handdator

Visa fullständig version : Pump viktigt eller inte?


Roggan76
2012-02-20, 08:40
Tycker man läser olika på varenda sajt man kollar på.
Vad säger forskningen om pumpens vara eller inte vara (gällande tillväxt/volym)?

Vill minnas att SL 5x5 menar att man får tillväxt på följande sätt;
hållkäften o kör tungt, skit i pump, volym får du av styrka.

Medans andra mer BB inriktade artiklar menar på att pump är viktigt för att stretcha ut cellerna/fibrerna/whatever så att de kan lagra in mer protein/vatten/glykogen/whatever.

Så finns det några studier på det här?

Rent spontant så känns det ju som stretching teorin är rimlig då det skulle kunna förklara muskelminne, eller?

Kalliban
2012-02-20, 08:56
Jag TROR att det snarare är såhär: SL 5x5 menar att håll käften och kör tungt så blir du stark. Blir du stark så kommer du per automatik att få muskler, du kan inte bli stark och inte bygga. Det är dock (troligtvis) inte alls lika effektivt för just muskelbyggande, om det är volym du huvudsakligen är ute efter, som ett bodybuilder-program. Ett bodybuilder-program är lite tvärtemot ett styrke-program. Du satsar på volym och blir då stark på köpet, du kan inte få stora muskler utan att bli stark.

Frågan är alltså vad som är det huvudsakliga målet. Vill du bli stark, och få muskler på köpet, satsa på ett styrke-program. Vill du få stora muskler, och bli stark på köpet, satsa på ett BB-program.

Edit: Sedan kan det så klart tilläggas att många förespråkar att börja med ett styrke-program och sedan gå över till ett BB-program senare, för att få upp styrkan så att man kan pumpa på tyngre vikter och bygga mer volym.

Anders The Peak
2012-02-20, 09:58
När musklerna blid vältränade så får man pump av singlar och det är en viktig signal som visar att musklerna fungerar optimalt.

Commando1980
2012-02-20, 14:02
Tycker man läser olika på varenda sajt man kollar på.
Vad säger forskningen om pumpens vara eller inte vara (gällande tillväxt/volym)?

Vill minnas att SL 5x5 menar att man får tillväxt på följande sätt;
hållkäften o kör tungt, skit i pump, volym får du av styrka.

Medans andra mer BB inriktade artiklar menar på att pump är viktigt för att stretcha ut cellerna/fibrerna/whatever så att de kan lagra in mer protein/vatten/glykogen/whatever.

Så finns det några studier på det här?

Rent spontant så känns det ju som stretching teorin är rimlig då det skulle kunna förklara muskelminne, eller?

Pump är inget garanti för tillväxt.

Men jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna kombinera tyngre träning med ngt lättare träning. Som ren byggare bör man dock ha tonvikten på tunga vikter. Det betyder inte att du måste träna som en styrkelyftare.

stridis
2012-02-20, 14:09
När musklerna blid vältränade så får man pump av singlar och det är en viktig signal som visar att musklerna fungerar optimalt.

Pump av singel?:Virro
Alltså det känns ju att blodet strömmar dit, men att kalla det pump är ju att ta i?

stridis
2012-02-20, 14:11
Men jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna kombinera tyngre träning med ngt lättare träning. Som ren byggare bör man dock ha tonvikten på tunga vikter. Det betyder inte att du måste träna som en styrkelyftare.

Jag spekulerar väl i att en styrkelyftare kör tungt/explosivt medan en byggare bör köra tungt/högrep istället, så bägge kommer köra en del tung träning.

Roggan76
2012-02-20, 14:26
Ingen har egentligen bemött frågan om pump i sig är viktigt för tillväxt.

Att pump är kul att få o känns rätt nice är nog de flesta överens om.
Men hur mycket sanning ligger det i artiklar som t.ex. denna?

http://www.fitnessandpower.com/training/bodybuilding/191-fascia-stretching

"""
- Blood pump

A great blood pump will stretch the fascia and surrounding tissues beyond their previous limits"""

Wormzie
2012-02-20, 15:16
Kan vara svårt att få samma fokuserade pumpkänsla i basövningar som man får i isolerade övningar (jämför knäböj med benspark) tycker jag.

Jag lutar nog mer åt kommer styrkan så kommer även volym hållet, men det är endast för jag tycker det är roligare så. Tillväxtmässigt så tror jag lika mycket, om inte mer, på att fokusera på att muskeln kontraherar mer än att man klarar vippa vikten fram och tillbaka.

Linjedomarn
2012-02-20, 17:56
It's as satisfying to me as, uh, coming is, you know? As, ah, having sex with a woman and coming - Arnold Schwarzenegger

Klart det är viktigt, säger ju kungen själv :smash:

Latissimus Dorsi
2012-02-20, 18:53
http://www.youtube.com/watch?v=8ZEug4IRDjU Arnold säger att de känns som att komma!

limenka
2012-02-20, 18:59
Klart det är viktigt, säger ju kungen själv :smash:

http://www.youtube.com/watch?v=8ZEug4IRDjU Arnold säger att de känns som att komma!

Han pratar bara snusk och säger inget om TS fråga.;)

Roggan76
2012-02-21, 10:47
Så ingen på kolo som vet om själva pumpkänslan i sig har någon konkret effekt för volymbygge ?

Crocker
2012-02-21, 17:39
Det har det inte.

RobbanColeman
2012-02-21, 18:36
Jag kan omöjligt genomföra ett bra pass som inte leder till ett bra pump i avsedd muskel, jag menar det är en bieffekt av träningen och kosthållningen.

Så för mig är det detsamma som bra träning, dvs viktigt. Ge mig puuuump! *gah!*:D

stridis
2012-02-21, 19:37
Jag kan omöjligt genomföra ett bra pass som inte leder till ett bra pump i avsedd muskel, jag menar det är en bieffekt av träningen och kosthållningen.

Så för mig är det detsamma som bra träning, dvs viktigt. Ge mig puuuump! *gah!*:D

Med tanke på hur du ser på vad som skulle vara ett bra pass eller ej, så...

nHz
2012-02-21, 19:47
Jag kan omöjligt genomföra ett bra pass som inte leder till ett bra pump i avsedd muskel, jag menar det är en bieffekt av träningen och kosthållningen.

Så för mig är det detsamma som bra träning, dvs viktigt. Ge mig puuuump! *gah!*:D

Kan kosthållningen ge bra pump?

Röda Björnen
2012-02-21, 21:48
Jag kan omöjligt genomföra ett bra pass som inte leder till ett bra pump i avsedd muskel, jag menar det är en bieffekt av träningen och kosthållningen.

Så för mig är det detsamma som bra träning, dvs viktigt. Ge mig puuuump! *gah!*:D

Pump är överskattat *bs* , ska du ha riktig pump. Alltså ett tryck får man nog börja trycka *rolleyes*

Kan kosthållningen ge bra pump?

Absolut, nu när jag bulkar har jag alltid sjukt bra tryck samt styrka. Jag tror att ju mer kolhydrats rik din kost är. Ju bättre "pump" får du.

RobbanColeman
2012-02-22, 07:30
Självklart kan man som ren byggare inte få samma tryck som ngn som nallar i kakburken, det är väl givet, men efter 10 set biceps är det liksom omöjligt att inte ha pump i dem om man gjort ngt rätt.

Roggan76
2012-02-22, 14:11
Massa (pun intended) offtopic.

Men kontentan är iaf att ingen här riktigt vet om pump har någon betydelse för volymbygge?

http://www.google.se/#sclient=psy-ab&hl=sv&source=hp&q=pump+stretches+fascia

Är ju ändå en 900 000 sidor som handlar om att det är så det fungerar :-P

ARMSTARK
2012-02-22, 14:45
På 80- 90- talet ansågs pump vara en absolut förutsättning för att bygga muskler! Vet inte om det faktiskt är överbevisat vid det här laget, men säga vad man vill men det är en djävligt skön känsla som får en att TRO att "Nu djävlar händer det grejjer!" :D

nHz
2012-02-22, 14:49
På 80- 90- talet ansågs pump vara en absolut förutsättning för att bygga muskler! Vet inte om det faktiskt är överbevisat vid det här laget, men säga vad man vill men det är en djävligt skön känsla som får en att TRO att "Nu djävlar händer det grejjer!" :D

Om inte annat så ser det bättre ut i spegeln. *flex*