handdator

Visa fullständig version : Vikt på hantlar


nitlotten
2012-02-19, 19:16
Hejsan! Jag är 14 år och funderar på att köpa 30kg hantlar som man kan plocka av och så. Jag kör med 4kg nu och tycker det är grymt tråkigt det är så lätt, men vad kan jag köra med som max på hantlarna har ju hört att man inte får köra så hårt i min ålder.

Fishtank
2012-02-19, 19:21
Kör så tungt du klarar av.

Peter.B
2012-02-19, 19:28
Det blir alldeles för tungt om du kör över 12,8 kg. I alla hantelövningar. Om 7 månader, 12 dagar och 13 timmar kan du dock öka till 13,4 kg utan att det blir för hårt.

För att vara allvarlig så börjar du lätt, gör exempelvis 10-12 repetitioner på en vikt du klarar säg 15 repetitioner på. Tänk på tekniken så att du gör rätt. Efterhand kan du öka vikten så att du som mest kan göra säg 10 repetitioner så gör du det, tre gånger om. När du klarar 3x10 på vikten med bra teknik kan du höja vikten igen och köra på en tyngre vikt tills du klarar 3x10 på den vikten. Exempelvis. Det här är bara ett sätt att göra det på.

Sniggel
2012-02-19, 19:36
Hejsan! Jag är 14 år och funderar på att köpa 30kg hantlar som man kan plocka av och så. Jag kör med 4kg nu och tycker det är grymt tråkigt det är så lätt, men vad kan jag köra med som max på hantlarna har ju hört att man inte får köra så hårt i min ålder.

Det kan man visst. Bara du är redo för det. Det är nybörjare som inte får köra får hårt direkt. Man måste långsamt vänja sig vid träningen och inte gå för snabbt framåt. Du kan helt klart höja med 1 kg i vikt per vecka om du nu kör med 4 kg. iaf så länge du klarar av att köra med samma (säkra) teknik som du gör nu.
Förr eller senare kan du inte höja med 1 kg i veckan utan att börja slarva med tekniken och då får man låta det ta längre tid.
Men människokroppen är gjord för att kunna anpassa sig till tungt arbete (så länge man kör säker teknik) och går inte sönder bara för att du skulle börja anstränga dig lite. Du är ingen pensionär och låt ingen övertyga dig om det heller.

Antar att det är bicepscurl du kör och inte så mycket mer? ;)

Commando1980
2012-02-19, 19:38
Hejsan! Jag är 14 år och funderar på att köpa 30kg hantlar som man kan plocka av och så. Jag kör med 4kg nu och tycker det är grymt tråkigt det är så lätt, men vad kan jag köra med som max på hantlarna har ju hört att man inte får köra så hårt i min ålder.

Det är väldigt viktigt att du banar in god teknik. Gör du övningarna korrekt så bör det inte vara några problem att lasta på tyngre vikter i en del basövningar (läs: iaf tunga 6or).

Ett upplägg som nybörjare kan vara att börja med 10-12 reps och sen över en period på kanske 3 månader jobba sig ner mot 'tunga' 6or förutsatt att du kan bibehålla en god teknik.