handdator

Visa fullständig version : Något negativt med matlagningsaromer?


Trytter
2012-02-19, 00:24
Har ganska nyligen upptäckt vaniljarom och är lite smått lyrisk över hur allting plötsligt kan smaka vaniljglass.:D
Men med all alarm om sötningsmedel & alla andra "livsfarliga" tillsatser som leder till en långsam och plågsam död (lite smått ironisk där) tänker man ju att det är bäst att kolla upp lite. Men eftersom jag inte hittat något tänkte jag höra på forumet..
Så vitt jag vet får man inte i sig några kalorier eller socker att tala om (jämfört med det mesta annat som smakar vanilj). Dr Oetkers som jag hittade i Hemköp innehåller i storleksordning vatten, etanol, färgämne (sockerkulör) och aromer. Säljs i 30ml flaskor så mängden etanol man får i sig lär väl vara begränsad? Samma sak med sockerkulören. Räcker ju med ett par kryddmått. Men vad säger ni? Något negativt med denna fantastiska lilla smaksättare?

maqan
2012-02-19, 07:46
Rent spontant kan jag känna att det möjligtvis kan påverka hjärnans belöningssystem och att en regelbunden konsumtion kan leda till desensibilisering, vilket i sådana fall leder till att hjärnan kräver en större dos för att ge samma effekt.

Trytter
2012-02-19, 16:49
Det där har jag också funderat på. Men det gäller väl i så fall generellt för alla smaksättare/smaksatta produkter med söt smak men som i princip saknar kolhydrater. Nu lät jag ju rätt entusiastisk i mitt första inlägg men det är inte så att jag börjat hälla vaniljarom i alla måltider. På sin höjd använder jag den i 3-4 måltider/vecka. Så totalt är det väl max en 10ml/vecka som konsumeras i mitt fall