handdator

Visa fullständig version : Varför är alla överkroppsmaskiner något tyngre för vänsterarmen??


Barbastark
2012-02-18, 23:45
Hejhej

Någon mer som tänkt på detta? Jag upplever att alla maskiner jag testat
som har två frigående "armar" alltid är något tyngre för vänster arm??

Jag är även något starkare i vänster bröst, del av ryggen och arm så om något så borde jag ju uppleva att det är högern som är lite tyngre, men icke.

Varför gör dem såhär?

cnsforpresident
2012-02-18, 23:51
Det är inte maskinerna utan din egen kropps relativa styrka. Man är sällan helt jämnstark.

Barbastark
2012-02-18, 23:52
Det är inte maskinerna utan din egen kropps relativa styrka. Man är sällan helt jämnstark.

Jo men nu är jag ju som sagt tom starkare i vänster sida och fortfarande upplever jag rätt tydligt att det tyngre för vänster.

Märker aldrig detta när jag kör tex hantlar.

MtotheM
2012-02-19, 00:41
Hur vet du att du är starkare i vänster sida?

Barbastark
2012-02-19, 00:45
Hur vet du att du är starkare i vänster sida?

Lol :)

r0ddan
2012-02-19, 01:05
troll? :D

mn8eii
2012-02-19, 09:53
Hur kommer det sig att alla mina tavlor blir så fula, jag är ju fett bra på att måla?

Sheogorath
2012-02-19, 10:30
Hur kommer det sig att jag inte går ner i vikt, jag ligger ju på minst 1000 kcal i underskott?!

Barbastark
2012-02-19, 12:42
Hur kommer det sig att alla mina tavlor blir så fula, jag är ju fett bra på att måla?

Hur kommer det sig att jag inte går ner i vikt, jag ligger ju på minst 1000 kcal i underskott?!

Detta var väldigt konstiga svar.

Jag säger ju att jag vet att jag är starkare i vänster del av överkroppen och samtidigt relativt tydligt märker att maskinerna oftast fortfarande är tyngre för vänster sida.

Här är lägger jag fram en teori för att hjälpa er att kunna sätta er in i situationen, vilket verkade vara svårt: Viktmagasinet på maskinerna sitter på ena sidan maskinen. Då de maskinerna jag tänker på har frigående höger och vänster arm så innebär detta att kablarna som leder till viktmagasinet måste ledas på två olika sätt samt på ett sätt så att deras fästpunkter sitter på olika stället. Detta skulle kunna leda till att kraften som krävs från varje arm för att lyfta magasinet blir olika.

Morrris
2012-02-19, 12:43
ELLER så är du inte alls starkare i vänster del av överkroppen?

Röda Björnen
2012-02-19, 12:50
Du kanske pressar mer vikt med vänstern och inte låter högern jobba lika hårt och därför känns det mer i vänstern ? :smash:

MVH

Barbastark
2012-02-19, 12:54
Du kanske pressar mer vikt med vänstern och inte låter högern jobba lika hårt och därför känns det mer i vänstern ? :smash:

MVH

Ä tror inte det. För lyfter jag med ena armen i taget på dessa maskiner så är det samma sak, dvs tyngre med vänster.

Sedan provade jag en ryggmaskin igår där viktmagasinet var på andra sidan än det brukar, och då var det helt plötsligt tyngre för höger.

Röda Björnen
2012-02-19, 12:58
Jag tror allt du känner efter mycket.

MVH

apfel
2012-02-19, 12:59
Ä tror inte det. För lyfter jag med ena armen i taget på dessa maskiner så är det samma sak, dvs tyngre med vänster.

Sedan provade jag en ryggmaskin igår där viktmagasinet var på andra sidan än det brukar, och då var det helt plötsligt tyngre för höger.

sätt dig omvänt i maskinen och pressa med högern där du ska pressa med vänstern?

Barbastark
2012-02-19, 13:10
sätt dig omvänt i maskinen och pressa med högern där du ska pressa med vänstern?

Har försökt göra detta på bröst och rygg maskinerna. Men man kommer inte åt för att kunna göra en bedömning. Ska kolla axelpressen nästa gång.

Jag tror heller inte att jag inbillar mig då jag när jag började märka detta hade ett helt open mind och trodde maskinerna var balanserade, för att sedan sätta mig i en och börja köra och tänkte "wtf! den är ju ojämn"

Sniggel
2012-02-19, 14:24
Maskinerna får dig att minska arbetet för synergister som står för stabilisering av rörelsen. Kanske är du starkare i dina vänstra synergister och därför starkare vid fria vikter i vänster del av överkroppen?

Barbastark
2012-02-19, 14:43
Maskinerna får dig att minska arbetet för synergister som står för stabilisering av rörelsen. Kanske är du starkare i dina vänstra synergister och därför starkare vid fria vikter i vänster del av överkroppen?

Skulle kunna vara en teori.

Annars kanske någon ingenjör som lagt märket till hur dessa maskiner är designade och kan säga något om huruvida det faktiskt kan handla om ojämn viktfördelning baserat på maskinens design.

Macroman
2012-02-19, 15:54
Du tror alltså på fullaste allvar att maskinerna konsekvent är tyngre på din vänstra sida? Och det enda du baserar det ganska sensationella antagandet på är att du "upplever det så"...?

Barbastark
2012-02-19, 18:04
Du tror alltså på fullaste allvar att maskinerna konsekvent är tyngre på din vänstra sida? Och det enda du baserar det ganska sensationella antagandet på är att du "upplever det så"...?

Sensationella, lol. Ja, jag hävdar att det kan finnas en möjlighet att ett stort antal maskiner som är konstruerade så att fästpunkterna för kablarna inte är symmetriska kan få effekten av att vänster och höger arm på maskiner inte ger samma kraftöverföring till viktmagasinet.

Ett fåtal maskiner jag provat har löst det så att fästpunkterna ÄR helt symmetriska, och på dessa har jag inte märkt någon skillnad.

Kom ihåg att jag pratar om de maskiner som har frigående höger och vänster arm.

LearJet
2012-02-19, 18:12
Sensationella, lol. Ja, jag hävdar att det kan finnas en möjlighet att ett stort antal maskiner som är konstruerade så att fästpunkterna för kablarna inte är symmetriska kan få effekten av att vänster och höger arm på maskiner inte ger samma kraftöverföring till viktmagasinet.
Jag tror nog personerna som tillverkar maskinerna har tänkt på samma sak, det förstör nog lite iden annars...

Personligen tror jag allt sitter i ditt psyke, vad hjärnan upplever är en sak och verkligheten är kanske en annan.
Det faktum att maskinerna inte är symmetiskt dragna kanske stör dig och när du ser det blir du omedvetet påverkad? Skulle vi göra ett blindtest slår jag vad om att du inte skulle märka något, but maby i´m wrong

Själv blir jag sjukt psykad att ha olika sorts vikter på stången fastän de väger exakt lika mycket! Ena sidan blir alltid tyngre

stridis
2012-02-19, 18:15
Hur kommer det sig att jag inte går ner i vikt, jag ligger ju på minst 1000 kcal i underskott?!

Förstoppning.

Macroman
2012-02-20, 11:13
Sensationella, lol. Ja, jag hävdar att det kan finnas en möjlighet att ett stort antal maskiner som är konstruerade så att fästpunkterna för kablarna inte är symmetriska kan få effekten av att vänster och höger arm på maskiner inte ger samma kraftöverföring till viktmagasinet.

Ok, jag tror att sannolikheten för det är ganska nära 0.

Kalliban
2012-02-20, 11:47
Jag tror att du egentligen är svagare i vänster sida, men att du fuskar lite där och tar hjälp av andra muskler med de fria vikterna och därför klarar lite tyngre normalt och därför tror att du är starkare i vänster sida. Sedan när du kör en maskin som isolerar muskeln så kan du inte fuska och då märker du att du är svagare.

olle lindblad
2012-02-20, 11:49
Din vänstra sida är helt enkelt mindre motiverad.

Kischen
2012-02-20, 12:42
Jag har upplevt samma sak och kör sällan maskiner.

Min slutsats är att min ena axel är lägre än den andra vilket gör att armarna, om jag sträcker båda framåt blir olika "långa" och att detta påverkar. Det handlar om ungefär en centimeter.

Silencer
2012-02-20, 12:56
Maskinen är symmetrisk, det är du (och många av oss andra) som inte är det.

Mr.Sjöborg
2012-02-20, 14:43
Hur kommer det sig att alla mina tavlor blir så fula, jag är ju fett bra på att måla?

:laugh:

the dutch lumberjack
2012-02-20, 21:35
Designen ska vara osymmetrisk, det kompenserar att man är svagare på vänster sida. Eller så är din vänsterarm längre och ger sämre hävstångseffekt.

stromming
2012-02-21, 00:59
Designen ska vara osymmetrisk, det kompenserar att man är svagare på vänster sida. Eller så är din vänsterarm längre och ger sämre hävstångseffekt.

Jag som är vänsterhänt då? Sabbas hela min träning om jag kör maskiner?

Pengu
2012-02-21, 09:17
Är man vänsterhänt så måste man träna på ett vänstergym där maskinerna är utformade för just vänsterhänta.

inter
2012-02-21, 09:20
http://bit.ly/ynrT4d