handdator

Visa fullständig version : Coca cola zero - kcal


thai
2012-02-19, 18:29
Hej.

Funderar angående cola zero. Enligt dom själva så är det 0,3 kcal/100 g.

Kan de stämma?

De innebär att man kan dricka ganska mkt läsk utan att gå upp i vikt.

Va säger ni om de här?

Vilka nackdelar med stort intag av zero?

Guitarg124
2012-02-19, 18:32
Bra att dricka under deff. Innehåller aspartam bl.a

Zizou
2012-02-19, 18:35
Ja det stämmer och du går inte upp i vikt av att dricka det.

Kristoffno
2012-02-19, 18:36
Stämmer.

Dock brukar sötningsmedel som i lightläsk kunna göra att sockersuget ökar och intaget av andra kalloribomber slinker ner.

Bildas också lite gifter när levern bryter ner aspartamet som finns vilket är en nackdel också.

Sniggel
2012-02-19, 18:36
Hej.

Funderar angående cola zero. Enligt dom själva så är det 0,3 kcal/100 g.

Kan de stämma?

De innebär att man kan dricka ganska mkt läsk utan att gå upp i vikt.

Va säger ni om de här?

Vilka nackdelar med stort intag av zero?

Kaloriangivelsen stämmer.
Zero innehåller aspartam. Aspartam är förmodligen safe även vid väldigt stor konsumtion. Men jag kan ju inte säga att det är 100% säkert.
Men man kan väl jämföra det med att chips är ungefär lika safe eftersom akrylamidnivåerna är så pass låga att det förmodligen inte är någon fara med att äta chips heller, även om akrylamid är cancerframkallande. Men där kan jag ju inte heller vara 100% säker.

Sniggel
2012-02-19, 18:37
Bildas också lite gifter när levern bryter ner aspartamet som finns vilket är en nackdel också.

Inte säkert att det är en nackdel. Levern hanterar gifter regelbundet. Inga gifter är farliga förrän det är i tillräcklig mängd. Så det handlar om dosering helt enkelt.

Greenlight
2012-02-19, 19:21
Jag har precis börjat med cola zero på fred/lördagar
funkar bra för mig, blir som helggodis.

Sverker
2012-02-19, 19:25
Bildas också lite gifter när levern bryter ner aspartamet som finns vilket är en nackdel också.

Metanol.

Metanol är aldrig bra men mängderna från aspartam är mycket små. Både metanolen och bildad myrsyra utsöndras lätt i urinen.
Går inte att jämnföra med personer som förgiftas när de dricker metanol (träsprit ).

begt
2012-02-19, 19:26
Undrar om det inte går åt lika mycket energi för kroppen att ta upp det som den faktiskt innehåller? Levern och njurarna får ju jobba lite i alla fall. 0.3 kcal är väldigt lite som sagt.
Oavsett så måste man dricka mer av det än vad som är hälsosamt (för mycket vätska) innan det ens blir tal om några kcal att bry sig om.

forslund
2012-02-19, 19:29
Undrar om det inte går åt lika mycket energi för kroppen att ta upp det som den faktiskt innehåller? Levern och njurarna får ju jobba lite i alla fall. 0.3 kcal är väldigt lite som sagt.
Oavsett så måste man dricka mer av det än vad som är hälsosamt (för mycket vätska) innan det ens blir tal om några kcal att bry sig om.

Visst gör det det. Kroppen måste ju värma upp vätskan du dricker, så ett glas cola zero är troligtvis minuskalorier.

begt
2012-02-19, 19:38
Visst gör det det. Kroppen måste ju värma upp vätskan du dricker, så ett glas cola zero är troligtvis minuskalorier.

Japp, bra poäng.

För att höja temperaturen på 1 L vatten 1 grad krävs det 1 kcal- som ett exempel.

Kischen
2012-02-19, 19:51
Japp, bra poäng.

För att höja temperaturen på 1 L vatten 1 grad krävs det 1 kcal- som ett exempel.

Nä, men typ. 1 kalori för att värma ett gram vatten en grad.

En liter väger säkert i närheten av ett kilo.

Jishuku
2012-02-19, 20:01
Lite nyfiken fråga bara: är det bara 0,2kcal som skiljer Coca Cola Zero från Light? Känns som aningen konstigt att fortsätta sälja Light versionen isf. Båda innehåller så vitt jag vet både aspartam och acesulfam k.

Morrris
2012-02-19, 20:06
Nä, men typ. 1 kalori för att värma ett gram vatten en grad.

En liter väger säkert i närheten av ett kilo.

Vi räknar med 100% effektivitet också, va?

Morrris
2012-02-19, 20:08
Lite nyfiken fråga bara: är det bara 0,2kcal som skiljer Coca Cola Zero från Light? Känns som aningen konstigt att fortsätta sälja Light versionen isf. Båda innehåller så vitt jag vet både aspartam och acesulfam k.

Nejnejnej, du förstår inte.

Coca Cola Light är för KVINNOR som BANTAR.
Coca Cola Zero är för MÄN som DEFFAR.

sipufonatemo
2012-02-19, 20:24
Japp, bra poäng.

För att höja temperaturen på 1 L vatten 1 grad krävs det 1 kcal- som ett exempel.

Nä, men typ. 1 kalori för att värma ett gram vatten en grad.

En liter väger säkert i närheten av ett kilo.

Båda har rätt.

1 kcal=1 kilokalori=1000 kalorier

I dagligt tal är 1 kalori=1 kcal men i mer formella sammanhang är 1 kalori=0,001 kcal

Tidigare trodde jag att det var felaktigt att säga "en kalori" när man syftade på "en kilokalori" men efter att ha undersökt det lite så tycker jag det verkar som att det anses rätt att göra så. På engelska används förkortningen Cal för kilokalori och förkortningen cal för kalori (den formella betydelsen av kalori på svenska). Det kallas tydligen "big calories" respektive "small calories".

"Definitions of a calorie fall into two classes:
The small calorie or gram calorie (symbol: cal)[2] approximates the energy needed to increase the temperature of 1 gram of water by 1 °C. This is about 4.2 joules.
The large calorie, kilogram calorie, dietary calorie, or food calorie (symbol: Cal)[2] approximates the energy needed to increase the temperature of 1 kilogram of water by 1 °C. This is exactly 1,000 small calories or about 4.2 kilojoules. It is also called the nutritionist's calorie.
In an attempt to avoid confusion, the large calorie is sometimes written as Calorie (with a capital C). This convention, however, is not always followed, and not explained to the average person clearly (and is sometimes ambiguous, such as at the beginning of a sentence). Whether the large or small calorie is intended often must be inferred from context. When used in scientific contexts, the term calorie refers to the small calorie; it is often encountered in contexts such as bond and conformational energies in molecular modeling.[3]
The gram calorie, however, is too small a unit for use in nutritional contexts. Instead, the kilocalorie (symbol: kcal) or large calorie is used. In this context calorie and kilocalorie are equivalent."

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Calorie

begt
2012-02-19, 20:40
Nä, men typ. 1 kalori för att värma ett gram vatten en grad.

En liter väger säkert i närheten av ett kilo.

Tyder ju på att Kitschen trodde att 1 kcal= 1 kalori (liten kalori) så det skulle enligt honom behövas 1000 kcal för att höja temperaturen på 1 L vatten med 1 grad, vilket är fel med en faktor på 1000.

rajjan_dammit
2012-02-19, 20:40
Båda har rätt.


Jag tror Kischen menade att man inte utgår från volym utan vikt i formeln.

Kischen
2012-02-19, 21:50
Jag tror Kischen menade att man inte utgår från volym utan vikt i formeln.

This man is correct.

Kischen
2012-02-19, 21:56
Jag visste dock inte att en liter vatten ett = 1 kilo. Bra att va en flickvän ibland.

Kischen
2012-02-19, 22:13
Haha. HA en flickvän. Dumma smart phone.

sipufonatemo
2012-02-19, 22:37
Tyder ju på att Kitschen trodde att 1 kcal= 1 kalori (liten kalori) så det skulle enligt honom behövas 1000 kcal för att höja temperaturen på 1 L vatten med 1 grad, vilket är fel med en faktor på 1000.

Jag tror Kischen menade att man inte utgår från volym utan vikt i formeln.

Båda hade väl ändå rätt?

1 l vatten väger vid normala förhållanden 1 kg.

Kalori kan syfta på 1 kcal eller 0,001 kcal beroende på sammanhanget.

Om man ska vara riktigt petig så är den senaste definitionen av kalori den mängd energi det krävs för att värma ett gram vatten från 14,5 till 15,5 grader Celsius under ett tryck av en atmosfär. En kilokalori eller det som man i dagligt tal menar när man säger kalori är en 1000 gånger så stor energimängd. Jag tror att många inte vet att bokstaven k i kcal står för kilo.

mattilainen
2012-02-19, 22:42
Varför det finns både light och zero är lite som varför marabo har olika smaker. De ska ta upp större plats i hyllorna, vilket gör att man ser coca cola och på så vis får man reklam och plats i affären.

Sedan är det ju känt att bara genom att titta tillbaka i tiden och titta på reklamerna för zero i dag så ser man ganska klart vilka målgrupper de vill nå ut till. Eftersom Light mer är känt för att vara "kvinnornas" så är ju reklamen direkt kopplad till att vara "männens" variant utan att behöva vara light.. Helt sjukt men så är det.

sipufonatemo
2012-02-19, 22:42
Hursomhelst så är vi i Sverige som dröjer kvar med kalorier ungefär som amerikanare som dröjer kvar med fot och tum och pounds och allt vad det är. Bättre vore om vi gick över till kilojoule direkt. Australiensarna ligger före oss.

rajjan_dammit
2012-02-19, 23:29
Båda hade väl ändå rätt?

1 l vatten väger vid normala förhållanden 1 kg.

Kalori kan syfta på 1 kcal eller 0,001 kcal beroende på sammanhanget.

Om man ska vara riktigt petig så är den senaste definitionen av kalori den mängd energi det krävs för att värma ett gram vatten från 14,5 till 15,5 grader Celsius under ett tryck av en atmosfär. En kilokalori eller det som man i dagligt tal menar när man säger kalori är en 1000 gånger så stor energimängd. Jag tror att många inte vet att bokstaven k i kcal står för kilo.

Alla här vet skillnaden mellan kalorier och kilokalorier, du överanalyserar.

sipufonatemo
2012-02-19, 23:49
Alla här vet skillnaden mellan kalorier och kilokalorier

uppenbarligen inte

Fishtank
2012-02-20, 00:09
Hursomhelst så är vi i Sverige som dröjer kvar med kalorier ungefär som amerikanare som dröjer kvar med fot och tum och pounds och allt vad det är. Bättre vore om vi gick över till kilojoule direkt. Australiensarna ligger före oss.

Sist jag tittade brukar båda stå på förpackningar.

Jishuku
2012-02-20, 00:41
Nejnejnej, du förstår inte.

Coca Cola Light är för KVINNOR som BANTAR.
Coca Cola Zero är för MÄN som DEFFAR.

Oh noes, då har jag använt fel hela tiden. :O

Men det stämmer, minns nu action reklamen jag sett på bio nångång för Zero.
Inget könsneutralt där inte. Skicka Mona på de!

Thx Morris och matti. I feel enlightened.

Edenfäll
2012-02-20, 00:50
Det var ju någon på forumet för några år sedan (kommer ej ihåg vem) som hade mailat Coca-cola och frågat vad skillnaden var mellan Light och Zero. Vad jag kommer ihåg så var svaret att Zero görs på samma recept som vanligt Coca-cola fast med aspartam istället för socker, medan Light är ett eget recept.

sipufonatemo
2012-02-20, 04:16
Sist jag tittade brukar båda stå på förpackningar.

På förpackningarna ja. Men å andra sidan har du olika mått i skor och annat också. Det är ingen som använder det här i Sverige och på alla andra ställen än just förpackningarna så anges värdena i kcal. Dock är det bara inom området mat och träning som detta gäller. Inom alla andra områden i Sverige har man vett nog att använda det moderna och mycket smarta SI-systemet.

rajjan_dammit
2012-02-20, 17:27
uppenbarligen inte

Okej? Jag kan inte se vem det är som gör felaktiga uttalanden? Citera gärna.

Niveus
2012-02-20, 17:33
Du skadar tändernas emalj vid att dricka mkt cola light (alltför surt).

Fishtank
2012-02-20, 17:36
Du skadar tändernas emalj vid att dricka mkt cola light (alltför surt).

Varva med vatten och borsta tänderna så är det försumbart.

sipufonatemo
2012-02-20, 19:03
Okej? Jag kan inte se vem det är som gör felaktiga uttalanden? Citera gärna.

Jag menar att eftersom en liter vatten under vanliga förutsättningar väger 1 kg så är det inte fel det som begt sa om att 1 kcal är den energimängd som går åt för att höja temperaturen på en liter vatten med en grad celsius, även om formeln utgår från vikt och inte volym. Kischen sa i sitt inlägg att en liter vatten väger ungefär 1 kg så detta visste han och om han då visste hur det förhöll sig med definitionen av kalori och kcal så skulle han också veta att begt inte hade fel, även om formeln utgår från vikt och inte volym. Om han bara ville påpeka att formeln utgår från vikt och inte volym så borde han sagt det. Han sa i sitt inlägg "nä", dvs att begt hade fel. Men det var, om man ser till normala förhållanden, inte fel utan bara ett annorlunda sätt att uttrycka det på.

Jaja jag vill inte hålla på och försöka försvara mig. Jag kanske hade fel och misstolkade. Jag ville inte vara en besserwisser utan jag tolkade det som en meningsskiljaktighet och ville vara hjälpsam och reda ut begreppen. Jag tänkte även att det kanske finns andra som läser tråden som blir förvirrade, fullständiga nybörjare inom området t.ex.

Kischen
2012-02-20, 22:15
Kischen sa i sitt inlägg att en liter vatten väger ungefär 1 kg så detta visste han och om han då visste hur det förhöll sig med definitionen av kalori och kcal så skulle han också veta att begt inte hade fel, även om formeln utgår från vikt och inte volym. Om han bara ville påpeka att formeln utgår från vikt och inte volym så borde han sagt det. Han sa i sitt inlägg "nä", dvs att begt hade fel. Men det var, om man ser till normala förhållanden, inte fel utan bara ett annorlunda sätt att uttrycka det på.


Se mitt originalinlägg. Jag visste faktiskt inte att en liter vatten är ett kilo och därför trodde jag det skulle diffa när vi gick från vikt till volym. Jag har dock koll på skillnaden mellan en kalori och en kilokalori.

*innocent*

mysglenn
2012-02-20, 22:33
Se mitt originalinlägg. Jag visste faktiskt inte att en liter vatten är ett kilo och därför trodde jag det skulle diffa när vi gick från vikt till volym. Jag har dock koll på skillnaden mellan en kalori och en kilokalori.

*innocent*

Själva definitionen på 1kg är just en liter vatten vid en viss temperatur..

Kischen
2012-02-20, 22:59
Själva definitionen på 1kg är just en liter vatten vid en viss temperatur..

Sparka på den som ligger bara *cry*

Stryc9
2012-02-21, 15:34
Har aspartam någon påverkan på blodsockret?

Sheogorath
2012-02-21, 15:39
Har aspartam någon påverkan på blodsockret?

Ja, men eftersom man bara får i sig cirka 1/1000 av mängden jämfört med socker i vanlig läsk kommer det inte hända något med blodsockret om man dricker aspartamsötad dryck.

Dreas
2012-02-21, 15:48
Har aspartam någon påverkan på blodsockret?Aspartam nej men däremot Asculfam K har jag för mig.

ekmanc
2012-02-21, 15:49
Nejnejnej, du förstår inte.

Coca Cola Light är för KVINNOR som BANTAR.
Coca Cola Zero är för MÄN som DEFFAR.

Det är ju precis så den är marknadsförd från början, Zero är för män... lite hårdare än light helt enkelt :cool:

whalle
2012-02-21, 15:56
Ett tag var det ju sucralose i light så då trodde jag att det var därför de tagit fram zero men nu verkar det vara aspartam i båda. Hur som helst så smakar de faktiskt inte likadant, tycker light har en friskare smak än zero.

Rakanichy
2012-02-21, 16:37
Japp, bra poäng.

För att höja temperaturen på 1 L vatten 1 grad krävs det 1 kcal- som ett exempel.

Folk blandar jämt ihop detta...

Kcal står för Kilokalorier Dvs tusen kalorier. Så när du säger att du äter 2000 kcal per dag så äter du egentligen 2 miljoner kalorier AKA 2 tusen kilokalorier.

vicarious
2012-02-21, 16:44
Gått och stört mig i veckor på att vår närmsta Coop stormarknad har haft slut på deras egna Cola Light. Såg nu att det beror på att dom också gått över till sin egna variant av Zero. Den heter helt enkelt Cola Z. Fantasifullt :Virro

Morrris
2012-02-21, 16:47
Folk blandar jämt ihop detta...

Kcal står för Kilokalorier Dvs tusen kalorier. Så när du säger att du äter 2000 kcal per dag så äter du egentligen 2 miljoner kalorier AKA 2 tusen kilokalorier.

begt har inte skrivit något som inte stämmer.

Nitrometan
2012-02-22, 08:22
Själva definitionen på 1kg är just en liter vatten vid en viss temperatur..

Nästan iaf. Tidigare var definitionen "massan på 1 liter vatten vid 4 grader Celsius" men det var för inexakt. Men 1889 ersattes denna definition med en standardvikt istället.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kilogram
Ett kilogram är grundenheten för massa i SI-systemet - den enda grundenhet som bär ett SI-prefix. Förkortning kg (ibland med ett eget tecken: ㎏).

Ett kilogram är definierat som den massa som ingår i standardvikten ("den internationella kilogramprototypen") som finns i ett valv i Paris. Standardvikten ersatte år 1889 den gamla definitionen som visat sig vara för inexakt. Den gamla angav 1 kg som massan hos en liter vatten vid temperaturen 4 grader celsius.

Den internationella kilogramprototypen är en metallcylinder som förvaras i ett valv i källaren till BIPM (Internationella Byrån för mått och vikt) i Sèrves utanför Paris. Standardprototypen är gjord av en legering av 90 % platina och 10 % iridium, en blandning som ska minimera risken för att massan förändras på grund av oxidation eller slitage. Prototypen och sex stycken systerkopior förvaras under sträng bevakning, både säkerhetsmässigt och miljömässigt. Tre separat förvarade nycklar behövs för att valvet ska kunna öppnas. Systerkopiorna är tillgängliga för andra länder, för att de ska kunna jämföras mot ländernas nationella kilogramprototyper (rikskilogram eller rikslikare). Systerkopiorna jämförs mot originalet ungefär vart 40:e år.