handdator

Visa fullständig version : Viktminskning


Mickisen
2012-02-19, 21:55
Har varit väldigt överviktig och legat på 105 g till mina 167 cm och gick sedan ner till 65 kg men dock enbart av en cigarett och kaffe diet.
Sen slutade jag röka och opererade bort överflödig hud på magen och vips hade jag gått upp till 78 kg!
Nu har jag sen tre veckor tillbaka tränat på gym för att få bukt med det innan jag går upp alldeles för mycket.
Målet är 65 kg fast muskulöst inte bara "dallrigt smal" som tidigare.

Jag har skippat pasta, ris o potatis. Det är ersatt med broccoli, blomkål, qinoa osv och till det äter jag kött, fisk eller kyckling, ibland även qorn.
Efter lunch går jag en rask powerwalk på 40 min och varje dag efter jobbet går jag till gymmet och kör 1 timmes kondition, oftast löpning men varierar med cykling och crosstraine.
Efter det kör jag ca 30 min styrke träning, jag har delat upp i 3 muskelgrupper för att musklerna ska få vila i mellan.

Men jag känner att det inte händer något, musklerna växer sakta men säkert men jag har mest problem med fett.
Tar gärna emot tips och hjälp för att effektivisera min träning :)

HVR
2012-02-19, 22:14
Du gör dig själv en otjänst genom att träna så mycket kondition samtidigt som du försöker gå ner i vikt (vilket jag tolkar som att du äter under ditt dagliga kaloribehov). Det som kommer hända är att du istället för att göra av med största andel fett istället kommer bli av med en stor andel muskler på köpet vilket i sin tur kommer leda till det oönskade stadiet "dallrigt smal". En annan sak som inte är att rekommendera är att köra konditionsträning och styrketräning på samma dag eftersom att effekterna av dessa delvis "tar ut" varandra.

I din sits hade jag försökt räkna fram ett bra dagligt energiintag, lagt mig på ett sunt minus (500 kcal / dag brukar nämnas) och sett till att det jag stoppar i pajhålet består av så mycket proteiner jag har råd/orkar med inom ramen för min kcalbudget. På gymmet kan du med fördel börja träna tungt och skippa löpningen/cyklingen (om den inte nu per se ger dig något förutom kcalunderskott... vad jag menar är, tycker du det är kul och mår bra av det - kör på! men om det bara är ett nödvändigt ont för att gå ner i vikt - skit då i det!) Det finns bra "nybörjar"-program här på sidan, en vettig 2-split är väl bra att börja med, och se till att vila mellan varven.