handdator

Visa fullständig version : Bör jag deffa?


komigen
2012-02-20, 17:14
Jag har styrketränat ''seriöst'' i snart två månader med SL 5x5, jag har sett lite resultat. Jag har läst lite forum om deff och bulk, under den tiden jag tränat seriöst har jag käkat mycket, mycket mat, ibland blir det lite skitmat på lördagar.
Jag känner att jag inte vill gå upp mer i vikt för jag känner att min fettprocent är tillräcklig.

Jag läste att man bygger bättre FRÅN deff, alltså att jag skall deffa nu, sen äta en del överskott för att få maximal massökning, Stämmer detta?

Alltså det jag försöker säga: Jag vill inte bli fetare, men jag vill bygga muskler, jag har inte mycket massa för jag är som sagt nybörjare. Hur skall jag göra? *gah!*

buten
2012-02-20, 17:20
Vet ju inte hur mycket fett du har. Om du vill gå ner i fett, deffa. Om du vill ligga kvar på samma kroppsfett men bygga muskler så försök ligga på balans eller ett litet överskott och ta en deff senare

komigen
2012-02-20, 17:24
Om jag bestämmer mig för att deffa, jag måste väll inte RÅÅÅ deffa? Jag kan väll typ minska lite på pastan, ta bort sås o all skit! och lägga på mer med kött o kyckling... det är väll vad det krävs? Liksom så jag inte förlorar muskelmassa och blir för smal,haha...
Låter det bra?

komigen
2012-02-20, 17:31
Vet ju inte hur mycket fett du har. Om du vill gå ner i fett, deffa. Om du vill ligga kvar på samma kroppsfett men bygga muskler så försök ligga på balans eller ett litet överskott och ta en deff senare

Okej, vi kan säga såhär... Jag har en polare, han är lika lång som mig, ungefär, han är 2 centimeter längre kanske, jag är 180 cm och väger 71 kg ungefär, han har precis den fetthalt jag skulle kunna ha, han väger 67-68 ungefär.
Jaa...

Tiro
2012-02-20, 17:51
Okej, vi kan säga såhär... Jag har en polare, han är lika lång som mig, ungefär, han är 2 centimeter längre kanske, jag är 180 cm och väger 71 kg ungefär, han har precis den fetthalt jag skulle kunna ha, han väger 67-68 ungefär.
Jaa...

Jag personligen tycker inte att 71kg på 180cm är så jätte mycket, så skulle föreslå att du håller dig till att äta upp dig :)

komigen
2012-02-20, 17:55
Jag personligen tycker inte att 71kg på 180cm är så jätte mycket, så skulle föreslå att du håller dig till att äta upp dig :)

Alltså om jag skulle haft mer muskelmassa skulle min procenthalt jag har nu vara något problem! Så ska jag fortsätta så jag gör, äta mycket men skippa såser osv? Liksom bara köra på mycket protein och pasta, ris osv... jag bör väll inte gå upp något i fett? Alltså, jag kommer inte äta nå godis alls,

Tiro
2012-02-20, 18:07
Alltså om jag skulle haft mer muskelmassa skulle min procenthalt jag har nu vara något problem! Så ska jag fortsätta så jag gör, äta mycket men skippa såser osv? Liksom bara köra på mycket protein och pasta, ris osv... jag bör väll inte gå upp något i fett? Alltså, jag kommer inte äta nå godis alls,

Du vill gå upp i massa men inte i fett? Ät mycket å träna hårt ett tag till framöver och sen dra igång en deff.
Du råkar inte ha en bild på dig själv?

Zizou
2012-02-20, 18:15
Alltså om jag skulle haft mer muskelmassa skulle min procenthalt jag har nu vara något problem! Så ska jag fortsätta så jag gör, äta mycket men skippa såser osv? Liksom bara köra på mycket protein och pasta, ris osv... jag bör väll inte gå upp något i fett? Alltså, jag kommer inte äta nå godis alls,

Du går upp i vikt om du äter mer än du förbrukar. Sen om det är fett, kolhydrater eller protein spelar inte någon större roll, överskott = mer fett/vikt men även större muskelökning.

komigen
2012-02-20, 19:15
Du vill gå upp i massa men inte i fett? Ät mycket å träna hårt ett tag till framöver och sen dra igång en deff.
Du råkar inte ha en bild på dig själv?

Kan få fram en bild imorn, jag känner att jag har lite ''man boobs'' och fett på sidorna, så kan jag beskriva det bäst... Vill inte gå upp ''mer'' i vikt, men antar väll att jag måste göra det fall jag skall kunna bygga på mig mer.

Jag läste på några forum där de sa att man bygger bättre när man är deffad, att jag först deffar sen äter mer, än att fortsätta bulka tills för mycket övervikt, är det sant?

Kalliban
2012-02-20, 19:34
Som nybörjare tror jag inte det spelar någon större roll för dig. Din vikt är i mina ögon låg för din längd, så jag skulle rösta för att du försöker ligger på ett svagt överskott och ser till att bygga muskler. Din fettprocent kommer att minska när vikten ökar och du kommer se resultat. Att deffa på den vikten känns spontant som att det kommer göra dig till spindeltarzan och jag antar att det inte är det du är ute efter?

komigen
2012-02-20, 21:16
Som nybörjare tror jag inte det spelar någon större roll för dig. Din vikt är i mina ögon låg för din längd, så jag skulle rösta för att du försöker ligger på ett svagt överskott och ser till att bygga muskler. Din fettprocent kommer att minska när vikten ökar och du kommer se resultat. Att deffa på den vikten känns spontant som att det kommer göra dig till spindeltarzan och jag antar att det inte är det du är ute efter?

Det var ett riktigt bra svar, nej vill inte se ut som spindeltarzan, haha.
Jag kör på! Men... är Sl 5x5 ett bra program när jag även vill bygga muskler...

komigen
2012-02-20, 22:54
Här är en bild, då jag inte spänner alls... Som ni ser.. jag är nybörjare, hållt på i snart 2 månader.

NewGuy
2012-02-20, 23:21
Här är en bild, då jag inte spänner alls... Som ni ser.. jag är nybörjare, hållt på i snart 2 månader.


Tycker du ska fortsätta att bygga. kommer tyvärr inte bli mycket kvar på dig annars..

komigen
2012-02-20, 23:28
Tycker du ska fortsätta att bygga. kommer tyvärr inte bli mycket kvar på dig annars..

Bör jag fortsätta med SL 5x5?

NewGuy
2012-02-20, 23:36
Bör jag fortsätta med SL 5x5?
Kan jag inte svara på .. Det funkar olika på olika pers. jag har själv aldrig kört SL 5x5 :)
Kan bara säga vad jag tyckr och det är att fortsätta att träna stenhårt och avsluta varje pass med en stor portion proteinrik mat och ett leende på läpparna *popcorn*:cool:

Kalliban
2012-02-21, 08:51
Jag röstar för att fortsätta med SL 5x5. Om du om några månader känner att du (mot förmodan) inte fått de synliga resultat du vill ha, så byt till ett mer volyminriktat schema. Då har du iaf byggt upp en bra grundstyrka som du kan ha användning för senare. :)

Kalliban
2012-02-21, 08:52
Kan jag inte svara på .. Det funkar olika på olika pers. jag har själv aldrig kört SL 5x5 :)
Kan bara säga vad jag tyckr och det är att fortsätta att träna stenhårt och avsluta varje pass med en stor portion proteinrik mat och ett leende på läpparna *popcorn*:cool:

+1 :thumbup:

mysglenn
2012-02-21, 09:06
Bör jag fortsätta med SL 5x5?

Bör och bör, jag skulle rekomendera dig att köra det tills du kör på din kroppsvikt i bänkpress etc.

Annars kan du köra 3-dagarsprogrammet på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 och lära dig flera övningar

komigen
2012-02-21, 16:47
Bör och bör, jag skulle rekomendera dig att köra det tills du kör på din kroppsvikt i bänkpress etc.

Annars kan du köra 3-dagarsprogrammet på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 och lära dig flera övningar

Okej okej, jo jag får se hur jag gör... Vad lägger jag upp för schema sen? Hur gör ''resten'' som slutar med SL 5x5?

Röda Björnen
2012-02-21, 22:12
du bör fortsätta med SL5x5, mycket bättre för att:

1: Roligt schema
2: Mycket givande schema

Den basstyrkan du bygger som ung kommer hjälpa dig istortsett hela livet, att bygga upp en bra grund att bygga ifrån när du blir runt 20 och då kan börja fundera på att bygga mer på volym [som du förövrigt också får ifrån en styrkeschema, dock lite mer styrka]. Antagligen största misstaget folk gör som yngre och otränade är att de börjar träna som en bodybuilder vilket jag tycker är fel!

MVH

komigen
2012-02-21, 22:16
du bör fortsätta med SL5x5, mycket bättre för att:

1: Roligt schema
2: Mycket givande schema

Den basstyrkan du bygger som ung kommer hjälpa dig istortsett hela livet, att bygga upp en bra grund att bygga ifrån när du blir runt 20 och då kan börja fundera på att bygga mer på volym [som du förövrigt också får ifrån en styrkeschema, dock lite mer styrka] o.s.v. måste bajsa!

MVH

Men jag bör väll ändå se resultat från var jag är nu...? Annas känns det meningslöst haha :D

Röda Björnen
2012-02-21, 22:18
Men jag bör väll ändå se resultat från var jag är nu...? Annas känns det meningslöst haha :D

Nu förstår jag inte vad du menar ?

MVH

komigen
2012-02-21, 22:22
Nu förstår jag inte vad du menar ?

MVH

Nu när jag tänker på hur jag äter och sover bör jag väll ändå få resultat, se att muskler blir större, alltså volymen. inte bara bygga styrka?

filmjölk
2012-02-21, 22:23
Whats up med alla ironiska SL5*5 trådar på sistone?

speedy83
2012-02-21, 22:24
Starkare muskler blir väl i regel större också så ja du borde absolut kunna se skillnad också..

Kischen
2012-02-21, 22:26
Absolut inte gå ner i vikt imo.

buten
2012-02-21, 22:29
Eller så kör du bara så mycket vikt du orkar (med bra teknik) 7-12 reps så kommer du få mycket massa och även bra styrka om resten är rätt, så som kost osv.

Röda Björnen
2012-02-21, 22:31
Nu när jag tänker på hur jag äter och sover bör jag väll ändå få resultat, se att muskler blir större, alltså volymen. inte bara bygga styrka?

Jag citerar mitt tidigare inlägg

Den basstyrkan du bygger som ung kommer hjälpa dig istortsett hela livet, att bygga upp en bra grund att bygga ifrån när du blir runt 20 och då kan börja fundera på att bygga mer på volym [som du förövrigt också får ifrån en styrkeschema, dock lite mer styrka]

komigen
2012-02-21, 22:39
Eller så kör du bara så mycket vikt du orkar (med bra teknik) 7-12 reps så kommer du få mycket massa och även bra styrka om resten är rätt, så som kost osv.

Hur menar du med ''Så mycket vikt du orkar'' 7-12 reps?

buten
2012-02-21, 22:45
Hur menar du med ''Så mycket vikt du orkar'' 7-12 reps?

Ja, lyft vikten, om du orkar färre än 7 reps, sänk vikten. Om du orkar fler än 12 reps höj vikten :)

komigen
2012-02-21, 22:47
Kanske jag ska variera lite, om nån månad kanske jag kan köra SL 5x5 fast så som buten sa,
Knäböj, 10 reps
bla bla 10 reps
bla bla 10 reps

Fast hur många sets isåfall?

Så får kroppen lite variering, som jag antar är bra?

komigen
2012-02-21, 22:48
(att jag kör SL schemat fast med mindre vikt och flera reps)

buten
2012-02-21, 22:50
Det jag körde förrut var i marklyft, knäböj och bänkpress körde jag 5x5, alltså 5 reps & 5 set. Medans i dom mindre övningarna körde jag 6 veckor lågreps(1-6) och sedan 6 veckor lite högre reps(6-12) och sen om igen.

Gav mig schysst styrkeresultat och även massa!

komigen
2012-02-21, 22:57
Det jag körde förrut var i marklyft, knäböj och bänkpress körde jag 5x5, alltså 5 reps & 5 set. Medans i dom mindre övningarna körde jag 6 veckor lågreps(1-6) och sedan 6 veckor lite högre reps(6-12) och sen om igen.

Gav mig schysst styrkeresultat och även massa!

Okej! Så mitt schema skulle eventuellt kunna ser ut såhär:

Dagsläget:
A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5

B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5

Jag skulle kunna köra såhär?:

Knäböj 3x10
Bänkpress 3x10
Stångrodd 3x10

Knäböj 3x10
Militärpress 3x10
Marklyft????????????????????????????????

Kör även armhävningar 3xfailure på pass A
Och kör pull ups på pass B 3xfailure

mysglenn
2012-02-22, 08:03
du tänker för mycket grabben

men ja det ser ok ut

Marklyft , bestäm själv

aranada05
2012-02-22, 12:03
Bara att kötta på. Fortsätt med SL5x5 eller liknande styrke-inriktat. Sträva efter att öka vikterna, om du kan så försök att lägga så mycket som möjligt, av den totala mängd mat du äter, efter träningspasset.
Ge det några månader. Har du blivit markant starkare kan jag garantera dig att du ser en skillnad på din kropp.

Machop
2012-02-22, 19:04
Fortsätt bygga! :) väger som dig på 170cm och jag är fortfarande på tok för tanig.

komigen
2012-02-22, 20:56
Jag skall kötta på! Nån som har tips att ge mig? Något jag inte bör/skall göra?