handdator

Visa fullständig version : Vasslekoncentrat och Isolat


Prankie
2004-01-15, 23:24
Det finns säkert många trådar som har redan gått genom det. Jag vet att isolat innehåller lägre laktos och fett, men när det gäller upptag. Finns det undersökningar som ligger bakom det som stöder isolat är bättre än koncentrat?

Droog
2004-01-15, 23:35
Nej, det är ingen skillnad. Har ingen undersökning som backar upp det men tillräckligt med sunt förnuft. :D

Protein i så små fraktioner som det handlar om när man snackar pulver är väldigt lätt att ta upp, mellan 95-100% för både isolat och koncentrat.

aliquis
2004-01-15, 23:48
oftast tar du ju upp i princip allt protein, och vassleprotein är ju i topp vad gäller proteinkvalite så nej, jag tror inte det är någon skillnad i hur många procent som tas upp.

Prankie
2004-01-16, 00:03
Även detsamma när det gäller biologiska värde? Whey 100 är ju mycket dyrare än Whey 80 om det är bara några futtiga procent fett extra.

aliquis
2004-01-16, 00:13
jag tror ju inte kvalitetsskillnaden återspeglas i priset om man säger så. Tror helt enkelt att whey 100 är såpass mycket dyrare för att dom måste rena det mer, och då krävs mer arbete och tja.. ett högre pris.

Droog
2004-01-16, 00:17
Alla vassleprotein oavsett koncentrat eller isolat har i princip samma aminosyreprofil och därmed samma BV.

Om du köper det dyrare proteinet så betalar du för att slippa fett och kolhydrater.

Fairing II
2004-01-16, 16:26
Men se där har du fel Droog:D Jag har tom fått övertyga Sverker om att det skiljer väldigt mycket på aminosyreprofilen mellan Koncentrate och Isolat samt mellan olika fabrikat.

Ex. Glutamic Acid kan skilja 10% mellan olika fabrikat och oftast har Isolat lägre halt BCAA. Men Kasein har snarlik aminosyreprofil oavsett tillverkare.

Droog
2004-01-16, 17:00
Tycker du att 10% på glutamic acid är mycket? Det tycker inte jag. Tror du att skillnaden är märkbar? Det tror inte jag. Är det någon skillnad i BV mellan dessa? Nej, det är ju inte ens en essentiell aa.

z_bumbi
2004-01-16, 17:47
Fairing II: Att BCAA-halten är lägre är väl t o m en nackdel för isolatet?

Prankie
2004-01-16, 18:08
Så isolat är plötsligt sämre än koncentrat... Blir mer och mer fövirrad. Håller nog mig till en god billig pulver istället.

z_bumbi
2004-01-16, 18:20
Prankie: Det finns säkert andra skillnader som är till fördel för isolat men nu pratar vi på sådan nivå att det kanske är 1 av 10000 som kan märka någon skillnad på resultatet.

Men det är ju fortfarande intressant för det. :)

Fairing II
2004-01-16, 18:52
Droog: Glutaminsyran var bara ett exempel på hur mycket det kan skilja , orkar ej sitta och skiva hela aminosyresprofiler på olika proteiner. Det viktiga var väl att olika vassle proteiner HAR olika aminosyreprofiler.

Z_bumbi: Det gäller ej alla fabrikat och är man ute efter höga BCAA och Lactoferrin halter så kan koncentrat vara ett bättre alternativ (beroende på lev.)

Prankie:Båda proteinerna har väl sina fördelar , Isolatet väljer man om man vill undvika fett & laktos. Sedan får man väl räkna ut antal gram protein per krona eftersom Isolatet har högre proteinhalt men även ett högre pris och se vad man har råd/vill betala för ett protein.

Droog
2004-01-16, 20:20
Originally posted by Fairing II
Droog: Glutaminsyran var bara ett exempel på hur mycket det kan skilja , orkar ej sitta och skiva hela aminosyresprofiler på olika proteiner. Det viktiga var väl att olika vassle proteiner HAR olika aminosyreprofiler.

Nej, det viktiga är om det spelar någon roll. Några procent hit eller dit gör inte det. Jag skrev, "i princip lika" i den meningen att tex BV inte förändras.

Langster
2004-01-16, 20:30
Rent isolat är väl egentligen bara användbart för de som är laktosintoleranta.
Isolat och hydrolysat tas kanske upp något snabbare dock och kan i teorin vara lämpligare efter träning. Dessutom slipper man det extra fett och kolhydrater som ett koncentrat innehåller om man nu är petnoga med sånt.
Men koncentrat har vissa egenskaper som renats bort i processen för att skapa isolat som kan vara användbara vid muskelbygge!
En blandning är inte så dumt!:thumbup:

Prankie
2004-01-16, 21:24
Finns ju protte med blandning av vassleisolat, koncentrat och kasein. Ska dock inte nämna nån namn här. :)

aliquis
2004-01-16, 21:37
Originally posted by Prankie
Så isolat är plötsligt sämre än koncentrat... Blir mer och mer fövirrad. Håller nog mig till en god billig pulver istället.

Jag har tidigare uppfattat det som att man med isolat får ett renare protein med större andel protein, men att koncentrat ändå är att föredra eftersom man då får med sig diverse andra ämnen ifrån mjölken som skulle vara bra för tillväxten. Kommer inte ihåg var jag läste det dock.

z_bumbi
2004-01-16, 21:39
Fairing II: Jag har inte läst in mig på aminosyraprofiler hos någn tillverkare då jag väl tycker det är så pass mycket överkurs, har gjort någon jämförelse någon gång på skoj mer är det inte.

Jag äter mitt kassein och är nöjd med det helt enkelt. :D

Fairing II
2004-01-16, 21:47
Prankie: Det finns tom. tillverkare som har blandning på Isolat/kasein där Isolatdelen är genomgår en spec.rening som bevarar koncentratets hälsomässiga fördelar fast utan fett & laktos.

Varumärke ? gniriaf

Prankie
2004-01-16, 21:51
gniriaf har ju de finaste produkter. ;) Tyvärr så är min kontoutdrag inte lika fin. När jag skaffa ett jobb så ska jag köpa mera gniriaf produkter. :)

KniveN
2004-01-17, 00:04
http://www.1whey2health.com/the-whey-it-is.pdf

Droog
2004-01-17, 01:19
Will Brink som skrivit artikeln är en lallare. :smash:
När/om IGF-1 ges som medicin så ges det intravenöst, via magsäck och tarm blir det knappast något upptag av ett nativt (oförstört/ursprungligt) protein. IGF-1 är både för stor och för känslig för det. Att då snacka om att koncentrat innehåller högre nivåer IGF-1 blir ju bara löjligt.

KniveN
2004-01-17, 03:24
Originally posted by Droog
Will Brink som skrivit artikeln är en lallare. :smash:
När/om IGF-1 ges som medicin så ges det intravenöst, via magsäck och tarm blir det knappast något upptag av ett nativt (oförstört/ursprungligt) protein. IGF-1 är både för stor och för känslig för det. Att då snacka om att koncentrat innehåller högre nivåer IGF-1 blir ju bara löjligt.

Tack för upplysningen :)