handdator

Visa fullständig version : Varför?!


dfi
2012-02-20, 06:22
Varför rekomenderas alltid bara tunga basövningar och 5x5 på kolo till folk som tydligt säger att dom vill bygga massa? De bygger ju men riktig bodybuilding träning verkar bli dissad hela tiden. Att träna biceps med kontakt, pump och curls ger ju större armar än knäböj! Så, varför rekomenderas alla att göra tunga knäböj lågreps när dom vill bygga volym? 'Klassisk' bodybuilding träning där kontakt och utförande är viktigare än att vara stark måste ju bygga mer än lågreps eller?

Proxy och RobbanColemans texter som fått mig att tänka och vilja träna mer som bodybuilder. Men utan tunga böj får man ju inga gains eller?*gah!*

Grapeman
2012-02-20, 06:48
(Troll?)

Annars tror jag snarare att det är för någon slags motvikt, det är inte alltför ovanligt att folk koncentrationscurlar i CC'en och kör diverse isolerade övningar, medans en mindre del av averege-gymmaren kör ordentliga framför allt böj men även mark/(bänk).

Plus att det är ett rätt gött sätt att förhoppningsvis även bygga lite pannben.

Sent from my potato.

dfi
2012-02-20, 07:07
Vadå troll? Menar bara att på internet så är tunga knäböj 5x5 bästa sättet att bygga allt. Ingen skillnad på styrketräning och bodybuilding. Split, isolation, pump, kontakt, är det bara bullshit eller ? Hur kommer de sig att väldigt väldigt få bodybuilders tränar tunga lågreps SL-stil? för enligt så många är ju det och helkroppsscheman alltid opti för att bygga massa. Vill diskutera skillnaden mellan SL och BB

KaptenKnäsvag
2012-02-20, 07:22
Ingen har någonsin rekommenderat knäböj för att bygga biceps.

killenigrillen
2012-02-20, 07:27
Vadå troll? Menar bara att på internet så är tunga knäböj 5x5 bästa sättet att bygga allt. Ingen skillnad på styrketräning och bodybuilding. Split, isolation, pump, kontakt, är det bara bullshit eller ? Hur kommer de sig att väldigt väldigt få bodybuilders tränar tunga lågreps SL-stil? för enligt så många är ju det och helkroppsscheman alltid opti för att bygga massa. Vill diskutera skillnaden mellan SL och BB

Jag betvivlar att det är som du säger i alltför stor utsträckning. INGEN kommer att påstå att knäböj bygger biceps bättre än bicepscurls i alla fall.

Jag antar att till exempel 5x5 rekommenderas pga att det kommer att ge dig en bra grund att stå på inför ett eventuellt skifte i inriktning till ren byggning eller SL.

dfi
2012-02-20, 07:53
Självklart menar jag inte bokstavligen att nån sagt att böj bygger biceps, det är en överdrift av all info jag fått. Undrar om de verkligen är så fel att träna högreps med kontakt och splitta kroppen. Själv tror jag de ger mer hypertrofi än helkroppsscheman

killenigrillen
2012-02-20, 07:54
Det låter mer som att du försöker skylla din bristande kunskap inom SL och BB på andra genom att säga "på internet säger alla såhär!".

dfi
2012-02-20, 08:00
Jävlar va svårt de kan va att få en vettig respons. Jag säger bara att nästan överallt har jag blivit tipsad att träna lågreps och helkropp som nybörjare. Men det låter orimligt att detta skulle vara bättre för att bygga muskler än högre reps med riktigt strikt kontakt utförande. Nu vill ja diskutera detta, vad som är bäst, klassisk split med högreps och pump eller att helt enkelt köra på "styrka=volym".

mysglenn
2012-02-20, 08:18
1. du är nybörjare och skall därför träna som en nybörjare. SL 5x5 är ett bra sätt för nybörjaren att lära sig de viktigaste övningarna, träning utifrån ett enkelt schema samt lära sig progression.

2. din titel på tråden är kass

3. styrka, volym har flitigt diskuterats på forumet förr, ofta - svaren finns i gamla trådar, tex denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179256

LarsLasr
2012-02-20, 10:47
Tänker spontant att en av fördelarna med att börja med SL/helkropp/basövningar är att man blir stark och får en bra grund att stå på.

Sedan när man ska börja inrikta sig på hypertrofi och högreps så kan man använda betydligt högre vikter och få snabbare resultat.

Om man är nybörjare så borde man få bättre resultat av:

6 månader styrka/basövningar + 3 månader hypertrofi
än
9 månader hypertrofi.

Sedan brukar man väl kunna se många smalare personer köra 4-splittar utan större resultat i månader medans dom som ökar marklyft/knäböj/bänk totalen med 100-150kg på samma tid oftast lagt på sig en imponerande mängd muskelmassa.

Kanske beror mer på dom som tränar än träningsmetoden, men bara mitt svar på din fråga :)

Rikard Jansson
2012-02-20, 10:54
För att det har blivit jargongen här på forumet. Rekommenderar man annat än SL5x5 så kommer SL-konspirationen eller SL-maffian in, som de kallas, som du redan har märkt, och gängar ihop sig mot vem som helst som säger annat. De drar till med värdelösa, men extremt många argument och drar vilda paralleller till intetsägande prestationer hos bodybuilders tills personen helt enkelt tröttnar, då den som ensam på ena sidan är tvungen att skriva och argumentera mot tiotalet personer samtidigt och får skriva säkert 20 gånger mer text än de andra individerna i tråden, och klappar sedan varandra på ryggen när de ska ha överbevisat "den nya n00ben". Annat är det i verkligheten, och på body forum.

Fredriiik
2012-02-20, 11:04
Jävlar va svårt de kan va att få en vettig respons. Jag säger bara att nästan överallt har jag blivit tipsad att träna lågreps och helkropp som nybörjare. Men det låter orimligt att detta skulle vara bättre för att bygga muskler än högre reps med riktigt strikt kontakt utförande. Nu vill ja diskutera detta, vad som är bäst, klassisk split med högreps och pump eller att helt enkelt köra på "styrka=volym".

Jag skulle köra på det klassiska med tio reps.
Det är bra mycket lättare att hitta rätt teknik med en lättare vikt som du har vid tio reps än en vikt som du bara ska klara fem reps med!
Och du som är nybörjare behöver inte bli stark i böj mark å bänk direkt, du behöver först och främst lära dig rätt rörelse och se till så du inte kör fel.
Och detta i min mening är lättare med lättare vikter!

andeem
2012-02-20, 11:26
Jävlar va svårt de kan va att få en vettig respons. Jag säger bara att nästan överallt har jag blivit tipsad att träna lågreps och helkropp som nybörjare. Men det låter orimligt att detta skulle vara bättre för att bygga muskler än högre reps med riktigt strikt kontakt utförande. Nu vill ja diskutera detta, vad som är bäst, klassisk split med högreps och pump eller att helt enkelt köra på "styrka=volym".FWIW: Jag tror att SL5x5 är ett bra nybörjarprogram för de flesta, av följande anledningar:

1. Det är lättare att få en vettig progression i basövningar med större vikt än i isolationsövningar med mindre vikt.

2. Du ser fortare tydliga resultat i styrka än i utseende, så att inleda med ett styrkeprogram är ofta mer belönande mentalt.

3. Med små justeringar i utförandet är styrkelyftsövningarna också utmärkta komponenter i ett program för volym.

Det sagt håller jag med om att det självklart är vettigare att satsa på en split för volym om ens avsikt är att bygga volym. Tyvärr avslöjar många nybörjare med sina hemsnickrade scheman att de inte har en aning om hur ett volymprogram bör läggas upp. Och för en nybörjare misstänker jag att SL5x5 ger bättre volymutveckling än ett 5-split där man tränar igenom varje muskelgrupp en gång per vecka.

Mina fem cent.

filmjölk
2012-02-20, 11:27
För att genom trial and error har en del märkt att de får bättre resultat av basövningar i ett litet lägre repsomfång än pumpträning. Dessutom är det lättare att gissa om man går åt rätt håll om vikterna på hantlarna ökar eller antalet reps blir fler på samma hantlar än vilken känsla hantlarna ger.

Men ja, det är sekteristiskt med Kolozzeums överdrivna fokus på knäböj som universalbotemedel på allt från dålig bicepsutveckling till depression efter en skilsmässa.

Loke
2012-02-20, 11:30
Det är som sagt mest jargong. Och det är inte bara här på kollo som jargongen blivit så, det förekommer på flera amerikanska forum också. Sen tror jag vissa tar jargongen på lite för stort allvar...

Ursprunget till jargongen är dock mer seriös: Typisk byggarträning har det skrivits om i byggartidningar i årtionden. Problemet med att nybörjare imiterar byggare rakt av är dock bland annat att det kanske leder till att man överhuvudtaget aldrig lär sig att utföra tunga marklyft eller knäböjar. Det kan leda till skador och att man senare i sin karriär inser att man i praktiken är ganska svag, vilket kan vara frustrerande.

Har man inte varit med länge och sett hur tunga lyft har gått från livsfarligt till livsviktigt så kan det verka som att det finns en fanatisk SL-konspiration. Men det är egentligen bara en reaktion på en minst lika fanatisk kontaktkonspiration som har funnits tidigare.

Kalliban
2012-02-20, 11:50
Du måste ha styrka för att orka lyfta så att du kan bygga volym sen. Att stå och försöka pumpa volym med bicepscurl ger inte så mycket om du bara orkar köra med pissvikter. Om du däremot först bygger upp en grundstyrka och sedan kan pumpa med tyngre vikter kommer du bygga mer volym.

MrTe
2012-02-20, 11:58
Du måste lära dig gå innan du kan springa.

dfi
2012-02-20, 12:38
Du måste ha styrka för att orka lyfta så att du kan bygga volym sen. Att stå och försöka pumpa volym med bicepscurl ger inte så mycket om du bara orkar köra med pissvikter. Om du däremot först bygger upp en grundstyrka och sedan kan pumpa med tyngre vikter kommer du bygga mer volym.

Det handlar väl snarare att göra vikten tung för sig? För att stimulera musklerna, dom kan väl inte siffror. Handlar väl mer om teknik.

SL-konspiration och knäböj som botar cancer ja de va lite det ja blivit upprörd över

rooz
2012-02-20, 12:41
Det handlar väl snarare att göra vikten tung för sig? För att stimulera musklerna, dom kan väl inte siffror. Handlar väl mer om teknik.

SL-konspiration och knäböj som botar cancer ja de va lite det ja blivit upprörd över

Vet du vad proxy böjde med en dräkt? (Svaret är 260)

Proxy började med att träna SL och han var förbaskat jävla bra på det med. Jag tror det krävs en del kunskap, vägledning fär att få Tutande osv att funka bra. Proxy hade Robban, Robban hade Oldemark (?). Likt alla andra sporter så blir man inte bra utan andras kunskap.

ACL
2012-02-20, 12:43
Körde själv på lågreps när jag först klev in på gymmet. Växte självklart av det med, men i inte i närheten av lika mycket som när jag började köra på högreps och fokuserade på kontakt och pump mer än på själva vikten jag lyfter.

Adama
2012-02-20, 12:45
Om man som nybörjare kör exempelvis SL5x5 så lär sig denna snabbt vikten av progression i sin träning.

Det är mycket svårare för (random) ensamtränande nybörjare att få en vettig progression av att högreppa i kabelcurlen (har han en ledsagare som styr hans träning är det en helt annan grej).

Därför är det ganska lätt att bara säga åt han att gör så här så kommer han lära sig väldigt mycket om sig själv och sin träning på vägen.

dfi
2012-02-20, 12:46
Ja om man inte klarar att få bra kontakt och man inte vet hur man ska utföra byggarträning och bara gör lätta högreps får man ju inga resultat. Men förutsett att en nybörjare som jag är villig att lära mig så borde man ju lära sig ordentlig volymträning. Annars kan man hålla sig till lågreps.

P.s ja tycker om att vara stark också så inget illa mot alla styrkelyftare

dfi
2012-02-20, 12:48
Körde själv på lågreps när jag först klev in på gymmet. Växte självklart av det med, men i inte i närheten av lika mycket som när jag började köra på högreps och fokuserade på kontakt och pump mer än på själva vikten jag lyfter.

Kan tänka mig det ;)

Eddie Vedder
2012-02-20, 12:50
Körde själv på lågreps när jag först klev in på gymmet. Växte självklart av det med, men i inte i närheten av lika mycket som när jag började köra på högreps och fokuserade på kontakt och pump mer än på själva vikten jag lyfter.

Vad som i sammanhanget är det intressanta här är om 1) den inledande perioden innebar en viss bortkastad tid där du hade kunnat bygga bättre eller om 2) "TUT-n'-kontakt"-upplägg från dag 1 snarare hade var helt bortkastat då du saknat grund och tillräcklig kroppskontroll.

För det är ju en väldigt grov övertolkning från trådskaparens sida. Det blir väl kanske lite så att om 20 personer rekommendera A så tolkas det som A multiplicerat med 20. ;) Alltså att kvantiteten av rekommendationer om A får det att framstå som att det hyllas mer än det gör. Ingen med lite koll tror nog att fem reps ger mer hypertrofi än tio. Precis som ingen tror att tio ger mer maxstyrka.

Men kan man inte träna alls så är det nog en stor risk att inget händer alls om man får för sig att börja träna på "känslan" i musklerna som knappt finns.

filmjölk
2012-02-20, 13:02
Det handlar väl snarare att göra vikten tung för sig? För att stimulera musklerna, dom kan väl inte siffror. Handlar väl mer om teknik.



Filosofin är mer åt hållet att köra strikt med de muskler som är med i en rörelse och mäta ev. ökningar i siffror "Idag orkade jag 1kg mer i 5 reps än vad jag gjorde förra månaden" "Idag gjorde jag nio reps istället för åtta på samma vikt" istället för mer diffusa saker som: "Idag fick jag bra tryck och pump, bättre än sist" "Hantelrodden känndes som den träffade idag".

Har du lärt dig korrekt utföra en övning, tillexempel hantelpress kommer du att använda alla kroppens muskler som gör den rörelsen (bröst, axlar, triceps), men givetvis mestadels bröstmusklerna. Då omfamnar du det, och försöker lyfta mer vikt, mer reps, fler set med samma reps och vikt, än sist. Istället för att plocka av vikt och med hjälp av självsuggestion få för dig att du har lyckats koppla ur axlar och triceps och genom magi enbart arbetar med bröstet och att sträva efter en känsla i muskeln.

Fritösen
2012-02-20, 13:04
Ingen har någonsin rekommenderat knäböj för att bygga biceps.

Har sett det flera gånger när koliter försöker vara roliga *rolleyes*

spoon
2012-02-20, 13:11
Vet du vad proxy böjde med en dräkt? (Svaret är 260)

Proxy började med att träna SL och han var förbaskat jävla bra på det med. Jag tror det krävs en del kunskap, vägledning fär att få Tutande osv att funka bra. Proxy hade Robban, Robban hade Oldemark (?). Likt alla andra sporter så blir man inte bra utan andras kunskap.

Visst är det så men det är lite tråkigt att det inte är fler byggare på kolo. Är väl Robban, Jaosimo, Aron, Proxy, Chrille87 som jag kan komma på med rak arm som har journal som man kan följa.

z_bumbi
2012-02-20, 13:19
Visst är det så men det är lite tråkigt att det inte är fler byggare på kolo. Är väl Robban, Jaosimo, Aron, Proxy, Chrille87 som jag kan komma på med rak arm som har journal som man kan följa.

Pepz-addept får väl räknas in som byggare?

Kalliban
2012-02-20, 13:25
Det handlar väl snarare att göra vikten tung för sig? För att stimulera musklerna, dom kan väl inte siffror. Handlar väl mer om teknik.

SL-konspiration och knäböj som botar cancer ja de va lite det ja blivit upprörd över

Visst är det så, men min poäng var att kombinationen styrka och volym är bra och att jag TROR att det inte ger lika mycket för en tanig 15-åring att stå och försöka pumpa upp sina muskler om han/hon inte har någon grundstyrka. Det finns en anledning att många av världens mest lyckade bodybuilders började som styrkelyftare.

Adama
2012-02-20, 13:27
Pepz-addept får väl räknas in som byggare?

Han tränar ju väldigt olikt andra byggare i så fall. Snortung böj och mark var och vartannat pass.


postat från min iFjone

deadich
2012-02-20, 13:43
Vadå troll? Menar bara att på internet så är tunga knäböj 5x5 bästa sättet att bygga allt. Ingen skillnad på styrketräning och bodybuilding. Split, isolation, pump, kontakt, är det bara bullshit eller ? Hur kommer de sig att väldigt väldigt få bodybuilders tränar tunga lågreps SL-stil? för enligt så många är ju det och helkroppsscheman alltid opti för att bygga massa. Vill diskutera skillnaden mellan SL och BB

Det är stor skillnad på feta bodybuilders och någon som vill bygga upp allt. Har du redan en bodybuilderkropp och vill tävla är det klart att man sysslar med isoleringsövningar och kontakt för att skulptera kroppen som man vill och får rätt proportioner. Är du däremot ganska otränad och vill bygga upp hela kroppen rekommenderar nog många att köra tunga basövningar istället. Detta är vad jag tror har hänt.



Sedan brukar man väl kunna se många smalare personer köra 4-splittar utan större resultat i månader medans dom som ökar marklyft/knäböj/bänk totalen med 100-150kg på samma tid oftast lagt på sig en imponerande mängd muskelmassa.
Såhär är det ju generellt vilket är ännu en anledning till att folk rekommenderar det. Kan man få jättebra resultat av isolering, kontakt osv så kör på det, men då behöver man ju inte ens fråga på ett forum.
Men generellt så är det ju lättast att rekommendera sl 5x5 eftersom att det mesta finns där, ger mental boost att se att man ökar och man lär sig att progression är viktigt.

ACL
2012-02-20, 14:48
Vad som i sammanhanget är det intressanta här är om 1) den inledande perioden innebar en viss bortkastad tid där du hade kunnat bygga bättre eller om 2) "TUT-n'-kontakt"-upplägg från dag 1 snarare hade var helt bortkastat då du saknat grund och tillräcklig kroppskontroll.



Mycket intressanta frågeställningar, dock ingenting som jag kan svara på med 100% säkerhet.
Dock så kan jag anta att jag bör ha börjat med lättare vikter och försökt hitta kontakt med specifik muskelgrupp innan jag la fokus på att förflytta/lyfta vikten.

Jag ser ju själv hur "nybörjare" sliter med på tok för tunga vikter och ser ut att ta i med alla muskler förutom den dom vill åt, allt för sedan beklaga sig över att dom har "dåliga gener".

Allt beror ju givetvis på vilka mål man har. Personligen så hymlar jag inte med att jag eftersträvar en kropp jag trivs med utseendemässigt. Jag är fåfäng.
Att kunna bänka en viss vikt har aldrig varit mitt mål, det är isf en bonus.
Däremot så eftersträvar jag alltid att lyfta så tungt jag kan inom ramarna jag har (kontakt+antal reps).

Dock så stirrar jag mig sällan alltför blind på siffror. 5 set á 8-10 reps eller 3 set á 15 reps, det viktiga för mig är att jag hela tiden jobbar med önskvärd muskel och lämnar passet med vetskapen att det inte finns några "om" att ta med sig hem. Jag vill lämna gymmet helt slutkörd med vetskapen att det inte finns ett set kvar att ge. Hitills fungerar det bra för mig :)

filmjölk
2012-02-20, 15:15
Förövrigt tränar flertalet kroppsbyggare inte "Tut-tut pump tut" utan istället med tunga vikter väldigt fult. Skillnaden mot en styrkelyftare är att styrkelyftaren har ett snävare område att fulköra i för att få till godkända lyft, och att kroppsbyggaren kör fler reps, fler övningar och färre set på varje övning.

Tror ni följande utförs av någon som inte bryr sig vad det är för vikter han använder sig av?

H_R0rbP23bQ&feature=related

m7k-xBY2FOo

De ovan var/är i världseliten i bodybuilding, utan anknytning till styrkelyft.

rooz
2012-02-20, 16:21
Visst är det så men det är lite tråkigt att det inte är fler byggare på kolo. Är väl Robban, Jaosimo, Aron, Proxy, Chrille87 som jag kan komma på med rak arm som har journal som man kan följa.

Att kalla Joasimo för byggare var väl att ta i (No offense mot jocke, men jämfört med resten av namnen så..)

Finns flertalet byggare på kolo. Albin eriksson, Ekman_ mfl. Dock kanske inte så jättemånga journaler...

Fredriiik
2012-02-20, 16:22
Visst är det så, men min poäng var att kombinationen styrka och volym är bra och att jag TROR att det inte ger lika mycket för en tanig 15-åring att stå och försöka pumpa upp sina muskler om han/hon inte har någon grundstyrka. Det finns en anledning att många av världens mest lyckade bodybuilders började som styrkelyftare.

Men tycker du det inte är bättre att denna taniga 15-åring får lära sig övningarna med mindre vikt först å typ tio reps? Otroligt mycket lättare att hitta rätt utförande med lättare vikt än om du ska köra tunga 5or direkt.

Silveta
2012-02-20, 16:28
Men tycker du det inte är bättre att denna taniga 15-åring får lära sig övningarna med mindre vikt först å typ tio reps? Otroligt mycket lättare att hitta rätt utförande med lättare vikt än om du ska köra tunga 5or direkt.

Om du tror att man börjar med tunga femmor i 5x5 så har du missförstått programmet

Sent by dat dere mikrovågen

rooz
2012-02-20, 16:29
Om du tror att man börjar med tunga femmor i 5x5 så har du missförstått programmet

Sent by dat dere mikrovågen
vad skäggiga kampsportsdvärgen skrev.

Man börjar inte med 200 5x5 direkt. Nybörjare rekommenderas att börja med stången:)

dfi
2012-02-20, 16:30
Men tycker du det inte är bättre att denna taniga 15-åring får lära sig övningarna med mindre vikt först å typ tio reps? Otroligt mycket lättare att hitta rätt utförande med lättare vikt än om du ska köra tunga 5or direkt.

Ja! Ja tycker det skulle va bra om man som nybörjare fick lära sig att utföra övningar korrekt. Själv vill jag lära mig om sådan bodybuilding träning men svårt att inte bli dissad och skickad till SL 5x5. Är inte total novis har lyft vikter i ett halvår cirka så är väl "dags"

Silveta
2012-02-20, 16:31
vad skäggiga kampsportsdvärgen skrev.

Man börjar inte med 200 5x5 direkt. Nybörjare rekommenderas att börja med stången:)

Kampsport??? Wtf sen när leker jag ninja?

Sent by dat dere mikrovågen

rooz
2012-02-20, 16:32
Kampsport??? Wtf sen när leker jag ninja?

Sent by dat dere mikrovågen

jag bestämde det alldeles nyss. Så, bara börja öva roundkicks och armbar's på frugan:thumbup:

Silveta
2012-02-20, 16:33
jag bestämde det alldeles nyss. Så, bara börja öva roundkicks och armbar's på frugan:thumbup:

Det hade hon gillat... Lite för mycket

Sent by dat dere mikrovågen

z_bumbi
2012-02-20, 17:10
Han tränar ju väldigt olikt andra byggare i så fall. Snortung böj och mark var och vartannat pass.


postat från min iFjone

Eller är det så att hans träning är mer lik vad byggare faktiskt gör istället för vad som skrivs om dem? Av döma av de byggare jag har sett träna genom åren så är hans träning betydligt närmare än vad många andra beskriver den som.

Fredriiik
2012-02-20, 17:52
Om du tror att man börjar med tunga femmor i 5x5 så har du missförstått programmet

Sent by dat dere mikrovågen

jag hör bara 5x5 vilket jag tolkar som 5 reps å 5 set. Å antar då tunga femmor.
Såg inte att man syftade till något speciellt program.

Robbmeister
2012-02-20, 18:09
Ja! Ja tycker det skulle va bra om man som nybörjare fick lära sig att utföra övningar korrekt. Själv vill jag lära mig om sådan bodybuilding träning men svårt att inte bli dissad och skickad till SL 5x5. Är inte total novis har lyft vikter i ett halvår cirka så är väl "dags"

Kolla tråden ''att träna rätt för volym'' på fb (vet inte om det är okej att nämna andra forum, men tråden förklarar hans träningsmetod ganska bra).

dfi
2012-02-20, 18:28
Kolla tråden ''att träna rätt för volym'' på fb (vet inte om det är okej att nämna andra forum, men tråden förklarar hans träningsmetod ganska bra).

Tack! Visste ej att han skrev där. :)

spoon
2012-02-20, 18:36
Kolla tråden ''att träna rätt för volym'' på fb (vet inte om det är okej att nämna andra forum, men tråden förklarar hans träningsmetod ganska bra).

Hehe Robban och Axon i 118 sidor. Perfekt nattläsning på jobbet :)

Robbmeister
2012-02-20, 19:15
Hehe Robban och Axon i 118 sidor. Perfekt nattläsning på jobbet :)

Haha det är kanske sida 1-20 som innehåller något vettigt, resten är 90% personpåhopp ;)

straand94
2012-02-20, 21:57
Något jag undrat över ett tag nu är: Vad ger det för skillnad på att träna lågreps eller högreps? Vad ger det för skillnad?

z_bumbi
2012-02-20, 22:03
Om belastningen är nära max.
Låga reps ger styrka och volym.
Högreps ger muskeluthållighet.
Låga reps är 1-6, högreps är runt 20 reps och uppåt (en del räknar från 15 reps)

Medelhöga reps ger styrka, volym och viss muskeluthållighet. 7-(14) 19 reps.

Det är inte så klart uppdelat att bara repsantalet har betydelse för resultatet utan det är också fråga om hur man tränar seten, var man befinner sig i repsområdet osv.

straand94
2012-02-20, 22:22
Om belastningen är nära max.
Låga reps ger styrka och volym.
Högreps ger muskeluthållighet.
Låga reps är 1-6, högreps är runt 20 reps och uppåt (en del räknar från 15 reps)

Medelhöga reps ger styrka, volym och viss muskeluthållighet. 7-(14) 19 reps.

Det är inte så klart uppdelat att bara repsantalet har betydelse för resultatet utan det är också fråga om hur man tränar seten, var man befinner sig i repsområdet osv.

Okej tack! Brukar ligga på 10-12 i allting som jag klarar av, mitt i mellan dvs :)