Tack! Skam den som ger sig.

z_bumbi
2012-02-20, 21:37
Filma rakt från sidan och ha kameran lägre så blir det lättare att bedöma djupet.
För teknik så snett bakifrån och även gärna rakt framifrån.

Om jag skulle chansa så får du vitt på den första men övriga kan vara vad som helst. För djupt är det i alla fall inte.

JakeShaft
2012-02-20, 21:48
Filma rakt från sidan och ha kameran lägre så blir det lättare att bedöma djupet.
För teknik så snett bakifrån och även gärna rakt framifrån.

Om jag skulle chansa så får du vitt på den första men övriga kan vara vad som helst. För djupt är det i alla fall inte.

Skall försöka komma ihåg och filma snett bakifrån samt rakt framifrån nästa böjpass. Även annan klädsel, var en impuls och tänkte inte särskilt långt.

Malone
2012-02-20, 23:00
Ser ut som att du i slutskedet av böjen tippar rumpan framåt och får en avrundning av ländryggen.

Snorkelfarsan
2012-02-21, 09:32
Du går inte riktigt ner "parallellt" med marken, om det nu är det som du försöker uppnå. Bäckenet ska liksom puta ner lite mer än knäskålen. Ett tips är att pressa ut knäna rätt rejält, så att dom är pekar ut lika mycket som fötterna. Och lägg också stången lite längre ner på ryggen, över skulderbladen och på den bakre delen av axelmusklerna. Kom ihåg att överkroppen inte ska vara vertikal utan snarare mer horisontell i nederläget. But don't take my word for it, läs den här (http://startingstrength.com/articles/squat_rippetoe.pdf) artikeln av Mark Rippetoe. Väldigt nyttig.

Kalliban
2012-02-21, 09:35
Om du vill köra SL som du skriver så borde du väl köra med low-bar position. Det ser ut som att du kör med stången väldigt högt upp...

Länktips: Stronglifts.com - How to master proper squat technique (http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/)

z_bumbi
2012-02-21, 09:44
Kom ihåg att överkroppen inte ska vara vertikal utan snarare mer horisontell i nederläget.

Varför då?

Kalliban
2012-02-21, 09:48
Du går inte riktigt ner "parallellt" med marken, om det nu är det som du försöker uppnå. Bäckenet ska liksom puta ner lite mer än knäskålen. Ett tips är att pressa ut knäna rätt rejält, så att dom är pekar ut lika mycket som fötterna. Och lägg också stången lite längre ner på ryggen, över skulderbladen och på den bakre delen av axelmusklerna. Kom ihåg att överkroppen inte ska vara vertikal utan snarare mer horisontell i nederläget. But don't take my word for it, läs den här (http://startingstrength.com/articles/squat_rippetoe.pdf) artikeln av Mark Rippetoe. Väldigt nyttig.

Jag skulle säga diagonal... så: /
Du ska ju inte fälla ner ryggen så att du kommer horisontellt :smash:

JakeShaft
2012-02-21, 20:41
Skall prova low-bar position. Rippetoe övertygade mig. Förmodligen en mycket bra anmärkning. Har fått för mig att jag är starkt relativt sett i hamstrings så det borde bli bättre så fort jag lärt mig tekniken.

Angående djup så tror jag att jag har bra djup men att filmen inte är bra. Får kolla på det nästa gång. Vore väldigt tråkigt att träna i flera år och aldrig göra fulla knäböj. Förmodligen har jag fel som ofta i det här ämnet *gah!*

Ge low-bar 4-5 pass och komma tillbaka med en bättre, större, tyngre version av filmen för fler tips.

JakeShaft
2012-02-21, 20:43
Ser ut som att du i slutskedet av böjen tippar rumpan framåt och får en avrundning av ländryggen.

Tror att du har helt rätt i det. Gissar på att jag är stel någonstans, hamstrings? Eller löser man det på något annat sätt?

Testarozza
2012-02-21, 21:35
Imo kan man inte gå för djupt i knäböj, böj tills det tar stopp. Fast det är sjävklart upp till dig, fina böjningar för övrigt. :)

z_bumbi
2012-02-22, 15:22
Skall prova low-bar position. Rippetoe övertygade mig. Förmodligen en mycket bra anmärkning. Har fått för mig att jag är starkt relativt sett i hamstrings så det borde bli bättre så fort jag lärt mig tekniken.

Angående djup så tror jag att jag har bra djup men att filmen inte är bra. Får kolla på det nästa gång. Vore väldigt tråkigt att träna i flera år och aldrig göra fulla knäböj. Förmodligen har jag fel som ofta i det här ämnet *gah!*

Ge low-bar 4-5 pass och komma tillbaka med en bättre, större, tyngre version av filmen för fler tips.

Jag skulle vänta med att förändra tekniken radikalt för att komma ner i djupet tills du har fått ett utlåtande om vad du gör idag. Iom du faktiskt redan har en rörelse i bäckenet i botten så tvivlar jag dessutom på att den rörelsen blir bättre genom att du sträcker ut hamstrings genom att börja fälla mer. Då kommer hamstrings att ta stopp tidigare...

Om du trots det vill byta teknik så stressa inte in den, då är risken för skador mycket större.

JakeShaft
2012-02-22, 19:46
Jag skulle vänta med att förändra tekniken radikalt för att komma ner i djupet tills du har fått ett utlåtande om vad du gör idag. Iom du faktiskt redan har en rörelse i bäckenet i botten så tvivlar jag dessutom på att den rörelsen blir bättre genom att du sträcker ut hamstrings genom att börja fälla mer. Då kommer hamstrings att ta stopp tidigare...

Om du trots det vill byta teknik så stressa inte in den, då är risken för skador mycket större.

Du skriver något uppenbart som jag borde ha tänkt på själv. För att motverka rörelsen i bäckenet i botten är det hamstring som bör sträckas ut enbart? Är det läge att även lägga mer energi på gluteus när det kommer till stretch? Skall man även stretcha med raka ben för att få med "senorna" i knävecket?

Jag lär dock inte göra några knäböj eller avancerade rörelser på ett tag. Halkade i duschen för två dagar sedan och blev liggande, skall undvika att böja mig enligt sjg vilket jag kunde räkna ut med halva rövhålet. Kommer jag ur sängen på under 30 minuter imorgon när jag vaknar så är jag nöjd!

moppepojken
2012-02-22, 20:23
Du skriver något uppenbart som jag borde ha tänkt på själv. För att motverka rörelsen i bäckenet i botten är det hamstring som bör sträckas ut enbart? Är det läge att även lägga mer energi på gluteus när det kommer till stretch? Skall man även stretcha med raka ben för att få med "senorna" i knävecket?

Jag lär dock inte göra några knäböj eller avancerade rörelser på ett tag. Halkade i duschen för två dagar sedan och blev liggande, skall undvika att böja mig enligt sjg vilket jag kunde räkna ut med halva rövhålet. Kommer jag ur sängen på under 30 minuter imorgon när jag vaknar så är jag nöjd!

Ska man inte stretcha hälsenan vid foten som man gör på sheos squat stretch. Har för mig att det bara brukar vara den som är stel eller har jag fel ? :D

JakeShaft
2012-02-22, 21:09
Ska man inte stretcha hälsenan vid foten som man gör på sheos squat stretch. Har för mig att det bara brukar vara den som är stel eller har jag fel ? :D

Jag provade sheos stretch under knappt 2 månader för 3½-4 år sedan(?). Tycker inte själv att jag är särskilt stel i fotlederna. Men absolut värt att kolla. Slutade stretcha hamstrings och gluteus för ett tag sedan då jag tyckte mig ha för mycket svank, men får börja igen när jag kan. I nuläget blir jag svettig av att ta mig ner och upp från golvet när jag skall lägga mig och "stretcha" bäckenet, inte rätt ögonblick för sheo stretch eller andra akrobatiska konstverk.