handdator

Visa fullständig version : Ger benträning ökad hyperreflexisymptom?


Niveus
2012-02-20, 17:10
Hej!

Jag blev lite orolig med tanke på att jag nu i en fysiologikurs läser om diverse lidelser och sjukdomar till följd av irritationer/skador i centrala nervbanor och den motoriska kontroll från cortex. Jag själv har en uttalad hyperreflexi vid anslag på min lig. patellae, jag har emellertid inte tidigare sett nåt fel på det men nu när jag ser hur "liten" den normala reflexen är på andra så börjar man ju ana lite oråd.

Därför undrar jag ifall knäböj och liknande träning kan ge ökade symptom på hyperreflexi när en läkare utför den myotatiska stretchreflex i rectus femoris, eller ifall detta är något jag bör konsultera en läkare om? Som ni märker är jag smal och vet inte om det skulle påverka någorlunda.

Länkar en video som jag precis spelat in när jag sitter på matbordet var jag utför reflexen på mig själv. Vet att detta egentligen inte är optimalt då jag vet när jag skall slå men vill gärna ha era åsikter, kunskaper och rekommendationer.

http://youtu.be/gDoHRvk9h9k

Fishtank
2012-02-20, 17:11
Videon funkar inte.

Niveus
2012-02-20, 17:15
Nu skall länken fungera iaf

entropy
2012-02-20, 17:55
Om det alltid har varit sådär och reflexen är lika stor på båda sidor behöver du inte oroa dig.

tomn
2012-02-20, 19:13
Om det alltid har varit sådär och reflexen är lika stor på båda sidor behöver du inte oroa dig.

+1

Vad jag kan se av videon har du ju lika lättutlösta patellarreflexer på båda benen.

Niveus
2012-02-20, 19:20
Jag vet faktiskt inte om det alltid varit sådär, är inte sådan att jag provat min patellarreflex när jag var yngre och jag tror aldrig jag tidigare fått göra en neurologisk undersökning hos läkaren. Men vill nog tro att det varit såhär i åtminstone 2 år.

tomn
2012-02-20, 19:25
Jag vet faktiskt inte om det alltid varit sådär, är inte sådan att jag provat min patellarreflex när jag var yngre och jag tror aldrig jag tidigare fått göra en neurologisk undersökning hos läkaren. Men vill nog tro att det varit såhär i åtminstone 2 år.

Vad är det för fysiologikurs ni läser?

Patologiska reflexer kan man få av antingen att hämmande bansystem är påverkade och leder till hyperexcitabla reflexer eller via att den motoriska enheten inte längre är intakt, vilket leder till minskade/bortfallna reflexer.

Har det varit någon annan förändring du märkt av?

Om knäböj kan ge ökade reflexsvar har jag ingen aning om men jag skulle inte oroa mig om jag vore dig :)

Niveus
2012-02-20, 19:39
Vad är det för fysiologikurs ni läser?

Patologiska reflexer kan man få av antingen att hämmande bansystem är påverkade och leder till hyperexcitabla reflexer eller via att den motoriska enheten inte längre är intakt, vilket leder till minskade/bortfallna reflexer.

Har det varit någon annan förändring du märkt av?

Om knäböj kan ge ökade reflexsvar har jag ingen aning om men jag skulle inte oroa mig om jag vore dig :)

Fysiologi och biofysik 25 ECTS.
Ingår i min läkarutbildning, jag är inne på fjärde terminen just nu. Jag kanske är lite hypokondrisk men eftersom jag har symptom så vill jag ändå veta.

Jag har en lätt tremor i händerna vilket jag har haft sålänge jag kan minnas, men jag läste någonstans att ökad tremor kan vara stressrelaterat (tror jag har ganska låg stresströskel). Det verkar som symptomerna blir något mindre när jag känner mig riktigt avslappnad. Vet dock inte om det är större tremor nu än för låt säga 15 år sedan.

Peace

Niveus
2012-02-25, 17:52
Nu har jag faktiskt varit hos lækaren (gællande min axelskada) men så fick jag frågat detta om hyperreflexin.

Han kollade mina biceps-reflexer på armarna och såg att det inte var något onormalt. Han frågade också ifall det var lika mycket utslag av patellarreflexen på bægge benen, vilket jag ansåg. Dærmed sa han att det troligtvis inte var någon fara.

Malone
2012-02-25, 23:54
Jag har tvärtom. Man märker ingenting när man slår och jättesvåra att hitta.